Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 45 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
Behind the Mask: The Rise of Leslie VernonDokumentySlasher

USA
92 minut

    
trailer    web    imdb 

rok: 2006
režie: Scott Glosserman
scénář: Scott Glosserman (writer), David J. Stieve (writer)
hrají: Nathan Baesel (Leslie Vernon), Angela Goethals (Taylor Gentry), Robert Englund (Doc Halloran), Scott Wilson (Eugene), Zelda Rubinstein (Mrs. Collinwood), Bridgett Newton (Jamie), Kate Lang Johnson (Kelly Curtis), Ben Pace (Doug Johnson), Britain Spellings (Todd Best), Hart Turner (Shane)
produkce: Al Corley, Scott Glosserman, Michael D. Jones, Andrew Lewis, Eugene Musso
hudba: Gordy Haab
keywords: psycho, slasher, glen-echo, halloween, murder, halloween-spoof, mask, portland-oregon, old-house, horror-spoof, hanged-boy, mocku-horror, beautiful-woman, mockumentary, dark-comedy, spoof, deconstruction, psychopath, sensory-deprivation, masked-killer, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8797

Recenzoval Pepak

Přidáno: 11. srpen 2007

Behind the Mask se vloni (2006) vynořil odnikud a okamžitě si vydobyl popularitu na horrorových festivalech. Ani se nedivím. Není to každý den, kdy se k nám dostane horror s komickými prvky, který funguje v obou kategoriích: jako seriózní horror i jako komedie. Pokud je to navíc horror velice originální a navíc inteligentní a promyšlený, je to skoro zázrak, kterého je třeba si vážit. Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon je přesně takový.

Kdo je to Leslie Vernon? Nikdo. Před dvaceti lety se v městečku Glen Echo narodilo dítě, které bylo předurčeno stát se vtělením zla.Místní obyvatelé se o tom ale včas dozvěděli a dítě vhodili do ledových vod místní říčky, aby se utopilo ve vodopádech. Jeho tělo se však nikdy nenašlo. Pochopitelně, protože jak už je u takovýchto osudových jedinců běžné, dítě přežilo a postupně vyrostlo v mladého muže. A teď, po letech, se Leslie Vernon vrací do rodného městečka s cílem rozpoutat mezi jeho teenagery to, co svého času dokázali jeho předchůdci Michael M. v Haddonfieldu, Frederick K. v Springwoodu nebo Jason V. u Crystal Lake: skutečná a nefalšovaná slasherová jatka.

Behind the Mask ovšem není jen tak nějaký obyčejný slasher. To, co z něj dělá naprosto ojedinělou a geniální záležitost, je jeho pojetí. Jeho stěžejní částí NENÍ postupná likvidace obětí co nejbizarnějšími způsoby. Ne, Behind the Mask na to jde mnohem zajímavěji. Celý je pojatý jako dokument o životě a díle slasherového vraha: Leslie má s sebou partu dokumentaristů, kteří se bůhvíjak dozvěděli o jeho plánech a požádali ho, jestli by o tom mohli natočit dokument. Leslie pochopitelně souhlasil, protože jeho dílo si zaslouží publicitu. On totiž není jen tak nějaký nadpřirozený vrah, hnaný pomstou nebo nenávistí. Kdepak, Leslie je úplně normální člověk, který prostě má neobvyklé povolání, nebo možná spíš poslání. Každá společnost přece potřebuje svého sériového vraha, někoho, koho si může ošklivit a koho nenávidět, stejně jako potřebuje hrdiny, které může obdivovat a milovat. Nelze říct, že by jeden byl hodný a druhý zlý, oba jsou vlastně různým pohledem na totéž a oba plní stejnou významnou úlohu.

Okem kamery trojice mladých nadějných filmařů sledujeme Leslieovy přípravy a posloucháme jeho vysvětlení. Jak totiž správně podotýká, být slasherovým zabijákem není jen tak něco. Jeho práce vyžaduje dlouhou a náročnou přípravu, pokud má mít šanci na úspěch. Vždyť si vezměte už jen to, že takový vrah musí být schopen vypořádat se s velkou přesilou protivníků, musí dokázat dohnat ty, kdo se mu pokusí utéct (a musí to udělat tak, aby to vypadalo jako hračka, protože image jeho profese prostě nedovoluje, aby při vraždění vypadal uříceně nebo aby se při pronásledování dokonce zhroutil vyčerpáním). Musí si umět najít ty správné oběti, někoho, kdo bude táhnout za jeden provaz a kdo bude mít i teoretickou šanci na úspěch. Samozřejmě musí věnovat spoustu práce už samotnému navození situace, musí najít důvody, proč by jeho oběti měly dobrovolně a rády vlézt na takové místo, kde pak bude "historickou nezbytností" ospravedlněn jeho útok. Prostě je toho spousta, co musí takový slasherový vrah udělat a je donebevolající nespravedlnost, že o tom veřejnost nic neví - ta se dozví nanejvýš o tom, jak "šílenec zaútočil na mírumilovné děti a jedenáct jich brutálně zavraždil, než se poslední žijící dívce podařilo útočníka zneškodnit".

