Japonsko
96 minut

česky: Ring
rok: 1998
režie: Hideo Nakata
scénář: Hiroshi Takahashi (screenplay), Kôji Suzuki (novel)
hrají: Nanako Matsushima (Reiko Asakawa), Miki Nakatani (Mai Takano), Yûko Takeuchi (Tomoko Ôishi), Hitomi Satô (Masami), Yôichi Numata (Takashi Yamamura), Yutaka Matsushige (Yoshino), Katsumi Muramatsu (Kôichi Asakawa), Rikiya Ôtaka (Yôichi Asakawa), Masako (Shizuko Yamamura), Daisuke Ban (Heihachirô Ikuma)
produkce: Masato Hara, Takashige Ichise, Makoto Ishihara, Tatsuya Isomura, Shin'ya Kawai
hudba: Kenji Kawai
keywords: friend, videotape, son, volcanic-island, night, cousin, journalist, reporter, japanese, horror-movie-remade, chopstick, good-versus-evil, paranoia, asian-horror, mute, 1950s, burn-injury, silent, family-in-danger, teacher, další...
hits: 10876

Recenzoval Solaris104

Přidáno: 10. červen 2005

Japonský režisér Hideo Nakata v roce 1998 natočil film Ring podle knižní předlohy Kôji Suzukiho. Tento film se záhy stal v asijských zemích kultovním a později na něj navazalo několik dalších filmů. Jmenujme např. prequel Ring 0, volné pokračování Ring 2 nebo také dle knižní předlohy natočený Rasen. Filmu se uchopil i režisér Gore Verbinski a natočil americký remake. Díky úspěchu předělávky filmu Ringu šité na míry západních diváků se s americkými remaky asijských hororů setkáváme stále častěji. Na americký Ring dokonce navázal i sám Hideo Nakata filmem Ring Two. A proč se film Ring stal tak slavným? Čtěte dál.

Určitě jste už něco slyšeli o videokazetě, na kterou není dobré se dívat. Když ji shlédnete, zbývá vám jen sedm dní života. Novinářka Reiko to také slyšela. Za záhadných okolností zemřela její mladá neteř. Zjistí, že podobně skoanali ještě další tři studenti. Naší Reiko nic nezabrání v tom, aby přišla těmto záhadným úmrtím na kloub. Pátrání ji přivede až do rekreačního střediska, kde objeví zmiňovanou videokazetu. Samozřejmě, že si ji pustí. Po skončení podivného záznamu zazvoní telefon, ve kterém uslyší nepřirozený hlas. Reiko zbývá sedm dní života. Stihne rozřešit záhadu ve zbývajících dnech života? To vám neprozradím. Na film se musíte podívat sami.

Jak jsem se již zmínil, film Ring byl natočen podle knihy Kruh, která se dočkala i českého vydání. Kruh Kôji Suzukiho je bohužel přeložen z angličtiny a ne japonštiny. Scénář filmu se s knižní předlohou v některých aspektech liší. Po záhadné videokazetě zde nepátrá novinářka Reiko, ale reportér Asakawa. Záznam na videokazetě je také jiný. Kniha nepůsobí tak temnou a děsivou atmosférou. S klidem mohu prohlásit, že film z této látky vytěžil více než kniha. V knize ale najdeme spoustu detailů, které film nemůže obsáhnout. Pro fanoušky Ringu je četba knihy povinností. Při psaní knihy se Suzuki inspiroval japonskou legendou o smrtelném prokletí.

Hideo Nakata svým filmem hodně ovlivnil hororový žánr. Pozvolné budování temné atmosféry, nepřirozené zlo, dívka s havraními vlasy - to jsou atributy, které najdeme v mnoha nových hororových filmech. Namátkou mohu jmenovat třeba japonskou sérii Ju-on režiséra Takashi Shimizu, korejský Phone, thajský Shutter nebo japonský One Missed Call. Záměrně nechci srovnávat japonský Ring s americkým remakem. S klidným svědomím ale mohu říci, že Verbinski si z japonského originálu vzal to nejlepší a úspěšně to prezentoval západním divákům ve svém filmu.

Znovu musím zdůraznit, že film ze sebe vyzařuje tísnivou a hrůznou atmosféru. Tu správně podbarvují zvukové a hudební motivy. Divák se strachuje o osud Reiko, která musí zabránit šíření nepřirozeného zla. Vrcholem filmu je scéna s televizní obrazovkou, při které vám bude tuhnout krev v žilách a váš obličej se zkroutí do hrůzného nepřirozeného výrazu. Film se dostal i do naší video distribuce na DVD, kde si ho můžeme vychutnat v japonském originále s českými titulky nebo v českém znění. Pamatujte na varování na obalu DVD: "Distributor nenese hmotnou ani žádnou jinou odpovědnost za jakoukoliv psychickou či fyzickou újmu na zdraví, kterou divák utrpí v sedmi dnech po shlédnutí tohoto filmu."