Právě je 48 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

PoltergeistGhosts

114 minut

rok: 1982
režie: Tobe Hooper
scénář: Steven Spielberg (screenplay) &), Michael Grais (screenplay) &), Mark Victor (screenplay)
hrají: Craig T. Nelson (Steve Freeling), JoBeth Williams (Diane Freeling (as Jobeth Williams), Beatrice Straight (Dr. Lesh), Dominique Dunne (Dana Freeling), Oliver Robins (Robbie Freeling), Heather O'Rourke (Carol Anne Freeling), Michael McManus (Ben Tuthill), Virginia Kiser (Mrs. Tuthill), Martin Casella (Marty (as Marty Casella), Richard Lawson (Ryan)
produkce: Kathleen Kennedy, Frank Marshall, Steven Spielberg
hudba: Jerry Goldsmith
keywords: ghost, television, real-estate, middle-class, paranormal-investigation, child%27s-point-of-view, family-relationships, good-versus-evil, clown, source-music, toy-moves-by-itself, missing-child, poltergeist, kitchen, cemetery, corpse, one-word-title, father-daughter-relationship, housing-development, paranormal-phenomena, další...
hits: 10574

Přidáno: 29. září 2006

V jednom z mnohých pôvabne zaspatých amerických mestečiek žije bezstarostným životom veľa spokojných rodín strednej vrstvy, vrátane troch detí manželského páriku Diane (JoBeth Williamsová) & Stevea (Craig T. Nelson) Freelingovcov. Bývajú v peknom rodinnom dome a sú zabezpečení vďaka manželovmu platu (robí realitného agenta stavebnej firme, ktorá toto malebné kalifornské mestečko pred rokmi postavila). Deti šantia so psom na záhrade, kde ich stráži starý strom, počas nočných búrok čudne nazerajúci do ich postelí a konármi hrajúci na stenách strašidelnú hru tieňov.

Všetko sa začne obrazom, ktorý všetci dobre poznáme: pred šumiacim televízorom sedí dlhovlasé blonďavé dievčatko a rozpráva sa s televízorom. Zvláštne, pomyslia si rodičia s tolerantným úsmevom, ale ktoré dieťa nerobí hlúposti? Udalosti sa ale vyhrocujú a vedie to napríklad k ešte relatívne zábavnému javu, keď doprostred kuchyne položíte stoličku a neviditeľná sila ju premiestni na opačný koniec miestnosti. Lenže malá Carol Anne (Heather O´Rourkeová) je čoraz častejšie námesačná a pes šteká na prázdne podkrovie, akoby sa tam niekto ukrýval. A to ešte nič nie je.

Veruže tak, bez toho, že by som chcel príliš spoilerovať, musím spomenúť znásilnenie stromom, ktoré je vyhrotenejšie ako u Raimiho, keďže obeťou je malý chlapec. Rodičia sú presvedčení, že im v dome straší. Do akcie sa zapojí psychiatrička Leshová (Beatrice Straightová) vo voľnom čase sa venujúca poltergeistom a telepatická liliputánka. Prídu červy, stŕhanie kože z vlastnej tváre pred zrkadlom, lezenie po stene á la Nočná mora na ulici Elm a dokonca únos dcéry zlými mocnosťami. Práve vďaka tomu poslednému má príbeh väčší zmysel ako v kontroverznom prípade rodiny Lutzovcov (v poslednej dobe známej vďaka remakeu s Ryanom Reynoldsom), ktorí zostali v strašidelnom dome napriek tomu, že sa stačilo zobrať a ísť preč.

Poltergeist samozrejme nie je žiadne veľké gore, ale i tak prekvapí v tom zmysle, že sa jedná o poriadny, plnokrvný horor a nie rodinnú zábavku na akú vyzerá na začiatku. Atmosféra stemnieva až k skutočnému hororu (truhly v bazéne, kuchyni, vlastne všade), čo prekvapí už preto, že sa teoreticky stále bavíme o mainstreame, ktorý sa narodil v stajni režiséra a producenta Stevena Spielberga (toho času v službách spoločnosti Metro-Goldwyn-Mayer), ktorý vždy mal zmysel pre čierny humor a politicky nekorektné scenáre (Gremlins, Mníchov), ale vždy sa krotil dostatočne na to, aby neprekračoval medze tolerantnosti. Človek by to do Poltergeista skrátka nepovedal, veď mestečko je ako zo škatuľky: malebné trávniky, veselé deti, hravé psy, šťastné manželské páry po večeroch v posteli fajčiace marihuanu a do toho hravá hudba Jerryho Goldsmitha. Človek ako keby pozeral E.T. 2, pričom nechýba ani sitcomový humor (prestrelka s TV ovládačmi, pohreb vtáka).

Poltergeist (nominovaný na troch Oscarov – kamera, hudba, špeciálne efekty) vznikol podľa Spielbergovho námetu, ale páčil sa mu do takej miery, že ho kryl nie len ako vedúci výroby (so svojou vernou producentkou Kathleen Kennedyovou) ale dodnes sa povráva, že mnohé scény i režíroval, takže sa na niektorých serveroch v kolónke réžia uvádza nielen Tobe Hooper (predtým Texaský masaker motorovou pílou, potom Márnica) ale i Spielberg, pre ktorého sa nejedná o prvú ducharinu (jednu nakrútil už počas svojich TV začiatkov - Something Evil). Legendy vravia, že režíroval najmajstrovskejšie scény filmu, ale pri ich počte (tolkienovský Ent, levitácia hračiek) by sa dalo usúdiť, že Tobe len nosil kávu.

Hoci chvíľu trvá, kým sa rozbehne, na konci si uvedomíme, že nestíhame lapať vzduch a že pomalší úvod bol potrebný preto, aby sme sa zžili so sympatickými hrdinami (hlavne krásna mamina v krátkych nohaviciach a červenom tričku). Chvíľku som si hovoril, či by som nemal zvoliť nižšie hodnotenie... ale veď to poznáte, nechať sa uniesť dobrým filmom je ľahké a Poltergeist je vynikajúci film s perfektnou atmosférou. Dočkal sa dvoch celovečerných pokračovaní a televízneho seriálu.

P.S. – V roličke nadržaného robotníka sa mihne Sonny Landham, neskôr indiánsky stopár Billy z Predátora.

P.S. 2 – Všimnite si, ako Spielberg, okuliarnatý kamarát Georgea Lucasa, prešpikoval detskú izbu postavičkami z jeho Hviezdnych vojen.

P.S. 3 – Nepripomína vám tá scéna so stoličkami pootvárané kuchynské skrinky zo Šiesteho zmyslu?