Právě je 48 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

The Texas Chainsaw Massacre: The BeginningSérie: Leatherface

česky: Texaský masakr motorovou pilou: Počátek
režie: Jonathan Liebesman
scénář: Sheldon Turner (story) and), David J. Schow (story)
hrají: Jordana Brewster (Chrissie), Taylor Handley (Dean), Diora Baird (Bailey), Matthew Bomer (Eric (as Matt Bomer), R. Lee Ermey (Sheriff Hoyt), Andrew Bryniarski (Thomas Hewitt / Leatherface), Lee Tergesen (Holden), Terrence Evans (Monty), Kathy Lamkin (Tea Lady), Marietta Marich (Luda Mae)
produkce: Jeffrey Allard, Mark Ordesky, Alma Kuttruff, Robert Kuhn, Tobe Hooper
hudba: Steve Jablonsky
keywords: leatherface, car-accident, slaughterhouse, psychopath, chainsaw, murder, gore, vietnam-war, biker, cannibal, prequel, urination, animal-killing, giving-birth, death-in-childbirth, thrown-from-car, blood, stabbed-in-the-back, deserter, meat-hook, další...
hits: 9202

Recenzoval Pepa Šedivý

Přidáno: 21. listopad 2006

Tak na úvod, máme tady už skoro přelom roku 2006/2007 a na naše (i světová) kina útočí záplava hororových filmů, respektive záplava pokračování u některých dnes již kultovních filmů. Čeká nás třetí pokračování podle mě velmi dobrého thrilleru Saw, druhé pokračování The Grudge a v neposlední řadě pokračování kultovního The Texas Chainsaw Massacre, kterým se budu zabývat v této recenzi. Pokud jsem zde zmiňoval slovo pokračování, není to úplně přesné. Je to sice již několikátý díl v řadě, ale co se dějové linie týká, odehrává se před původním The Texas Chainsaw Massacre, tudíž se jedná o prequel, jak už napovídá sám název The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning.

Počátek filmu se odehrává již v roce 1939 v období zmítaném válkami, kdy na svět přišel onen obávaný a později nazývaný Leatherface, který ještě během svého narození přišel o svojí biologickou matku a následně potom skončil v kontejneru (což bylo zapříčeněno jeho znetvořením), kde ho objevila příslušnice rodu Hewittů a odnesla ho k sobě domů. Toď vše, co by se týkalo samotného Leatherface. S jeho vývinem nás ještě seznámí úvodní titulky, které jsou podobně zpracovány jako v předchozím díle Masakru, či Wrong Turn, během kterých se dovíme jak se malý Leatherface vyvíjel v dospělého člověka a také jak se spolu s ním vyvíjela jeho choroba. Nicméně úvodní titulky jsou jako v již zmiňovaných filmech velmi povedené a navozují dusnou atmosféru filmu.

