Batman BeginsKomiksMainstream

USA, VB
140 minut

česky: Batman začíná
režie: Christopher Nolan
scénář: Bob Kane (characters), David S. Goyer (screenplay), Christopher Nolan (screenplay) and)
hrají: Christian Bale (Bruce Wayne / Batman), Michael Caine (Alfred), Liam Neeson (Henri Ducard), Katie Holmes (Rachel Dawes), Gary Oldman (Jim Gordon), Cillian Murphy (Dr. Jonathan Crane), Tom Wilkinson (Carmine Falcone), Rutger Hauer (Earle), Ken Watanabe (Ra's Al Ghul), Mark Boone Junior (Flass)
produkce: Larry J. Franco, Benjamin Melniker, Lorne Orleans, Charles Roven, Emma Thomas
hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer
keywords: batman, gotham, fear, ninja, cave, bat, murder, millionaire, organized-crime, fear-of-bats, revenge, opera, mansion, push-ups, character-repeating-someone-else%27s-dialogue, nonlinear-timeline, no-opening-credits, neo-noir, silencer, pearl-necklace, další...
hits: 8017

Recenzoval JohnnyD

Přidáno: 17. říjen 2005

Trochu ma prekvapilo, že Warner Bros. sa rozhodli oživiť batmanovskú sériu len osem rokov od oného „vtipu“ Joela Schumachera. Veď, kto by to čakal tak skoro? A kto by čakal, že za režiséra si vyberú relatívne alternatívneho režiséra? A kto by čakal, že sa mu nebudú pliesť do roboty!?!

Dej je trochu komplikovanejší ako v predošlých filmoch. Bruce Wayne (Christian Bale) je teraz vo väzení kdesi na ďalekom východe. Tento slávny dedič ako malý zažil dve šokujúce udalosti. Najprv spadol ako dieťa do jaskyne v okolí svojej vily, kde sa na smrť vystrašil netopierov, čo tam žili. No a potom (opäť ako dieťa) mu zlodej pred jeho očami zabil rodičov. Keďže sa z toho obviňoval, dosť ho to poznačilo. No a poznačilo ho to až tak, že teraz je vo väzení kdesi na ďalekom východe.

Tam si ho vyhliadne nebezpečne vyzerajúci Ducard (Liam Neeson), poskok oveľa nebezpečnejšieho Ra‘s Al Ghula. Príjmu ho medzi seba a Ducard ho začne trénovať. Pre Wayna sa stane druhým otcom. Avšak šok zažije Wayne vtedy, keď mu Ra‘s Al Ghul prezradí svoj plán, ktorý je „trochu“ viac extrémistický a „trochu“ viac fašistický ako Bruce čakal. No a tak nezostáva Waynovi nič iné ako založiť ohník v Ghulovom dome.

Wayne sa vráti domov, do Gothamu. Tam však zistí, že mesto je presiaknuté korupciou a zločinom. Tam stretne aj svoju dávnu lásku a aj psychiatra (Cillian Murphy), ktorý je viditeľne viac vyšinutý ako jeho pacienti. Jeho spoločníkmi v boji proti zločinu sa stanú vynálezca Lucius Fox (Morgan Freeman), komorník Alfred (Michael Cane) a policajný poručík James Gordon (vynikajúci Gary Oldman).

Tak to by bol tak trochu obšírnejšie dej. Prečo som to tak natiahol? Preto, lebo som chcel ukázať, že toto nie je o tom ako sa dvaja idioti v buzerantských kostýmoch s bradavkami hádajú o to kto si viac zaslúži zmutovanú krásku. Batman Begins je veľmi inteligentný a premyslený film, v ktorom nie sú diery ani nelogickosti. Je to film, v ktorom má každá časť nejaký racionálny význam a pôvod. Napríklad taký Batmanov kostým je zmes vojenskej techniky a samurajského brnenia a Batmobil je v skutočnosti prefarbené armádne auto. Takisto postavy sú tiež realisticky napísané. Nie sú tu žiadni psychopati, ktorí chcú zničiť Batmana, lebo im znetvoril tvár (a popri tom zabíjajú iných ľudí), ani zmrznutí blázni, ktorí chcú zabiť Batmana, lebo ... lebo sú to zmrznutí blázni. Väčšina zloduchov sú v skutočnosti gangstri, ktorí to robia len pre moc a peniaze, alebo fašistickí bastardi, ktorí nie sú „ničím“ zlí, len ich životné hodnoty a názory sú „trochu“ sadistické a zvrhlé.

