Scary MovieHorror Comedy

88 minut

česky: Scary Movie: Děsnej biják
rok: 2000
režie: Keenen Ivory Wayans
scénář: Shawn Wayans (written by) &), Marlon Wayans (written by) &), Buddy Johnson (written by) &), Phil Beauman (written by) and), Jason Friedberg (written by) &)
hrají: Carmen Electra (Drew Decker), Dave Sheridan (The Killer / Doofy Gilmore), Frank B. Moore (Not Drew's Boyfriend), Giacomo Baessato (Trick or Treater #1), Kyle Graham (Trick or Treater #2), Leanne Santos (Trick or Treater #3), Mark McConchie (Drew's Dad), Karen Kruper (Drew's Mom), Anna Faris (Cindy Campbell), Jon Abrahams (Bobby Prinze)
produkce: Lisa Blum, Marlon Wayans, Keenen Ivory Wayans, Bo Zenga, Harvey Weinstein
hudba: David Kitay
keywords: serial-killer, masked-killer, crude-humor, decapitation, transgender, cult-favorite, first-of-series, high-school, gay, television-reporter, loss-of-friend, garage, bathtub, party, breast-implant, slasher, hit-and-run, beautiful-woman, mask, hook, další...
hits: 7315

Recenzoval BLADER

Přidáno: 01. srpen 2008

Vreskot, film, ktorému teraz vďačíme za novú vlnu slasherov, dostáva "na frak" v tejto komediálnej šialenosti bratov Wayansovcov. Ale nie len on, máme tu Matrix, Blair Witch Project... atď atď, komu sa to chce vypisovať :D.

Ako inak hovorím o filme s názvom SCARY MOVIE, u nás ste ho mohli vidieť pod názvom Děsnej biják, na Slovensku Strašné kino. Imho, osobne nepoznám človeka, ktorý by tomuto "dielu" povedal inak ako Scary Movie.

Dosť bolo ale zbytočných rečí, ideme pekne k veci:

Tentokrát tu máme bandičku, ktorá prežíva svoj bežný každodenný život v jednom mestečku, kde navštevujú strednú školu. Majú niečo okolo osemnásť rokov. Túto idylku ale naruší niečo, čo navždy zmení ich životy. Vrah...

O dej ide v tejto paródii až v druhom, resp. určite nie v prvom rade, keďže dej samotný je tak neskutočne komplikovaný, zrejme schválne, a tak neskutočne nelogický, aj to asi schválne, že scenár šiestich ( ! ) scenáristov musel pred natáčaním pripomínať niekoľko filmových citácii obohatených o pár slušných vtipov, zlepených lepidlom k sebe, aby to niekto mohol nazývať scenárom... :D

Vtipy sú dosť podobné tým vtipom, ktoré sú v dvojke, čiže je tu pár dosť nechutných vtipov, niekoľko skutočne veľmi dobrých vtipov, pričom je ich všade veľké množstvo, takže sa nemôže stať, že by ste si aspoň jeden solídny vtip nezapamätali.

Čo by to ale boli vtipy, keby neboli slušne zahraté? Máme tu dosť veľký herecký rad, či už ide o bratov Wayansovcov, ich spolužiakov, pričom niektorí z nich sa objavili aj v ďalších filmoch režiséra Wayansa. Konkrétne, je to predstaviteľ Grega. Ako som spomínal, vtipy pobavili, čiže zahraté je to všetko dobre a herci zrejme vedeli, čo od nich scenár a hlavne režisér chcú, keďže režisér je brat a scenár písali samotní predstavitelia hlavných úloh.

Samotný film plynie veľmi dobre a rýchlo, častokrát som aj zabudol, že ide len o paródiu a pristihol som sa, ako napäto sledujem film a čakám, čo sa stane, ako keby som to vopred nevedel.

A v tom je ďalší aspekt filmu, kvôli ktorému ho musíme hodnotiť trochu inak ako "seriózne" filmy. Aspekt je to ten, že je to len úplna šialenosť, ktorá, ako sa zdá, kašle na to, čo kritici povedia, hlavná je len zábava. Či už na placi alebo aj na plátne. Preto skutočne musíte občas prekusnúť dosť vulgárny a hrubý slovník, ktorý sa niekedy dosť zle počúva, na druhej strane, je to všetko tak strašne vtipné, že si na to pomaly aj zvyknete.

