WatchersHorror obecně

Kanada

česky: Pronásledovatelé
rok: 1988
režie: Jon Hess
scénář: Dean R. Koontz (novel), Bill Freed (screenplay) and), Damian Lee (screenplay)
hrají: Michael Ironside (Lem Johnson), Christopher Cary (T.V. Newscaster (as Christopher Carey), Graeme Campbell (Man on Boat), Dan O'Dowd (First T.V. Reporter), Lala Sloatman (Tracey (as Lala), Corey Haim (Travis Cornell), Dale Wilson (Bill Keeshan), Blu Mankuma (Cliff), Colleen Winton (Deputy Porter), Duncan Fraser (Sheriff Walt Gaines)
produkce: Carl Borack (production executive: Carolco), Roger Corman, Mary Eilts, Damian Lee, Bob Misiorowski (production executive: Carolco)
hudba: Joel Goldsmith
keywords: dog, stray-dog, genetic-mutation, triple-child-murder, dog%27s-eye-view, motel, first-of-series, boy-hero, triple-teen-murder, small-town-sheriff, dead-children, footprint, exploding-car, laboratory, burning-building, teenage-boy, boyfriend-girlfriend-relationship, boy-dog-relationship, classroom, showdown, další...
hits: 6263

Přidáno: 21. červen 2006

V hlbokých kanadských lesoch ukryté laboratórium Banodyne exploduje. Prežijú len dve bytosti. Pes a agresívny dravec – výsledok vedeckých pokusov. Príšeru spája s prenikavo inteligentným psom zvláštne puto. Je natoľko zvláštne, že ho niektorí z nás nikdy úplne nepochopia. Netvor sleduje psa a na miestach, na ktorých zviera ešte nedávno bolo, zmasakruje všetko živé. Chlpáč sa dostáva do opatrovníctva nič netušiaceho 17-ročného Travisa Cornella (Corey Haim) a jeho matky Nory (Barbara Williamsová), ale netvor je im neúnavne v pätách a v tých jeho je zase drsný vládny agent Lem Johnson (Michael Ironside)...

Prenasledovatelia alias Watchers sú pomerne neznámy kúsok Jona Hessa (neskôr sa preslávil Aligatorom 2; jeho životnou láskou sú bojové umenia - má čierny pás). Síce sa netešia prehnane veľkej obľube fanúšikov hororových béčok osemdesiatych rokov, ale distribútorovi to nezabránilo v tom, aby ho v návale výčitiek svedomia neuviedol do požičovní po boku takých klenotov (no dobre, možno trochu preháňam), ako sú Howlingalebo Deep Star Six.

V titulnej úlohe sa objaví niekdajšia pubertálna kanadská herecká nádej Corey Haim. Ale pre dnešného diváka je jedinou známou tvárou široko ďaleko Michael Ironside: výrazný predstaviteľ filmových slizkých zlosynov (Highlander 2, Free Willy) a dvorný herec Paula Verhoevena (Total Recall, Starship Troopers). Vlastne nie, ešte sú tu dve známe tváre. Veterinára si strihol Don S. Davis (generál Hammond zo seriálu Stargate) a jednu z netvorových menej politicky korektných obetí vtedy devätnásťročný Jason Priestley alias Brandon 90210.

Keď už sme pri tých známejších menách, spoza kamery spomeňme skladateľa Joela Goldsmitha a šéfa výroby, kultovú šedú eminenciu Rogera Cormana. Ten si na pretras zobral adaptáciu románu Deana R. Koontza (Hideaway), ku ktorej pribudli v rokoch 1990 – 1994 ešte dve časti; najskôr Watchers II s Marcom „Pánom šeliem“ Singerom a potom Watchers III. Ja osobne by som ale uprednostnil skôr ich neskoršieho (a známejšieho) nasledovníka, pôsobivý aliení sci-fi horor Species, kde skupina lovcov (Ben Kingsley, Michael Madsen...) stopovala agresívneho netvora uniknúceho z laboratória do ľudského sveta.

Watchers sú zvláštny mix hororu, v ktorom občas niekomu odletí hlava, ale pritom oplýva akousi ťažko definovateľnou rodinnou atmosférou. Vyložene rodinným prvkom je potom nenormálne inteligentný zlatý rotvajler. Scenáristi (z nich jeden, Bill Freed, hral ešte v 60. rokoch pre televíziu Adolfa Hitlera) sa to síce snažia obhájiť tým, že zviera podstúpilo genetické pokusy, ale vo chvíli, kedy jedným / dvoma zaštekaniami potvrdzuje alebo vyvracia skúšobnú otázku svojho detského pána („Je toto George Washington?“ – „Hav, hav.“ – „Je to Lincoln?“ – „Hav.“) som nemal až tak úplne ďaleko od toho, aby som sa chytal za hlavu. Tento guláš (obohatený kanadskou prírodou) je okorenený občasným čiernym humorom, krvou a v tme ukrytou príšerou, ktorá môže strašiť v snoch možno ešte tak malé deti. Možno si to najlepšie predstavíte, ak to prirovnám k sériám Critters či Gremlins.

Samotná obluda? U niektorých filmov býva ukrytá v tme preto, lebo maskér bol idiot a režisér to zistil príliš neskoro ( The Cave). U ďalších je síce ukrytá tiež preto, lebo výsledok nestál za veľa, ale po rokoch sa z toho stane KULT aj na základe toho, aký bol režisér génius, keď zo Zla ukázal tak málo; nikto nerieši, že toho ukázal tak málo z prozaickejších dôvodov. A Watchers? Príšeru vidíme iba v náznakoch. Oči, končatinu alebo nejasnú siluetu v hustom lesnom poraste. Určitý rozprávkový dizajn tu je, ale napriek nemu je pôsobivá. Vzhľad by sme mohli popísať ako výsledok párenia Predátora, vlkolaka a Yettiho (či skôr Veľkej nohy - Bigfoota).