RecFirst PersonZombie

78 minut

česky: [Rec]
rok: 2007
režie: Paco Plaza, Jaume Balagueró
scénář: Paco Plaza, Luiso Berdejo (as Luis Berdejo), Jaume Balagueró
hrají: Manuela Velasco (Ángela Vidal), Ferran Terraza (Manu), Jorge-Yamam Serrano (Policía Joven), Pablo Rosso (Pablo), David Vert (Álex), Vicente Gil (Policía Adulto), Martha Carbonell (Sra. Izquierdo), Carlos Vicente (Guillem Marimon), María Teresa Ortega (Abuela (as Mª Teresa Ortega), Manuel Bronchud (Abuelo)
produkce: Carlos Fernández, Julio Fernández, Teresa Gefaell, Alberto Marini (co-executive producer), Oriol Maymó
keywords: no-background-score, ladder, television-broadcast, ambulance, anthropophagus, chase, microphone, blood-on-camera-lens, mock-documentary, fire-truck, videographer, camera-shot-of-feet, health-inspector, hand-over-camera-lens, held-at-gunpoint, shot-in-the-chest, face-slap, handheld-camera, bandage, blood-spatter, další...
hits: 13152

Přidáno: 29. březen 2008

Na film španělské produkce s dostatečně vypovídajícím názvem [Rec] se zkrátka nedalo netěšit. Zombie film stavějící na tom, že divák uvidí jen to, nebo lépe řečeno vše, co uvidí kameraman, když se zrovna kouká do kamery, je něco donedávna neviděného a zároveň tak atraktivního, až je s podivem, že se takové filmy nenatáčí každý rok. Klasik žánru George A. Romero se nedávno pustil do stejného projektu, nazvaného Diary of the Dead, takže je vidět, že využití tohoto konceptu rozhodně není žádným šlápnutím vedle.

Španělé Jaume Balaguero a Paco Plaza (oba známí, a nutno dodat dobří, režiséři) pojali svůj film jako pozdější odpověď na britský zombie horror 28 Days Later. Očividné podobnosti začínají u zombií, které dávají přednost rychlosti v nohou před silou v pažích, vylidněný Londýn byl znegovaný na zapečetěnou budovu, kde lidé v domě nemůžou čekat žádnou pomoc z venku, čili dalo by se říci, že venku je to taky kompletně vylidněné a ani tady slovo zombie ani jednou nepadne. Stejně tak je to se žánrovými pravidly: nikdo nemusí zemřít, aby se z něj stala zombie, stačí pouhé kousnutí a pak už jen záleží na tom, jestli máte krevní skupinu A negativní nebo B pozitivní, může se z vás stát "zombie" rychlostí lusknutí prstů, nebo taky až za několik desítek hodin. Sold!

[Rec] začíná několika pokusy o úvod k reportáži, v níž se reportérka Angela, a s ní "neviditelně" i kameraman Pablo, zúčastní rutinního výjezdu hasičů na zatím nespecifikované místo. Jestli to bude malý požár nebo lezení pro bezradnou kočku na vysoký strom, to zatím divák, který o [Rec] neví zhola nic, vůbec netuší. Po krátkém seznámení s hasiči, kteří budou v reportáži zasahovat, se konečně vyjíždí na místo. Jedné obyvatelce domu se zřejmě udělalo špatně a vše nasvědčuje tomu, že půjde o rychlou záležitost. Od několika vyděšených obyvatelů se v přízemí dozvídají, že z jejího bytu slyšeli hlasité výkřiky. A to už se Angela s mikrofonem v ruce připravuje na závěr reportáže, kde hrdinní hasiči zasáhnou v pravý čas a ona tak bude moci odjet na večeři s pocitem dobře odvedené práce. Hned na to ale z plánů sejde, protože se stane něco, s čím hasiči, Angela ani Pablo nepočítali.

Jak to tak občas (i u nás) bývá, záchranář je napaden a infikován zombie virem. Zuřící obyvatelka bytu kousne jednoho z hasičů do krku, načež se jeho kolegové snaží ho co nejrychleji vynést ven, aby ho mohli do příjezdu ambulance stabilizovat. Náhle zjišťují, že východ z budovy je zablokovaný. Policejní složky hlídkují kolem a lidem uvnitř silně doporučují nepokoušet se o útěk ven, jinak by to pro ně nemuselo dopadnout dobře. Hlas z megafonu přislíbuje doktora, zástupce složek, který před chvílí vstoupil do budovy pak ujišťuje lidi uvnitř, že vše dopadne dobře, pokud uposlechnou jeho instrukcí. Dům je obklíčen z důvodu podezření na nebezpečnou infekci, a nikdo ještě netuší, co se za pár okamžiků rozeběhne (ani odkud).

