BelowGhostsSupernatural

105 minut

česky: Hlubina
rok: 2002
režie: David Twohy
scénář: Lucas Sussman (written by) &), Darren Aronofsky (written by) and), David Twohy (written by)
hrají: Matthew Davis (Odell (as Matt Davis), Bruce Greenwood (Brice), Olivia Williams (Claire), Holt McCallany (Loomis), Scott Foley (Coors), Zach Galifianakis (Weird Wally), Jason Flemyng (Stumbo), Dexter Fletcher (Kingsley), Nick Chinlund (Chief), Andrew Howard (Hoag)
produkce: Darren Aronofsky, Sue Baden-Powell, Mark Indig, Andrew Rona, Eric Watson
hudba: Graeme Revell, Tim Simonec
keywords: submarine, record-player, depth-charge, grappling-hook, u-boat, friendly-fire, rescue-at-sea, ghost, ship-fire, wwii
hits: 7532

Recenzoval Caleb

Přidáno: 08. únor 2005

Rok 1943. Druhá světová válka v plném proudu. Vody Atlantického oceánu brázdí americká ponorka Tiger Shark. Při své cestě narazí na trosky lodě, mezi kterými nachází tři trosečníky. Postupně se dozvídáme, že tito tři (dva muži a jedna žena) jsou jedinými přeživšími z britského civilního křižníku převážejícího raněné ze Severní Afriky. Na cestě do Anglie byla loď napadena německou ponorkou a potopena. Z 300 raněných a 70 členů posádky přežili pouze zdravotní sestra Claire, navigační důstojník a jeden pacient. Kapitán ponorky Brice velí vzít zachráněné na palubu. Vzápětí je hlídkou ohlášena německá bitevní loď tzv. zabiják ponorek.

Celý tento úvod vypadá jako začátek válečného filmu, jakých už byli natočeny desítky. Já sám jsem z něj měl úplně stejný pocit. Ponorka, pronásledovaná nepřátelskou lodí, hledá útočiště u mořského dna. Pokud chcete vědět, jak to na takové americké ponorce z válečného období vypadá, rozhodně nebudete zklamáni. Neustálé záběry kamery na všelijaké budíky, táhla, rumpály a úzké chodby Vás jistě uspokojí. Já osobně tento druh filmů nemusím a tak jsem prvních 10 minut docela trpěl. Už jsem se skoro smířil s tím, že budu celých 105 minut sledovat film o souboji ponorky s válečnou lodí, když tu došlo v příběhu ke změně.

Posádka Tygřího žraloka plná pověrčivých námořníků je mírně rozpačitá z přítomnosti ženy na palubě (přináší to prý smůlu) a jejich obavy se brzy naplní. Začnou se dít podivné věci. Jako když se sám od sebe spustí gramofon ve chvíli, kdy ponorku hledá nepřítel. A už tu máme prvního mrtvého. Jsou slyšet podivné a strašidelné zvuky. A co více, nepřátelskou loď jakoby nešlo vůbec setřást. Posádkou se začínají šířit klepy. Ponorka je prý prokletá a na palubě je duch. A ke všemu se k jednomu mrtvému přidávají další.

Nyní už Vám všem musí být jasné, že s válečnou tématikou má film společného pramálo. Ponorka a německý pronásledovatel jsou pouze obalem pro příběh plný napětí a tajemna. Já jsem celou dobu seděl zaražený do sedačky a čekal jsem co mi přinese každá další vteřina filmu. Autoři si především vyhráli se zvukem. Symfonie hrozivého hučení a skřípotu do absolutního ticha to je něco pro napnuté nervy. Stejně jako záběry kamery, ve kterých mě fascinovala hra světla a stínu. Tu si vychutnáte zejména ve chvílích, kdy se ponorka vinou závady ponoří do tmy.

Jediné mínus vidím ve snadné „prokouknutelnosti“ příběhu (alespoň pro někoho, kdo už nějaký ten duchařský snímek viděl). Autor hned ze začátku dovolí divákovi nahlédnout za oponu tajemna, takže již po 20 minutách víme co se zhruba děje. Zapomeňte na překvapující pointu (i když já jsem jednu měl, ale vyfouknul mi jí jeden z námořníků). A závěr je vyloženě slabý. Snímek režíroval a z části se podílel na scénáři David Twohy, který má na svém kontě dnes již kultovní snímek Pitch Black (Černočerná tma). Ač z jiného soudku, musím uznat, že i Below se mu docela povedl. Takže pokud Vám poslední dobou chybí to příjemné mrazení v zátylku a přestáváte věřit na duchy, pusťte si „HLUBINU“ a svět bude rázem o něco hezčí.