Warneri za režiséra prijali Christophera Nolan, od ktorého ste mohli vidieť dve skvelé filmy: Memento a Insomnia. No a navyše sa mu ani nestarali do roboty a nechali ho robiť po svojom (to sa v comicse stalo hádam iba pri Angovi Lee a jeho, taktiež skvelom, Hulkovi). Nolan spolu s Davidom S. Goyerom (scenárista série Blade) napísal scenár a sám si vybral hercov. Vidieť, že sa mu producenti neplietli do práce. Napríklad v prvej polovici filmu sa Batman ani neobjaví v kostýme a v prvej scéne v maske nám dokáže, že tento film patrí na STUDNA.net. To by sa v komerčnom blockbustery nemohlo stať. Na tomto filme je komerčný asi iba názov, rozpočet a reklama (a to stačí na to, aby film zbieral milióny dolárov po celom svete). Film sám o sebe je ďalším Nolanovim nezávislým filmom.

Herecké obsadenie je úžasné. Hlavnej úlohy sa zhostil Christian Bale. Postavu hraje realisticky a nie je len bábkou medzi zaujímavejšími protivníkmi (čo sa stávalo, s väčšou či menšou úspešnosťou, v predošlých dieloch). No a jeho Batman? Ďalšie realistické poňatie filmu. Otázka: Je normálny človek, ktorý sa prezlieka do masky netopiera a v noci chodí strašiť zločincov? Asi nie a Bale s Nolanom si to uvedomujú (a niekoľko krát to aj nahlas vo filme povedia). Napríklad Bale v scénach, keď je v maske, zmení hlas, alebo zanecháva za sebou sadistické stopy (pôvod Bat-signálu). Ostatní herci mu úspešne konkurujú. Či je to elegantný Alfred v podaní skvelého Michaela Caina (Pravidlá Muštárne, Jaws 4 - viem, pekná kombinácia :-)), alebo vynálezca Lucius „mne je fakt jedno čo po nociach robíte“ Fox, ktorého si zahral Morgan Freeman (Shawshank Redemption, naposledy nahovoril komentár vo filme War of the Worlds). Waynovu priateľku si zahrala Katie Holmes (Dawson’s Creek). Avšak mojim najväčším prekvapením je úžasný Gary Oldman. V priebehu pár sekúnd sa mi v očiach (niekde medzi umelými fúzmi) stratili všetci tí Drakulovia a hajzli, ktorí chcú zabiť jeho svätosť amerického prezidenta. V momente som zabudol na tie záporné postavy, čo Oldman hral a videl som len spravodlivého policajta Jamesa Gordona. Zahral ho jemne, nepreháňal a zostal nadmieru reálny. No a ani tí zlí neboli zlí. Naopak, boli výborní. Cillian Murphy (28 Days Later) je v role psychiatra úžasný. Jeho Scarecrow je dokonca v mnohých scénach viac ako zdatný súper Batmana. Naviac jeho vrcholné pomätenie na konci nemá chybu. Ostatní herci boli tiež fajn (ešte by som mal vyzdvihnúť jednu postavu a jej hereckého predstaviteľa, ale to by bol asi spoiler; keď film uvidíte, tak určite budete vedieť o kom hovorím a prečo si myslím, že si zaslúži aspoň takéto spomenutie). No a môj neobľúbenec Rutger Hauer mi tu ani nevadil a na konci som bol aj celkom rád, že tú postavu hral on (to si ani neviete predstaviť, aké je to u mňa veľké plus :-)). Hudbu zložila spoločne dvojica Hans Zimmer/James Newton Howard. Bola v pohode, len mi tam akosi chýbal nejaký hlavný motív, ktorý si budem pospevovať cestou z kina (ach, Elfman je Elfman). Výprava je tiež skvelá (nakrúcalo sa dokonca až na Islande).