Nie je ale všetko kladné, preto musím dať do pozornosti aj niekoľko vecí, ktoré filmu Scary Movie chýbajú. Je to hlavne schopnosť udržať človeka v neustálej pohode, pričom sa to najviac odráža na tom, že film je potom raz veľmi vtipný, inokedy menej vtipný, raz tam máte niekoľko citácii za sebou, potom náhle nič. Čo už narobíte, nie je to veľmi veľká chyba filmu, ale určite to narušuje výsledné hodnotenie, ktoré potom mohlo kľudne narásť.

Ako je známe, film je paródia, čiže mi automaticky nedá, aby som nezačal porovnávať. Nejde ani o to, písať, ktorá paródia je horšia, ktorá slabšia, ide o to napísať, nakoľko sa jednej alebo druhej paródii podarilo sparodovať určité časti filmov, a či náhodou nerobia pôvodnému filmu hanbu. Toho druhého prípadu sa nebojte, tvorcivia si uvedomujú, že parodujú bezmála kultové filmy, čiže si z nich nerobia srandu, ktorá by bola pod úroveň. Dalo by sa to povedať aj kratšie - neponižujú ich. Oni z nich len vyberajú tie najlepšie časti a obohacujú ich o čo najviac vtipov, o koľko je to možné. To je už ale úloha toho prvého prípadu a aj ten sa darí viac ako len dobre.

Keď sa chytáte pozerať tento film, musíte mať hneď vyjasnených pár bodov:

1. NIE JE to film pre každého - to mi teda verte. Pre človeka, ktorý nemá cit pre horory, ponúka tento film oveľa menej príležitostí zabaviť sa ako pre človeka, ktorý je vo svete hororou "mazák". Ďalej k tomuto filmu určite bude inak pristupovať banda tínedžerov na párty a inak klub seniorov. Dúfam, že je jasné, kto sa bude viacej baviť :D.

2. NIE JE TU LIESLIE NIELSON - to sa odráža hlavne na tom, že sa vtipom z nielsonovských paródii vyrovná len málo množstvo "scaryovských" vtipov. Toto je jednoducho paródia novej generácie, a je aj novej generácii určená, bola pre ňu priam robená. Môžete teda rovno zabudnúť na misie pána Nielsena, nič také sa nekoná, dokonca ani malé cameo, čo by rozhodne potešilo. Ale nebojte, v trojke sa dočkáte :D.

3. JE tu veľké, ale skutočne veľké množstvo vulgarizmov a priamočiarých vtipov, ktoré veľakrát postrádajú hlbší zmysel. Napríklad z hlášky I see dead people, urobia kľudne hlášku zhuleného Shortyho, ktorý sa práve odviazal spolu so svojím vrahom. Či je to zle alebo dobre, na to si každý musí odpovedať sám. Mne sa osobne vtipy v tomto filme páčili.

Ak ste si tieto dôvody zvážili, pouvažujte nad tým, či si tento film chcete pozrieť alebo nie. Musíte si vytvoriť svoj názor sami, pričom pochopím aj absolútne hodnotenie, ale na druhej strane pochopím, že sa to niekomu páčiť jednoducho nebude. Ja poviem len toľko, že mne sa to páčilo, čo sa koniec-koncov odrazilo aj na mojom hodnotení.

Tak sa majte a uvidíme sa pri päťka, ktorá sa práve chystá.

P. S. Dvaja scenáristi po Scary Movie prerazili ako scenáristi a režiséry teraz už troch paródii Date Movie, Epic Movie a Meet the Spartans. Prvé dva filmy neboli hodnotené veľmi kladne, ale nakoľko som ich nevidel, nedovoľujem si porovnávať. Ten tretí ale kladne hodnotený celkom bol.

Recenzoval asar210997

Přidáno: 10. březen 2011

Safety or Death?

Scary Movie je série, o které slyším denodenně – hlavně vidím předvádění různých scének či vtípků. Nejčastěji se však setkávám s dvěmi scénami ze třetího dílu (pozdravy marťanů a Samařina změna v dobro) a proto se ptám: proč? Dyť tohle je právě ten nejslabší článek (nepočítám Disaster Movie, Date Movie, atd) celé série, který těží pouze z úspěchu prvního a trochu i druhého dílu! Dokonce i čtyřka byla lepší…

Kdo by neznal první díl Scary Movie (: Děsnej biják)? Jenom ten druh lidí, co se o filmy moc nezajímají nebo ti, co si myslí, že vidět trojku je všechno… Přiznám se, že i já jsem věděl o této sérii jen z doslechu, to jsem však ještě nevěděl, na co je to parodie – na mnou milovaný Scream. A tak jsem si první díl stáhnul (ne, nezačínal jsem od třetího nebo čtvrtého jako většina) a byl jsem z toho tak nadšený, že jsem si to ihned při prvním spatření koupil z obchoďáku.

