Friday the 13th Part 7: The New BloodSérie: JasonSlasher

88 minut

česky: Pátek třináctého 7: Nová krev
rok: 1988
režie: John Carl Buechler
scénář: Daryl Haney (written by) and), Manuel Fidello (written by), Victor Miller (characters (uncredited)
hrají: Lar Park-Lincoln (Tina Shepard), Kevin Spirtas (Nick (as Kevin Blair), Susan Blu (Mrs. Amanda Shepard), Terry Kiser (Dr. Crews), Susan Jennifer Sullivan (Melissa), Elizabeth Kaitan (Robin), Jon Renfield (David), Jeff Bennett (Eddie), Diana Barrows (Maddy), Larry Cox (Russell)
produkce: Iain Paterson, Barbara Sachs, Frank Mancuso Jr.
hudba: Harry Manfredini, Fred Mollin
keywords: crystal-lake, telekinesis, teen, jason-voorhees, decapitation, lifting-person-in-air, female-nudity, slasher-flick, spike, slasher, stabbed-in-the-eye, exploding-house, black-comedy, drowning, cat, seventh-part, hockey-mask, nude-swimming, flashback, nude-woman-murdered, další...
hits: 9232

Recenzoval Luki

Přidáno: 16. srpen 2005

POKUD JSTE NEVIDĚLI PRVNÍ DÍL PŘESKOČTE PRVNÍ ODSTAVEC

Jason Vorhees. Kdo by ho neznal. Legenda poprvé spatřila světlo světa v roce 1980, tenkrát však ještě jako nevinné rozkládající se osmileté dítě na dně Křišťálového jezera. Nikdo přesně neví, co se s Jasonem stalo, a jestli se tehdy, když byl malý, opravdu utopil. Každopádně jeho matce Pamele Sue Vorheesové z toho mírně přeskočilo a hned druhý rok od Jasonovy "smrti" úspěšně donutila úřady aby tábor zavřeli. Jednoduše totiž do ruky vzala nůž a zabila dva vedoucí, kteří si zrovna užívali na půdě staré stodoly. Sex je přece špatný, kvůli němu se přece utopil její milovaný synáček. Od té doby, po několik let, Pamela pravidelně zařizovala, aby tábor zůstal zavřený... zakládala požáry, trávila vodu. Nakonec to lidé vzdali a tábor zůstal opuštěný a Pamela spokojená. Najednou se však objevila skupinka ochotníků v čele se Stevem Christym, jehož rodičům tábor i pozemek patřil, kteří se rozhodli ho znovu zprovoznit. Pamela byla bez sebe, co si to ti mladí dovolujou! Všichni se v táboře sjeli na pátek 13tého června, ten den měl Jason narozeniny, a jen jeden z nich se odtamtud dostal živý... Alice (Adrienne King) se úspěšně útočnici ubránila a nakonec paní Vorheesové na břehu jezera v záchvatu vzteku sťala hlavu.

To co původně vypadalo jako konec příběhu, se ukázalo být jeho začátkem. Lidé v okolí Křišťálového Jezera (ve filmech je poblíž jezera také město ale to nebylo nikdy jmenováno i když se děj často odehrával i tam) si začali vyprávět o podivné osobě bloudící v lesích. Tábor byl uzavřen a v bezprostředním okolí jezera žilo jen pár rodin. Všechno bylo v pořádku až do doby, než se u jezera sešla skupinka vedoucích. Právě v té době měl svět poprvé příležitost poznat Jasona, tehdy ještě bez své hokejové masky ale zato s pytlem od brambor přes hlavu. Od tohoto okamžiku začala jeho cesta za pomstou. Druhý, třetí a čtvrtý díl se odehrávají v rozmezí cca jednoho týdne, během něhož si náš chlapec stihl sehnat masku, zabít něco kolem třicítky lidí a, abych nezapomněl, taky zemřít. Jasona "zabil" tehdy dvanáctiletý Tommy Jarvis, který potom většinu svého života strávil putováním po ústavech. Když ho potom propustili, rozhodl se vypořádat s našim antihrdinou jednou provždy, a tak Jason skončil uvázaný na dně Kříšťálového jezera, kde neměl žádnou sílu.

Nejspíš každý fanda hororů a hlavně slasherů viděl alespoň jeden díly téhle (nechvalně) proslulé, dnes již deseti (jedenácti pokud počítám Freddy vs Jason) dílné série. Co si budem namlouvat všechno to jsou filmy točené hlavně pro peníze a o žádné skvosty se taky nejedná, přesto se však tvůrcům nedá upřít snaha a pár originálních (někdy více a někdy méně) nápadů. S roustoucím pořadovým číslem většinou klesá kvalita i atmosféra, ale tady to tak není. Hned druhý díl je totiž opravdu mrazivý a napínavý s velkým smyslem pro detail. Trojka se pak může pochlubit možností sledování s 3D brýlemi, opravdu povedenou atmosférou a skrytou reklamou na Fangorii. U čtyřky, která je jinak povedená se však ukázal jako hlavní slabina scénář který ve dvou okamžicích totálně skolaboval kvůli konečné podobě filmu. Pětka měla pro všechny fandy jedno nemilé (jak pro koho) překvapení a nejhorší scénář všech dob. Šestka pak byla svěžím vánkem s komplexním příběhem, zvláštní atmosférou, nádhernou kamerou a hlavně řerným humorem. Než se tedy vrhnu na sedmý díl, ještě si neodpustím jednu kuriozitku... druhý díl je totiž film s nejdelší předtitulkou sekvencí který byl kdy natočen.