Nuž asi nadišiel čas, povedať, prečo Batman Begins hádžem práve do studne. Po prvé je to preto, lebo Batman je asi najslávnejší temný comics (veď Batman zasahuje zásadne v noci). Navyše Batman je často väčší psychopat ako jeho protivníci. Druhý dôvod je ten, že tento film rozpráva o strachu. Wayne je posadnutý strachom z netopierov a kompenzuje to tak, že sa prezlieka za gigantického netopiera (nie je to duševne zdravý človek). Hovorí o pôvode strachu a o tom, že hlavnou zbraňou na zločincov je strach. A má pravdu. Čo by vás viac vystrašilo: a) chlapík, ktorý na vás mieri zbraň; b) čosi čo vás sleduje a jednom po druhom odstraňuje. Asi by to bolo to čosi. Okrem Batmana je strachom posadnutí aj Jonathan „Scarecrow“ Crane. Ten sa rozhodol skúmať ľudský strach a neváha pri tom použiť aj nejaké pomocné prostriedky. Používa drogy v spreji a taktiež aj masku strašiaka, ktorú nosí stále po ruke (všimnite si, že sa ani raz neukáže v celom obleku, ukáže sa len v primitívnej maske na tvári, to sa doteraz v Batman sérii nestávalo, oblek mali aj tí, čo ho vôbec nepotrebovali - Two-face). No a keď Crane použije sprej (a z jeho tváre začnú vyliezať červy), na vlastné oči uvidíte, že tento film patrí do hlbín studne.

Tento rok sme mohli v kinách vidieť ďalšie filmové spracovanie, taktiež temného, comicsu, Sin City. No a nedá mi tieto filmy neporovnať. Sin City sa mi veľmi páčil a vôbec to nebol zlý film (vidieť to môžete aj v mojej recenzii ), ale Batman Begins u mňa víťazí na plnej čiare. Je ešte temnejší a postavy sú čistejšie a realistickejšie (čo mi trochu vadilo na Sin City). Čo sa týka ostatných Batmanov: Batman Begins je asi najlepšie spracovanie tohto comicsu a prvé dve filmy s ním hrajú vyrovnanú partiu (najtemnejší je aj tak Batman Returns, s nezabudnuteľnou burtonovskou atmosférou). Trojka veľmi výrazne zaostáva. A štvorka? No čo asi.

Top z filmu: Najlepšia scéna? Všetky so Scarecrowom! Keď Crane do ovzdušia vystriekne sprej s halucinogénnou drogou a nasadí si masku (poprípade iba to prvé), vtedy sa začnú tie pravé hororové orgie. Kamera dostane silne psychadelický nádych, hudba začína byť riadne strašidelná a rôzne monštrá a strašidlá sa začínajú objavovať všade dookola - čo viac si môžem priať?

PS: V pláne sú ďalšie dve pokračovania. Ak môžem prezradiť, posledný záber naznačuje, že v dvojke sa Batman stretne s Jokerom, o ktorom Gordon Batmanovi povedal že „má tiež veľkú záľubu v teatrálnostiach“. Je sa na čo tešiť (a to sa možno ešte vráti Scarecrow!). Bale má zmluvu na ďalšie dve filmy a dúfam, že Nolan a ostatní herci tiež ostanú. Už som zvedavý, kto bude hrať Jokera (i keď, čo ak je Joker v skutočnosti Scarecrow???).

