režie: Karel Žalud
scénář: Karel Žalud
hrají: Miroslav Kolář, Alice Šnirychová, Karel Zima, Radek Zima, Kateřina Janečková, Miroslav Vrba, Jiří Maria Sieber
produkce: Libor Zlomek
hits: 7201

Přidáno: 15. prosinec 2008

Je zajímavé, že ještě dnes české luhy a háje (až na nějakou tu výjimku) zcela ignorují domácí filmovou horrorovou tvorbu. V Evropě na západ, sever a jih od nás je už víceméně zavedená - a to i v zemích, které si s horrorem donedávna moc netykaly (např. severské země). Na vině je asi špatné přerozdělování peněz z fondu české kinematografie - asi to nebude jen náhoda, že peníze vždy putují do kapes čtyřem pěti známým režisérům (těm, co točí pořád to samé). Vidím to tak, že pokud se systém přerozdělování nezmění (nebo dokud nepřejdeme na norský systém financování filmů), český horror bude záležitostí spíše nezávislých režisérů.

Předem chci zdůraznit, že recenzovaný snímek Všichni do jednoho není horror, má k tomuto žánru ale tak blízko, že by byla škoda o něm na Studnu nenapsat. K filmu jsem se dostal způsobem, který často nepraktikuji, ale zvědavost je někdy silnější, znáte to. V nejmenovaném obchodním domě jsem ho zakoupil na DVD, aniž bych vůbec věděl, o co jde. Jistou zásluhu na koupi měl název a cover, nejvíc mě ale přesvědčila zápletka. Film Všichni do jednoho se odehrává ve sklepní místnosti, kam je zavřeno šest soutěžících reality show Všichni za jednoho, jejichž úkolem je vydržet tam naživu třicet dnů. Po úspěšném skončení soutěže si můžou u produkce vyzvednout tučný šek v hodnotě několika milionů. To nevypadá na těžký úkol, takže v čem je háček? V něčem být určitě musí, protože jinak by se film nejmenoval Všichni do jednoho, že?

Název slibuje mnohé, bohužel pro horrorové fanoušky k žádné brutální řeži v posledních minutách filmu nedojde (to neberte jako spoiler, leč spíš jako přátelské varování). Žánrově jde o nečistý thriller s prvky komedie a horroru - na českou produkci docela atraktivní kombinace. V první půlce sledujeme úvod ve stylu Vyvolených: představení soutěžících a následnou prohlídku vily, ehm, sklepní místnosti a první radost při nalezení zásob jídla (konzervy) a pití (voda a šampaňské - to je kombinace). Následuje první konflikt - soutěžící se začínají vybarvovat. Objevují se první problémy. Ze začátku jde ale spíš o takové, které se dají přejít slovy "přece z toho nebudeme dělat problém". K těm větším ale taky dojde a nebude jich málo. Zřejmé je to, že skupina soutěžících byla poskládaná tak, aby uvnitř místnosti vzniklo co nejvíc konfliktů - TV rating je neúprosný. Každý z nich sice získal od produkce tlačítko, kterým se dá soutěž kdykoliv ukončit, "horror" ale nastává ve chvíli, kdy se "většina" shodne na tom, že nejlepší bude, se tlačítek co nejrychleji zbavit (alespoň do chvíle, než soutěž skončí).

Hned ze začátku mě překvapily slušně napsané dialogy. Vzhledem k tomu, že se ve VDJ mluví skoro neustále a tempo dialogů téměř neztrácí na intenzitě, je to pro film bezpochyby obrovské plus. Co se týče herců, dva z nich hrají průměrně, tři solidně a jeden (ten, co hraje popeláře Vláďu) nadstandardně. Kladem je, že soutěžící se dají od sebe rozeznat - vlastně jsou natolik odlišní, že jejich záměna je nemožná. Složení je zajímavé: 1. workoholický neurotik, popelář Vláďa s podnikatelským lookem 2. tajemná dívka Kamila 3. reality show nadšenec Peter 4. paní Renata 5. děda a 6. Pavel, hyperaktivní student píšící disertační práci na téma "30 dní ve vile". Nedá se tedy divit tomu, že se při zabydlování objeví určité neshody, které vedou k odebrání tlačítek na ukončení soutěže. Jeden z nich by dřív nebo později chtěl skončit a to by rozhodně nebylo fér vůči ostatním. Nejen díky rozličným charakterům snímek odehrávající se sto minut v jedné místnosti nepůsobí nudně. Problémy, kterým musí čelit soutěžící, jsou dostatečně zajímavé a ve scénáři celkem dobře zužitkované.

