Právě je 91 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Hellraiser: HellworldClive BarkerSérie: Hellraiser

česky: Hellraiser 8: Pekelný svět
režie: Rick Bota
scénář: Clive Barker (characters), Joel Soisson (story), Carl V. Dupré (teleplay) (as Carl Dupre)
hrají: Lance Henriksen (The Host), Katheryn Winnick (Chelsea), Christopher Jacot (Jake), Khary Payton (Derrick), Henry Cavill (Mike), Anna Tolputt (Allison), Victor McGuire (Police Officer #1), Doug Bradley (Pinhead), Stelian Urian (Adam), Magdalena Tun (Derrick's Sexy Dancer)
produkce: Nick Phillips, Ron Schmidt
hudba: Lars Anderson
keywords: party, pinhead, internet, hell, website, computer, invitation, cell-phone, stabbed-in-the-back, mass-hanging, sequel, death, detective, gore, meat-cleaver, good-versus-evil, asthma, party-invitation, visions-of-hell, mask, další...
hits: 10142

Přidáno: 11. září 2005

"Let's Party!"

V osmém díle Hellraisera se Rick Bota oprostil od jakéhokoli napodobování, z něhož mohl být z celkem jasného důvodu v minulosti nařčen - stačí se po pětce Inferno podívat na Botův debut Hellseeker -, a rozjel to novým směrem. Od nevýrazné sedmičky se Botův filmařský přístup obrátil o sto osmdesát stupňů. Veliký důraz klade na moderní vyprávění, interpretované rychlými videoklipovými střihy, ozvučené rockovou muzikou a hýřící spoustou barev. Tedy přesný opak prvních dvou dílů. Vůbec inovací v rámci Hellraiserovského světa je tu spousta, bohužel téměř všechno tak nějak do této zaběhlé série nepatří. O tom ale později.

K příběhu se dá řici jen to, že tu víceméně chybí. Existuje tu jen jakási nejasná pseudozápletka o hře zvané Hellworld, do které se přihlásí pětice hlavních hrdinů. Z mála informací, jaké film nabídne, se divák dozvídá, že jeden jejich kamarád byl Hellworldem, než za nejasných okolností skonal, posedlý. S pozvánkami "vyhranými" na internetové stránce věnované hře ze světa Hellraisera přijíždějí k domu, kde se odehrává veliká párty. Ve sklepení je uvítá herní průvodce (Lance Henriksen), který je provede místnostmi s bizarním obsahem (lidská embrya v láku), něco málo poví a zahájí hru. Jaká má však pravidla nebo co je jejím obsahem, to se nedozvědí filmoví hrdinové natož divák. Pokud jsem v úvodu zmínil, že režisér přistoupil k filmu zcela novým způsobem, je to pravda jen z části. I tento díl je postaven na premise konfliktu fantazie a reality. To znamená, že pokud se děje něco co odporuje logice nebo ději předešlých pěti minut, může za to určitě čaroděj.

Spíše než Hellworld se měl nový díl jmenovat Hellraiser Street, protože s Noční můrou (NoES) toho má společného možná víc, než Bota původně zamýšlel. Poprvé v sérii se dá bez pochybností říct o novém dílu, že se jedná o slasher. Pětice hlavních hrdinů je uvězněna v domě, odkud se nemůže dostat a postupně se jen čeká kdo bude další obětí Pinheadovy hry. Vůbec Pinhead prošel charakterovou změnou, jako by v něm někdo smazal esenci kapitána Spencera a nahradil ji Freddym Kruegerem, objevivší se vždy na chvíli, aby se mohl efektně postarat o osud další oběti. Hned úvodní scéna začíná snem, z něhož je hrdinka sice probuzena, mohla v něm ale klidně zůstat dál - veškerý děj po vstupu do domu je totiž podřízen snové logice známé z dílů pět až sedm. Použitím snové logiky mohli autoři odvyprávět zajímavý film, bohužel zajímavý je až do chvíle, kdy se tahle logika začne ve filmu uplatňovat. Zajímavost prvních dílů Hellraisera byla především v děsu a působivosti. Tady děs odpadá právě z důvodu, že divák předem ví, že děj ve filmu není zasazen v realitě, nýbrž ve snu, kde může kdokoli očekávat na každém rohu jakoukoli bláznivější lekačku a nebát se přitom o postavy. Ve scénách, kdy má být další hrdina zabit nelítostnými cenobity je použita stejná gradace jako v NoES. Především jsou zbytečně dlouhé, i když je předem jasné jak postava skončí. Nechybí gore a zabití jsou alespoň trochu vynalézavé (především přístroj na hlavě po vzoru Saw). Brutalita úmrtí jednotlivých postav je dost exhibicionistická, až se občas nechtěně stane, že to vypadá směšně (terminátorovsky zavražděný policajt). Po vzoru Nové noční můry se Hellworld odehrává ve světě, kde Hellraisera znají jako film. Cenobité i Lemarchand nejsou pro hrdiny filmu ničím novým, jeden z nich dokonce nosí tričko s Pinheadovou podobiznou a internetovou stránku namluvil Doug Bradley. Podobnost s elmstreetovskou frančízou pak dokonává působení ducha hodné jeptišky, jež je odhodlaná hrdinům pomoci.

Policejni důstojnik: Co za chlápka, jako jste vy, dělá vlastně v tomhle velikým domě?
Lance Henriksen: Rád pořádám párty!

Přítomnost logických nesmyslů a chyb by se snad dala i přejít, pokud se ale Bota a zbytek tvůrčího týmu ve svém díle očividně vůbec nevyznají, nastává problém. V jednom momentě jakoby film dostal určitou logiku, jenže posléze je popřena úplně jinou a ta je nakonec vyvrácena ještě jinou, která ale popírá řadu jiných skutečností na první pohled dávající alespoň nějaký smysl. Prostě zmatek. V jednom momentě v závěru to vypadalo, že se dostaví zajimavá pointa, ta však poté pobude platnosti a je nahrazena úplně jinou nedávající žádný smysl. A to jsem přešel s pouhým úsměvem začátek, který začíná snem a pokračuje probuzením s titulkem na obrazovce "Dva roky poté". Další podobná technicky zvoraná scéna je ta, kde dojde k dekapitaci jednoho z hrdinů - Pinhead se napřahuje se sekáčkem, střih na ležící oběť, která má hlavu vysunutou přes okraj jen na půl. K čistému seku přece jen dojde, i když k ní logicky dojít nemělo (při opakování scény jsem si navíc všiml, že poprvé si lehne ještě dál od okraje, než se ukáže v dalším střihu).

Kvalitou je Hellworld o něco horší než předchozí Deader, což se sice dalo čekat, avšak doufal jsem v opak (a před projekcí taky tak k filmu přistupoval). Jediným kladem na filmu, tedy něco o čem by se dalo mluvit pozitivně, je Lance Henriksen. Jeho role Pinheadova sekundanta s uměním teleportace je na pohled zábavná a na rozdíl od ostatního dobře zvládnutá (scény s Bradleym působí spíš jako by byly pouštěny z archivních záběrů). Kdyby nebylo Henriksena, možná bych šel s hodnocením ještě níž. Doporučit se dá snad jen těm, co se dívají na poslední díly už jenom z povinnosti a z úcty ke kdysi slavné sérii. Osmý díl je bezpochyby nejhorší z Hellraiserů a dívat se na něj dá snad jen v podnapilém stavu. Škoda pro autory, že jsem abstinent.