Právě je 116 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

CloverfieldFirst PersonMonsters

85 minut

česky: Monstrum
režie: Matt Reeves
scénář: Drew Goddard (written by)
hrají: Lizzy Caplan (Marlena Diamond), Jessica Lucas (Lily Ford), T.J. Miller (Hudson 'Hud' Platt), Michael Stahl-David (Rob Hawkins), Mike Vogel (Jason Hawkins), Odette Yustman (Beth McIntyre), Anjul Nigam (Bodega Cashier), Margot Farley (Jenn), Theo Rossi (Antonio), Brian Klugman (Charlie)
produkce: J.J. Abrams, David Baronoff, Bryan Burk, Sherryl Clark, Guy Riedel
keywords: video-camera, explosion, apartment, monster, statue, rescue, escape, park, rampage, subjective-camera, helicopter, refrigerator, train-tunnel, camera-man, tent, birthday-party, framed-photograph, blood-on-camera-lens, kitchen, footprint, další...
hits: 12715

Recenzoval Jan Pokorný

Přidáno: 24. leden 2008

Napsat recenzi na Cloverfield a vyhnout se zároveň případným spoilerům či nejrůznějším postřehům je stejně tak těžké, jako se postavit tváří v tvář Predátorovi a sdělit mu: „Ty máš ale pěknou držku!“... Nejlepší by bylo, kdybyste na Cloverfield napochodovali bez jakýchkoliv informací v záloze. Jenomže to už dávno zapracovala reklamní kampaň a diváci tak hledají i v těch nejtemnějších internetových zákoutích sebemenší stopu o tomto cíleně utajovaném projektu.

Cloverfield tak trochu oprášil originální blairwitchskou premisu – tedy, že film je v podstatě záznam z videokamery. Tím je dán i fakt, že diváci uvidí jenom to, co uvidí kamera. Věřte mi, že v mnoha momentech se budete natahovat do stran ve snaze nakouknout tam, co kamera zrovna nesnímá. Rozjezd je poměrně pohodový, jsme svědky rozlučkové párty, desítky lidí na padesáti metrech čtverečních probírají klasické problémy, odlehčují lahve s alkoholem, kolem duní známé hudební hity. Náhlý výpadek elektřiny ještě nepůsobí tak hrozivě, zvláště když se vzápětí objeví spekulace o pravděpodobném pouhém mírném zemětřesení. Jenomže ono „zemětřesení“ se zdá býti krapet živější a … monstróznější.

Režisér Matt Reeves a producent J. J. Abrams vytvořili úchvatný snímek. Téměř po celou dobu stopáže jste spolu s filmovými účastníky v celkové nejistotě, v nejasných očekáváních a v intenzivním napětí. Nevíte, co vás kde překvapí, co vyděsí nebo případně zašlápne. Díky reálnému videokamerovému snímání jste přímo v centru dění a postavám takřka dýcháte na záda. Film je naprosto výtečně ozvučen a i díky tomuto fragmentu se dočkáte několika (tří, čtyř) tak atmosférických scén s tak mrazivým podáním, při kterých se všem přítomným v sále skutečně ježily chlupy po celém těle a vzduch byl prosycen tak velkým napětím a energií, že by se z toho všeho daly vyrobit dva laserové meče. Z Emmerichovy Godzilly, která běhá ulicemi a žere vrtulníky a hromady ryb, jde sotva strach, v tomto případě ale skutečně pocítíte úzkost a nefalšovanou hrůzu. Mnohé obrazy jsou zároveň psychicky velmi tíživé a několikrát jsem se přistihnul, že jsem si říkal, jak bych se zachoval právě v této nebo v této chvíli. Tvůrci navázali s diváky parádní vztah, vtáhli je do svého příběhu. Zároveň si ale myslím, že by se nejeden divák, vcucnutý do děje, zachoval leckdy možná jinak než hlavní postavy – přirozeněji, pudověji, zkratovitěji, hysteričtěji, nebyl by tak rozvážný, možná tak chladnokrevný, tak … americký.

Cloverfield se stane filmem, na který se nezapomene. Oficiální poster, reklama nebo vlastně kterýkoliv moment snímku od 15. minuty do konce – to všechno jsou elementy, které dohromady stvořily jedinečný zážitek. Chcete-li si tuto napínavou injekci vychutnat, doporučuji samozřejmě návštěvu kinosálu, který tomu dodává další rozměr. To, co se před vámi odehraje, vás pravděpodobně přišpendlí do sedačky tak mocně, že se nebudete moci hnout až do závěrečných titulků. A to je dobře, jelikož vás po nich čeká finální bonbónek. Vychutnejte si pohár originality až do dna a cestou z kina pak opatrně sledujte okolní noční horizont...