Wolf CreekExploitationKillersSlasherThriller

Austrálie
99 minut

česky: Wolf Creek
režie: Greg Mclean
scénář: Greg Mclean (written by)
hrají: John Jarratt (Mick Taylor), Cassandra Magrath (Liz Hunter), Kestie Morassi (Kristy Earl), Nathan Phillips (Ben Mitchell), Gordon Poole (Old Man), Guy O'Donnell (Car Salesman), Phil Stevenson (Mechanic), Geoff Revell (Petrol Attendant), Andy McPhee (Bazza), Aaron Sterns (Bazza's Mate)
produkce: George Adams, Martin Fabinyi, Michael Gudinski, Gary Hamilton, Matt Hearn
hudba: Frank Tetaz (original score composer) (as François Tétaz)
keywords: outback, australia, backpacker, stranded, australian-outback, meteor, crater, nature-hike, isolation, stabbed-to-death, blood-on-shirt, shot-in-the-back, female-friendship, rifle, self-mutilation, knife, chase, escape, urination, blood-spatter, další...
hits: 13070

Přidáno: 20. duben 2006

„Strieľam klokanov. Robím tým ľuďom službu. Klokany sú premnožené. Ako turisti.“

Videli sme to už veľa krát. Príjemný, uvoľnený, bezstarostný výlet plný drog a neviazaného sexu autom naprieč vyľudnenou krajinou... sa mení v boj o holý život. Počiatočné sebavedomie mizne pod nánosom vystrašenej špiny. Zápletka Wolf Creek vychádza zo skutočných udalostí, takže na rozdiel od Cannibal Holocaust a The Blair Witch Project žiadna mystifikácia.

V Austrálii sa ročne stratí tridsať tisíc ľudí. 90% sa do mesiaca objaví. Dej sa krúti okolo troch mladistvých (John Jarratt, Cassandra Magrathová, Kestie Morassiová), ktorých cieľom jazdy je národná pamiatka Wolf Creek. Wolf Creek je kráter. Jeden z najväčších na svete. Výbuch počas dopadu meteoritu predstavoval silu cca dvadsiatich nukleárnych bômb. Bol objavený náhodou, koncom 40. rokov 20. storočia, hľadačmi nafty. Táto vsuvka nie je potrebná pre pochopenie deja (deja?). Okolo kráteru sa v podstate nič z príbehu netočí a ak si myslíte, že každý návštevník, ktorý sa dostane do kontaktu s kusom meteoritu, sa zmení na vlkolaka, nechajte si zájsť chuť. Je to proste len miesto určenia, takmer nespojené s neskoršími udalosťami. Hrdinovia sa sem dostanú, tu majú incident a ostatné udalosti sa odohrávajú ďaleko od Wolfu.

Snímka si vás získa od prvých chvíľ uvoľnenou atmosféru tak typickou pre krajinu klokanov, medvedíka Koalu, červenej skaly Urulu a krokodíla Dundeeho („Toto nie je nôž. TOTO je nôž.“). Sympatickí mladí hrdinovia toho od života veľa nechcú a to, čo chcú, je v ich veku ospravedlniteľné. To bezchybne podmaľuje chytľavá muzika a miestami krásna kamera (krvavé chuťovky, more počas zrnitého úsvitu, dážď stekajúci po oknách opusteného automobilu). Až nechutne podliezaví Austrálčania, auto rútiace sa ľudoprázdnymi cestami vinúcimi sa naprieč bušom ako had...

Výletníkom sa pokazí auto. Záchrana príde ako na zavolanie v podobe klasického buranského sedliaka Bena Mitchella. Nebudem riešiť, či sú takí naozaj alebo do takejto podoby zmutovali v predstavách neskúsených Európanov... každopádne tento film nakrútili Austrálčania v Austrálii v austrálskej produkcii. Nemá zmysel hrať sa v jednoduchom príbehu na spoilery. Skrátka a dobre, z chlapíka sa vykľuje prvotriedny magor s bohatými skúsenosťami v odstrele premnožených kengúr. Nestrpí urážanie zo strany mladíkov (Austrálčan Mick, Angličanky Liz a Kristy) a rozhodne sa trochu si s nimi užiť. Aj keby mali umrieť. Resp. hlavne v tom prípade.

Wolf Creek nie je slasher. Na to má príliš málo postáv a príliš veľa nemaskovaného vraha. Vyžíva sa v ponižovaní ľudí (hlavne dievčat) a nezakryto zobrazuje, ako je im fyzicky / psychicky ubližované. Scéna môže, ale nemusí, vrcholiť ich smrťou. Čiže exploitation. Popri tom ale film patrí aj k snímkam, v ktorých nie je psychopat votrelcom v našom svete, ale my v tom jeho (napr. Texaský masaker motorovou pílou, Wrong Turn, Hostel). To, čo prevádzajú antihrdinovia na teenageroch v týchto filmoch, pokladajú vo svojom zvrátenom rebríčku za bežnú výplň svojho dňa a ani im nenapadne rozmýšľať nad profesionálnou psychiatrickou liečbou. Wolf Creek je úderný teror. Dlhý úvod má za následok, že hoci snímka trvá hodinu a pol, keď sa dostavia záverečné titulky máme pocit, že je to priskoro.

Mrazí, keď chýba klasický netvor. U príšery sa tak nejako automaticky počíta s beštialitou. Ale človek... A naviac v podaní skvelého Nathana Phillipsa... Pod jeho živými očičkami drieme skryté nebezpečenstvo, čakajúce na prvú príležitosť. Na Wolfe nie je skutočne nič strašidelného, nadprirodzeného. Jedinými dvoma detailmi sú nefungujúce hodinky a pokazené auto. To prvé vysvetliť neviem, to druhé hoďme na nadržaného burana z pumpy alebo Mitchell, ktorý si budúce obete včas vyhliadol a keď obdivovali prírodnú pamiatku, trošku sa im pohral s motorom.