Recenzoval mor

Přidáno: 28. listopad 2005

Vlastně to začalo Mementem, mým prvním slavným filmem. Znamenal průnik do první režisérské ligy. Napadlo mě natočit film o chlapíkovi, který má jenom krátkodobou paměť. Aby to nebyla úplná zívačka, tak jsem k tomu přihodil ještě příběh o pomstě. Jenže pak to kluci ve střižně pomotali a na premiéře to pustili pozpátku. Nejdřív to vypadalo na hroznej trapas, ale pak za mnou začli chodit novináři, že je to prý hrozně zajímavý. Dokonce jsem za to dostal nějaký ceny na festivalech a tak. Někdo se mě dokonce ptal, jestli jsem se neinspiroval jakýmsi českým filmem Happy end, a to jsem ani nevěděl, že se v ČR mluví anglicky. No a pak mi volali hlavouni od Warnerů jestli nemám zájem natočit Batmana. Zrovna letěla ta móda komiksovejch hrdinů a každý studio chtělo mít nějaký kousek ve stáji. Tehdy zrovna kulhala po kinech Elektra, trochu živěji pobíhal Daredevil a všechny je strčil do kapsy Spiderman, kterej se Samovi dost povedl. Měl jsem strach, že je trochu překomiksováno, aby na ten film vůbec někdo do kina přišel. "Batman má širokou základnu fanoušků," řekli mi, tak jsem to vzal. Pak jsem zjistil, že se o to někdo pokoušel. Ten první Burtonův kousek byl moc dobrý, druhý se mu taky povedl, ale celou sérii pohřbili s Batmanem a Robinem. To byl teda film skoro jak od Jesuse Franca. A tak někoho napadlo, že bychom ten děj mohli posunout před ty filmy, abychom tam nemuseli nějak lepit toho trapnýho Robina. Prequel tomu říkali, taky to není nic novýho, ale aspoň sem dostal nějaký hřiště na hraní. Nelenil jsem, zavřel se doma, posbíral komiksy a pustil jsem se s Davidem S.Goyerem do scénáře. Myslel jsem si, že se vyhnu kreslení, když už to je všechno v těch okýnkách načmrkaný, ale nějak nám to lítalo, tak jsme museli spoustu věcí přidat. David měl dost mizernou náladu, jeho poslední práce na Bladovi trojce se moc nechytla, tak jsem mu trošku pomohl.

Jelikož to měl být prequel, tak nás komiksy zas tak nesvazovaly. DC komiks, vydavatel Batmana, nám dal volný ruce. Hned od začátku jsem se rozhodl pro pořádný nápor na emoce. S Davidem jsme přitlačili na pilu a Bruce se strachem z netopýrů umístili do čínskýho lágru. Vlajka tam nikde vlát nesměla, to se rozumí, ale ty čepičky hlídačů hovoří za vše. Přiznávám, že jsem se rozhodl pro tradiční postup, přece nebudu testovat něco novýho na Batmanovi, no ne? Takže jsem Bruce srazil přímo na dno a k tomu do kontrastu na diváka vychrlil vzpomínky na šťastné dětství. Relativně šťastné, pak jsme přihodili pocit viny ze smrti rodičů a dopadli na úplný Bruceovo dno. Přece musí někam spadnout, aby se mohl zvednout, není to žádný superman. Říkal jsem si, že je divný, aby číňani na venkově mluvili anglicky, já tam teda nebyl, tak jistotu nemám, ale David řekl, že si toho žádný američan ani nevšimne. Chtěli jsme mít od začátku rozjezd, tak jsme Bruce vysvobodili pomocí tajného bratrstva Ligy stínů. Strastiplnou cestu na vrchol hory do jejich velitelství jsme trochu sestříhali, přece jen není tak úplně podstatná, teď když je z Bruce chodící troska. Tam jej vycvičili a vyučili (přiznávám, že se bojovat naučil až tady, takže předchozí bojová scéna z vězení trochu dějově skřípe), když měl skládat maturitu, tak se v něm něco hnulo a odmítl vraha setnout. To byl důležitý moment, museli jsme ho vykreslit tak, aby divák cítil sympatie k budoucímu Batmanovi a chápal jeho poslání. Pomocí spousty chytrých řečí o strachu se nám to asi moc nepovedlo, ale mohlo to dopadnout mnohem hůř. Po téhle epizodce se zárodek Batmana vydá zpět do Gothamu utřídit své záležitosti z minulosti. Gotham je zmítán korupcí a ve velkém ohrožení, ze kterého ho může dostat jedině přízrak. Stín a symbol. Batman.

