King KongMainstreamMonsters

Nový Zéland, USA, Německo
187 minut

česky: King Kong
režie: Peter Jackson
scénář: Fran Walsh (screenplay) &), Philippa Boyens (screenplay) &), Peter Jackson (screenplay), Merian C. Cooper (story) and), Edgar Wallace (story)
hrají: Naomi Watts (Ann Darrow), Jack Black (Carl Denham), Adrien Brody (Jack Driscoll), Thomas Kretschmann (Captain Englehorn), Colin Hanks (Preston), Andy Serkis (Kong / Lumpy), Evan Parke (Hayes), Jamie Bell (Jimmy), Lobo Chan (Choy), John Sumner (Herb)
produkce: Jan Blenkin, Philippa Boyens, Carolynne Cunningham, Peter Jackson, Eileen Moran
hudba: James Newton Howard
keywords: island, jungle, 1930s, gorilla, king-kong, play, playwright, dinosaur, giant-ape, vaudeville, movie-producer, expedition, monster, actress, human-sacrifice, times-square-new-york-city, sea-captain, beautiful-woman, central-park-new-york-city, simian-fiction, další...
hits: 8264

Recenzoval sajonara

Přidáno: 20. leden 2006

Nová verze King Konga je vysněným projektem autora trilogie Pán prstenů Petera Jacksona. Prý snil o natočení remaku tohoto svého nejoblíbenějšího filmu už dávno před tímto megablockbusterem, což je dost zajímavé vzhledem k jeho režijním předprstenovským počinům. Ať už se jedná o úchylné horrorové komedie Bad Taste a Braindead, nebo o loutkovou taškařici Meet the Feebles, každý z těchto filmů stojí za vidění a v podstatě se každý z nich stal kultovní. Jeho další film – Nebeská stvoření (Heavenly Creatures) zaujal zase jinou část publika, tu dejme tomu intelektuálnější a všem dokázal (hlavně hollywoodským producentům), že má režijní talent. Pak následovalo The Frighteners, což je podle mého jeden z nejnápaditějších duchařských filmů všech dob a tento film fungoval jako jakási poslední zkouška jestli na to Jackson má, nebo nemá. Následoval Pán prstenů a Oskarovou smršť provázela i vysoká očekávání na Jacksonova další díla. Jak už bylo napsáno rozhodl se pro svou srdcovou záležitost – remake klasického filmu King Kong z roku 1933.

Po Pánovi prstenů měl k penězům samozřejmě otevřenou cestu, a tak neudiví že King Kong stál více než 200 milionu dolarů a trvá déle než tři hodiny. Jedná se o skutečnou podívanou a investované peníze jsou na filmu vidět. Během jeho sledování se ovšem vkrádá myšlenka jak by asi King Kong vypadal, kdyby ho Peter Jackson natočil před a nikoliv až po Pánovi Prstenů, ale o tom ještě bude řeč. Další otázka samozřejmě je, jestli recenze King Konga vůbec patři na Studnu. Je to horror? Zatímco verze Konga uváděná v roce 1933 byla samozřejmě jeden z nejděsivějších filmů své doby a podle tehdejších měřítek opravdový horror, tak Jacksonova verze je dnes tématicky rodinný dobrodružný film. Asi jako Indiana Jones. Přesto jak později napíšu je ve filmu opravdu několik strašidelných scén a to hlavně díky skvělým trikům, kdy v Jacksonově fantasii vznikla zvířátka, která bych opravdu nerad potkal, například obří žížaly. A myslím že Jackson nasadil dětem z multikin do hlavy nejednu noční můru.

Děj King Konga je více než známý a v naší zemi provařený nikoliv kvůli klasické verzi, ale spíše díky verzi s Jeffem Bridgesem ze 70. let, ta je ovšem od originálu kterého se Jackson hodně držel trochu odlišná. Fanatickému filmaři Karlu Denhamovi (Jack Black) se dostane do ruky mapa k nezmapovanému Ostrovu Lebek a rozhodne se na něm natočit film v hlavní roli s neúspěšnou herečkou Ann Darrowovou (Naomi Wattsová). K ostrovu se tedy vydává narychlo najatá loď plná ztracených námořnických existencí, filmového štábu a na palubě je také divadelní scénárista Jack Driscoll (Adrien Brody). Na ostrově ovšem žije Kong, velká gorila, které místní domorodci obětují dívky. A Ann Darrowová je domorodci a následně Kongem unesena.

Děj je jednoduchý a žádné zvraty nelze čekat, ale o to tu nejde. Ostrov Lebek v podání Petera Jacksona je něco jak by měl vypadat Jurský park Stevena Spielberga, kdyby se nerozhodl natočit rodinou podívanou, ale horror. Je plný prehistorických ještěrů, lidožravých pijavic, moskytů a další havěti pro které je člověk jen svačinka po obědě z brontosaura. Námořníci a filmový štáb jsou jeden po druhém likvidováni takřka podle pravidel slasherů a jako nekorunovaný král tvorstva se po ostrově pohybuje Kong, zjizvené obrovské dítě.

Film je rozdělený na dvě poloviny přestávkou (prý nápad samotného Petera Jacksona). První polovina je pomalá a rozvláčná, její účel je seznámení s hlavními hrdiny a jejich charaktery, což je typické hlavně pro všechny Pány Prstenů. Někomu se to může líbit, někomu ne. Na rozdíl od Pána Prstenů je ovšem v King Kongovi i v těchto scénách na co se dívat. Virtuální New York 30. let je skutečně skvělý a ze všeho nejvíc mi první část filmu připomíná velkorozpočtový „film pro pamětníky“. Nechybí tedy ovšem ani patetické a přihlouplé scény z hospodářské krize a rozhovory na úrovni červené knihovny nejhoršího ražení. Druhá polovina King Konga je ovšem něco docela jiného – hyperakční nářez s hororovými prvky (vydařenými) a někdy až komiksově úchylnými nepřirozenými scénami (honička mezi brontosaury).

Co se Jacksonovi nedá upřít je genialita při výběru herců, což se ukázalo i ve všech LOTRech. Jacka Blacka jsem osobně viděl pouze v docela povedené komedii Škola Rocku a v King Kongovi je výborný. Fanatického filmaře bojujícího proti přitroublým producentům, schopného obětovat cokoliv a kohokoliv ve prospěch filmu prostě zahrál skvěle. Adrien Brody nemusí od Pianisty už nikomu nikdy nic dokazovat, v King Kongovi je ale spíše do počtu. Neohromí ani neurazí. Naomi Wattsová jako objekt lásky Jacka Driscolla, ale i Konga je také skvělá. A pak je tu Kong. Na rozdíl od tolik vychvalovaného Gluma jsem měl u Konga pocit, že je opravdu živá bytost a ne jen výplod digitální animace. King Kong Petra Jacksona především skvělá akční podívaná, ale tam kde dostal Jackson příležitost natočit hororovou scénu, nenechal si ji ujít. Stojí to za vidění. Hlavně v kině. Hodnocení tohoto filmu klesá úměrně s velikostí plátna na kterém ho budete sledovat a to exponenciálně.