Právě je 96 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Shark SwarmShark

česky: Invaze žraloků
režie: James A. Contner
scénář: Matthew Chernov (written by), David Rosiak (written by)
hrají: Daryl Hannah (Brook Wilder), John Schneider (Daniel Wilder), Armand Assante (Hamilton Lux), F. Murray Abraham (Professor Bill Girdler), Roark Critchlow (Professor Phillip Wilder), Heather McComb (Amy Zuckerman), John Enos III (Kane Markus), Alan Fudge (Pastor Herman), Gene Davis (Sheriff Dexter Murray (as Eugene Davis), Brent King (Clint Duran)
produkce: Kevin Bocarde (co-executive producer), Kyle Clark, Patsy Fitzgerald, Robert Halmi Jr., Larry Levinson
hudba: Nathan Furst
hits: 5443

Přidáno: 20. červen 2008

Shark Swarm je, pokud se nemýlím, prvním letošním (2008) příspěvkem do seznamu žraločích horrorů, a to příspěvkem televizním. Dala se tedy už dopředu očekávat nemastná neslaná variace na stále stejná téma, prostá detailních záběrů na sežrané plavce i jakékoliv originality - prostě něco jako německý Hai-Alarm auf Mallorca. A nebo také ne - průměrná televizní tvorba je sice dost strašná, ale když se zrovna podaří, může i těm nejlepším zástupcům žánru udělat těžkou hlavu (viz idiotsky nazvaný, ale jinak výborný, Spring Break Shark Attack). Ale - vsadíte si na to, že zrovna tohle bude ta výjimka, která potvrzuje pravidlo nízké úrovně televizní produkce?

Předpoklady by k tomu Shark Swarm rozhodně měl, tedy pokud se nebudeme bavit o dějové linii: Zápletka filmu je naprosto tuctová, zabývá se bojem chudého ale poctivého rybáře Daniela (John Schneider, který už "zazářil" v Lake Placid 2) proti bohatému (a proto podlému) realitnímu magnátovi, který chce skoupit všechny pozemky ve Full Moon Bay a původně rybářské městečko proměnit na letovisko pro horních deset tisíc. A protože Daniel jako jediný odmítá prodat svůj domek, který shodou okolností leží přesně uprostřed budoucí parcely, musí se zlý Hamilton uchýlit ke špinavým trikům - konkrétně k vylévání jedovatého svinstva do moře v naději, že to pobije všechny ryby, tím připraví rybáře Daniela o živobytí a on pak bude muset prodat, ať chce nebo nechce. Jenže jak už to bývá, někde se něco zvrtne a odpad nepobije úplně všechno - konkrétně zůstanou žraloci, ve kterých pouze vyvolá nebývalou agresivitu a schopnost spolupráce. Však se o tom brzy přesvědčí každý moula, který vleze do vody.

Zápletka tedy nikoho neohromí, Shark Swarm má ovšem jiné silné stránky. Zejména je to skutečnost, že skoro všichni zúčastnění od režisérů pro herce jsou ostřílení profesionálové, kteří dokážou svoji práci dobře podat. Což se jim docela dobře daří a Shark Swarm i přes svou stereotypnost určitě patří k těm uvěřitelnějším filmům na žraločí téma. Bohužel to nestačí: Shark Swarm totiž má dvě obrovské chyby, se kterými sebelepší herci nic nenadělají: délku a žraloky.

Pokud jste četli první novinku o Shark Swarmu, určitě vás zaujal velice pěkný plakát se spoustou krve a pěkně provedenými žraloky. Bohužel, ve filmu není ani jedno z toho - bez krve bych se snad i obešel, i když žraločí film bez krve je jak Peter Jackson bez střev, ale pěkné žraloky považuju za - pro žraločí film - poměrně zásadní rekvizitu. Ti, kdo žraloky pro Shark Swarm vytvářeli, byli bohužel jiného názoru, a tak se ve filmu musíme spokojit s mixem malých živých žraloků a větších úděsně plastových žraločích maket. Tvůrci sice udělali maximum a dokázali dobře vzbudit dojem žraločího hejna, nepodařilo se jim ale udělat z nich hrozbu. Žraločci vypadají tak maličcí a neškodní! Nic na tom nemění množství obětí, které mají na svědomí - ať sežerou lidí sebevíc, pořád vypadají neškodně. Lví podíl na tom má právě to jejich shlukování do hejna - pokud to má vypadat jako hejno, musí být pořád na obrazovce žraloků spousta, a pokud má být na obrazovce spousta žraloků, tak musí být dostatečně malí, aby se na tu obrazovku vešli. Totéž platí o sežráních - pokud se má voda kolem oběti "vařit" spoustami žraloků, tak ti žraloci nemohou mít šest metrů, protože by se k té oběti prostě nevešli. No a bohužel, žraloci vypadají hrozivě jen tehdy, když jsou velicí (pozn.: ano, i malý žralok dokáže pěkně rafnout, takže je nebezpečný, ale bohužel nebezpečně nevypadá).

Druhým velkým problémem, možná ještě větším než žraloci, je délka filmu. Naprosto nechápu, co to seriálového veterána Jamese A. Contnera popadlo, jestli neunesl radost nad tím, že po horách seriálů může konečně dělat film, ale pěkně to zvoral: Délku Shark Swarmu nafoukl do megalomanských rozměrů (film má skoro 2 a tři čtvrtě hodiny!) a pak ji nedokázal ničím vyplnit. Pomáhal si, co to dalo - ve filmu jsou zkombinovány všechny základní žraločí dějové liine kromě Deep Blue Seaovského vědeckého výzkumu, je do něj nacpáno tolik postav, aby mohl obsáhnout jak ochranu rodiny (Daniel má manželku a dceru), tak milostné vzplanutí (Danielův bratr a vyslankyně z nějakého vládního úřadu pro ekologii) a dokonce i trochu toho hackingu (profesor na místní univerzitě) a vědy (profesorovi studenti), ale přesto všechno působí velice chudě. Contner si toho evidentně byl vědom, každých pět až deset minut přerušil dialogy střihem, ve kterém nechal někoho sežrat, ale je to málo. Bylo by toho málo i na film o obvyklé délce, na víc než dvou hodinách to je smrtící. A to víc než co jiného je důvod se filmu vyhnout. Bohužel. Snad to vyjde příště.