13th WarriorMainstream

102 minut

česky: Vikingové
rok: 1999
režie: John McTiernan, Michael Crichton (reshoots) (uncredited)
scénář: Michael Crichton (novel "Eaters of the Dead"), William Wisher Jr. (screenplay) (as William Wisher) and), Warren Lewis (screenplay)
hrají: Antonio Banderas (Ahmed Ibn Fahdlan), Vladimir Kulich (Buliwyf), Dennis Storhøi (Herger - Joyous (as Dennis Storhoi), Daniel Southern (Edgtho - Silent), Neil Maffin (Roneth), John DeSantis (Ragnar - Dour (as John Desantis), Clive Russell (Helfdane - Fat), Mischa Hausserman (Rethel - Archer), Oliver Sveinall (Haltaf - Boy), Asbjørn 'Bear' Riis (Halga - Wise (as Asbjorn Riis)
produkce: Lou Arkoff, Michael Crichton, Ned Dowd, Ethan Dubrow, Casey Grant
hudba: Jerry Goldsmith
keywords: viking, arab, warrior, battle, beowulf, travel, legend, language-barrier, adaptation-directed-by-original-author, mission, stonepunk, sword, viking-ship, norse-mythology, camel, mutilation, heroic, dismemberment, cult-favorite, cannibal, další...
hits: 8307

Přidáno: 23. červenec 2006

„Niesom bojovník.“ - „Čoskoro budeš.“

Rok 922 nášho letopočtu. Mladý arabský básnik (Antonio Banderas) je kvôli cudzoložstvu potrestaný ďalekou výpravou do šíreho sveta. Na potulkách narazí s priateľom Melchisidekom (Omar Sharif) na udatných ale drsných Vikingov a ich prečudesné tradície (upaľovanie mŕtvych kráľov na lodiach so živými ženami, ktoré sa chcú dostať do Valhally).

Arab preniká do tohto zvláštneho, mystického sveta čoraz hlbšie. Až sa pripletie tam, kam nemá a proti svojej vôli sa pridáva k tuctu severských bojovníkov, ktorých vedie udatný Buliwyf (československý rodák Vladimir Kulich). Tí na žiadosť kráľa Hrothgara vyrážajú do jeho ďalekého horského kráľovstva, z ktorého prežila už iba hlavná osada; ostatné sú zničené. Za hmly schádza z hôr dávne Zlo. Požiera svoje obete, odnáša si ako trofej ich hlavy a hoci ste v boji niekoľkých zabili, ich telá ráno nenájdete. Bývalý básnik a jeho spolubojovníci sú tu práve na to, aby zbavili kráľovstvo týchto krvilačných beštií...

Tento odstavec vo mne nahlodáva otázku, či vôbec Vikingovia patria do Studne. ZAČIATOK SPOILERU V priebehu deja sa ukáže, že Zlo v skutočnosti vôbec nie je nadprirodzené, ale že sú to obyčajní diví ľudia, ktorí si na zastrašenie obliekajú medvedie kožušiny. Je to vlastne obyčajný primitívny, barbarský národ (aj keď Crichton v knižke kladie hypotetickú otázku, či sa v odľahlých škandinávskych končinách nemohla zachovať skupina neandertálcov, čo znie o čosi lepšie, ako „diví ľudia“, aj keď je to v podstate to isté). Odhalením kariet sa bohužiaľ strácajú posledné náznaky ako takého strachu z neznámeho. KONIEC SPOILERU

Teraz ale k samotnému filmu. V určitej chvíli prestane byť fuk, že ste frajerom, ktorý nakrútil prvú (a tretiu) Smrtonosnú pascu a prvého Predátora. Tá chvíľa sa volá producent Michael Crichton. Tento americký spisovateľ si z pozície autora mnohých bestsellerov (prevažne z lekárskeho prostredia), z nich mnohé boli sfilmované (Jurský Park, Kongo, Sphere), uplatňuje právo na produkciu filmov podľa svojich kníh. A ako všetci vieme, na to, čo vytvoríme, sme obzvlášť citliví.

U Crichtona je to o to nebezpečnejšie, že ako režisér zaujal prvý a poslednýkrát adaptáciou vlastného románu ešte v roku 1979 (Prvá veľká vlaková lúpež). Prečo ho vlastne toľko spomínam? Lebo do réžie Vikingov sa staral McTiernanovi do takej miery, že ten stratil nervy a zmizol z nakrúcania. Zvyšok zaňho dorobil Crichton. Niektoré scény nakrútil nanovo a následne bol film zavretý na veľmi dlho do strižne. Lenže naozaj je za finančným krachom Vikingov (rozpočet cez 100 miliónov $) zodpovedný Crichton? Veď McTiernan neskôr nakrútil príšernosti ako Rollerball a Zelené peklo a jeho najlepším filmom z postcrichtonovského obdobia bola priemerná zlodejská romanca Aféra Thomasa Crowna. Túto otázku ale nemá zmysel riešiť, pozrime sa preto na Vikingov ako na film a nie na podmienky, za akých vznikal.

