New NightmareHorror obecněSérie: Freddy

112 minut

česky: Nová noční můra
rok: 1994
režie: Wes Craven
scénář: Wes Craven (written by)
hrají: Heather Langenkamp (Herself / Nancy Thompson), Robert Englund (Freddy Krueger / Himself), Miko Hughes (Dylan Porter), Wes Craven (Himself), John Saxon (Himself / Lt. Donald Thompson), Robert Shaye (Himself), Sara Risher (Herself), Marianne Maddalena (Herself), David Newsom (Chase Porter), Gretchen Oehler (Script Supervisor)
produkce: Wes Craven, Jeffrey Fenner, Marianne Maddalena, Sara Risher (co-executive producer), Jay Roewe
hudba: J. Peter Robinson
keywords: freddy-krueger, nightmare, car, director, earthquake, sleep, soft-toy, saliva, bed, television, 1990s, television-studio, child-in-peril, psychiatric-hospital, film-in-film, killer, gutting, wound, gore, painting, další...
hits: 8854

Recenzoval JohnnyD

Přidáno: 11. duben 2006

I keď sa producenti série Nightmare on Elm Street rozhodli túto ságu v roku 1991 ukončiť filmom Freddy’s Dead, ukázalo sa, že pravidlo slasherov „Žiadny koniec série netrvá večne“ je stále aktuálne. Avšak neide tu o klasický sequel. Tento diel je v histórii hororu (a filmu vôbec!) unikát. Nenadväzuje na sériu, ale je to film zo zákulisia nakrúcania mor, kde vystupujú asi všetci tí, čo stáli za prvým filmom (hrajú samých seba!).

Dej je premyslený a veľmi originálny. Heather Langenkamp (Nancy z prvej a tretej mory) má problémy s neznámym človekom/fanúšikom, ktorý jej posiela čudné listy a k tomu jej ešte aj vyvoláva a v telefonátoch jej recituje básničku „One, two Freddy comes for you ...“. K tomu jej syn má nočné mory s nejakým ujom s popálenou tvárou a čudnou rukou. No a čo je vrchol - Freddyho sa snaží Wes Craven (režisér jednotky a producent trojky) oživiť a chce nakrútiť ďalší diel. Pravdaže tomu sú naklonení i Robert „Bob“ Shaye (ktorý to, pravdaže, nerobí pre peniaze, ale pre fanúšikov :)) aj Robert Englund (obaja hrajú samých seba a obaja nemajú chybu, hlavne ten druhý Robert). Na Heather je toho už teraz veľa a to ešte ...

Tento diel je významný jednou vecou. Ide tu totiž o druhý seriózny diel (po jednotke) v sérii, i keď to tak na prvý pohľad nevyzerá. Isté náznaky serióznosti sme mohli badať aj v dvojke a v päťke, ale predsa tam stále víťazil komediálny podtext. Tento film je pre neznalého diváka úplne seriózny horor o filmových tvorcoch. Až znalec série a ich zákulisia zistí, že je to komédia. Taktiež by som upozornil, že New Nightmare už nie je slasher. Jednak tu nie sú ani teenegeri (hlavnou postavou je žena po tridsiatke) ale na druhej strane tu nie je ani slasher klišé, príbeh so slashermi nemá nič spoločné a Cravenovi sa konečne podarilo nakrútiť moru, ktorá nie je slasherom (pokúšal sa o to už aj v jednotke, ale podľa mňa tam bolo stále cítiť nádych slasheru).

Film sa snaží strašiť a je to aj vidieť. Už tu nebudete počuť popové songy a syntetizátorovú videohernú hudbu. Miesto toho je soundtrack plný krásnej (a strašidelnej) atmosférickej hudby. Freddy už nie je ten sympatický chlapík z ostatných dielov. Zmenila sa maska, zmenil sa aj Freddy. Je tu presne tým, čím je vo filme: stelesnením zla. Freddy tu už nehovorí svoje kultové hlášky a ani nepripravuje budúcim obetiam svoje krvavé sny. Vlastne Freddyho takmer neuvidíme, uvidíme ho len pár krát na chvíľku, aby stihol vystrašiť a ukáže sa v plnej kráse až na konci. Vraždy sa tiež nesú v serióznom tóne. Nemáme tú vtipné a efektné sny. Väčšina vrážd sa deje na úrovni prvého dielu - nejaký ten človek záhadne lietajúci po povale a pod. A teda, že to funguje! Normálne som sa Freddyho bál! Hneď som zabudol na Freddyho v minulých dieloch a prijal som hru „stelesneného zla“. Je zaujímavé, že aj siedmy diel, teda šiesty odvar (ak nepočítame seriál Freddy’s Nightmares) môže normálne vystrašiť.

Scenár je úžasný. Dej je perfektne vymyslený a nie sú v ňom žiadne logické diery, ako sa občas stávalo v minulosti, v predošlých dobrodružstvách z Elm Street. Je zložitejší, ale zase veľmi premyslený. Ten úplný koniec je skutočne geniálny. Scenár disponuje množstvom vtipov, ktoré venovali tvorcovia divákom, ale nechýba mu ani styk s realitou (život post-hviezdy, keď Heather uvidí jedno nemenované mŕtve telo povracia sa, Hollywoodsky filmový priemysel). Sami zo seba si tvorcovia robia srandu. Či už Bob Shaye, ktorý je „dobrácky producent, čo dopraje fanúšikom pokračovanie a nerobí to pre peniaze“, alebo správne vyšinutý Wes Craven, či Robert Englund, ktorý je podľa všetkého v súkromí ešte väčší blázon ako na plátne (a ak by videla jeho obrazy Heather Langenkamp, tak by mu svoje deti asi nezverila). No a idem k hlavnému: HEATHER LANGENKAMP. Heather je skvelá herečka. Dokazuje to počas celého filmu. Skvelo hraje stále milú hollywood star a rovnako úžasne hraje aj zničenú matku. Po tomto filme sa zaradila do môjho top herečiek a ... kto by odolal tomu šedivému pramienku vlasov? :)

Réžia je skvelá. Craven dokonalo vystihol reálny svet a jeho stret s niečím nadpozemským. Nedočkáte sa tu lákavých vizuálnych orgií ako napríklad v Dream Masterovi, či v Dream Child. Miesto toho tu je (v rámci možností) atmosféra reálneho života, ale na druhej strane sa to sto krát lepšie darí nabudiť v divákovi strach. Asi po prvý krát (možno s výnimkou trojky) som sa dokázal stotožniť s postavami a bolo mi ĽÚTO, keď niekto zomrel. Navyše už spomínaný odklon od syntetizátorovej a popovej hudby filmu veľmi prospieva a iba stupňuje napätie a strach vo filme.

New Nightmare je jeden z najlepších hororov (a filmov vôbec!), aký som videl. Je tu skvelo spojené napätie, troška humoru a originálny námet. I keď je v mnohých fázach film veľmi vtipný, nijako to nebráni strašidelnosti filmu. Stále je to horor. No a v neposlednom rade je to jeden z najoriginálnejších filmov, aké kedy zavítali na strieborné plátno.

Top z filmu: Nikdy som nechcel do „top z filmu“ vypisovať najlepšie scény, lebo nie vždy sa nájde nejaká scéna, ktorá by pretromfla ostatok filmu. Tu sú mnohé skvelé scény, avšak jednoznačne sú tu veci, ktoré mňa osobne viac zaujali. Je to po prvé brilantný výkon Heather Langenkamp, no a geniálny námet (ktorý bol rovnako dokonalo spracovaný).