Co se týká dalšího děje, není zde nic nového pod sluncem. Otázkou také je, co člověk, který již pár verzí zpracování Hooperova originálu viděl, čeká? Hlavní děj filmu se odehrává o čtyři roky dříve před událostmi z TCM tudíž v roce 1969. Máme tady opět skupinku mladých krásných teenagerů, tentokrát dva chlapce (bratry) a dvě dívky. Všichni dohromady samozřejmě tvoří dva idyilické páry. První změna je v tom, že tentokráté se skrz Texas vydávají ne proto, že by jen náhodou projížděli, ale proto, že je to jediná cesta, jak se mohou chlapci dostat na základnu, protože musí narukovat do války a jejich drahé polovičky je na onu základnu doprovazí. A co by nikdo nečekal, cestou se dostanou do spárů rodiny Hewittových. Další změna je v tom, že tvůrcům pravděpodobně došlo, že kdyby děj zaměřili pouze na tyto čtyři postavy, může si člověk rovnou pustit TCM z roku 1974 nebo 2003 a nemusí se vyhazovat zbytečné peníze na další pokračování. Do děje jsou zasazovány další postavy, ovšem jejich zasazení je strašně prvoplánové. Vůbec nic se o nich člověk nedozví, podle mého názoru zde vystupují spíše trapně a jak rychle se objeví, tak rychle (rukou Leatherface) zase zmizí. Předposlední změnou, kterou bych rád vytkl a za kterou jsem velmi rád je, že zde hodně vysoko nad ostatními vyniká R. Lee Ermey se svojí postavou šerifa Hoyta, jehož herecké kvality a ironické hlášky povyšují tento film nejméně o třídu víš. Dále se zde dovíme něco více o rodině Hewittových a také se to jak se "šerif" Hoyt stal šerifem, jak přišel o zuby a ten starý páprda o své dolní končetiny. A poslední změnou oproti TMC z roku 1974 (2003) je výrazné přidání na brutalitě a gore scénách. A když říkám výrazné, tak tady to platí na 110%. Nejsou zde jen vyobrazeny náznaky násilí, ale ono násilí je zde vyobrazené celé do detailů, což podle mého názoru filmu prospělo a alespoň trošku vyrovnalo plytkost scénáře. Je to totiž jeden z mála faktorů, kterými se tento díl může povýšit nad těmi ostatními díly.

Co se týká scénáře, jak už jsem naznačoval, je velmi slabý. Dialogy hlavních postav nestojí ani za zmínku a jejich herecké výkony jsou průměrné v rámci tohoto žánru. Až na R. Lee Ermeyho a jeho šerifa Hoyta, ten je opravdu velmi velmi nad průměrem! Atmosféra je srovnatelná s verzí 2003 a gore scény jsou tady v kontrastu s krásnou texaskou přírodou, což není špatné. A co se týká samotného Leatherface? V původním TCM 1974 mi ho chvilkama přišlo líto, v TCM 2003 jsem ho ani nijak nevnímal a v TCM:The Beginning jsem se ho opravdu bál!

Myslím si, že z mé recenze je patrný rozporuplný názor. Chvílema to vypadá, že tento nejnovější masakr chválím a chvílema, že se do něj pěkně navážím, ale ono to opravdu tak je. Myslím si, že tento film bude mít na jedné straně své příznivce (vyznavače gore) a na druhé straně odpůrce (vyznavače kvalitních scénářů), ale to už tak bývá. Osobně si myslím, že tento film určitě stojí za zhlédnutí, ba dokonce stojí za 159,- Kč za lístek do kina, aby si člověk mohl opravdu vychutnat tu atmosféru. Taky si myslím, že je to důstojný prequel, ač s chabým scénářem tak ale dostatečně vysvětlujícím některé věci, které alespoň mě z původního TCM nebyly jasné. Nuže hezkou podívanou:-)

Nejlepší scénou z celého filmu je podle mě konec, což nemyslím ironicky, ale musíte se prostě na něj podívat, protože ten konec fakt stojí zato!!! Jo a ještě ten malej štěk motorkáře:-)

Recenzoval Martin Hajek

Přidáno: 28. květen 2007

Není moc podobných filmů, které by si získaly status absolutního kultu ve svém žánru a ještě se dočkaly několika remaků a jednoho pokračování (prequelu), o němž právě bude řeč. Skalní fandové si dobře pamatují, že to všechno začalo v polovině 70. let, kdy Tobe Hooper natočil úplně původní "The Texas Chainsaw Massacre" a stanovil tím nový standard v hororu. Ve své době se jednalo o vskutku velmi odvážný, otevřený a především krvavý film, který měl ve spoustě zemí problémy s veřejnou produkcí. Film lákal na (v poslední době bohužel používaný již nezdravě často) slogan "Based On the True story" (inspirovaný skutečnými událostmi), což byla do konce minulého tisíciletí ta nejlepší reklama, jakou si mohl snímek přát (viz například "Blair Witch Project"). Zde je však záhodno podotknout, že se jednalo jen o reklamní kampaň, neboť nic podobného se v Texasu nikdy nestalo, ani žádný Thomas Hewitt na inkriminovaném místě a v inkriminované době nežil (film byl ve skutečnosti inspirován jiným - skutečným masovým vrahem a kanibalem americké historie - Edem Geinem).

