101 minut

česky: Mechanik
anglicky: The Machinist
rok: 2004
režie: Brad Anderson
scénář: Scott Kosar (written by)
hrají: Christian Bale (Trevor Reznik), Jennifer Jason Leigh (Stevie), Aitana Sánchez-Gijón (Marie), John Sharian (Ivan), Michael Ironside (Miller), Lawrence Gilliard Jr. (Jackson (as Larry Gilliard), Reg E. Cathey (Jones), Anna Massey (Mrs. Shrike), Matthew Romero Moore (Nicholas (as Matthew Romero), Robert Long (Supervisor Furman)
produkce: Javier Arsuaga, Carlos Fernández, Julio Fernández, Teresa Gefaell, Antonia Nava
hudba: Roque Baños
keywords: post-it, insomnia, hallucination, machinist, hit-and-run, dead-body-rolled-up-in-rug, pie, flashback, memory, osha, mother-son-relationship, emaciated, sex, confession, waitress, jail, seizure, face-slap, odor, license-plate, další...
hits: 8647

Přidáno: 27. srpen 2006

Osamelý Trevor Reznik (Christian Bale) už rok nespal. Je to vidieť na jeho extrémne vychudnutom tele. Jeho súkromný život je v troskách. Vlastne ani žiadny nemá. Práca v špinavej dielni mu nedáva dobré vyhliadky do budúcnosti. A čo sa stane, keď spôsobí nehodu, ktorá jednému z kolegov (Michael Ironside) amputuje ruku! Kolektív mu dá jasne najavo, že ho medzi sebou nechce. A tak sa snaží nájsť útechu aspoň u sympatickej servírky Marie (Aitana Sánchez-Gijónová – Prechádzka v oblakoch) a jej syna a sexuálne uvoľnenie u prostitútky Stevie (Jennifer Jason Leighová – Spolubývajúca, eXistenZ). Tá proti jeho vtáčej váhe nič nemá a dokonca je ochotná kvôli svojmu najlepšiemu klientovi zmeniť profesiu a začať nový život. Do Reznikovho života ale vstupuje záhadný kolega Ivan (John Sharian - Death Machine), ktorý má v amputácii končatiny tak trochu prsty, ale počas vyšetrovania o ňom nikto nič nevie, dokonca ani šéf. Kto tu s kým hrá akú špinavú hru?

Prvé, čo vás udrie do očí, je Christian Bale. Aj keď scenár od začiatku hovoril o tom, že Reznik bude riadne chudý (vlastne scenár popisoval Trevora ako chodiacu kostru), režisér Brad Anderson (Session 9) neplánoval, že by to mohlo dosiahnuť až takéhoto extrému. Bol to nápad samotného Balea. Z pôvodných osemdesiat päť kíl schudol (pri výške nad 180 cm) na drastických päťdesiatpäť. Nechcem, aby to znelo nemiestne, ale s trochu predstavivosti vyzerá ako keby práve vyšiel z koncentračného tábora.

Takže zabudnite na rebrá Adriena Brodyho v Zvieracej kazajke. Mráz na chrbte už svojim vzhľadom vzbudzujúci Bale hazardoval s vlastným zdravím. Z predpokladanej vyhasnutej detskej hviezdičky (Spielbergova Ríša Slnka) sa stáva hercom, s ktorým treba počítať (Shaft, Americké Psycho, Equilibrium). Ostatne, videli ste nového Netopierieho muža. Ten sa nakrúcal hneď po tomto kúsku a keďže vyžadoval riadnu fyzičku, viete si asi predstaviť, ako to herec musel dohnať.

Brutálne schudnutie ale samo o sebe nestačí. Nezabudnuteľný výsledok prichádza až v spojení s jeho majstrovským hereckým umením. Takže sa mu podarilo vytvoriť postavu, ktorá nie len „dobre“ vyzerá, ale má aj viacero rozmerov. Vlastne toľko, že neviete, čo si o ňom máte myslieť. Je odpudivý? Až odporný? Alebo poľutovaniahodný? Smutný? Aký?

Scenár písal Scott Kosar. Ten predtým utvoril remake TCM a Amityville, čo teoreticky nie je nič výnimočné. Takže neprekvapí, že Mechanik je zatiaľ jeho životným výkonom. Ako hovorí v bonusoch na DVD, počas písania mu bolo jedno, či to vôbec bude niekto čítať. Išlo mu len o to, aby ho písanie naplňovalo. Takže nečudo, že reakcia mnohých ľudí, len čo si prečítali pár strán, bola „Čo to dočerta je?“.

Hlavnú úlohu v jeho príbehu, plnom prekvapení, hrá rok trvajúca nespavosť. Insomnia. O tej rozprával paradoxne už aj Christopher Nolan. Paradoxne preto, že o pár rokov neskôr spolupracoval práve s Baleom a práve na Batman Begins (ale to je to kvázi konšpiračné videnie sveta). O chlapíkoch, ktorí majú kvôli nespavosti veľa osobných problémov (v ich živote sa miesi realita s halucinogénnymi scénami) rozprával aj David Fincher (Klub bitkárov). Obecne sa má za to, že jedným z mála Mechanikových problémov je ale práve scenár. Konkrétne, vďaka rôznym indíciám veľká možnosť okamžitého odhalenia záverečnej pointy (a to ste nevideli vystrihnuté scény na DVD).

Že sa jedná o projekt, ktorí nepriťahuje producentov, svedčí, že ani keď režisér dostal na svoju stranu relatívne hviezdneho Balea, ani tak sa ich projektu nechcel nikto chopiť. Márne obchádzali dva a pol roka všetky hollywoodske štúdia. Nakoniec našli záchranu až v horúcom Španielku. Tu sa aj snímka nakrúcala (konkrétne Barcelona), pričom dej sa odohráva v L.A. Jedným z producentom bol Carlos Fernández, ktorý ďalej produkoval napr. Fragile alebo Yuznaovho Herberta Westa.

Snový Andersonov triler každopádne stojí za pozretie. Ak vás neodradí behom prvých pár minút, znamená to, že vás úspešne zhypnotizoval. Je ponurý, paranoický. Depresívny a znepokojivý.