V literárnej predlohe z roku 1976 „Eaters of the Dead“ (v ktorej sa nás autor snaží presvedčiť, že vznikla na základe skutočných udalostí podľa dochovaného denníka, ktorého dôveryhodnosť je ale pochybná) je niekoľko vecí inak, ale väčšinou sú to detaily (hrdina vyráža na cesty dobrovoľne a nikoho nepretiahne) a ja nemienim porovnávať film s knihou, pretože kniha je kniha a film je film a film by mal obstáť ako samostatné umelecké dielo.

John Wright mohol mať akékoľvek skúsenosti so strihom (Nebezpečná rýchlosť), toto nemohol ustáť. Najviac utrpela rovina s láskou, kráľom a jeho nevydareným synom (ktorý zrazu vo filme nieje) a v úmrtí jednotlivých Vikingov. Väčšinou je ich násilnej smrti venovaných iba pár sekúnd. Niektoré pasáže sú zmätené (prienik do jaskyne) a občas si to odnesie logika. Prečo „ohnivý had“ zavelí na ústup, keď vyhráva? Prečo ak bol „Otec“ Wendolov taký dôležitý, sa účastnil boja a riskoval tým skon svojho národa? Nieje vysvetlené, či má Buliwyf na príchod do kráľovstva aj iný dôvod, ako súcit (je naznačené čosi o prebratí trónu, ale to vyšumí do prázdna). Ako mohol niekoľko stočlenný národ (a to sa bavíme iba o boja-schopných mužoch) susediť s Hrothgarom celé roky (a zrejme aj s jeho predchodcami) bez toho, aby o tom ten vedel? Kde brali jedlo? Nikto si nevšimol konské stáda? Neriešim, čia je to vina - či producentov, ktorí strihali až prestrihali alebo scenáristov, medzi ktorými bol William Wisher, spolu-scenárista T2.

Otázkou je aj to, kam sa podel monštruózny rozpočet. Na jeden záber lode zmietanej obrovskými vlnami? Na kráľovstvo, ktoré je tvorené šopami v lesoch? Na tých pár masovejších scén? Na arabského koňa? Výprava zahmlených lesov je síce pôsobivá, ale po vizuálnej stránke je to akési čudné.

Vikingovia bohvieako nefungujú ako horor, bojový ani historický veľkofilm a ani ako sonda do života Vikingov. Majú z každého niečo a to ich robí zaujímavými, ale ničomu z toho sa príliš nevenujú a i preto je to film občas nudný a často zmätený. V akčných scénach chaotický (rýchly strih, tma) a možno zbytočne krvavý. Ak ste sa tešili na niečo v štýle “Votrelci v roku 922 n. l.“, nechajte si zájsť chuť.

Ale dobre, priznám Vikingom pár plusov. Jazyková bariéra je šikovne vyriešená, plusom je hudba Jerryho Goldsmitha, občas má niečo do seba výprava a filmu sa nedá uprieť niekoľko pôsobivých scén („žena, ktorá bola stará už keď bola moja babička malá“, prehľadávanie domu v lesnom zátiší, prvá bitka s Wendolmi). Hlavne sa vám budú páčiť samotní hrdinovia, ktorí spĺňajú moju predstavu Vikingov – smrdiace, bradaté a vlasaté hory mäsa, ktoré sa vedia od srdca zasmiať a bojovať do poslednej kvapky krvi. Žiadni naolejovaní hollywoodski krásavci, ale tvrdí, charizmatickí, vetrom ošľahaní zjazvení chlapi.

Lenže aj výborný casting vyšiel takmer vnivoč. V zmätenom strihu sa niektoré postavy stratia a minimum z nich sa nám predstaví bližšie. Ich tváre a telá sú výrazné a odlišujú sa od seba, takže si ich zapamätáme... ale neobľúbime si ich, pretože niet času. Verili by ste, že jedným z producentov bol skúsený profesionál Andrew G. Vajna (Rambo II, Total Recall)?

Je vynikajúci nápad zasadiť fascinujúcich Vikingov do hororového akčného príbehu. Tento každopádne príliš nevyšiel. Za seba ale musím niečo povedať. Keď som videl Vikingov prvýkrát (v kine), bol som vyložene sklamaný. S odstupom rokov a repríz v televízii a na DVD sa ale môj vzťah k nim mení na čoraz kladnejší a to napriek tomu, že po stránke réžie a scenára ich nikdy nebudem pokladať za veľdielo. I tak sú mi ale svojim spôsobom čoraz bližší a vždy si ich pozriem rád. Tak si to preberte.