Dead & BuriedZombie

94 minut

česky: Mrtví a pohřbení
rok: 1981
režie: Gary Sherman (as Gary A. Sherman)
scénář: Ronald Shusett (screenplay) &), Dan O'Bannon (screenplay), Jeff Millar (story) &), Alex Stern (story)
hrají: James Farentino (Sheriff Dan Gillis), Melody Anderson (Janet Gillis), Jack Albertson (William G. Dobbs), Dennis Redfield (Ron), Nancy Locke (Linda (as Nancy Locke Hauser), Lisa Blount (Girl on the Beach / Lisa), Robert Englund (Harry), Bill Quinn (Ernie), Michael Currie (Herman), Christopher Allport (George Le Moyne / Freddie)
produkce: Robert Fentress, Michael I. Rachmil, Ronald Shusett, Richard R. St. Johns
hudba: Joe Renzetti
keywords: sheriff, murder, undertaker, killing, corpse, pain, rope, violence, tied-up, small-town, dead-body, atonal-music-score, gun, needle-in-eye, mysterious-death, house, doctor, police-van, photograph, blood, další...
hits: 7600

Přidáno: 28. duben 2007

Prvý pohľad na americký horor zo začiatku 80. rokov, Mŕtvi a pochovaní, sa vyznačuje nezáujmom; ostatne, od nakrútenia už nejaký ten piatok ubehol a snímka s týmto názvom dávno upadla do (polo)zabudnutia. Veď dokonca ani tí pravoverní hororoví fanúšikovia ju príliš často vo svojom zvrhlom dialógu nespomínajú - ak vôbec.

Lenže už úvodné titulky nám naznačia pár kladných vecí a začíname sa tešiť na ďalšie a ďalšie minúty. Za prvé, atmosféra s podozrivo pokojným brnkaním na klavír je mrazivo pôsobivým prísľubom svetlých hororových zajtrajškov. Za druhé, filmu sa účastnil Stan Winston, takže vo filme nielenže budú nejaké nechutné masky/monštrá, ale budú odvedené na kvalitnej úrovni. Je pravda, že Winston mal za sebou v čase nakrúcania len pár nezaujímavých fušiek, ale v nasledujúcich rokoch spolupracoval na takých filmoch, ako sú Vec, Votrelci, Predátor alebo Nožnicovoruký Edward. A za tretie: scenár písali Dan O´Bannon a Ronald Shusett, čo sú páni, ktorí stvorili kultového Votrelca (1979) Ridleyho Scotta. Shusett sa zároveň podieľal i na produkcii Mŕtvych a pochovaných. Takže to začína vyzerať na síce nenápadný a malý, ale o to zaujímavejší horor, nakrútený hlavne fanúšikmi pre fanúšikov.

Dej – prekvapivo podmaľovaný noirovým jazzom - nás zavedie do zaspatého prímorského amerického mestečka. Šerif Dan Gillis (James Farentino – Tajomná žiara nad Pacifikom) je znepokojený čudnými úmrtiami, ku ktorým tu po nociach v poslednom čase dochádza. Pohár jeho trpezlivosti pretečie vo chvíli, keď sa jeho krásna manželka Janet (Melody Andersonová – queenovský Flash Gordon) začne správať ešte zvláštnejšie, ako doteraz, a najmä keď Dan zrazí v noci človeka, ktorý si následne nehodou amputovanú ruku vezme a zmizne v tme... O prekvapivých záležitostiach, ktoré sa začnú v doteraz takom príjemnom mestečku odohrávať, je ale najlepšie nič nevedieť dopredu. Už preto, že ani šerif nie je z nastanúcich problémov o nič múdrejší ako my a desivú pravdu odhaľuje po desivých kúskoch...

Béčkarský režisér Gary Sherman (neskôr nakrútil napr. Poltergeista III) zručne buduje príjemne pomalú, jazzovú, horúcou morskou nocou predchnutú atmosféru čudného mestečka, v ktorom sa deje niečo strašné, ale všetko vyzerá naoko pekne, trávniky sú posekané, ploty natreté čerstvo na bielo... poznáte to. Ak vezmeme do úvahy, aký krvák bol Votrelec, tak Shusett s O´Bannonom sa nečakane držia v úzadí, sú príjemne civilní a “obyčajní“, chcelo by sa povedať až staromódni. Atmosféra sa mrazivo pokojne odvíja v pomalom tempe a záhada sa odkrýva po hrôzostrašných kúskoch. Výsledkom je horor, ktorý stojí za hriech. Rozhodne ale berte reklamný slogan „tvorcovia Votrelca stvorili najhorší teror na Zemi“ s nadhľadom.

Mŕtvi a pochovaní sú solídnou ukážkou drsnejšieho hororu osemdesiatych rokov a aby ste si o nich vedeli urobiť obraz už pred pozretím, vedzte, že zo všetkého najviac pripomínajú kombináciu Hmly, Stepfordských paničiek, zombíčin, Frankensteina a Lovecroftovho Dagona. Ako bonus sa v nich v nepodstatnej roličke mihne Robert Englund, majúci ešte len pred sebou svoju životnú rolu z dielne Wesa Cravena. Za pozornosť následne stojí ešte šokujúce záverečné rozuzlenie, ale nemôžem sem napísať film z konca 90. rokov, ktorý ho zrejme v tomto smere tak trochu dosť vykradol.