Trocha historie

V roce 1994, tedy zhruba 20 let po prvotině se objevil první remake filmu TCM (režie: Kim Henkel) s tehdy ještě neznámou "Brigitte Jonesovou" (René Zellweger) a Matthew McConaugheym. Film byl bohužel spíše parodií na sebe sama nežli plnohodnotným nástupcem a jednalo se o naprostý propadák. Zlom nastal o dalších 9 let později, kdy se v roce 2003 chopil materiálu zručný hollywoodský řemeslník Michael Bay (coby producent) a na post režiséra angažoval Marcuse Nispela. Vznikl tak lehce nadprůměrný gore-horor, který se mohl pochlubit především hodně dusnou atmosférou a slušnou dávkou krve i napětí. Po neočekávaném obrovském úspěchu "Texaského masakru 2003" bylo jen otázkou času, kdy přijde pokračování. Michael Bay si ještě před pokračováním TCM spolu se scénáristy Andrewem Formem a Bradem Fullerem ověřili v předělávce Amityville Horror (český dementní název 3:15 - Zemřeš), že "horor is not dead" ani náhodou a tedy nic jim nebránilo se v tomto tandemu vrhnout na nový/starý - ještě stále teplý materiálek.

Texas Chainsaw Massacre: The Beginning

Příběh o zrození legendy o texaském masakru se odehrává v roce 1969, kdy bratři Dean a Eric Hillovi (doprovázeni svými přítelkyněmi) jedou napříč Texasem vstříc zářné budoucnosti v řadách hrdých amerických vojáků, bojujících ve vietnamské válce (respektive starší Dean se tam vrací, ovšem mladšímu Ericovi to nepřijde jako zas tak dobrý nápad). V tu chvíli však ještě ani jeden z této čtyřky netuší, že se blíží nejzásadnější boj jejich života. Po krátkém úvodu se Dean, Eric, Chrissie a Bailey dostávají do zapadákova v Texasu kde se setkávají s párem motorkářů - Holdenem a jeho přítelkyní Alex. Alex se následně snaží (na chopperovi a s brokovnicí v ruce) dohnat jeep našich hrdinů, dochází však k nehodě (mimochodem celkem efektní), při níž Chrissie vypadne z vozu a Alex se pokusí zraněné trio okrást. V tomto momentu však přichází na scénu Par-Exallance R. Lee Ermey alias šerif Hoyt a dává všem jasně najevo, že zákon se tady rozhodně ochcávat nebude! Nebohou Alex bez mrknutí oka eliminuje a zbylé trio odveze…hádejte kam?…Ano! Na svou farmu - farmu Hewittů… Chrissie, která se ukrývá v nedalekém houští všechno jen bezmocně pozoruje. Po prvních zkušenostech s novou situací, novým místem i tamními obyvateli si Chrissie uvědomí, že je momentálně jedinou nadějí na záchranu svých přátel…Tolik ohledně děje filmu, víc rozhodně nemá cenu prozrazovat.

Obsazení a tvůrci

Na filmu "TCM: Začátek" spolupracoval stejný tým jako na předchozím filmu TCM a nebo na již zmíněném Amityville Horror. Vše měl pod palcem Michael Bay, který dal dohromady scénář s Andrewem Formem a Bradem Fullerem. Na post režiséra byl vybrán Jonathan Liebesman, který režíroval béčkový (leč celkem obstojný) "Propad do Temnot" (mimochodem právě Liebesmanovi Bay již v minulosti nabídl režírování obou zmíněných - jak Texas Chinsaw Massacre, tak i 3:15 zemřeš). Obsazení, jak už je v daném žánru zvykem, není zase až tak důležité a můžete zde vidět víceméně neznámé tváře a jména (s výjimku démonického a naprosto vynikajícího "psycho-hajzla" a již ikonu amerických filmových záporáků - R. Lee Ermeyho alias šerifa Hoyta). Někteří z Vás ještě možná poznají fešnou Jordanu Brewster (v roli Chrissie), která si zahrála sestru Vina Diesela ve vysoko-adrenalinové jízdě Fast and Furious (Rychle a Zběsile). V roli monstra - Thomase Hewitta alias Leatherface se opět objevil (stejně jako v předešlém TCM) Andrew Bryniarski (Kožená tvář).

