The Nightmare Before ChristmasAnimationChristmasHalloween

76 minut

česky: Ukradené Vánoce Tima Burtona
rok: 1993
režie: Henry Selick
scénář: Tim Burton (story and characters), Michael McDowell (adaptation), Caroline Thompson (screenplay)
hrají: Danny Elfman (Jack Skellington - Singing Voice / Barrel / Clown with the Tear Away Face (voice), Chris Sarandon (Jack - Speaking (voice), Catherine O'Hara (Sally / Shock (voice), William Hickey (Dr. Finklestein (voice), Glenn Shadix (Mayor (voice), Paul Reubens (Lock (voice), Ken Page (Oogie Boogie (voice), Edward Ivory (Santa (voice) (as Ed Ivory), Susan McBride (Big Witch / WWD. (voice), Debi Durst (Corpse Kid / Corpse Mom / Small Witch (voice)
produkce: Tim Burton, Denise Di Novi, Danny Elfman, Kathleen Gavin, Don Hahn
hudba: Danny Elfman
keywords: christmas, halloween, pumpkin, woods, christmas-tree, dog, monster, split-personality, stop-motion, two-holiday-story, cartoon-dog, gothic, presumed-dead, hunchback, ghost, ornament, title-based-on-poem, horror-for-kids, mayor, guillotine, další...
hits: 8946

Recenzoval JohnnyD

Přidáno: 28. prosinec 2004

V čase Vianoc, keď televízie z radosťou ignorujú hororový žáner (a zdá sa mi, že nie len na Vianoce), sa televízii JOJ podaril nevídaný kúsok. Pustili totiž film Predvianočná nočná mora, ktorý vzhľadom na svoj obsah nie je práve „najvianočnejší“ a „najrodinnejší“. A práve v tom je jeho čaro.

Jack je kráľ Halloweenovskeho mestečka (a ku tomu má veľmi zaujímavý vzhľad). Každý rok on a jeho „poddaný“ pripravujú sviatok Halloween. Lenže Jacka to už nebaví a tak sa vyberie do lesa so svojim psom (no kedysi to bol pes). Hlboko v lese nájde stromy do ktorých sú vyrezané dvere. každé dvere predstavujú určitý sviatok a Jack sa zatúla do stromu z dvermi v tvare Vianočného stromčeka (čiže do Vianočného mestečka). Jack je okúzlený atmosférou Vianoc a hneď sa rozbehne domov (kde ho netrpezlivo očakávajú), aby všetkým povedal jeho „super“ nápad. Jack sa totiž rozhodol, že tento rok miesto Santu usporiada Vianoce on a jeho halloweensky kamaráti.

Myslím, že toľko k deju stačí. Je to hlavný príbeh, popri ktorom sa ešte odohráva malá love story, väzenská dráma, či súboj o slobodu a nezávislosť v najneuveriteľnejších prevedeniach. Tvorcom projektu (a žiaľ nie aj režisérom) je svojrázny a neopakovateľný režisér Tim Burton (jeden z mojich obľúbených). Tim Burton sa presadil hlavne filmami, ktoré kolísali na hrane rozprávky a horroru, či už bizarný Nožnicovoruký Edward, schválne béčkový Mars útočí!, alebo nádherne temný Batman a ešte temnejší Batman Returns. Tu prenechal réžiu Henrymu Selickovi. Ten uprednostnil pred klasickým kreslením bábkarstvo (ak som to ešte nepovedal tak je to animovaný film). Má to plusy i mínusy. Asi najväčším plusom je asi atmosféra halloweenskeho mestečka, takú by sa asi kreslením nepodarilo vytvoriť. Na druhej strane sú tu postavy, pohyb postáv má značné chyby a postavy sú akosi (ako to povedať) zvláštne (ale vždy lepšie ako by ich kreslil niekto od Disneyho). Ja osobne by som uprednostnil tradičné kreslenie, ale aj tak to bolo OK.

Najväčšia chyba filmu je, že je určený hlavne pre rodinu, tj. i pre deti. To sa prejavuje hlavne v tom, že tvorcovia sa museli držať istých hraníc a neprekročiť medze hybridu rodinného horroru a rodinného vianočného filmu (inak by asi americké mamičky nabehli do produkčnej spoločnosti , tam by si to vybavili, viď. Marge Simpson vs. tvorcovia Itchi & Scratchi Show v seriály The Simpsons). Tým sú tvorcovia brzdený a nevyužívajú naplno potenciál geniálneho nápadu. Burton nám predvádza plejádu bizarných postáv, okrem titulného kostlivca Jacka, sú tu napríklad starosta z dvoma tvárami, akýsi Dr. Frankenstein na vozíku, jeho výtvor „krásavica“ akoby po plastike, ktorá neváha obetovať končatinu alebo tradiční upíry a vlkodlaci. Tu sa prejavuje ďalší mínus techniky nakrúcania. Napríklad u scén keď už spomínaná „krásavica“ sa „oslobodzuje“ od svojich končatín, by bola lepšia tradičná technika kreslenia, lebo scéna vyzerá umelo a samotné odtrhnutie nemá (ako to povedať) šmrnc.

Tu musím spomenúť veľmi dôležitú vec, film je totiž muzikál. Hudbu zložil (Burtonov dvorný a môj obľúbený) Danny Elfman. Ten zložil aj pesničky, napísal texty a odspieval niekoľko postáv (vrátane Jacka). Texty sú zaujímavé aj keď opäť sa tu prejavuje rodinnosť filmu, čiže texty sú ako od Disneyho, len o niečo lepšie. Hudba je, ako je u Elfmana tradičné, kvalitná a zaujímavá, občas temná, občas zábavná. Keby jednu, dva pesničky napísal Alice Cooper, tak by to bolo dokonalé (Welcome to my Nightmare by sa tam fakt hodila).

Film sa oplatí vidieť a určite dobre pobaví. Pekné spestrenie vianočného subžánru. Burton tradične nesklamal a už sa teším na jeho ďalší projekt The Corpse Bride, ktorý tiež bude bábkarským filmom s podobnou atmosférou.

Top z filmu: Najviac sa mi páčila svojrázna verzia Vianoc á la Halloween, čiže tie darčeky, soby, sane, Santa Claus (alebo skôr Satan Claus?). A úplne najlepšie boli tváre detí, keď otvorili darčeky.