Jak začíná příbeh sedmičky?... Malá Tina zrovna vyslechla hádku mezi svými rodiči a její opilý otec navíc mlátil její matku. Tina utekla z domu a na lodi vyrazila na jezero, otec však běžel za ní a Tina ho v záchvatu vzteku zabila. Ptáte se jak? Tina totiž není obyčejná dívka... má telekinetické schopnosti... nechala spadnou molo, na kterém její otec stál, do vody. O patnáct let později (podle časové osy se film odehrává v roce 2003), se Tina (Lar Park Lincoln) na místo vrací se svou matkou (Susan Blu - namlivala gargamela ve šmoulech :D ) a Dr. Crewsem (Terry Kiser). Ten Tinu však jen využívá a podvádí jak ji, tak její matku (ke konci filmu příjdete na to, že je opravdový hajzl). Tina, psychicky na dně večer, vyjde na molo a vysloví přání. Omluví se v duchu svému otci, ale nějakým způsobem probudí Jasona a uvolní ho... zbytek jede "skoro" stejně podle klasické F13 formule až na pár drobností... to se musíte nechat překvapit.

Tohle je už sedmé pokračování, jak jistě všichni víte, dalo by se říci kultovní série F13, a je to na něm znát. Po perfektním Jason Lives se scénáristé rozhodli humor úplně vynechat a spojit tak vlastně JL s předchozími etapami. Tohle se jim povedlo, film je patřičně temný s perfektní hudbou (jako u všech dílů... Harry Manfredini je pašák), smrti jsou krvavější než posledně, ale MPAA tady už zasáhla takže nic ve stylu prvních čtyř Pátků nečekejte. Film je samozřejmně zábavný, kamera je hodně dobrá (i když na JL nemá), masky a efekty opravdu velmi slušné... a málem jsem zapomněl, film má nejlépe vypadajícího Jasona v historii série. Kane Hodder vdechnul Jasonovi opravdu život. Způsob jakým se pohybuje, vypadá a zabíjí je oprvadu nezapomenutelný a z Jasona jde zase po dlouhé době opravdu "strach". Přibližně 15 minut před koncem navíc dojde k opravdu šokujícímu odmaskování která Vám nejspíše vyrazí dech. J.C. Budechler opravdu ví co dělá a ke všemu se zde objeví slavná "spacáková" scéna kterou pak trapně okopíroval Jason X. Původně měl být tenhle díl Freddy vs Jason ale nakonec se rozhodlo jinak. Teď pár zajímavostí :

Film měl původně pojednávat o setkání Freddyho Kruegera a Jasona Vorheese, ale jelikož práva na Pátky vlastil Paramount a na Noční můru zase New Line Cinema, z nápadu sešlo.

Walt Gorney, který hrál šíleného Ralpha v prvním a druhém díle, má v sedmičce cameo jako vypraveč legendy o Jasonovi na začátku filmu.

Hudbu pro tento díl složil Fred Mollin, s využitím hudby z předešlých Pátků. Harry Manfrediny byl v titulkách jako autor oněch původních skladeb.

John Cark Buechler byl tak nadšen, když viděl Kana Hoddera pojídat červy ve filmu Věznice (1988), že donutil Paramount aby ho obstadili do role Jasona. Pokud by se tak nestalo, roli Jasona by si zopakoval C.J. Graham (Jason Lives).

Scénář k tomuto filmu byl napsán za odpoledne, neznámým autorem, který byl do titulků zapsán jako Manuel Fidello.

Z filmu byla vystříhána spousta scén, nejen těch krvavých, což vysvětluje roztříštěnou střední část filmu. A taky chybí konec, kdy Jason vysočí z jezera a zabije rybáře na loďce.

Kane Hodder, který je taky kaskadér, se nenechal v žádné scéně zastupovat kaskadérem.

Hasič, který na konci filmu najde Jasonovu masku je J.C. Buechler, režisér filmu.

Scéna s vraždou ve spacáku, byla pro Kanea Hoddera nejtěžší, protože figurína byla těžší než čekal. Scéna si vyžádala spoustu přestříhání a přetáček až ji nakonec MPAA přikázala sestříhat na jeden jediný úder do stromu!

Film má však také spoustu chyb... za prvé je děsně zmatený, skáčeme od oběti k oběti a trochu se nám z toho motá hlava. Za druhé je tu úplný závěr filmu... nehodlám spoilerovat ale kdo viděl dá mi za pravdu. Pak je tu skvělá hudba, která je však v některých momentech "doplněna" o podivné ruchy což leze na nervy. A pak tu jsou sestříhané vraždy, které jsou sice dobře natočené ale jde vidět že jsou drasticky zkrácené. Shrnuto je F13 7, důstojné pokračování, které však ztrácí hlavně na scénáři. Obecně je to lehce nadprůměrný slasher, s geniálním finále kde Jason konečně narazí na schopného protivníka. Film podivně střídá svou kvalitu, některé scény jsou perfektní ale hned na to je vystřídají ty opravdu nepovedené.

Nej. scéna : finále a Jason s křovinořezem, a vražda té ubohé odstrkované holky (na jméno si nepamatuju).