rok: 2007
režie: Jamie Blanks
scénář: Everett De Roche (written by)
hrají: Nadia Farès (Pia), Robert Taylor (Rob), David Lyons (Jimmy), Mathew Wilkinson (Brett), John Brumpton (Poppy), Jonathan Oldham (Red Tracksuit Guy), Puss (Honky - Dog)
produkce: Ann Darrouzet, Pete Ford, Gary Hamilton, Dean O'Flaherty, Mark Pennell
hudba: Jamie Blanks
keywords: humiliation, marijuana, extreme-violence, gory-violence, survival-horror, dog, head-bashed-in, killer, beaten-to-death, shotgun, redneck-stereotype, female-rear-nudity, graphic-violence, psychopath, mutilation, violent-death, cut-into-pieces, eating-penis, bodily-dismemberment, booby-trap, další...
hits: 8974

Přidáno: 26. leden 2008

Storm Warning od režiséra Jamieho Blankse (Urban Legend, Valentine) rozdělil horrorové fanoušky na dvě poměrně vyhraněné skupiny: Jedna je nadšená tím, jak solidně zpracovává tradiční tematiku "obyčejní lidé padnou do rukou skupině sadistických psychopatů", druhá kritizuje, že nepřináší celkem nic nového. Pravdu mají, jako obvykle, skupiny obě - záleží na tom, z jakého úhlu se na film díváte.

Kritikům je třeba přiznat, že Storm Warning opravdu není filmem, který by se vydal neprošlapanými stezkami do neznámého terénu. Manželé Rob a Pia si vyjeli na ryby a na zpáteční cestě zabloudili. Navíc se jim porouchal motor, takže museli s loďkou přistát u břehu a vydat se hledat pomoc po svých. Narazili přitom na osamoceně stojící ranč, který sice nevypadal nijak lákavě, ale přesto poskytnul vítané útočiště v prudkém lijáku. Jenže pak se vrátili jeho majitelé, trojice sadistických psychopatů tvořená brutálním "otcem rodu" a jeho dvěma degenerovanými syny. Co následuje si dokáže každý, kdo viděl Texas Chainsaw Massacre nebo Wolf Creek, docela dobře představit.

Jenže Storm Warning není jen tak obyčejným exploitation. Originalitou sice nevyniká, ale bohatě ji nahrazuje výborným provedením. Oběťmi nejsou uječení teenageři, bezhlavě pobíhající sem a tam a nemající šanci proti brutálním útočníkům, ale dospělí lidé, kteří dovedou uvažovat a i ve vypjaté situaci jsou schopni napnout všechny síly k racionálnímu zvažování svých možností; to se týká zejména Pii, nad kterou už od počátku visí hrozba znásilnění (musím s ní naprosto souhlasit, že když už se tomu nedá zabránit, tak ať je to aspoň s ochranou). Dokonce ani jejich protivníci nejsou jenom obvyklé jednorozměrné figurky, které se baví týráním obyčejných lidí, ale nečekaně podrobně prokreslené charaktery. Nezanedbatelný podíl na uvěřitelnosti postav má i to, že skoro všichni herci mají bohaté filmové zkušenosti a dokážou svoje postavy dobře podat.

I přes exploitačně typickou dějovou linii a prostředí, které jako by z oka vypadlo Texas Chainsaw Massacru nebo možná House of 1000 Corpses, se filmu daří udržet diváka v napětí, jak to bude pokračovat: Víme samozřejmě, jakým zhruba směrem se bude situace ubírat, ale útočníci jsou dostatečně nepředvídatelní a oběti dostatečně inteligentní na to, aby se to mohlo realizovat jakkoliv. Zejména od výborného zvratu zhruba ve dvou třetinách filmu, který děj přesunul někam úplně jinam, i když za cenu odklonu od reality. Nesmírně mě také potěšilo, že se Storm Warning nebál v jednom jediném okamžiku situaci odlehčit takovým příjemným černohumorným způsobem - pobavil jsem se a měl se opět na co těšit, ale díky tomu, že k tomu došlo jen jednou a na krátký okamžik, tak se to hrůzné v zobrazovaném ději neztratilo ale zdůraznilo.

K technickému zpracování nemám výhrady. O dobrém dojmu z hereckého podání už jsem se zmínil, vizuální stránka sice nevyčnívá z obvyklého průměru, ale odpovídá místu a svou relativní umírněností spíš podporuje realistický dojem. Ano, dostaneme krev, ale jen tolik, aby působila realisticky, ne směšné hektolitry z každého těla. Zasazení děje do prudkého nočního lijáku a na špinavou farmu také filmu neuškodilo, stejně jako hudba, kterou jsem moc nevnímal (ani v pozitivním, ale naštěstí ani v negativním smyslu). Jediné, s čím jsem měl docela problém, je zvuk, speciálně to, jak postavy mluví: Až na Roba mají všichni nějaký přízvuk a speciálně přízvuk tří maniaků mi byl velice špatně srozumitelný. Nemůžu ho filmu vyčítat, protože u poněkud mentálně vyšinutých obyvatelů australského zapadákova se dal celkem očekávat, ale trochu lepší srozumitelnost bych uvítal.

Storm Warning na mě celkově zapůsobil velice dobře, ve svém subžánru tvoří zřejmě to nejlepší, co jsem v posledních letech viděl. Jenom se na něj nesmíte dívat s představou, že dostanete něco originálního nebo že si užijete krvavé orgie. Nedostanete a neužijete. Storm Warning přináší to samé co všichni jeho předchůdci, ale v mnohem serioznějším podání. Možná právě ten kontrast s převažujícím trendem "ukázat co nejvíc, ať je to sebeabsurdnější" je tím, co filmu pomáhá nejvíc.