Přiznám se, že první půlhodina mě opravdu chytila a byl jsem když ne napjatý, tak alespoň zvědavý, jak se to bude dál vyvíjet. Zaujalo mě pozadí reality show (venku na oko probíhá jaderná válka), zajímavé je pravidlo, podle kterého soutěž skončí dobře jen pokud skupina zmáčkne na svém komunikátoru (ve skutečnosti o žádný komunikátor nejde) červené tlačítko až po třiceti dnech pobytu - dřívější zmáčknutí soutěž ukončí bez nároku na výhru, a co mi přišlo jako dobrej nápad, byla naprostá absence kamer - jejich špatné umístění je častým nešvarem filmů/horrorů v prostředí reality show. Kamery tady chybí i přesto, že se jedná o televizní soutěž (je to tak očividné, že to praští do očí hned v úvodu). Naštěstí je to ale ošetřené docela šikovně: minikamery tam určitě někde jsou, jen nejsou vidět (řečeno jedním ze soutěžících). No dobře, je to trochu přitažené za vlasy, ale děj pomocí nich stejně nesledujeme. Prostředí sklepa působí dostatečně depresivně a vchod, kterým se soutěžící dostali dovnitř s šátky na očích, vypadá jako brána do pekla. Soutěž Všichni za jednoho není žádné peříčko (jejím základem je vzbudit nedůvěru mezi soutěžícími) - kdyby se dramaturgie trochu víc snažila, masové vraždy by byly na denním pořádku. :)

Do extrémů VDJ po většinu (tj. 95 procent) děje nejde, čímž sice získává na uvěřitelnosti, na druhou stranu by extrémnější chvilky dodaly filmu na atraktivitě. Prostor pro S&M tu určitě je. Psychologie postav není jedna z nejlepších, občas se postavy zachovají trochu podivně a někdy zapomenou na konflikty, které spolu před patnácti minutami vedly. Film je natočený z celkového hlediska obstojně, jen mi chvílemi přišlo, že tomu chybí nějaká obměna - dlouhé záběry (ač samy o sobě dobré) tomu moc nepomáhají. Hudba je tady jen na pár místech, ale není nijak výrazná.

Námět VDJ byl podle režiséra Karla Žaluda vymyšlený ještě před vysíláním prvních Vyvolených (film byl natočen ve stejném roce jako Vyvolení). A právě v tom vězí největší slabina snímku. Jeho autoři o soutěžích typu Big Brother očividně pouze slyšeli a to jak vidno nestačí. Náplň soutěže Všichni za jednoho je nejasná, pravidla jsou takřka neexistující a soutěžícím jsem ani na chvíli neuvěřil, že právě participují v televizní reality show, kterou sledují miliony diváků (na vině je scénář). Nebýt chybějícího závěru, celkový dojem z filmu by byl lepší (závěr tam je, ale je hodně zkratkovitý). Takhle poselství snímku vyznívá trochu do ztracena. Závěrem můžu dodat, že jedné stovky za DVDčko nelituju. Všichni do jednoho je film zajímavý, vtipný a (víceméně) napínavý zároveň. Jen není příliš dotažený, ale s trochou snahy se to dá přejít.

Zajímavá fakta o filmu:

- Režisér si přál točit na co nejdelší záběry. A tak se točilo tak dlouho v kuse dokud si herci pamatovali text a nebo se kameraman nezapletl do kabelů.

- Herečka Kateřina Janečková (Ošklivka Katka) měla poslední týden natáčení angínu a točila s horečkou. Z toho natáčecího týdne si nic nepamatuje.