Právě je 21 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Diary of the DeadZombie

česky: Deník mrtvých
rok: 2007
režie: George A. Romero
scénář: George A. Romero (written by)
hrají: Michelle Morgan (Debra Moynihan), Joshua Close (Jason Creed (as Josh Close), Shawn Roberts (Tony Ravello), Amy Ciupak Lalonde (Tracy Thurman (as Amy Lalonde), Joe Dinicol (Eliot Stone), Scott Wentworth (Andrew Maxwell), Philip Riccio (Ridley Wilmott), Chris Violette (Gordo Thorsen), Tatiana Maslany (Mary Dexter), Todd Schroeder (Brody (as Todd William Schroeder)
produkce: Steve Barnett, Ara Katz, John Harrison, Peter Grunwald, Dan Fireman
hudba: Norman Orenstein
keywords: suicide, professor, film-student, mummy, car-accident, pistol, riot, head-blown-off, hanged-body, panic, guilt, national-guard, child-shot-in-the-head, mockumentary, killed-in-shower, sequel, underwater, loss-of-loved-one, first-person, first-person-camera, další...
hits: 9275

Přidáno: 19. květen 2008

George Romero definoval žánr zombie horrorů svou prvotinou Noc oživlých mrtvol a dovedl ho k dokonalosti Úsvitem a Dnem mrtvých. Pak se ovšem soustředil spíš na jiné filmy a nechal "svůj" žánr plavat. Až po dlouhých dvaceti letech se k němu vrátil se Zemí živých mrtvých - a teď to vypadá, že se rozhodl nás na stará kolena zombie filmy zahltit. Přichází Diary of the Dead.

Zatímco předchozí čtyři Romerovy zombie filmy zachycovaly vývoj zombie nákazy v chronologickém pořadí (Noc první, Úsvit druhý, Den třetí a Země čtvrtá), Diary of the Dead se vrací ke kořenům: Zobrazuje samotné počátky apokalypsy, první setkání nic netušících lidí s krvelačnými mrtvolami. Neodehrává se ovšem ve stejné době jako Night of the Living Dead, prostředí je ryze aktuální, prolezlé internetem a digitálními kamerami. Obojí je pro film důležité - Diary se řadí k těm "jakoby dokumentům", kdy divák sleduje "autentické záběry z nalezených pásků", takže se bez široce rozšířených kamer dost dobře nemůže obejít; internet pak potřebuje jako motiv, proč by měli "dokumentaristé" svoje zážitky točit - chtějí zachytit, jak se vlastně všechno událo a své dílo vystavit na internetu, kde jim dodá nesmrtelnou slávu a možná i někomu pomůže přežít.

Celý Diary of the Dead je ve své podstatě spojením Night of the Living Dead s Cannibal Holocaustem (nebo jestli chcete, Blair Witch Projectem nebo Cloverfieldem), aniž by ale dosáhnul kvalit kteréhokoliv ze jmenovaných filmů. Není to nedostatkem snahy nebo schopností, naopak, Romerovi se celou dobu daří ukazovat, že má co říct a také to dokáže. Problém je v tom, že Diary of the Dead je příliš stejný jako předchozí filmy. Prostředí se liší, jiná je i technika, ale vlastně jde pořád o to samé: Odkud vyskočí další zombie, koho pokouše a jak se ostatní pokousaného zbaví. Nikde žádná originalita, žádná sociální kritika, žádné poselství, prostě jen ta tradiční zombie akce skoro bez atmosféry, stejná jako v desítkách slabých horrorů od Zombie Holocaustu po Day of the Dead 2. To málo, čím Diary vyčnívá nad šedý podprůměr, je přímou kopií z Dawn of the Dead a z remaku Night of the Living Dead.

Jako kdyby samotná nevýraznost námětu a provedení nestačila, rozhodl se Romero dát svému dílku druhou ránu tím, že z toho udělá další z řady pseudodokumentů. Ano, v Cannibal Holocaustu to fungovalo skvěle, Blair Witch Project si na tom, díky časovému odstupu, vybudoval nehynoucí místo v síni slávy, Cloverfield také nedopadl špatně. Jenže co je moc, to je moc. Z Diary of the Dead mám přesně stejný dojem jako ze série japonských (resp. asijských a následně i amerických) duchařin: První pokus byla bomba, dalších několik dovedlo látku k dokonalosti, a pak už začal ten zástup pořád stejných dlouhovlasých duchů nudit, aby se posléze stal vysloveně otravným. Stejně to dopadlo se slashery, které se ovšem po čase z fáze otravnosti dostaly a dokázaly zase přinést něco nového. Diary of the Dead a "dokumenty z vlastního pohledu" vůbec bohužel zatím zůstávají v té fázi otravnosti.

Tragédie je, že Diary of the Dead sice možná není geniální dílo, jakým byli jeho předchůdci, ale sám o sobě není ani vysloveně špatný - špatným ho dělá to, že je příliš mnoho podobných filmů, které jsou o tom samém, akorát v mnohem lepším provedení. Diary vedle nich nemá moc co nabídnout - a to málo, co by srovnání sneslo, je trochu příliš přehnané, než aby se to hodilo do seriózního zombie filmu (to se týká jinak skvělé kosy do hlavy). Není jistě jen shodou okolností, že nejlepší scéna, "zombiárium", pochází v minimálně změněné podobě z Úsvitu mrtvých... Aspoň že kvalita zombie masek si drží svou tradiční vysokou úroveň.

Říká se, že nelze dvakrát vstoupit do téže řeky. Romero se o to pokusil a jen dokázal, že to rčení opravdu platí. Pátý titul ze série Dead je zatím to jednoznačně nejhorší, co se v ní vyskytlo, a jen budoucnost ukáže, jestli jde o podobně smrtelný úder, jako své sérii zasadil Battle Royale II. V tuto chvíli bohužel říkám, ač to zní skoro až svatokrádežně, že z filmů dojících jméno slavné Romerovy série radši vezmu primitivní Day of the Dead 2 než Diary of the Dead, bez ohledu na to, že Day of the Dead 2 pochází z pera amatérských kopírovačů, zatímco Diary stvořil sám Velký Mistr.