česky: Krutá rasa
režie: Nicholas Mastandrea
scénář: Robert Conte (writer), Peter Martin Wortmann (writer)
hrají: Michelle Rodriguez (Nicki), Oliver Hudson (John), Taryn Manning (Sara), Eric Lively (Matt), Hill Harper (Noah), Nick Boraine (Luke), Lisa-Marie Schneider (Jenny)
produkce: Thomas Becker, Henry Winterstern, David Wicht, Jörg Westerkamp, Karen Vundla
hudba: Marcus Trumpp
keywords: island, dog, brothers, chased-by-dog, wild-dog, brother-brother-relationship, fall-from-height, loss-of-friend, mercedes-benz, remote-island, abandoned-laboratory, boyfriend-girlfriend-relationship, animal-death, bikini, death-by-dog, evil-dog, underwear, burning-building, man-bitten-by-dog, killed-by-dog, další...
hits: 7828

Recenzoval Jan Pokorný

Přidáno: 09. prosinec 2006

A pak, že je pes nejlepší přítel člověka. Ano, možná kolem vašich nohou cupitá yorkšírský teriér Alík nebo s vámi na posteli spí trpasličí pudlík Beník, ale opravdu nechtějte potkat smečku zmutovaných psů z jednoho nejmenovaného ostrova, jako se to poštěstilo několika lidem v tomto survival hororu režisérského debutanta Nicholase Mastandrea. Film navíc vzniknul v produkci Wese Cravena - o to víc jsem byl na něj zvědavý...

Snímek začíná jakýmsi intrem - zamilovaný pár si vyrazí na mořský relaxační výlet na motorové plachetnici, ale protože dotyčný muž nikdy nenavštěvoval skautský oddíl, rychle ztratí orientaci... když dívka spatří na horizontu obrys ostrova, srdce jim zaplesá... o chvíli později již muž uvazuje plachetnici u mola a dívka se vydává na průzkum do vnitrozemí. V následujících několika minutách ostrov vyjeví své hrůzné tajemství - zmutovaní psi se pohybují rychle, tiše a koordinovaně a tak se dívka v působivé scéně strachu a bezmocnosti stane jejich první (a zdaleka né poslední) obětí.

Teď již ale sedíme v hydroplánu, na jehož palubě plánují Nicki, Matt, John, Sara a Noah poslední detaily nadcházejícího volného víkendu. Letadlo samozřejmě míří k onomu ostrovu - po přistání se pětice uvelebí v pěkně upravené a útulné chatě a během vybalování věcí a nejrůznějších skopičin nových osadníků dostává hlavní slovo alkohol... a tak se všichni baví, popíjejí, až přichází první psí útok. Kousnutá Sara (Taryn Manning) je od tohoto okamžiku jiná, duchem nepřítomná a příští den ráno se chová, jakoby týden nejedla. Pánské osazenstvo se vydává na průzkum do lesa a jsou svědky nepříliš milosrdné smrti muže z plachetnice. Psi jsou vzápětí všude, oblézají chatu, v níž se šokovaná parta zabarikáduje, a celé hodiny je slyšet jejich mrazivé kvílení a vytí... pokus o úprk z ostrova pomocí hydroplánu selže a konečně může ten pravý horor začít.

Přiznávám, že film má na začátku poměrně slušnou atmosféru, ale je veliká škoda, že si jí neudrží alespoň polovinu své stopáže. Jakmile Noah (Hill Harper) zjistí, že psy lze velice efektivně (a zároveň efektně) likvidovat dobře mířenými údery bejzbolové pálky, zmizí atmosféra jako mince v rukách Davida Copperfielda. Zbývající chlapská část výletníků není v lovení psů moc úspěšná, zejména lukostřelec John (Oliver Hudson) je schopný svojí neohrabaností způsobit nanejvýš čistý průstřel lýtka kamarádce Nicki (Michelle Rodriguez). Filmu bohužel nevychází ani prvek lekací - scény, při nichž vám má ztuhnout krev v žilách nejsou špatné, ale lze je vytušit či spíše odhadnout s jedno - či dvouvteřinovým předstihem - výsledný efekt pak vyjde v podstatě naprázdno. Snímek je proděravěný spoustou nelogičností a končí tradičním a nepřiliš překvapujícím otevřeným koncem (to nesnáším, protože je strašně obehrané a tady navíc dost okaté).

Herecké výkony jsou sympatické, Noah správně hláškující a ramena Michelle Rodriguez abnormálně široká. Film naštěstí sfouknete během necelé hodiny a půl, být to o deset minut delší, už bych zíval. Není to vyloženě nudné, není to ani dynamické, je to takový průměr. Neříkám, že je to špatný film, jenom je to klasický horor, kde se o mrtvoly starají zvířata. Nic originálního, nic nového. Takových filmů bylo, je a bude spousta. Vidět a za pár hodin zapomenout. Přesto ale obsahuje dobrou hudbu... ehm.