Právě je 106 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

DeepStar SixMonstersNature Amok

105 minut

česky: Hlubinná hvězda šest
režie: Sean S. Cunningham
scénář: Lewis Abernathy (story and screenplay and), Geof Miller (written by)
hrají: Taurean Blacque (Captain Phillip Laidlaw), Nancy Everhard (Joyce Collins), Greg Evigan (McBride), Miguel Ferrer (Snyder), Nia Peeples (Scarpelli), Matt McCoy (James 'Jim' Richardson), Cindy Pickett (Dr. Diane Norris), Marius Weyers (Dr. John Van Gelder), Elya Baskin (Burciaga), Thom Bray (John 'Johnny' Hodges)
produkce: Sean S. Cunningham, Mario Kassar, Patrick Markey, Andrew G. Vajna
hudba: Harry Manfredini
keywords: underwater, ocean, alien, monster, nose-bleed, hypodermic-needle, futuristic, survival, shotgun, injection, blood, cryptozoology, number-in-title
hits: 8541

Přidáno: 06. březen 2006

S reklamným sloganom „Nie všetci votrelci pochádzajú z vesmíru“ a pod distribučným prekladom „Hlbinná hviezda šesť“ k nám prichádza (01.06) parafráza na kultovú sériu „Votrelec“ - pre odchovancov osemdesiatich rokov klasické husté hororové béčko „DeepStar Six“. V réžii Seana S. Cunninghama a s Manfrediniho hudbou. Toto duo v roku 1980 priviedlo so Steveom Minerom na svet legendu okolo utopeného hokejistu Jasona Voorheesa a v produkcii Terminátorov Kassar & Vajna.

Posádku podmorskej základne DeepStar Six čaká už o pár dní návrat domov po pol roku stráveného na dne mora. Lenže aby dodržali termín, vyhodia do vzduchu jaskyňu, čím uvoľnia dávne Zlo. Rozprávania starých námorníkov o agresívnych tremorsovských podmorských obludách, sťahujúcich ku dnu ich lode, boli pravdivé. V temných morských hĺbkach sa skrývajú legendárne, záhadné stvorenia. Aj keď sme sa dostali na Mesiac, stále máme na Zemi neprebádané končiny. Začína boj o holé prežitie...

Ak snímku ako DeepStar Six (ďalej DP6) z roku 1988 vidíte v rannom detstve, môže sa stať, že sa zapíše do vášho srdca. V takom prípade ste ochotný s ledabolým mávnutím odložiť debaty o nekvalitných trikoch, nezaujímavých hereckých výkonoch, neprekvapivom scenári. Veď predsa vtedy formulovala vašu dnešnú lásku k takému podradnému žánru, akým horor pre mnohých je. Americké osemdesiate roky boli v smere budovania tohto druhu lásky ako stvorené. Výnimkou nie je ani DP6 - stvrdnuté bradavky, obrovské nechutné monštrum, ľahko rozlíšiteľné postavy, sprcha, krvavé vraždy, rozpoltenie dverami...

„Vodné trilery“ sú vzácne z toho dôvodu, že sú drahé a nakrúcanie býva technicky náročné a psychicky vyčerpávajúce. Presvedčil sa o tom nie len Cameron, ktorý tam zatiaľ liezol dva krát (Priepasť, Titanic), ale i Wolfgang Petersen, pre ktorého je to ale už akási úchylka a bude ju zhmotňovať nech by ho to pripravilo aj o všetko zdravie (momentálne nakrúca remake Poseidonu). Vodných trilerov sa nakrúca málo a vodných hororov, keďže majú na rozdiel od trilerov menšinovú divácku obec, ešte menej (Leviathan, Sphere).

Dej snímky DP6 je scenáristami Abernathym a Millerom postavený na klasickom vzorec. Prvé minúty nás zoznámia s hrdinami a ich pre nás netypickým prostredím, v ktorom pracujú (pripomína neskorší vodný futurizmus zo Spielbergovej produkcie, seriál SeaQuest). Prvé náznaky blížiaceho sa konfliktu. Jaskyňu vyhodíme do vzduchu, ale nemôžeme vedieť, čo tým spôsobíme. A zrazu je už neskoro vrátiť situáciu spať a hrdinovia môžu byť radi snáď len tomu, že v príbehu prekvapivo figuruje iba jedna obluda a nie celá rodinka. No a ostatné už tiež poznáte – prvé (a nie posledné) úmrtia, akčné scény napovedajúce, že príšera je nesmrteľná (a objaví sa aj vo chvíli, keď už sa zdá, že je mŕtva). Nechýba ani bežné ohováranie chamtivého ľudstva, ktoré je pre zisk schopné narušiť pôvodný ekologický systém, vyvíjajúci sa na našej (ich?) planéte možno aj milióny rokov pred nami.

