Beneath Still WatersHorror obecně

Španělsko, VB
92 minut

česky: Zlo přichází z hlubin
režie: Brian Yuzna
scénář: Matthew Costello (novel), Mike Hostench (writer), Ángel Sala (writer)
hrají: Michael McKell (Dan Quarry), Raquel Meroño (Teresa Borgia), Charlotte Salt (Clara Borgia), Patrick Gordon (Mordecai Salas), Manuel Manquiña (Luis), Pilar Soto (Susana), Diana Peñalver (Mrs. Martín), Ricard Borràs (Mayor Luca), Damià Plensa (Antonio), David Meca (Diver Sargent Eduardo)
produkce: Kwesi Dickson, Carlos Fernández, Julio Fernández, Teresa Gefaell, José Luis Jiménez
hudba: Zacarías M. de la Riva
keywords: based-on-novel
hits: 7859

Recenzoval Hesi

Přidáno: 14. červenec 2007

Při výběru filmu se snažím dodržovat dvě pravidla. 1) Nevybírat film podle DVD obalu 2) Od filmu, který mi nic neříká toho také moc nečekat.

Minulou sobotu jsem porušil pravidlo číslo jedna, ale ona ta příšera na obalu prostě přímo vybízela k vypůjčení. Připomněla mi babku ze sklepa v Evil Dead 2 nebo možná démony z jednoho z mnoha dílu Příběhů ze záhrobí nazvaného: Rytíř démon a snad i samotného Strážce krypty. Proto jsem si nakonec film nazvaný: Zlo přichází z hlubin (Beneath Still Waters) půjčil. Pravidlo číslo dvě jsem již neporušil a film jsem pouštěl se značnou skepsí.

Příběh tohoto filmu nás zavede do španělského městečka Debaria Dam roku 1965, kde je právě dostavována vodní přehrada a veškerá území před ní včetně části již zmíněného Debaria Damu se na přání starosty, jistého Roberta Borgia, postupně zaplavují. Obyvatelé, jež měli tu smůlu a žili v údolí se musejí narychlo přestěhovat do výše položené části města...

Borgiaovy důvody, proč bylo nutné přehradu postavit a onu velkou část města zaplavit nám prozatím zůstanou utajeny. Místo toho se seznámíme s dvěma chlapci s Teoem a Luisem, hádám ve věku okolo deseti let, kteří se vydají na malé dobrodružství do právě zaplavovaného území. Jaké je jejich překvapení, když v liduprázdném městě, kde už voda sahá do pasu, uslyší z nedalekého domu volání o pomoc. Zvědavý Teo se okamžitě vydá za voláním, zato Luisovi se do domu moc nechce, ale nakonec ho Teo přesvědčí. Ve sklepení domu, zevnitř vzbuzujícího dojem nějakého okultního chrámů, chlapci objeví několik lidí, přikovaných řetězy k podlaze, prosících o pomoc a vysvobození. V rohu sklepení je potom ještě jedna postava pevně přikována ke stěně s černým pytlem na hlavě a s rukama svázanýma za zády. Ta na oba chlapce zavolá, aby jí rozvázali ruce. Teo postavu poslechne, a to i přes naléhání Luise, aby to v žádném případě nedělal. V okamžiku, kdy jsou provazy přeříznuty si postava sundá pytel, jenž jí do teď skrýval tvář, otočí se na chlapce pohladí ho po tváři a srdečně mu poděkuje, potom mu strčí obě ruce do úst a za zvuku praskající lebky mu roztrhne hlavu a vypije tryskající krev (možná i vykousne jazyk - nevím nezkoumal jsem).

Právě po této scéně jsem nabyl přece jen trochu optimismu, že by se nemuselo jedna o typickou hollywoodskou produkci. Protože v jakém hollywoodském filmu jste naposled viděli umřít dítě a to celkem dost krutě naznačeným způsobem (pro vysvětlenou, žádné gore se nekonalo, ale i tak)?

Příběh pokračuje skokem do současnosti, kdy už je celé „staré“ Debaria Damo zaplaveno a „nové“ z přehrady dobře prosperuje. Kupodivu hlavním hrdinou není Lewis, kterému se z onoho prokletého domu povedlo před 40 lety utéct, ale fotograf, který přijíždí do Debaria Dama, aby nafotil podvodní město a reportérka místní televize, dcera starosty Borgia, která točí reportáž o 40. výročí vybudování přehrady.

Film se mi líbil hlavně stylem vyprávění příběhu, kdy dlouhou dobu netušíme co se vlastně děje, i když víme že to má něco společného s postavou ve sklepení (trošičku připomínající Anguse Scrimma z Phantasmy) a starostou Borgiaem, který se čas od času připomíná dceři reportérky ve snech a halucinacích (místy gore sny a halucinace) a až do tří čtvrtin filmu se to také nedozvíte, načež stále zůstáváme v napětí, čekajíce na to, jakým způsobem se se zlem naši hrdinové vypořádají. Příběh tedy velice slušně graduje a co víc si přát, nekončí úplným happyendem.

Další věci, které mě na Beneath Still Waters příjemně překvapily, byly pěkně zpracované „gore“ scény, masky a hudba s jednoduchými, ale přesto výstižnými motivy, trochu jako v Prince of Darkness od Johna Carpentera. A právě zde vidím první chybu filmu. Protože, i když se jedná o film nový, tak jsem měl po celou dobu sledování pocit, že už jsem všechno někde někdy viděl.

Když budete pozorně sledovat, určitě zažijete menší Deja Vu, pokud už jste před tímto filmem viděli např.: The Fog, In the Mouth of Madness, Dagona nebo povídku Prám od Stephena Kinga (myslím že byla i zfilmována v jednom z dílů Creepshow). Další vady na kráse spatřuji v „drobínek“ prkenném vystupování hlavních hrdinů, v několika příběhových nelogičnostech a v jisté zmatenosti, kterou řeší až opětovné zhlédnutí filmu, ale celkový dojem z filmu je veskrze kladný, a proto dávám 7/10.