Hellraiser: DeaderClive BarkerSérie: Hellraiser

USA, Rumunsko
88 minut

česky: Hellraiser: Návrat mrtvých
režie: Rick Bota
scénář: Clive Barker (characters), Benjamin Carr (written by) (as Neal Marshall Stevens) and), Tim Day (written by)
hrají: Kari Wuhrer (Amy Klein), Paul Rhys (Winter), Simon Kunz (Charles Richmond), Marc Warren (Joey), Georgina Rylance (Marla), Doug Bradley (Pinhead), Ionut Chermenski (Group Leader (as Ionut Chermenschi), Hugh Jorgin (The Arrogant Reporter), Linda Marlowe (Betty), Madalina Constantin (Anna)
produkce: David S. Greathouse, Nick Phillips, Ron Schmidt
hudba: Henning Lohner
keywords: journalist, romania, severed-hand, stabbed-in-the-chest, slit-wrist, sequel, hole-in-torso, suicide, lesbian-scene, knee-in-groin, destiny, lesbianism, shot-in-the-head, chosen-one, gore, male-nudity, hallucination, flashback, pinhead, handcuffs, další...
hits: 9631

Přidáno: 01. červen 2005

Počínaje čtvrtým dílem si před sledováním každého nového Hellraisera říkám, že tento díl bude lepší než ten předchozí a skoro ve všech případech tomu tak není. Po prvních dvou dílech, kdy výroba opustila břeh britského ostrova, šla kvalita série značně dolů, s tím, že na akční zpracování trojky Anthonyho Hickoxe se ještě dívat dalo a neobvyklý pátý díl s podnázvem Inferno, který se od původního příběhu Cliva Barkera vzdálil úplně nejdál, se kupodivu povedl. Poslední tři kapitoly Hellraisera, z nichž poslední se zatím ještě nedostala do distribuce, režíroval Rick Bota, jehož Hellseeker nezklamal jen neoriginalitou a celkovou nepovedeností, ale i tím, že nevyužil hlavní postavu Kirsty Cotton (Ashley Laurence), aby se série návratila ke své původní příběhové linii. Co naplat, Bota není Randel (a už vůbec ne Barker) a tak musíme počítat s tím, že Hellraiser se dostal do takové fáze, že už je vlastně o něčem úplně jiném. Pokud to máme brát z té lepší stránky, pořád tu je neodmyslitelná kostka, vynalézavě vypadající cenobité v čele s Dougem Bradleym a spousta hladových řetězů.

Hlavní hrdinkou nového, již šestého, pokračování je britská novinářka Amy Klein, jejíž specialitou jsou reportáže z první ruky, při nichž se naoko stává prostitutkou, dealerkou drog. Když její šéf obdrží nepopsanou videokazetu s velmi podivnou nahrávkou, kde je zachycený obřad jedné rumunské sekty, při kterém je zastřelená dívka opět vrácena k životu, je jasné, kdo vyrazí napsat článek. Jedno z prvních míst, které Amy v Bukurešti navštěvuje, je byt Marly, dívky z videozáznamu. Místo je ovšem zabydlené hmyzem a hnijící mrtvou Marlou, takže musí jednat poměrně rychle, pokud si nechce zopakovat oběd a poštvat si proti sobě rumunského domovníka. Vedle jejího těla nalézá obálku s videokazetou a v její ruce nám dobře známou Lemarchandovu konfiguraci. Její další kroky povedou k Marlinu známému Joeyimu, vlastníkovi bizarního - typicky barkerovského - metrového kupé a do nebezpečného podzemního obydlí sekty Deaders.

Co se týče příběhu, všem je už asi jasné, že se opět jedná o volné pokračování, což nese svá plus i proti. Například již zmíněné Inferno přineslo zajímavý příběh a jiný tvůrčí pohled, Hellseeker se snažil o totéž, avšak neúspěšně, a v případě Deader se v podstatě jedná opět o to samé, jen scénář se pokusil vzít do sebe pár lepších (a jednu horší) věcí z předešlých dílů. Jsou tu tak odkazy třeba na Frankův byt z jedničky, něco ze závěru jedničky a čtyřky, a pár nápadů převzal i z Botova Hellseekera. Nejlepší změnou je tak přemístění děje do rumunského Bukureště, jehož prostředí je zajímavé myslím i pro českého diváka, škoda jen, že krom jedné ulice, metra a bytového domu z něj víc neuvidíme. Legrační je rozhodnutí tvůrců, podle kterého každý Rumun mluví špatnou angličtinou (a angličtině rozumí), v televizních zprávách dokonce anglicky mluví i reportérka. O scénáři se dá říct, že jeho autoři Neal Marshall Stevens (na vizuální stránce stavící Thir13en Ghosts) a Tim Day (Hellseeker) moc invenčního myšlení nepobrali - při sledování jsem měl pocit, že jsem všechno už někde viděl, většinu v Hellraiserovi 1-6. Občas se objeví něco zajímavého - hrdinku pronásleduje myšlenka funícího otce, vůdce sekty umí vysvobozovat oběti Pinheadova Labyrintu - dál se už ale tyto nápady kdovíproč nerozvinou. O předvídatelnosti ani nemluvě, třeba některé lekačky jsou nesmyslné - podle pravidel série by se to stát nemělo, ale ono to prostě zapadne do scénáře a snad to neznalého diváka vyděsí.

První věcí, jaké se dá všimnout, je skutečnost, že Deader působí mnohem víc televiznějším dojmem než díly předchozí, a to dokonce ještě víc než Hellseeker. Je celkem nepochopitelné co s pouhými dvěma miliony dokázali tvůrci Inferna, a s pětinásobným rozpočtem Botův tým nedokázal. Finance byly investovány asi na špatných místech, protože film jako celek působí dost levně. Je tu pár scén, kde byly očividně použity počítačové triky a to docela nešetrným způsobem. Cenobitů je tu dost pomálu a až na jednoho se ukážou v samém závěru. Ještěže je tu vynikající Doug Bradley, který je pořád tak dobrý a Kari Wuhrer je na svůj věk ještě dost ucházející. Krom těchto dvou rolí se nedá o zbytku obsazení říci nic dobrého, na druhou stranu téměř nikdo z nich (naštěstí?) nedostane skoro žádný prostor, takže jejich výkony se posuzovat moc dobře nedají.

Další Hellraiser, co se nevyvedl a jestli to tak půjde dál, což je v případě Hellworld, který vyjde v srpnu, dost pravděpodobné, už další díly vidět nehodlám. Osobně nechápu jaký význam mají nové regulerní díly, když se v současné době ve studiích Panacea, Park Avenue a Blueprint chystá televizní seriál, s díly o hodinové délce. Těm, co se nelíbilo, že v posledních dvou dílech má Pinhead stále méně filmového času, se Deader asi líbit nebude vůbec - objeví se asi na minutu, a těm, co stačí průměrná podívaná a nemají nakoukáno tolik horrorů a v sérii Hellraiser se moc nevyznají, se na jedno podívání možná líbit bude. Ostatně, Deader má spíše k (technicky) nezvládnutému áčku, než k béčku. Nicméně, dalo by se říci, že svítá na lepší časy. Barker má rozepsanou povídku, kde dostane Lead cenobit Pinhead absolutní K.O., odkud ho už doufejme zisku lační průměrní filmaři nevytáhnou.