The VillageThriller

108 minut

česky: Vesnice
rok: 2004
režie: M. Night Shyamalan
scénář: M. Night Shyamalan (written by)
hrají: Bryce Dallas Howard (Ivy Walker), Joaquin Phoenix (Lucius Hunt), Adrien Brody (Noah Percy), William Hurt (Edward Walker), Sigourney Weaver (Alice Hunt), Brendan Gleeson (August Nicholson), Cherry Jones (Mrs. Clack), Celia Weston (Vivian Percy), John Christopher Jones (Robert Percy), Frank Collison (Victor)
produkce: Sam Mercer, Jose L. Rodriguez, Scott Rudin, M. Night Shyamalan
hudba: James Newton Howard
keywords: village, woods, creature, pact, town, pennsylvania, community, forest, fear, living-in-fear, bravery, fireplace, walking-cane, hide-and-seek, berry, blood, grief-counseling, road, stabbed-in-the-chest, bare-chested-male, další...
hits: 7457

Přidáno: 29. říjen 2004

Svet bol vždy plný násilia a reči o tom, že je taký len od chvíle, čo existuje televízia, sú hlúpe. Nemám na mysli vojnové konflikty, vojny ospravedlňované náboženstvom ani príliš tajné vládne organizácie, to prenechajme Swordfishu, Jackovi Ryanovi, 007-mičke či Stavu ohrozenia a pre tu a teraz berme do úvahy zločiny páchané jedincom na jedincovi. Stávalo sa to kedysi, niekedy sa to stane aj v meste v ktorom žijete a nemá sa to prečo nediať aj v budúcnosti (ak si len niekto nevezme príklad z MINORITY REPORT). Keď lekára zabije šialený, opitý pacient. Keď sa študent za zlé známky pomstí dýkou. Keď dievča znásilnia a pre istotu zabijú kúsok pred rozsvietenými oknami, kde ju čakajú rodičia. Keď niekto zabije dôchodu pre pár korún. Sú to všetko veci, ktoré si zaslúžime za svoju trápnu naivitu, keď sme dôverovali ľuďom, ktorých sme dostatočne nepoznali, keď sme podcenili hroziace nebezpečie s tým, že veď nám sa určite nič zlé nestane. Lenže raz sa to stane. Deje sa to v Novom Meste nad Váhom a dialo sa to aj v roku 1897 v starej Pennsylvánii.

Osada uprostred sychravých, strašidelných, neveselých, jesenných, blairwitchovských lesov má však väčšie starosti. Neohrozujú ju obyčajní ľudia, ale netvory v lese. Nikdy nikto nevyšiel z osady, neprešiel lesmi a nedostal sa do "mesta". Lesy sú obývané od nepamäti číhajúcimi bytosťami, s ktorými majú obyvatelia osady, zastupovaný Radou starších, nezáväznú dohodu o vzájomnom nerobení si problémov. Oni netvorom nechávajú obete (zabité prasce) a nechodia im do lesov, netvory síce aj za bieleho dňa vydávajú strašné zvuky, ale do osady nevkročia. Červená farba je zakázaná, akonáhle v dedine vyrastie napr. červený kvet, musí byť odtrhnuý a zahrabaný do zeme. Žltá je naopak mierová farba, do ktorej sa obliekajú, keď idú značkovať hranice oddeľujúce ich chotár od lesov. Nie sú to povedačky poverčivých báb, je to každodenná realita. Obyvatelia osady žijú každý deň s tým, že sú pozorovaní neznámou silou, ale že ak budú dodržiavať pravidlá, tak snáď zostanú od okolitého sveta ochránení a netvory ich nechajú na pokoji. Dospelí vcelku logicky mladým nahovárajú, že za každou nešťastnou udalosťou v osade stoja "Tí, o ktorých nehovoríme". Deti sa odvážia maximálne tak v rámci "hry pre blbcov" sa v noci otočiť lesu chrbtom a rovesníci im stopujú čas, pokým spolu s nimi nezutekajú do bezpečných chalúp, lebo les za ich chrbtom ožil a bol plný zvukov, akoby sa niečo klátilo divočinou priamo na nich.

Rekord drží tichý, zato odvážny a pracovitý mladík Lucius Hunt, ktorý sa nebojí, ale má rešpekt pred rozhodnutiami starších. V poslednom čase v ňom ale drieme názor, že by niekto konečne mal nabrať odvahu a ísť "do mesta" po lieky, aby sa zabránilo úmrtiam, keď niekto zomrie len preto, lebo v primitívnych podmienkach nemali lieky na stopnutie infekcie. Lenže zdá sa, že niekto z osady porušil prímerie a vkročil do lesov. Bytosti najskôr v osade zanechajú niekoľko z kože stiahnutých zvierat, potom niektoré dvere nafarbia na červeno a potom...

