Právě je 24 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Killer CrocodileCrocodileNature Amok

Itálie

česky: Krokodýl zabiják
režie: Fabrizio De Angelis (as Larry Ludman)
scénář: Fabrizio De Angelis (story (as Larry Ludman), Dardano Sacchetti (story (as David Parker Jr.)
hrají: Richard Anthony Crenna (Kevin (as Anthony Crenna), Ann Douglas (Jennifer), Ennio Girolami (Joe (as Thomas Moore), Bill Wohrman (Foley (as Wohrman Williams), Sherrie Rose (Pamela), Julian Hampton (Mark), Van Johnson (Judge), John Harper (Bob), Gray Jordan, Amilcar Martins (as Marte Amilcar)
produkce: Fabrizio De Angelis, Camillo Teti
hudba: Riz Ortolani
keywords: gore, crocodile, giant-animal, glowing-eyes, animal-attack, killer-crocodile, blood-splatter, boat, eaten-alive, river, independent-film
hits: 7861

Přidáno: 08. květen 2005

Když jsem byl ještě malý, vždycky jsem nadšeně hltal Čelisti a jejich žraloka hltajícího různé více či méně otravné postavy. Jedna věc mě však mrzela - že tím žroutem je vždycky jen žralok, tedy zvíře vázané na moře a nikdy ne krokodýl, kterého bych teoreticky mohl potkat i v Praze. S pádem komunismu se na televizní obrazovky dostal i Aligátor a Aligátor 2, ale pořád mi to bylo málo. Až rozmach internetu a digitálních technologií vůbec ukázal, že filmových krokodýlů je docela dost. Bohužel však ne takových, na které by se dalo dívat.

Popravdě řečeno, už první minuty s Killer Crocodile ve mě vyvolaly obavu, že ani tentokrát nebude divácký zážitek nijak velký. Ono je to skoro vždycky špatné znamení, když se titulní monstrum ukáže v plné parádě ještě před úvodními titulky. Neblahá předtucha ještě zesílila při prvních tónech titulní skladby, jejíž "inspirace" Williamsovým střídáním dvou not v rostoucím tempu a hlasitosti je skutečně do uší bijící. To zase dělal nějaký amatér, pro kterého je "originální hudba" synonymem pro "cokoliv, co dokážu vystříhat z cizí práce". Hmm, tak nedělal, pachatelem je jinak velmi kvalitní italský skladatel Riz Ortolani. Zvláštní.

Ještě ani neodeznělo znechucení nad vykradenou titulní hudbou z Čelistí a už přišla další rána: Následující scéna totiž naprosto přesně kopíruje smrt Chrissie Watkins ze Spielbergova filmu. Rozdíly jsou čistě kosmetické - žena se jde koupat sama proto, že muž si hraje na kytaru, ne proto, že by byl opilý; krokodýl narozdíl od žraloka pobíhá i po pláži a ne jen ve vodě; no a pochopitelně je tu i ten drobný rozdíl, že zmizení nějaké ženy je v Killer Crocodile každému úplně lhostejné a v následujícím ději už o tom není ani zmínka...

Asi jste poznali, že už prvních pár minut filmu mě naladilo velmi nepříznivě a já kajícně přiznávám, že už jsem si chystal červenou propisku, kterou toto dílo strašlivě zničím. Nestalo se tak. Filmu se podařilo mě přesvědčit, že vůbec není tak hrozný, jak by se z jeho začátku dalo soudit. Děj je možná (určitě) poněkud všední (ve zkratce: tlupa ekologů pátrá někde v džungli po nepravostech, v jedné nepřístupné zátoce nacházejí sudy s radioaktivním odpadem, krokodýl nachází jednoho z ekologů, ostatní to hlásí místním úřadům a místní úřady skládají ruce do klína - až dokud se obří krokodýl nedostaví stěžovat si na nekvalitní životní prostředí osobně), ale potěšilo mě, že na rozdíl od mnoha jiných podobných není úplně pitomý. Zvlášť na mě zapůsobilo chování a dialogy hlavních hrdinů, takhle normální (v tom dobrém slova smyslu, "normální" jako opak "praštění") lidi už jsem ve filmu dlouho neviděl. Že by byl Killer Crocodile v říši "animal amok" filmů takovou bílou vránou?