Gotham city vypadá jak New York. Žádná avantgarda se nekoná, škoda. Pokud ovšem neprší, to mi pak někdo řekl, že mu ta hrstka záběrů připomíná Blade runnera. Vraždu Bruceových rodičů jsem zpracoval svižně. Nejdřív jsem je pěkně pozitivně oba namaloval, takže žádné hádky nad žákovskou, a pak jsem je nechal bez sentimentu zavraždit. Vrah vypadá jak typický padouch, takže žádný soused od vedle se nekoná, ostatně budou na to koukat i děti. Od začátku jsem chtěl souboje reálné. Žádné otočky, kopy ve vzduchu a salta alá honkongská velká trojka. Vzal jsem to rychle kamerou a hodně úsporně, takže se to reálnému souboji více přibližuje. Když už Batman udeří, tak je to fofr a není to zrovna v očekávaný moment, na tom jsem si dal záležet, i když jsem moc prostoru neměl. Scéna z výcviku s nindži ve formaci, musím neskromně přiznat, se mi povedla. Zrychlil jsem střih, trochu zacvičil s kamerou a bylo to. Co na tom, že je naprosto nereálná, je to komiks a divák se chce bavit. Batmanův první zásah je správná stealth akce, ale aby se neřeklo, že jsme nějak vybočili ze žánru superhrdinů, tak jsme tam jednu hromadnou bitku přidali. Nechtěl jsem, aby to lidi brali nějak vážně, tak jsme tam taky dodali pár vtípků a narážek, plus tolik oblíbené prostřihy na postavy do děje nezapletené. Lidem za velkou louží to asi moc vtipný nepřijde, ani se jim nedivím, jsou k vidění určitě lepší. Těch pár Alfrédových prohlášení situaci nezachrání. Taky mě teď s postupem času mrzí to zpracování způsobu, jakým vidí své okolí ti otrávení halucinogenem. U Bruce jsme si dali záležet, jeho charakter jsme měli prokreslený do detailu. Ale třeba u ostatních jsme se omezili jenom na svítící oči a pusu, mohli jsme se překonat víc. Nějaký rýpal se mě ptal, jak je možný, když supergenerátor přeměňuje okamžitě kapalnou vodu na plyn, tak proč se nevypaří i lidi, když jsou z 98% voda? Tak jsem mu řekl, že se jako voda rozhodně necítím a ať laskavě odteče jinam, no co s ním. Nechal jsem ve filmu spadnout nadzemku, aby to bylo efektivní tak přímo do garáží. Jenže starosta o pádu nadzemky ve svém volebním obvodu nechtěl ani slyšet, tak jsme to museli natočit na modelu. Říkám to proto, že ty autíčka se od angličáků nedají poznat, teda až do doby, než do nich narazí první vagónky.

Na hlavní roli se klepala snad půlka Hollywoodu. Hrát ale mohl jenom jeden, tak jsem nakonec vybral někoho neokoukanýho. Christian Bale mi tam ze začátku moc neseděl, hlavně kvůli naprostému nedostatku charismatu, no nakonec sem se přes to přenesl a ke konci už to šlo. Tenhle film byl pro něj vstupenkou do velikého Hollywoodu, ještě jsem ho viděl v Americkém psychu a sterilně čistém Equilibriu. Žádná herecká extratřída teda není. Trochu potíž byla s jeho sluhou, dost sem se trápil, ale pak mi přivedli takovýho bledýho dědulu. "Tady Michael je slavný anglický herec," říkali. Pak jsem ho viděl v akci a mrkal jsem na drát, to vám řeknu. V každý situaci měl takový přehled a působil pořád tak vznešeně, radost pohledět. Největší trable mě čekali s postavou, do který se nám Batman zamiluje a ani o tom neví. Nakonec to vzala nějaká Katie Holmesová. Taková nevýrazná televizní postavička z nějakého Dawsonova světa. Když jsme měli šlofíka, tak jsem ji potkal ve frontě na mekáče. Nejdřív jsem myslel, že nechtěla vypadnout z role, jenže pak mi došlo, že to nehraje, že je taková pořád a je jedno jestli na ni zrovna míříte kamerou nebo brčkem od koly. Já si představoval nějakou drsňačku, přece jen je ta postava obávaná právnička, chápete, ostrý lokty, takovou Supermanovu Loise Laneovou. Jenže Katie mi řekla, že to cítí jinak a měl sem po ptákách. Na začátku jsem potřeboval nějakého bojovníka, který by z té ukňourané rozmazlené nicky Bruceho udělal chlapa. Zrovna se děcka dívala na HBO, kde běžela první epizoda Hvězdných válek a tam takový vlasáč školil takový škvrně. Tak jsem ho vzal i sem, ale abych mu nekřivdil, tak je to dost dobrý herec, i když na tom kousíčku prostoru, který dostal toho moc předvést nemohl. Odpracoval to svoje a divák se tak mohl soustředit na Batmana.