OSADA sa pôvodne mala volať LESY, ale uprostred natáčania bol M. Night Shyamalan, tvorca "trilógie" 6. ZMYSEL - VYVOLENÝ - ZNAMENIA kamarátsky upozornený, že film s takým názvom už existuje a že štúdio má na ten názov práva a tak svoj nový projekt za 60 miliónov premenoval na OSADU. Ja osobne by som tipoval, že názov nezmenil kvôli potencionálnej žalobe, ale preto, lebo si uvedomil, že film sa mu počas natáčania vyvinul až tak, že prestal napĺnať zmysel názvu. Shyove filmy sú povestné, že aj herci bývajú často prekvapení, akým smerom sa vopred odhadnuteľný príbeh uberá a ako nečakane končí, ako v ňom má každý blbý detail svoje opodstatnené miesto. Do karát mojej teórie hrá fáma, ktorá krátko prebehla médiami a ktorá ma nepotešila - dovtedy bezproblémový chlapík na poslednú chvíľu nahnal hercov pred kameru a hejsa pretáčať koniec. Vtip je v tom, že po tom, čo som vzhliadol hotový film, nemal som pocit, že pretáčali koniec, ale DESIATKY minút.

Už sa to k vám asi dostalo - OSADA je čudný film. Klame. Mohol by som vám vymenovať niekoľko filmov a detektívnych knižiek, ktoré mi pripomenula, ale ani tak by ste asi neodhalili všetky "šokujúce prekvapenia". Film sa dočkal výborného štartu, ale už čoskoro tržby výrazne klesli a recenzie prestávali byť recenziami a blížili sa už nie ani ku kritike, ale nenávisti. Ak OSADU neprijmete takú, aká je, aká sa vám bude postupne odhaľovať vo svojej skutočnej podobe a včas nezabudnete na trápnu hororovú kampaň o tom, že je to nový horor nového Hitchcocka (čím si ale pílim konár na ktorom sedím, lebo ne-horor nemá na Studne čo robiť...), budete kruto sklamaní a aj vy budete hovoriť o žalostnom výsledku.

OSADA je zvláštny film nie len svojim žánrovým zaradením a tým súvisiacim nečakaným ( pre toho, kto ju bude pozerať s tým, že je to horor, NECHUTNE nečakaným) vývojom deja, ale aj hercami. Strhujúce úvodné titulky, ktoré potvrzdujú, že aj teraz to bude hlavne o úžasnej hudbe (dvorný James Newton Howard) a kamere (Roger Deakins), sú plné suprových mien. Votrelčia Weaverová, Phoenix, ktorý tak očaril zmyslom pre humor v ZNAMENIACH, veterán William Hurt, mladý Michael Pitt z kriminálky VZOREC PRE VRAŽDU, oscarový (za PIANISTU) Adrien Brody, Brendan Gleeson zo zombíčiny Dannyho Boylea O 28 DNÍ. OSADA je zvláštny film aj tým, ako s týmito skvelými hercami narába. Phoenix počas prvých 45. minút podáva báječný, v pohode výkon, ktorý dáva nový pojem slovu "málovravný" (o to lepšie potom funguje srdceryvné vyznanie lásky o tom, čoho v živote sa bojí najviac). Hneď som si ho obľúbil. Potom je však (po geniálnej scéne s nožíkom, po ktorej som zabudol, že mám žuvačku) potrebné vybrať sa do lesov a to je priestor, v ktorom sa trbliece dcéra Rona Howarda, v celovečeráku debutujúca Bryce Dallas Howardová, ktorá nahradila pôvodne zvažovanú Kirsten Dunstovú, ktorá nepatrí k hercom, ktorý "pre Shya aj zadarmo" a uprednostnila pred ním iný film. Howardová hrá neotravne ukecanú Huntovu frajerku Ivy, ktorá je slepá, ale ľudí "vidí farbami, ktoré vyžarujú". Je mi ale celkovo ťažké hodnotiť hercov, lebo by to znamenalo načrieť do detailov, ktoré sa u Shyových filmov vraj nevyzrádzajú. Takže len poznamenám, že poradie ich mien, v akom bývajú uvádzaní (ostatne aj v úvodných titulkoch samotného filmu), je diskutabilné a ak pôjdete na film len kvôli nim, budete asi sklamaní, lebo poradie, v akom sú uvádzaní, neodpovedá priestoru a dôležitosti akú majú vo filme. Zrejme jedným z najobjektívnejších mínusov OSADY je, že Shy je tým lepší, čím menej má hercov. V OSADE je navyše hneď niekoľko hercov, ktorí by bez problémov utiahli sami celý film, ale keďže je to tímovka, tak napokon neexceluje nikto (i keď ja osobne by som vyzdvihol miestneho blázna).