Život samozřejmě nejsou jen přípravy a budování scény, k životu také patří sociální vztahy. Sérioví vrazi jsou konec konců normální lidé s normálními potřebami a touhami. Mají to samozřejmě trochu těžší, s běžnou populací se nemají moc o čem bavit, ale vždycky se dá najít nějaký ten vrah v důchodu, se kterým se dá podělit o drobné radosti i strasti, pokecat o průběhu příprav, prodiskutovat plány, oslavit životní vítězství (třeba dramatické zjevení se vrahovy nemesis, která je předurčena učinit jeho řádění přítrž) a podobně. Dříve nebo později je ale scéna připravena, oběti jsou na svém místě a celá akce je do nejmenších pravděpodobností naplánována. Zbývá už jen ji provést. Dokážou však filmaři v tomto okamžiku, kdy dojde na lámání chleba, dodržet svoji část úmluvy a zachovat nestrannost, nebo se pokusí využít znalostí, které jim vrah dodal, aby se ho pokusili zastavit a zatím nic netušící oběti zachránit?

Tato dokumentární polovina filmu je podle mého názoru skoro geniální a přitom tak jednoduchá, že se ani nechce věřit, že by na ni nikdo nepřišel dřív. Možná, že přišel. Ale pochybuji, že ji dokázal natočit tak dobře, jako lidé stojící za Behind the Mask. Ačkoliv se "pořád jen povídá" a "nic pořádného se neděje", není to ani na chvíli nuda. Prostředí se pořád mění, jednou sledujeme vraha, jak v knihovně dostrkává Kelly, dívku, která to přežije, k odhalení jeho pravé identity a jeho slabého místa, aby se mu mohla v závěru účinně postavit, pak se zase dozvídáme něco o Leslieho běžném životě a jeho zvířecích mazlíčcích ("někdy je zapomenu nakrmit a ty potvory pořád ne a ne chcípnout!"), seznámíme se s jeho nemesis, projdeme si důkladně Leslieho rodný dům a jeho okolí včetně močálu a moštárny (se stále fungujícím lisem nejen na jablka). Dozvíme se, proč vrah nikdy nenajde oběť skrývající se ve skříni a proč mu nikdy nikdo nedokáže utéct. Celou dobu krásně vidíme, jak to zapadá do kontextu klasických slasherových filmů, a celou dobu se pěkně prolínají humorné a strašidelné scény - což je trochu překvapivé, protože VÍME, že v tuto chvíli přece nemůže k ničemu dojít, protože je to jen příprava na akci, ne akce sama.

Druhá polovina už probíhá v tradičním slasherovském duchu. Není už tak výjimečná jako dokumentární část, v podstatě si vezměte jakýkoliv slušný moderní slasher a bude s Behind the Mask srovnatelný, ale chvályhodné je, že to pořád drží pohromadě a pořád to funguje, i když z vrahových vlastních úst přesně víme, jak to bude probíhat a proč. Možná je škoda nevyužitého potenciálu na maskování, Leslie má sice na tváři bledou masku, ale jinak vypadá skoro až příliš obyčejně, ale pořád je to solidně odvedené řemeslo, které dokáže horrorově působit. Jedinou vysloveně odfláknutou částí je závěrečný souboj, který by klidně mohl být delší. Trochu mě také mrzelo, že si Leslie nechal ujít některé momenty, které k využití přímo vybízely - třeba jsem celou dobu doufal, že Leslie někoho najde schovávat se ve skříni. Nebo nenajde, to by také bylo prima jako potvrzení, že slasherovské zákony fungují. Ale tak jako tak jsem doufal, že k nějaké scéně se skříní v hlavní roli dojde.

Na Behind the Mask se podílejí téměř výhradně lidé, pro které je to film první nebo jeden z prvních. Režisér a scenarista Scott Glosserman měl v době natáčení zkušenost jen s produkcí krátkého dokumentu, v oblasti režie i scénáře byl Behind the Mask jeho první dílko. Hlavní postavy známe nanejvýš z vedlejších rolí v seriálech, pokud vůbec odněkud. Jediní známější jsou představitelé některých vedlejších rolí, skvělou ironií je zejména obsazení Roberta Englunda do role Leslieho nemesis, čistokrevného klaďase doktora Hallorana. Přes nedostatek zkušeností, nebo možná díky němu, se však všichni zhostili svého úkolu na výbornou, snad jen dokumentaristku Taylor bych uvítal méně vlezlou a unfair (ale je to novinářka, takže to je asi OK).

V každém případě patří Behind the Mask k tomu nejlepšímu, co jsem z loňské produkce viděl, a každému to vřele doporučuju. Zvlášť prima je film pro ty z vás, kdo si dali tu práci a podívali se na There's Nothing Out There, protože to je film s přesně stejným typem hrdiny - s tím, kdo ví všechno o tom, jak to má probíhat. Rozdíl je jen v tom, že Mike z There's se ostatní snažil zachránit, zatímco Leslie z Mask má za úkol rozsekat je na nudličky. A být zlem je přece tak fascinující...



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.