Právě je 75 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

BegottenHorror obecně

78 minut

rok: 1990
režie: E. Elias Merhige
scénář: E. Elias Merhige (writer)
hrají: Brian Salzberg (God Killing Himself), Donna Dempsey (Mother Earth), Stephen Charles Barry (Son Of Earth - Flesh On Bone), James Gandia, Daniel Harkins, Michael Phillips, Erik Slavin, Arthur Streeter, Adolfo Vargas, Garfield White
produkce: E. Elias Merhige
hudba: Evan Albam
keywords: god, razor, mother-earth, shroud, violence, corpse, disembowelment, face-mask, tribe, knife, self-insemination, necrophilia, self-mutilation, noise, bashing-in-head, set-the-god, experimental-film, capture, brutality, conceptual-art, další...
hits: 16961

Recenzoval Sinner

Přidáno: 08. červen 2006

There is a secret song at the center of the world and its sound is like razor through flash.
- Hellraiser III: Hell on Earth

Begotten. Už samotný názov znie ako „rez žiletky mäsom“, ale len pre zasvätených. Priznám sa, že som odchovaný na hororoch rokov osemdesiatych, takže filmy prepchaté efektmi a priveľmi dynamickým dejom na mňa veľký dojem nerobia. Preto som rád, keď objavím niečo, čo by sa dalo nazvať netypickým. V rámci hororu je ťažko hovoriť o tom, kde začína komerčnosť, keďže ako taký je sám o sebe okrajovým žánrom. Boli časy, keď som sa bál, že už som videl všetko a dúfať, že niektorý nový film by dosahoval kvality mojich „MILÁČIKOV“ sa mi zdalo naivné. V tom období beznádeje som však objavil pravú studnicu. Mená, o ktorých sa ani nešepká, ktoré videl málokto a aj tá malá skupinka sa delí na tábory, ktoré sa nedokážu zhodnúť na kvalitách filmu. Preto sa stretávame s hodnoteniami, ktoré nie sú veľmi lákavé, preto ideme hľadať niečo iné. Stačí však chvíľka - pozorne sa pozrieť, ako sa hlasovalo. Hodnotenia nie sú sedem, ani šesť, ale väčšinou z oboch okrajov, čiže jeden, alebo desať. Jedná sa o viac, či menej podarené nízkorozpočtové počiny, pri ktorých bežný divák väčšinou len neveriaco kýve hlavou. To im však nebráni v tom, aby sa stali legendami, aby boli nevyhnutnou súčasťou zbierok fanúšikov tohto druhu filmového umenia. Pre mňa takéto diela majú vysokú hodnotu, lebo viem, že sú výsledkom tvorivého nepokoja a ohurujú svojou originalitou. Tak ako Áziu "vzorne" reprezentujú TETSUO, 964 Pinocchio, Rubbers lover, (krátkometrážny) Electric dragon 80000 V a iné, tak BEGOTTEN robí česť "krajine neobmedzených možností". Prvé spomínané stavajú na sexuálnych rozporoch a zvrátenostiach človeka a filozofia je väčšinou v úzadí. To im v žiadnom prípade neuberá, ale..

Niektorým je už približne jasné, na aký druh filmovej lahôdky sa môžu tešiť. Môže sa ale stať, že toto sústo ostane nestrávené. Celý film je totiž čiernobiely, čo by naozaj nebolo problematické na pochopenie, keby autor neodstránil šedú! Obyčajný ČB film vidíme v čiernej, bielej a odtieňoch šedej. Vďaka tomu, že chýba, všetko pôsobí kontrastne. Niekedy neviete, na čo sa práve pozeráte. Keď je väčšina obrazovky čierna, malé fliačiky bielej neprezradia, o čo sa jedná, vtedy je nemožné zistiť, či je to detail, alebo záber z diaľky na nočnú krajinu. Do toho sa ozývajú neidentifikovateľné zvuky. Áno, iba zvuky, sme bez šedej, ale to autorom nestačí, sme bez hudby, sme bez slov. Na počiatku ľudskej existencie, kde ešte nevznikla reč. Je tu len zvukový „podmaz“ a zábery na postavy, na krajinu alebo predmety. Mohlo by sa to zdať ako nevydarený žart, ako plytký pokus zaujať. Kto by však takto uvažoval, tak sa mýli. Zmýšľajú tak mnohí, to sú tí, ktorí dávajú jeden bod, to sú tí, ktorí pravdepodobne nedopozerajú, alebo pozerajú s myšlienkou, ako to „zotrú“, že niečo tak úbohé ešte nevideli a zapnú si radšej pokračovanie Vesmírnej pechoty. Tí sa budú dívať a ostanú slepí, budú počúvať, ale ostanú hluchí.. Videli a pritom „nevideli“ BEGOTTEN.

Dejová línia nie je zložitá, len sa ťažko sleduje, keď zmätene pochybujete o tom, či mohol niekto nakrútiť niečo tak zverské, alebo si to vytvorila len Vaša fantázia. Je to ako zlý psychotest na preskúmanie duševného zdravia hororového fanúšika. Môže sa totiž stať (aj sa stáva), že viac osôb v tej istej scéne vidí rôzne veci a nakoniec sa mýlia obaja. Niektoré obrazy sú nádherné. Ťažko uveriť, ale sú. Napriek svojej bezfarebnej jednoduchosti je možné vidieť to, čo má byť videné...

Toľko o Begotten. Režisérom je E. Elias Merhige. Táto osobnosť je naozaj zaujímavá, videl som tri jeho filmy, Shadow of the Vampire, Suspect Zero a tento. Je zjavné, že experimentov sa nebojí. Aj tak je BEGOTTEN najlepšie nespájať si s nikým, nespájať si s ničím, je to žáner sám pre seba, sám o sebe, pre hŕstku fanúšikov po celom svete. Je to mikrovesmír v hlave smutných duší, ktoré vidia dekadenciu tohto sveta.

Po dopozeraní filmu ostanete zmätení, možno sklamaní, v tom lepšom prípade budete ďalej uvažovať. Nie je možné, aby sa Vás nejakým spôsobom nedotkol. Mňa sa dotkol a poriadne. Prekvapil, vytrhol ma zo stereotypu, prebudil všetky moje zmysly, ktoré si už zvykli na to, že všetko tu už kedysi bolo.

BEGOTTEN je naozaj BOŽSKÝ, tak pozdvihnite pohľad k nebeským výšinám. Základná myšlienka čerpá z biblie, len je podaná svojským, naozaj svojským spôsobom (rozumej takým, že kňazi tento skvost veľmi odporúčať nebudú).

PS: dobre si všimnite záverečné titulky, mená postáv pomôžu pochopiť, a keď Vám to nebude stačiť, informácií je všade viac ako dosť, tak pátrajte, odkrývajte zmysel scén, ktorým nie je možné na prvé pozretie porozumieť, možno ani neskôr. Odporučím každému, kto si myslí, že už sa nemôže viac zblázniť.

PS 2: Varovanie 18 rokov a vyššie berte vážne, ja by som vekovú hranicu v tomto prípade kvôli niektorým záberom a jednej skoro pornografickej scéne posunul ešte vyššie.