Jednička je parodií na nejvíce filmů z celé série, nejvíce jsou však znát horory Scream (hlavní téma) a Tajemství loňského léta (doladění). Dále jsou zesměšňovány nějaké scény z jiných filmů, jako například Šestý smysl („I see dead people“), Záhada Blair Witch (rozlučková nahrávka reportérky Gail Hailstorm), Matrix (závěrečný souboj zabijáka s Cindy Campbell) nebo Americká krása (hlavně atmosféra). Děj se odehrává v poklidném městečku, které se nejspíše jmenuje Woodsboro. Hned v úvodu se představí sexy herečka Carmen Electra v roli Drew Decker, které zavolá Ghostface ve velmi dobré náladě (sedící na lavičce a prohlížející si pornočasák). A od této chvíle se rozpoutává komické peklo, ve kterém nemůže nikdo nikomu věřit, ale věří. Zabiják se objevuje čím dál tím častěji a častěji a obětí přibývá. Kdo přežije a kdo zemře? Divák hned může odhadnout, na co se má čekat – trochu úchylná a trochu eroticky navnaďující, ale zato výborná komedie. A všechno tohle do sebe skvěle padne, a jedno bez toho druhého by prostě nebylo Scary Movie. Vůbec se mi nelíbí ty kritiky, že tohle je bezmyšlenkovitá sračka, a jestli jste tohohle názoru, říkám vám tohle: Kdyby jste se podívali na info, zjistili by jste, o co GO.

Nejlepší z celého filmu je jednoznačně sám zabiják (Dave Sheridan, který také ztvárnil Doofyho Gilmora) – takový pohodář, který bere vraždění za zcela normální a běžnou záležitost. Čas od času zavolá Shortymu, pokecají co je nového, co dělají, zařvou si do telefonu „COJÉ?!“ nebo se spolu prostě sjedou. Kdybych měl být někdy zavražděn, vybral bych si právě tohohle Ghostface :D. Vtipy i atmosféra jsou na nejvyšší úrovni, skupina hlavních hrdinů neopouští město, i když kolem nich umírá jeden člověk za člověkem a je vůbec nenapadne, že to budou právě oni, kdo jsou další na řadě. (SPOILER!) Jedna z nejlepších scén, když Buffy Gilmore (Shannon Elizabeth) říká ostatním: „Určitě to bude další z Gregových vtipů, však on se nakonec ukáže…“ A za ní zabiják vytírá krev a pak odnáší pytel, ze kterého vyčuhuje ruka (SPOILER!).

Herecké výkony nejsou úplně na Oskara, ale zase jsem o špatný výkon nezavadil za celý film. Všichni pochopili, že Scary Movie ze sebe nedělá celovečerní trhák a jde v něm hlavně o zábavnost, nikoliv o peníze nebo ocenění. A tak vznikla prvotřídní odlehčující atmosféra, u které si můžete prostě jen tak lehnout, udělat si popcorn a vychutnávat si každý okamžik filmu. Postavy jsou – samozřejmě – velmi sympatické a i když je mi to divné říkat zrovna u komedie (či dokonce u parodie!), jsou docela i trojrozměrné (jako v původním Scream). Každá má své světlé stránky i špatné stránky, například Ray Wilkins (Shawn Wayans) je pohodářský a normální student, který má však zvláštní úchylku – představovat si při sexu muže a obdivovat zadky spoluhráčů amerického fotbalu v šatnách. A to i navzdory tomu, že je šťastně ve vztahu s jinou studentkou.

Prostě zábava, Scary Movie se u mě ihned zařadilo do TOP 10 nejlepších filmů jakéhokoliv žánru (přesněji řečeno je na sedmém místě) a v žánru komedie/parodie je na druhém místě (před ním je Kanibal! Muzikál)! Vtipy jsou boží a originální, škoda že ostatní díly jsou tak zmršené a jsem rád, že původní tvůrci odstoupili hned po jakžtakž ucházejícím druhém díle a nezkazili si ostatními pověst. Čest bratrům Wayansům!