Hodnocení filmu

Přistupoval jsem k tomuto filmu značně skepticky, neboť již mnohokrát jsem byl v podobných případech velice zklamán. Jedním z klíčových momentů byl právě scénář a hlavní zápletka filmu. Když jsme naposledy viděli Leatherface (Thomas Hewitt), tak mu Jessica Biel ufikla ruku, což z něj činí již poloviční (tedy nedostačující) hororovou zrůdu. Nápad na Prequel byl tedy naprosto logickým tahem. Tvůrci se dali cestou ukázat, jak se z Thomase Hewitta (bývalého zaměstnance jatek) - potažmo celé jeho rodiny, staly vraždící maniaci. Vzhledem k tématu a žánru nečekejte nic převratného, originálního či nepředvídatelného, film jede v zaběhnutých kolejí, tu a tam již mnohokrát ohrané klišé, sem tam nějaký ten krvavý cákanec, zkrátka klasika… Ale přeci jen je zde něco, čím "TCM: Začátek" zas tak úplně nespadá do standardní šedi průměrnosti. Nechybí zde napětí, spád a povedla se sem tvůrců dostat stejná, dusivá, tíživá a depresivní atmosféra s předchozího TCM. Scénář je napsán svižně a za zmínku stojí především úžasný výkon R. Lee Ermeyho coby šerifa Hoyta, který si svou roli evidentně užíval a je v ní prostě vynikající.

Další devízou filmu je, že na rozdíl od svého sequelu (předchozího TCM), neklade důraz hlavně na gore-efekty a exploitation, ale "TCM: Začátek" spíče pracuje s atmosférou strachu a s pocity budoucích obětí. Násilí i krev zde samozřejmě jsou, a ne málo, ale je to zobrazeno převážně v náznacích (i když odřezávání končetin motorovou pilou se taky dočkáme). Stejně tak je vysvětleno, že onen Thomas Hewitt vlastně není ani tak ztělesněním zla, jako spíš obětí ne úplně košér výchovy a jen loutkou v rukách mnohem podlejšího strýčka! Jednou z nejzajímavějších záhad filmu je také skutečná hierarchie v rodině Hewittů. Proč například Hoyt nazývá Ludu Mae - ženu, která je evidentně jen o pár let starší než on - “matkou”? A co Monty? Je manželem Ludy Mae? Jsou Monty a Hoyt bratři? Touto a podobnými otázkami jsem si lámal hlavu několikrát během sledování filmu, nakonec sem to vzdal, protože člověk zde může opravdu jen typovat. Nakonec je to však dobře, neboť to samotné ještě zvyšuje celkovou prestiž rodinky, coby naprosto vyšinutých magorů.

Texas Chainsaw Massacre: The Beginning vůbec neobjevuje ameriku a ani se tak netváří. Přináší jen to co tu již mnohokrát bylo, je a bude. Nicméně vše je servírováno na správném podnose, se správnou "provozní teplotou" a se správnými ingrediencemi. A tak to má být! Prapůvodní smysl hororu je správně postrašit diváka, nikoli vyvolávat u něj žaludeční nevolnost (následovanou vyprázdněním obsahu žaludku). A pokud navíc při sledování takového kousku máte ono pověstné brnění kdesi v břiše, občas sebou poradně škubnete a máte nervy napnuty (jako gumicuky na zahrádce vašeho auta), pak je to ono a můžeme to směle označit za dobrý horor. A podle mě "TCM: Začátek" tohle všechno má!