Bohužel ne. Dívat se na Killer Crocodile, to je něco jako jít na pouť na ty obrovské houpačky v podobě pirátské lodi. Chvíli jste nahoře, pak zase chvíli dole a z toho létání sem a tam se vám dělá špatně. Sotva se smíříte s tím, že možná jde o celkem rozumný film se slušným scénářem a už krokodýl zaútočí na městečko a přesvědčí vás, že scénárista i režisér jsou idioti a někdo je už dávno měl hodit opravdovým krokodýlům. Představte si situaci: Krokodýl zaútočil na molo, na kterém seděla malá holčička. Chatrná stavba se pochopitelně zhroutila a dívka se div nezřítila do řeky k čekajícímu plazovi. Podařilo se jí za konečky prstů zachytit za dosud stojící okraj mola. Zespodu sice doráží krokodýl, ale šance na záchranu je dobrá, protože přibíhá spousta dospělých, kteří ji jistě dostanou do bezpečí. A už tu jeden je, stačí natáhnout ruku a holčičku vytáhnout. Ale co to ten blbec dělá? Proč proboha leze dolů, stoupá si div ne krokodýlovi do tlamy a tlačí děvče nahoru?! A co tihle další idioti? To je opravdu nemohlo napadnout nic lepšího než skočit s holýma rukama do vody a plavat ke krokodýlovi, pravděpodobně ve snaze mu nafackovat? Nedá se nic dělat, Killer Crocodile je strašná blbost!

Hmm, není. Teď už je krokodýl zase pryč a děj zase vypadá rozumně. Herci se opět chovají jako lidé bez mentálního poškození, dialogy vypadají, jako kdyby měly myšlenku. Film si vytváří řadu příležitostí pro zajímavá odhalení i napínavé okamžiky. I já se pomalu uklidňuji a začínám být příznivě naladěn. A jéje, zase připlouvá krokodýl. Puška neúčinkuje. Co teď? Proboha, proč ten kretén vylézá z lodi, stoupá krokodýlovi na hřbet a snaží se primitivním oštěpem propíchnout ty nejtvrdší šupiny na plazových zádech???

Jestli něco na Killer Crocodilovi stojí za pochvalu, je to provedení krokodýla. Nepochopte mě špatně, jeho animace není nic moc a vzhled s opravdovým realistickým krokodýlem také nemá moc společného, ale je vidět, že to výroby šla spousta úsilí a výsledek vypadá moc pěkně. Dokonce tak pěkně, že jsem si říkal, kam se na italské mistry sedmdesátých a osmdesátých let (autor krokodýla, Giannetto de Rossi, se podílel třeba na Zombi 2, Dune, Conan the Destroyer nebo v nedávné době na Haute Tension) hrabou mladší tvůrci Alligatora nebo digitální patlalové z NU Image (Crocodile, Crocodile 2) - to jsem ovšem ještě netušil, že Alligator je skoro o deset let starší. Moje jediná výhrada je, že zevnitř je ten krokodýl až příliš viditelně umělý. A ta animace snad mohla být lepší.

Největším problémem pro mě je Crocodilovo neustálé kolísání mezi celkem dobrým a zcela hrozným dějem. Rád bych doporučil ty dobré části, ale jak to udělat, když jsou pravidelně prokládané něčím, co by snad ani Uwe Boll nenatočil? Zase na druhou stranu, nemohu přeci zatratit celý film a nepřiznat mu, že v některých ohledech dosahuje úrovně, o které mohou ostatní krokodýlí filmy (snad s výjimkou prvního Alligatora) jen tiše snít. Verdikt tedy bude alibistický: Nemohu Killer Crocodile doporučit, ale kdyby vám ho někdo vnucoval, není třeba, abyste utíkali.