Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 108 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
El Dia de la BestiaHorror ComedySatan

Španělsko, Itálie
103 minut

    
trailer    web    imdb 

anglicky: The Day of the Beast
rok: 1995
režie: Álex de la Iglesia
scénář: Jorge Guerricaechevarría (writer), Álex de la Iglesia (writer)
hrají: Álex Angulo (Cura (as Alex Angulo), Armando De Razza (Cavan), Santiago Segura (José María), Terele Pávez (Rosario (as Terele Pavez), Nathalie Seseña (Mina), Maria Grazia Cucinotta (Susana), Gianni Ippoliti (Productor), Jaime Blanch (Toyota 1), David Pinilla (Toyota 2), Antonio Dechent (Toyota 3)
produkce: Claudio Gaeta, Fernando de Garcillán, Andrés Vicente Gómez, Carmen Martínez, Antonio Saura
hudba: Battista Lena
keywords: priest, christmas, devil, heavy-metal, spain, prophecy, crucifix, black-comedy, antichrist, madrid-spain, catholic-priest, apocalypse, murder, neo-nazi, surrealism, black-magic, christmas-eve, christmas-special, death-metal, beautiful-woman, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 11888

Recenzoval evilmind

Přidáno: 22. říjen 2002

Hororový film v Evropě a Americe v posledních letech očividně umírá. Žánr byl natolik absorbován mainstreamem, že si jen těžko může získávat nějaké nové příznivce, a nálepku horror dneska dostane opravdu cokoliv: stačí použít nějakou hororovou rekvizitu, trochu si zalaškovat s nadpřirozenem, nebo pronést několik vět o mučení. Stejný neveselý osud potkal i hororové komedie, které si dříve vystačily s parodováním scén obecně známých krváků. Jenže co dneska parodovat, když ty filmy žádné výrazné scény nemají, a nezávislou produkci pro změnu nikdo nezná? Španělský film El Dia de la Bestia (Day of the Beast) režiséra Alexe de la Iglesia ale dokazuje, že černou komedii s prvky hororových filmů je možné natočit i docela originálním způsobem.

Otec Angel Beriartua, univerzitní profesor teologie, je přesvědčen o tom, že se mu podařilo to, oč se marně snažily celé generace křesťanských badatelů před ním. Najít smysl bible, rozluštit kód, objevit skrytou zprávu v popisu Apokalypsy. Není to ale žádná zpráva - bible ukrývá jen jediné číslo, datum. Datum narození syna Satanova. A jaká to šťastná náhoda - Antikrist se má narodit už příští týden! Jenže k čemu je vědět kdy, když nevíte kde? Plán je následující: do týdne se musí otec Angel stát velkým hříšníkem, aby si získal Ďáblovu důvěru, a zjistil kde přesně se má jeho dítě narodit. Pak tam přijde, a prostě novorozeně zabije. Kdo jiný by mohl zabránit konci světa?

Jenže je tu malý problém. Angel je kněz, a jeho znalosti hříchu i vzývání ďábla jsou velice teoretické, a především roztomile naivní. Využívá sice poctivě každé příležitosti k páchání zla, ovšem není to nic, co by Ďábla nějak zvlášť ohromilo: okrade slepce o drobné, shodí pouličního mima do podchodu, ukradne knihu v obchodě (při tom ho navíc chytnou), umírajícímu místo posledního pomazání zašeptá „shniješ v pekle” (to už je imho nadějný hřích), poslouchá heavymetalovou hudbu (i pozpátku) apod. Nakonec usoudí, že nejvhodnější osoba, která ho k Ďáblu dovede, je televizní okultistický šarlatán profesor Cavan (a příběh rázem dostává zajímavý český nadplán). Za pomoci tlustého prototypu heavymetalového fandy Jose Maria se mu podaří Cavana unést, a donutit ho k provedení rituálu vzývání ďábla, popsaného v Cavanově knize. Trochu jsem to zestručnil, abych neprozradil příliš, ale ještě než dojde na rituál poznáte také metalistovu rodinu (viz poslední odstavec), dojde i na shánění panenské krve, na ukázku Cavanovy televizní show, a spoustu dalších pěkných scén.

