VideodromeThriller

Kanada
87 minut

rok: 1983
režie: David Cronenberg
scénář: David Cronenberg (written by)
hrají: James Woods (Max Renn), Sonja Smits (Bianca O'Blivion), Deborah Harry (Nicki Brand), Peter Dvorsky (Harlan), Leslie Carlson (Barry Convex (as Les Carlson), Jack Creley (Brian O'Blivion), Lynne Gorman (Masha), Julie Khaner (Bridey), Reiner Schwartz (Moses), David Bolt (Raphael)
produkce: Pierre David, Claude Héroux, Lawrence Nesis, Victor Solnicki
hudba: Howard Shore
keywords: video, murder, hallucination, tumor, cult, telephone, alternative-reality, sex, snuff-film, strangulation, cult-favorite, blood, perversion, blood-splatter, exploding-body, satire, pornography, red-dress, video-recorder, filmed-killing, další...
hits: 5211

Recenzoval Yojimbo

Přidáno: 17. červenec 2008

Videodrome je dalším filmem známého režiséra Davida Cronenberga. Ten sice v posledních letech tíhne spíše k mainstreamovým filmům, ale i ty mají jistý punc jedinečnosti, kterou jim vtiskává právě jejich tvůrce. Videodrome je však filmem z doby, kdy Cronenberg ještě na mainstream kašlal, i když tohle bylo možná jeho poslední ne-mainstreamové dílo. Po něm přišla Mrtvá zóna a tu někteří spojují právě s novým úsekem Cronenbergovy tvorby pro širší diváctvo. Videodrome však šel na svou dobu opravdu jinou cestou.

Max Renn je řiditelem televizního kanálu 83. Jedná se o Torontský televizní kanál, ne však nikterak výrazný, spíše tuctový. I když……Max Renn vede tvrdou válku o diváka a neváhá pro to nasadit ty nejtěžší zbraně, aby na přesyceném televizním trhu nejen nezapadl, ale aby se tlačil v žebříčku sledovanosti stále výše a výše. Využívá k tomu samozřejmě skladbu svého televizního programu, který je velmi bohatý na takové věci, jako je například softporno či brutální násilí. Max je kvůli tomuto svému programu takovou trochu černou ovcí, ale jak sám říká, dává lidem jen to, co sami chtějí. Významným spojencem Maxe je Harlan. Typický blázen do elektroniky, v tomto případě do televizních signálů. Ve svém malém studiu neustále hledá nové a nové televizní programy z celého světa a upozorňuje Maxe na některé „lahůdky“, které by jistě zase vzbudily diváckou pozornost, až by peoplemetry hořely. Harlan jednoho dne nalezne skutečně „zajímavý“ program. V éteru naladí scénu, kde je neznámá dívka brutálně mučena dvěma postavami v černých kápích. To je ono! Max cítí, že tohle je zkrátka to pravé, co zvedne sledovanost a upoutá diváka přecpaného každodenním a standardním televizním násilím.

Kanál se nazývá Videodrome, tedy něco jako video-aréna a je vysílán odněkud z Malajsie. Vybaven těmito informacemi se Max pouští za sběrem informací o tomto neznámém vysílání. Díky kontaktům na významnějších místech na sebe informace nedají dlouho čekat. Ty jsou však značně šokující. První co upřesňuje ještě sám Harlan, je to, že vysílání není z Malajsie, ale z Pittsbourghu v USA. Ta druhá informace je snad ještě horší (pro normálního člověka, pro Maxe asi už méně). To co viděl na monitoru, není žádný trikový pořad, nebo něco podobného. Je to realita. Je to snuff-TV…. Od jeho staré přítelkyně se mu dostává doporučení, aby to nechal být, že je to dost politické. Max tomu nevěří, ale já myslím, že i kdyby tomu věřil, stejně by si nedal pokoj a začal pátrat dál, jak se k Videodromu dostat. Jenže v tu samou dobu se začíná dít něco zvláštního. Svět, ve kterém Max žije, se začíná nápadně měnit. Vidí umírat své blízké, v televizi vidí svoji přítelkyni, která tam být nemá, líbá ji (televizi)….. Anebo ne? Ne, to jenom Max začíná být stíhán halucinacemi, které splývají v realitu a hranice mezi těmito dvěma světy mizí. Proč se tak děje? Videodrome totiž není jen televizní kanál ale i………

To by byl ale spoiler jak hrom a to je to poslední, co chci. Snad ještě prozradím, že Maxovo sledování Videodromu nebylo náhodné a že se pak opravdu zapojuje do hry, která sahá až do vysokých politických kruhů. To už se ale děje na pozadí Maxových halucinací. A to je hlavní problém filmu. Nejen Max Renn, ale i divák si připadá, že neví co je sen a co realita. U Maxe to vem čert, na tom film stojí, ale mě přemýšlením o tom, co zrovna teď sleduju, docela rozptylovalo od toho, co se jinak ve filmu dělo. Velmi mi to připomíná seriál Kavárna u noční můry, v jehož některých povídkách se také člověk dost ztrácel v tom, jestli se jedná o realitu či o sen. Videodrome je na tom sice trochu lépe a některé okamžiky lze po chvilce identifikovat jako halucinace, ale stejně. Díky tomu jsem si musel film pustit 3x za sebou, abych pochopil konec. Je pravda, že právě halucinace a děj okolo toho dávají filmu příjemný (studnovský) nádech, ale nic by se nemělo přehánět.

Tohle je ale asi to jediné, co bych filmu výrazněji vytknul. Herci, prostředí, hudební doprovod jsou na velice dobré úrovni. Představitele hlavní role Jamese Woodse předpokládám, znají všichni. Rovněž předpokládám, že je znám jako velice kvalitní herec a této pověsti nezůstává ve Videodromu nic dlužen. Rovněž oceňuji myšlenku filmu, která má ukazovat na zhoubný vliv moderních médií na člověka. Ale to by nebyl Cronenberg, aby nějaký, alespoň malý skrytý význam do svých filmů nedal a nebyl by to on, kdyby to neprezentoval svým charakteristicky „ujetým“ způsobem. Moje hodnocení díky mému vztahu k režisérovi je určitě lehce nadsazeno, ale stejně se jedná o vynikající film, který jistě nezklame. ;-)