Welcome to


Hledání

 

Login
Přezdívka 
Heslo 

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.
 

Kdo je online
Právě je 137 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
Seznam uživatelů
 

Doporučujeme
 

  
TesisThriller

Španělsko
125 minut

    
trailer    web    imdb 

česky: Diplomová práce
anglicky: Thesis
rok: 1996
režie: Alejandro Amenábar
scénář: Alejandro Amenábar (story) &), Mateo Gil (story)
hrají: Ana Torrent (Ángela), Fele Martínez (Chema), Eduardo Noriega (Bosco), Xabier Elorriaga (Castro), Miguel Picazo (Figueroa), Nieves Herranz (Sena), Rosa Campillo (Yolanda), Paco Hernández (Padre Angela (as Francisco Hernández), Rosa Ávila (Madre Angela), Teresa Castanedo (Presentadora T.V.)
produkce: Alejandro Amenábar, Hans Burman, Wolfgang Burmann, José Luis Cuerda, Julio Madurga
hudba: Alejandro Amenábar, Mariano Marín
keywords: violence, film-school, asthmatic, walkman, sony-video-camera, teacher-student-relationship, video-camera, watching-video, james-dean, madrid-spain, oral-sex, knife, security-camera, tunnel, french-kiss, asthma-attack, one-word-title, theft, dark-and-stormy-night, matches, další...
titulky: hledat na OpenSubtitles.org
hits: 8100

Recenzoval evilmind

Přidáno: 20. říjen 2002

Angela je studentka filmové fakulty, a jako téma své diplomové práce si zvolila násilí ve filmu a jeho vliv na rodinu. Neudělala to proto, že by se jí zobrazení násilí nějak líbilo - spíš naopak. Pro svou práci ale potřebuje vidět co nejvíce co nejdrsnějších filmů, a tak shání, kde se dá. Krom oficiální žádosti na konzultanta své diplomky, profesora Figueroa, se pokouší také seznámit se studentem jménem Chema, známým svou rozsáhlou sbírkou všeho úchylného. Chema je typický hardcore horror maniak (a navíc sbírá i porno), s neuvěřitelně zařízeným bytem (viz níže), a nadšením pro cokoliv, kde je vidět krev, sex a násilí. Už při první projekci v jeho bytě (promítá se nějaká variace na Faces of Death) Angela tuší, že možná uvidí víc než by sama chtěla - ale to je teprve začátek...

Příběh se začíná zajímavě rozvíjet ve chvíli, kdy se profesor Figueroa pokusí pro Angelu získat některou z veřejně nepřístupných kazet školního archivu, a při jejím promítání v malém kinosále zemře na astmatický záchvat. Angela je první, kdo ho najde, takže může v klidu sebrat videokazetu a zmizet. Když si ji pak s Chemou pustí, ukáže se film být něčím více než béčkovým horrorem - brutálně ubitá dívka je totiž Chemova spolužačka Vanessa, která zmizela před dvěma lety... Fascinovaný Chema (jen si to představte, sbíráte gore filmy, a nejednou skutečný snuff!) a vystrašená Angela se rozhodnou pátrat po osudu nebohé dívky na vlastní pěst. Pro Angelu tak začíná několik dní plných čisté hrůzy, ve kterých nemůže věřit vůbec nikomu...

Co je „snuff” ví většina lidí díky známému filmu 8mm s Nicolasem Cagem. Mimochodem snímku nepříliš dobrém v porovnáním s tím, co o filmech, zobrazujících skutečnou lidskou smrt, dokázali natočit už dříve v Japonsku (Evil Dead Trap 1-2) nebo Španělsku (Thesis). Ale to se dá u hollywoodsky autocenzurovaného filmu čekat. Thesis naopak balancuje dobře přesně na té hraně, kdy ještě nesklouzne k naturalisticky japonskému způsobu zobrazení úplně všeho, ale zároveň nenechá diváka jen si představovat něco na způsob komické sadomaso show z Peříčka. Ze snuff videa uvidíte sice jen kousky, ale on občas stačí i jen autentický zvuk. Angela si dokonce ze začátku ani netroufne kazetu pustit, stáhne kontrast na minimum, a pouští si jenom zvuk. Ono nakonec stačí, když v jedné z posledních scén vrah Angele podrobně popíše, co s ní hodlá postupně udělat - zvuk ze snuff videa si tak rázem snadno přiřadí k jednotlivým úkonům i divák s malou představivostí...

Od samého začátku se Amenábar ani nepokouší předstírat, že by snad mohlo jít o řešení čehosi záhadného či mystického. Pravda je mnohem prostší a zároveň mnohem krutější, protože lidé mají o snuff filmy zájem z obyčejnějších důvodů. Odběratelé jsou fascinováni skutečnou smrtí člověka, a dodavatelé jen tuto poptávku uspokojují - pro peníze. Scénář je docela chytře balancován tak, aby bylo sice skoro od začátku jasné, kdo snuff natáčí, ale zároveň aby kolem bylo dost jiných postav, které jsou v tom svinstvu zapleteny také. Nehrozí tak žádná unfair slasherovská pointa ve stylu náhle se zjevivší postavy „a vrahem je nevlastní sestra hrdiny, vychovaná v dětském domově”. Chvíli to vypadá na toho, chvíli na onoho, a nakonec to dopadne celkem k obecné spokojenosti. Možná trochu moc dlouhé, možná trochu moc „omáčky” a citů - ale na takovéhle kritické úvahy rozhodně nebudete mít čas dříve, než po skončení výborné dvouhodinové podívané.

Zajímavé je, že Thesis napsal Amenábar ještě když sám filmovou fakultu studoval (přesněji řečeno je autorem scénáře, režie i hudby), a byť není známo, že by se s některou z postav ztotožnil... kdo ví? :-) Film posbíral spoustu cen, a především otevřel režisérovi cestu k dalším, nákladnějším projektům (Open Your Eyes, The Others - jako Ti druzí jste mohli vidět v našich kinech). V současnosti je to IMHO jeden z těch mála evropských režisérů, na jejichž budoucí filmy se vyplatí těšit se.

Nejlepší scéna: Z pochopitelných důvodů se mi ze všeho nejvíc líbil Chema, a především jeho útulný byt. Můj pražský byt se teprve staví, ale až budu přemýšlet, jak si ho zařídit, nejspíš si pustím Thesis ještě jednou, a ve vhodných místech zastavím - žádný bytový architekt by mi asi jinak nepodstrčil nápady jako dveře do promítací místnosti stylizované do podoby lebky, svázanou mrtvolu připomínající figurínu upevněnou na chodbě, či šílené stropní malby v pokojích...



Pokud chcete ohodnotit film, použijte k tomu prosím komentář.
K debatě nad osobou recenzenta, recenzí, technickými detaily či k reakci na předchozí příspěvky slouží diskuse, po kliknutí na tlačítko se sama založí. Díky.
Vulgární a pravidla nerespektující komentáře budou vymazány.