O kvalitní herce sem nouzi rozhodně neměl, to si nemyslete. Garyho Oldmanů tam těžko poznáte pod tím nánosem vousů a brýlí. K drsňákovi z Leona nebo 5.elementu má dost daleko, možná to je ale tím, že musel hrát poctivýho. Našlo se i místo pro Rutgera Hauera, musel mít fakt radost, že si na něj vůbec někdo vzpomněl. V kvádru byl z něho úplný elegán, ale myslím že mu chyběly prsatá akční děvčata z jeho posledních béčkových nářezů. Počátečního vůdce Ligy stínů sem přiklepl Kenu Watanabe, to je známý japonský eso, no tady jsme mu nalepili bílý fousiska a jenom trošku ho protáhli. Morgan Freeman ještě nezklamal a jeho Lucius je takový hrdina pozadí, na kterýho je spoleh.

Muzika se moc nevyvedla, ne že by nebyla pěkná, to zas jo. Zimmer s Howardem jsou skuteční veteráni, jenom si je taková dost podobná. Když se rozezní fidlání, tak to letí, ale nevím proč tam pořád cpali ty bubínky. Tak je tam občas přebubínkováno jak v japonským animáči. Kameru mi držel kámoš Wally Pfister, už jsme spolu kroutili to Memento. Měl jsem trochu strach, jestli akčnější věci zvládne, ale už se předtím nacvičil na Italian jobu. Občas mu někdo vypadl ze záběru, ale to jsme pak sestříhali ve střižně. Když není co ukazovat na pozadí, tak tam hodí detail obličeje a je to. Je fakt, že výprava se moc nepovedla. Nějak není na co zajímavýho koukat. Burtonovo Gotham city bylo hodně excentrický a takový osobitě Burtonovský, já se musím vymluvit, že jsem se soustředil na pozadí vzniku Batmana a jeho počáteční rozkolísanou osobnost, takže vizuální obžérství šlo stranou. Celý to mám takový komornější. Chtěl jsem to popsat, aby si jeden nemyslel, že Bruce vlezl do studny a stal se z něho Batman. Přiznávám, že sem to mohl udělat líp, ale stalo se. Dostal jsem 150 milionů a k nim šest producentů, aby mě neklepla pepka. Peníze jsme roztočili, ale je to vidět až na konci. Což je divný, protože kluci od počítačů se moc nenadřeli. Ty digitální netopýři lítaj děsně rychle, takže se na ně divák moc nekouká, no když se na ně fakt soustředí tak ho moc neoslní. Stříhal jsem jak o život, ale pod 2 hodiny 20 minut to nepadlo. Myslím, že si není na co stěžovat, děj sviští celkem slušným tempem a jeden se u toho fakt nenudí.

Batman begins má kina za sebou a připsal si 205 milionů v USA a za mořem to dotáhl na 166 milionů. To se dalo čekat, přece jen je to američtější věc. Mám teď velkou radost, že mizí ty příšerný patetický věci jako Den nezávislosti a podobně. Je dost s podivem, že ten trend nadsázky, nadhledu a civilnějšího obrazu nasadily zrovna komiksový hrdinové a ještě se k nim přidaly trojrozměrné animáky. Tak se na můj film koukněte, má pár chybiček, ale celkem se mi poved.

DODATEK: Už tu proběhla diskuse, zda recenzi na Batman begins zařadit na hororový server. Jelikož byla početně oslabena, došlo k jednomyslnému rozhodnutí, že ano. Je otázka, jak blízké jsou si pojmy „temný“ a „horor“.