GwoemulAsijské filmyMonstersNature Amok

Jižní Korea
119 minut

anglicky: The Host
režie: Joon-ho Bong
scénář: Won-jun Ha (writer (as Jun-won Ha), Joon-ho Bong (writer), Chul-hyun Baek (writer)
hrají: Kang-ho Song (Park Gang-Du), Hie-bong Byeon (Park Hie-bong (as Byun Hee-bong), Hae-il Park (Park Nam-il), Du-na Bae (Park Nam-Joo (as Bae Doo-na), Ah-sung Ko (Park Hyun-seo (as Ko A-sung), David Joseph Anselmo (Donald), Martin Lord Cayce (U.S. Senator), Cristen Cho, Paul Lazar (US Doctor trying to operate Gang-Du), Brian Lee
produkce: Yong-bae Choi, Junyoung Jang, Neung-yeon Joh, Lewis Kim, Woo-Taek Kim
hudba: Byung-woo Lee
keywords: family-relationships, pants-wetting, parking-lot, environment, bronze-medal, beer, human-skull, flaming-arrow, suicide, doctor, blood-sample, wetting-pants, van, dust, police, ambulance, lazy, fishing, bridge, snow, další...
hits: 12630

Přidáno: 29. prosinec 2006

Řeka Han

Monster filmy udivují filmové diváky už od třicátých let minulého století. Atraktivní je na nich především samotné monstrum, které ničí a zabíjí vše, co mu přijde do cesty, což by samo o sobě nebylo až tak zajímavé, v tomto případě se na to však, na rozdíl od obyčejných vyvražďovaček, dobře dívá, jednoduše z důvodu, že monstrum má velké rozměry a zpravidla je až do úplného závěru nezničitelné. Jako obří zmutovaná ryba, která se rozhodla jednoho slunečného odpoledne vylézt z řeky Han a sežrat pár grilujících kempařů. The Host byl před svým uvedením do kin jedním z nejočekávanějších korejských filmů. To z důvodu, že se tak často nestává, že má takový druh projektu rozpočet přes 10 milionů dolarů (na asijské poměry ne zrovna málo) a jeho režie se ujme kritiky uznávaný režisér. Od začátku natáčení, kdy se na internetu objevovaly první návrhy monstra se dalo počítat s tím, že půjde o něco, na co se vyplatí čekat. Jestli se to nakonec vyplatilo, na to neexistuje zrovna jednoduchá odpověď. Bude záležet také na tom, co jste od The Host vlastně čekali.

Bong Joon-ho vs The Host

Z Asie se dá vždy očekávat film, který nebude úplně ve všem vyhovovat průměrnému evropskému divákovi. Každá z východoasijských zemí má svůj nezaměnitelný styl, který je ovlivněn tamní, od Evropy značně odlišnou, kulturou. V posledních letech, kdy probíhá ve filmovém průmyslu takzvaná amerikanizace, jsou asijské filmy lépe zkonzumovatelné i pro západního diváka, ale až na pár výjimek to pořád není "úplně ono". The Host je nepopiratelně korejský film a jestli se v korejském filmu vyznáte, už zřejmě tušíte, co od filmu čekat. Film Bong Joon-ho-a si bere z dědictví korejské kinematografie krom pozitiv i veškerá negativa, mezi které patří tíhnutí k mainstreamu (ne nadarmo se o Korei mluví jako o asijském Hollywoodu) a tendence obsáhnout více žánrů najednou. V žádném případě se nedá mluvit o čistém monster horroru, jako spíše o komerčním blockbusteru pro celou rodinu. Aby film vůbec uspěl v pokladnách kin, musel prodat ohromné množství vstupenek, což může za výsledek, v němž z horroru ve filmu zbylo jen pár scén - nutno říct hodně povedených (kdyby tak z nich byl postavený celý film...). Režisér Bong Joon-ho se rozhodl pro zvláštní, ne špatnou, stylizaci filmu, která nemusí vyhovovat zrovna každému. Děj je okořeněn humorem, který stejně jako ve třetím Terminátorovi je humorný jen v případě, že se ho rozhodnete brát jako humor. V opačném případě může být The Host vážným filmem, a jako takový také i funguje.

Říční monstrum

The Host se od ostatních monster horrorů liší jednak v komplexnější zápletce, druhak je více o postavách než o monstru a jak jsem již zmínil, už svým pojetím je zcela odlišný. Čím se však neliší, je přítomnost monstra, které vzbuzuje obdiv. Těžko říct, co přesně se prohání v řece Han. Je to podobné rybě, má to deset metrů na délku, silný ocas a když to vyleze z vody, dokáže se to hbitě pohybovat po čtyřech. Ale ať už je to cokoliv, na plátně to vypadá fantasticky. Po první velice efektní úderné scéně, při které monstrum (mimo kameru) sežere desítku lidí, se objevuje už jen sporadicky. Ve středu pozornosti je totiž rodina Parkových - tři sourozenci, jejich otec a vnučka Hyun-seo, kterou si monstrum jako poslední zákusek odnese v zubech kamsi do svého doupěte. Pátrání po Hyun-seo nebude tak jednoduché, protože po útoku monstra přebírá věc armáda, a ta když nemá do čeho píchnout (žádná válka poblíž), musí svůj těžký výcvik někde plně uplatnit. Parkovi jsou, jako jedni z účastníků incidentu, vyšetřeni a poté shledání jako nositelé viru (přesněji pouze Kang-ho Song), kterému před pár dny podlehl další ze zúčastněných, americký voják Donald.

The Host

Pokud si odmyslíte veškeré horrorové a fantasy prvky, zbyde stále hodně zajímavé jádro. Bong Joon-ho dal do svého filmu velkou dávku chytrého materiálu, jenž se zaobírá sociální kritikou, zdůrazňuje důležitost rodiny a velkou měrou kritizuje média. The Host je natočen v až perfekcionistickém vizuálním stylu, jenž se musí vidět minimálně na dobře vybaveném domácím kině - krom obrazu má i výborný zvuk. Vytkl bych mu ne až tak dobře soudržný scénář a po prvním zhlédnutí mi přišlo, že ne úplně naplnil má očekávání.

PS. Hodnocení je někde mezi sedmi a osmi body, takže 7.5/10.