Nemám moc rád filmy o satanistech, vymítání ďábla, čarodějnictví apod. - až na výjimky jsou to nudné sračky bez nápadu, které se ani příliš nesnaží vypadat strašidelně, jako by snad pár záběrů na bláznivé potetované satanisty stačilo k tomu, aby film někoho zajímal. A možná právě proto jsem byl z Iglesiova filmu tak nadšen. Nic neparoduje, ale vhozením naivního kněze do situace, kdy musí plánovitě páchat zlo a organizovat vzývací rituál, je dosaženo výsledku mnohem působivějšího, než by kdy mohla být libovolná parodie. Angelovo chápání zla je chvílemi směšné, ale postupem času z něj jde chvílemi až strach. Ukradení pár drobných i vraždu chápe kněz jako stejnou úroveň zla, a to přece jen průměrný divák-hříšník rozdýchává ztěžka. Ale co dělat, když někdo hřeší první den?

Je udivující, že všechny hlavní postavy si dokáží získat vaše sympatie. Většinou si člověk ve filmu vybere jednu či dvě, a na ostatních mu moc nezáleží - ať si to křoví třeba pochcípá. Jenže v tomhle filmu jsou prostě sympatičtí všichni! Otec Angel (Alex Angulo) je bez diskuse skvělý, dokonale uvěřitelný kněz zcela oddaný svému nápadu, ochotný udělat naprosto cokoliv - v jeho očích je přece libovolný hřích jen jeho vlastní obětí věčného života. Prodavač z heavymetalového obchodu Jose Maria (Santiago Segura - jediný herec filmu kterého jsem už viděl jinde: Blade 2, Killer Barbies) je typickou potetovanou umaštěnou figurkou mého mládí, kdy byl heavymetal na vsi takřka povinný (proto ho nesnáším). Satanista jen pózou, který nikdy ani neměl v úmyslu nikoho vzývat, a jen rád vypadá drsně. Pitomej tlustej feťák, co rád mlátí lidi - ideální křesťanský hrdina. A třetí v řadě „tří mudrců”, cynický televizní šarlatán Cavan (Armando De Razza). V našich krajích je figurkou skoro nadbytečnou, protože tu zatím nemáme žádné bláznivé televizní kazatele, rádoby investigativní podvodnické show, jasnovidce ani kouzelníky. Tedy alespoň ne na obrazovkách malých soukromých televizí. I on ale nakonec podlehne kouzlu otce Angela, přestože samozřejmě nevěří blábolům, které sám sepisuje pro důvěřivé kretény (jeho vlastní slova) - jenže zkuste nevěřit, když to najednou začne fungovat...

A to že „to” fungovat začne, považuji za největší minus filmu. Skvělá zábava plná černého humoru, úžasně zahraných postav a vtipných dialogů je to totiž jen do dvou třetin. Nejde přitom o žádnou crazy komedii, kde by absurdní scény rozesmávaly prosťáčky lacinými efekty. Občas je to proto vtipné méně, občas více. Bohužel vyvoláním ďábla se všechno mění, a zjevivší se nadpřirozeno začne komiku trochu ubíjet. Zároveň se ale nedostaví ani hrůza, pokud se tedy nebojíte zvířat se zahnutými rohy a bradou. Konec je malinko moralizující, i když vlastně od začátku bylo jasné, že pokud mise na zabití Antikrista uspěje, žádné oslavy se konat nebudou, protože nikdo nebude tušit, jak blízko stál svět před zkázou. Celý film malinko připomíná Little Nicky, byť tam byl humor poněkud obhroublejšího druhu, a Zemi hrozilo trochu jiné nebezpečí. V žánru hororových komedií se ale v každém případě právě teď výrazně změnil můj TOP10...

Nejlepší scéna: Zamiloval jsem si rodinu heavymetalisty Jose Maria. Jeho děda chodí po domě zásadně úplně nahý (dobře, má krátkou rozhalenou košili), a vyzařuje životní moudrost. Moje nejoblíbenější postava je ovšem matka Rosaria. Škoda jen, že můžu těžko říct proč bez toho, abych těžce zaspoileroval. Takže jen nápověda - bedlivě sledujte její práci s brokovnicí, i její výchovu nepříliš povedeného synáčka... :-)



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.