První zombie, která to schytá, je paní Izquierdová (ještě před hodinou hodná paní, co zavolala hasiče), jejíž osud zpečetí jeden ze záchranářů, když mu nezbude jiná možnost, než po ní vystřelit pistolí. V této scéně je ukázáno a nepřímo zajímavě zdůvodněno, proč [Rec] nemělo žádnou virální kampaň. Po zastřelení paní Izquierdové Angela žádá Pabla, aby jí pustil znovu scénu střelby. V Cloverfieldu byla podobná situace vyřešena tak, že po vyzvání, aby kameraman ukázal, co právě natočil, následoval krátký úsek z původní nahrávky, aby to vypadalo, že nové nahrávání se započalo po nepřesném přetočení pásky. Tady je ukázáno přetáčení pásky k potřebnému okamžiku, a zpátky na moment, na který pak navazuje natáčení nového materiálu. Dá se tedy říct, že film chce působit tak, aby to vypadalo, že ho sledujeme v přímém přenose. Musím přiznat, že to přidává na atmosféře, ale hlavně je to změna oproti už nudnému "tyto kazety byly nalezeny tam a tam a tohle jsou poslední chvíle protagonistů na filmu".

Scéna s potkáním první zombie působí podobně jako v 28 Days Later, tedy poměrně realisticky. Z jedné části za to může i použití digitální kamery. Konflikty se zombiemi jsou natočené podobným sugestivním stylem, který sází na (naštěstí jen do jisté míry) roztřesenou kameru a burácivý zvuk. Podstatnou roli tu hrají i zombie herci, jejichž projevy jsou jedním z prvků, na kterých film stojí. Vrchol pak představují dětské zombie a jedna speciální, ze které budete mít ještě týden noční můry. Většina nakažených (těch v průběhu filmu samozřejmě postupně přibývá) je jen trochu od krve, mají šetrný makeup a zčernalé bělmo. Díky tomu působí více realistickým dojmem, a celkově jsou i strašidelnější (ovšem záleží na vašem vkusu).

Navození realismu se myslím povedlo, nebo jinak řečeno nevšiml jsem si ničeho, co by mi nějak nesedělo. Kameraman jednou za čas vypne kameru, pokaždé když je k tomu donucen, a jednou natáčí něco, u čeho kdyby byl přímo, tak by to dojem z realismu posunulo o nějaký ten řád dolů. Lidé v budově se nechovají nijak nelogicky, to už spíš policie zvolila možná až moc přehnaný postup, nešetrný k obyvatelům paneláku, ale kdoví jak by vypadal ve skutečnosti. S přibýváním nakažených se situace vyhrocuje, mezitím ale ještě Angela stihne vyzpovídat malou holčičku a její matku, a dozvídá se tak něco málo o pozadí nákazy. [Rec] není jen "vizuální atrakcí" (jako Cloverfield), a funguje víc jako film s příběhem, kterého tady není moc, ale přesto tu nějaký je. Záběry kameramana vypadají uvěřitelně. Pablo se nesnaží o co nejpěknější záběry, spíše natáčí na úrovni běžné televizní reportáže. V případě, když je potřeba, aby pomohl, Pablo položí kameru na zem a bez delšího přemýšlení, jak kameru položit, aby snímala děj co nejlépe (nešvar tohoto subžánru), jde bez nějakých řečí vypomoct. Tuším že jen jednou je delší záběr na boty, v jiných toho jde vidět podstatně víc.

Zasazením film připomíná Warning Sign (filmový předobraz herní série Resident Evil), ve kterém je situace podobná. Avšak zatímco ve Warning Sign dostal děj spád až asi v poslední třetině, tady se od zahájení prvního zásahu ve dvanácté minutě pořád něco děje, a na další hodinu se už nezastaví. Vzhledem k tomu, co film představuje - hodinový vývoj v domě, kde jsou zombie - zřejmě nepřekvapí, že snímek nemá složitý děj, ani skoro žádné odbočky, u nichž by se dalo oddechnout si od akčních scén. Útoky zombií jsou intenzivní, vůbec přesně takové, jaké by být měly. Zklamaní budou ti, co čekají sociální kritiku nebo nějakou hlubší myšlenku. Několik menších nedostatků tu je ve formě malé variability a nerozlišitelnosti v řadách záchranářů.

Jako fanouška tohoto subžánru mě nový španělský příspěvek dost nadchl. Takhle by měl vypadat ideálně každý zombie film, a vydržel bych se dívat i kdyby byl jen z poloviny tak dobrý. Často nedokážu pochopit, když se někdo snaží do filmu se zombiemi procpat ještě něco navíc a nakonec zapomene na zombie samotné. V [Rec] jsou nakažení nemrtví na prvním místě, zbytek je, řečeno s menší nadsázkou, sice nedůležitý, ale i tak je hodně povedený. Líbilo se mi vysvětlení původu zombií i syrová atmosféra. To, že film točila dvojice režisérů, výsledku neublížilo, ba spíš naopak. [Rec] můžu doporučit úplně všem, a těm, komu vadí číst titulky, ať si počkají na americký remake Quarantine. Kdoví, třeba dopadne stejně tak dobře, i když zase takové šance tomu nedávám.