Prednou devízou DP6 je atmosféra. Má na nej podiel nie len to, že nie je krvavá stoj čo stoj, ale i to, že keď už je predsa len potrebné niektorú postavu odpratať, je tomu urobené predsa len s náležitou surovosťou - tak typickou pre toto desaťročie. V niekoľkých okamihoch je DP6 nekompromisná, drastická, hustá ekologická vyvražďovačka. Vrcholom je potom postava, ktorá sa v zúfalstve rozhodne absolvovať cestu na hladinu napriek tomu, že neabsolvuje potrebnú prípravu, čo nemá jej telo šancu zvládnuť. Nechýba ani aliensovský „odlet z vybuchujúcou planétou na pozadí“. Aj keď je technická stránka kontroverzná (v niektorých scénach príliš bije do očí prítomnosť miniatúrnych modelov), samotná príšera je pôsobivá a stvárnenie života pod vodou realistické (nervózni šéfovia, s ktorými nie je možné kamarátiť sa, týždňový rozpis služieb, spotreba paliva).

Podaril sa aj casting. Nie vyložené béčka, ale ani slávny (vtedy ani dnes). Ťažko povedať, komu vlastne patrí hlavná rola. Jedná sa skôr o tímovú prácu. Na titulný post „Ellen Ripleyovej“ ašpirujú hneď dve herečky, ale iba jedna prežije, takže hrdinkou je akože ona. Výrazný part má aj sympatický bradatý chlapík, hrajúci jej podmorského milenca. Priestor bol ale ponúknutý aj ostatných robotníkom. Tvrdý ale férový černošský boss á la seržant Apone, slizký a žilnatý Snyder Miguela Ferrera, vynervovaný stavbyvedúci Van Gelder (s nezabudnuteľnou pasážou „Nafukovací oštep“). Vzťahy medzi postavami sú príjemné a vzhľadom k onej tímovosti príbeh nemá kedy začať nudiť ani keď práve nič nikoho nežerie. Mojim hrdinom je už od detstva technik Snyder, z ktorého som ale vždy mal pocit, že ho režisér až príliš tlačí do pozície svine.

Problém filmu, v ktorom vystupuje obrovská vodná príšera, je v tom, že by sa musel odohrávať komplet pod vodou, aby bola príšera na plátne často. Čo sa DP6 síce odohráva, lenže na 80% sme v základni, čo sa bije s fenoménom obrovskej príšery, pohybujúcej sa IBA vo vode. A skutočne, nejaký čas trvá, kým príšera zaútočí prvý raz. Následne niekoľko minút trvá, kým je v priamom ohrození aj samotná základňa. No a keďže tá nie je až taká rozľahlá a príšera až taká malá, nemôže sa preháňať naprieč zatopenými priestormi tak svižne, ako žraloky v harlinovke Deep Blue Sea. Takže je prítomná vlastne iba v dvoch zatopených miestnostiach (v nich je treba niečo dôležité urobiť, takže hrdinovia ich musia navštíviť). Každopádne, užijete si ju aj napriek tomu, že nám nie je pred očami vycapená nonstop a ak sa aj objaví, sú scény s ňou pomerne neprehľadne zostrihané, takže jej obrázky dole pod recenziou nie sú nie ani tak preto, aby som vám nepokazil prekvapenie, ale aj lebo som nemal nervy striehnuť a stopovať snímku po sekundách na BSplayeri, aby som vyfotil niečo, na čo nemusíte pozerať z boku ani zhora, aby ste aspoň približne vedeli, ako netvor vôbec vyzerá. V konečnom efekte má ale niečo do seba. Akiste oceníte, že za jej dizajnom stál aj Chris Walas, maskér niekoľkých kultov (Mucha).

Cunningham, režisér úplne prvého Piatku trinásteho a solídneho slasheru The New Kids, je dnes umeleckou mŕtvolou. Z pozície režiséra dá o sebe vedieť už len občas (od DP6 nakrútil len dva filmy a jeden je neznámejší ako druhý). Väčšinou sa o slovo prihlási ako šéf výroby (jasonovky Jason Goes To Hell, Jason X, crossover Freddy vs. Jason). Je to smutné so všetkými legendami koncom 70. a začiatkom 80. rokov píšucich pravidlá vyvražďovačiek. Kým Carpenter dodnes nakrúca aspoň kontroverzné bizarnosti (Duchovia Marsu), Miner sa občas zobudí (H20), aby následne zaspal (Jazero) a Craven - s ktorým sa debutujúci Cunningham v ´71-om delil o réžiu snímky Together, občas chytí druhý dych (uvrieskaná trilógia, Nočný let), Cunningham, ktorý sa ako šéf výroby alebo „šedá eminencia“ podieľal na viacerých klasikách (Posledný dom naľavo, Nočná mora na ulici Elm, Dom)... spí. Aj to je dôvod na to, aby ste si jeho možno už navždy posledný „životaschopný“ režisérsky počin vychutnali.