scénář:
hrají:
produkce:
hits: 11391

Recenzoval Pedestrian

Přidáno: 01. únor 2007

Horor Zahradník je třetím celovečerním filmem českého režiséra a scenáristy Marcela Bystroně. Byl natočen za 40 000 dolarů a je označován za 1. interaktivní film (tedy film, jehož děj ovlivňují sami diváci), což samozřejmě není až tak pravda, ale o tom později.

Děj je prostý až hanba. Začínáme nezáživnou „seznamkou“ s hlavními hrdiny, kteří se nalodí na parník a o chvíli později sledujeme, jak se všichni do jednoho zbavují svých mobilních telefonů. Prostě je hodí do řeky (jedna z mnoha scenáristických kliček – mimochodem velmi krkolomných). Následně vidíme, jak spolu paří na party na Nové Živohošti, kde se rozhodnou pronajmout si jachtu a vykoupat se na odlehlém břehu. Avšak potom, co se ztratí jedna z dívek, začíná ten pravý teenagerovský survival horor po česku. A to je přesně ten problém. Češi totiž horory točit neumějí a proto je asi také ani netočí. Kdejaký americký béčkový horor je o laťku výš, než náš tuzemský Zahradník. Samozřejmě na tom má podíl omezený rozpočet, takže si k naší smůle (možná i k něčí radosti) musíme vystačit s českými neherci. Ve filmu se tak objeví účastník první řady VyVolených Alexandr „Saša“ Nikitin, Miss ČR Lucie Váchová ad. Film ale není špatný jen z hereckého hlediska. Je špatný ve všech možných směrech. Chaotická kamera, zlý střih, scénář děravý jako ementál, nevýrazná a vzhledem k velmi krátké stopáži (pouhých 70 minut!) i velmi nudná režie.

Ale abych jen neházel špínu na našeho malého českého Zahradníka, uvedu i několik kladů (on je vlastně jen jeden). První interaktivní film. Stejně jako byl Rothův nedávný Hostel doprovázen popisky typu: Quentin Tarantino Presents, Bystroňův film uvádí: 1. interaktivní film. Když si tedy půjčíte Zahradníka na DVD, můžete volbou menu ovlivňovat dění filmu. V kině to bude vypadat tak, že diváci rozhodnou pomocí hlasování. Ale je to skutečně první interaktivní film? Není. Už na konci šedesátých let totiž u nás existoval projekt s názvem Kinoautomat, ve kterém měli diváci na výběr ze dvou možností: Ano – Ne, pomocí nichž ovlivňovali příběh. V současnosti je to však vítaná „novinka“ a snaha o režijní invenci. Tady už ale veškerá radost končí. Je sice pěkné, že si já jako divák můžu vybrat, zda shodím Sašu ze skály, nebo ho nechám v lese napospas vraždícímu zahradníkovi (více možností nenapíšu, jelikož jejich výběr je značně omezený), ale časem to začne být otravné, a hlavně TÍM STEJNĚ NIC NEZMĚNÍTE!

Shrnuto a podtrženo: Zahradník je špatný film. Neoplývá skvělými hereckými výkony, režisérovi se nepodařilo vybudovat ani náznak napětí a atmosféry, chybí násilné scény a krev (Marcel Bystroň nejkontroverznějším českým režisérem?) a ve výsledku film působí jako velmi špatná parodie na americké horory (Hostel, Záhada Blair Witch aj.). Takže otázka zní: Byl to režisérův záměr? Pokud ano, tak jsem se párkrát patřičně zasmál. A pokud ne, měl by někdo Zahradníka zakopat co nejhlouběji do země a zasadit do něj nějaké okrasné květiny.

Recenzoval Pepa Šedivý

Přidáno: 21. březen 2007

"Jedná se o 1. interaktivní film, jehož děj ovlivňují přímo sami diváci. Vybrat si můžete vždy ze tří možností". Tak tato věta se objevuje snad v každém časopise a na každém serveru, kde se tento titul objevil, a aby ne, v tak malé zemi, jako je Česko, je to ojedinělý pokus o to, být alespoň v něčem originální. Bohužel nevyšel....

Děj filmu není nijak zvláštní, parta mladejch lidí (asi sedmi) jede na "velkou" párty kamsi ke Slapské přehradě, a aby bylo co točit, v drogovém a alkoholovém opojení se rozhodnou, že si udělají menší výlet jachtou na jeden z odlehlých břehů, aby se zde smočili a osvěžili svá propocená a unavená těla. Po letmém osvěžení samozřejmě všichni vytuhnou a světe div se, když se proberou z opice, zjišťují, že jeden (jedna) z nich chybí. Tímto momentem začíná stěžejní část i ona "interaktivita" filmu. Děj už pak probíhá jako klasický slasher, parta studentů neustále běhá po lese, hádá se mezi sebou a jeden po druhém potupně mizí, což pomalu vyústí v .............. v nic.

V Zahradníkovi se vyskytuje celá řada českých rádoby celebrit jako například Lucie Váchová (Miss ČR), Renata Langmanová (Česká Miss), Petr Vojnar (příležitostný model) no a právě toto je tou největší slabinou celého filmu, protože tak otřesné herecké výkony jako zde, člověk ještě neviděl. Chápu, že se jedná o nízkorozpočtový snímek, že skuteční herci by do toho buď nešli nebo by byl problém je zaplatit, ale obsadit do něčeho, co se nazývá filmem, něco takovéhleho, to je opravdu špatný vtip. Úmyslně jsem nejmenoval Sašu Nikitina z Vyvolených, protože jeho výkon mi přišel adekvátní. Určitě to má za vinu scénář, protože veškeré Sašovy scény jsou ve stavu opilosti, navíc jsou opepřeny docela vtipnými dialogy, takže tady nebylo ani co zkazit. :-) Jinak když už jsme u scénáře, jak jsem zde již zmiňoval, není ničím vyjímečný a jak vyplývá z celé mé recenze, je velice slabý, ať už se to týká dialogů (krom toho Saši) nebo děje.

Na závěr bych chtěl říci, že pan Bystroň by měl řemeslo ponechat svým zkušenějším kolegům a nepouštět se (pro něho) do neznámých vod a už vůbec ne označovat se nálepkou "nejkontroverznější český režisér všech dob", to chce opravdu notnou dávku přehnaného sebevědomí.

Je ale pravda, že i když tento film je dle mého názoru velmi špatný, je zde pár věcí, které stojí za zmínku. Ve filmu nejsou úvodní titulky, pouze se zde objevují fotografie hlavních aktérů, které v doprovodu se slušnou hudbou působí velmi slušivě. Samotné scény zabíjení nejsou vůbec propracované, ale některé jsou docela nápadité a stojí za zhlédnutí.

Nejlepší scéna: Nemyslím to špatně, ale jedna scéna mě upoutala a to ta, kdy je všude tma a relativní klid, dokud nezazní ............... na to se už musíte podívat sami. :-)