Cestou domov som sa bál napriek tomu, že to nie je "normálny" horor. Ako je to možné, navyše keď sa odohrával v lesoch a ja bývam v meste? Nič-menej pocit ohrozenia sa ma nedržal celé týždne, tak ako napr. u KRUHU. Ale na rozdiel od neho je zlo v tomto filme realistickejšie. Des funguje najmä na začiatku a potom v scéne "naháňačka s netvorom v lese", čo je malér najmä ak ste slepí a v prostredí, ktoré dôverne nepoznáte. Treba do zunovania opakovať, že Shy je majster v navodzovaní napätia a že, keď už chlapec chce tak tvrdohlavo experimentovať, mal možno so svojim obľúbeným Bruceom Willisom, ktorý už nejaký piatok tvrdí, že akčný žáner musí prejsť konečne nejakou razantnou inováciou, by mal vyskúšať práve tento žáner.

Pravdupovediac, bavilo ma brúzdať po internete a hľadať recenzie, názory a komentáre. Ignoroval som tie s "univerzálnym" hodnotením a vyhľadával som tie, ktorích autori boli výsledkom alebo znechutení a nehanbili sa za to, alebo film prijali so všetkým a nehanbili sa za to. Vzhľadom k háklivej situácii si nedovolím púšťať sa do poznámok na tému "čo si myslím ja", aj keď si asi mylsíte, že by to v recenzii na hocijaký film malo byť (čo si zhruba myslím, vidíte dole pod recenziou v hodnotení). Páčilo sa mi čítať komentáre o tom, že je to geniálny, neuveriteľne komplexný, ambiciózny, prepracovaný a sugestívny film a hneď vedľa toho totálne znechutené komentáre o tom, že sme Shya za génia vyhlásili predčasne, že si o sebe myslí smiešne veľa, že herci sú nechutne mdlí, že sú takí kvôli réžii, ktorá je absolútne nepresvedčivá, suchá a zbavená sebamenšieho náznaku sebavedomia a vízie. Že kamera je čudná, lebo volí samé "chladné", "vzdialené" a "odosobnené" zábery. Pravdaže tí, ktorím sa OSADA páčila, teda tí, ktorí jej dávajú zhruba 8/10 resp. štyri hviezdičky, zase kecajú čosi o tom, že práve Deakinsovo volenie záberov je pointou pointy. Najlepšie by asi bolo vyhlásiť, aby ste sa vybodli na každého, kto hovorí o horore a aby ste sa proste nechali unášať viac rozmenrým žánrovým mixom. Ale ja to nevyhlásim, lebo to by som OSADU musel vidieť ešte niekoľko krát. Vec sa má tak, že na rodziel od mnohých filmov, ktoré sa stretli s jednoznačným prijatím, sa na opätovný návrat do Shyových izolovaných lesov teším. V tejto recenzii som sa držal na uzde v hovorení svojho názoru, ale potešilo by ma, keby ste sa na to vy osobne vybodli a trocha si dole pod obrázkami zadiskutovali s tým, že by to po vás nemal čítať nikto, kto OSADU ešte nevidel.

Recenzoval JohnnyD

Přidáno: 02. listopad 2004

Hitchcock súčasnosti sa vracia v jeho najkontroverznejšom filme – The Village. Shyamalan si urobil meno filmami Sixth Sense, Unbreakable a pred dvoma rokmi prišiel s Sings. Filmy boli oceňované nielen u divákov ale aj u kritikov a tak sa veľmi netrpezlivo očakával jeho ďalší film.

Dej filmu sa odohráva v 19. storočí v jednej osade, ktorá je obklopená lesmi. Idylické prostredie osady narušuje jeden fakt. V okolitom lese žijú tajomné tvory, o ktorých sa nehovorí. Medzi nimi a dedinčanmi je uzavretá nepísaná dohoda o prímerí – oni nebudú vstupovať do osady, ak dedinčania nebudú vstupovať do lesov. Aby to bolo každému jasné, okolo osady sú stĺpy so žltou farbou a žltými vlajkami a mladý muži chodia na stráž. V osade je zakázané mať niečo z červenej farby, lebo to je farba tých, o ktorých sa nehovorí. Lenže niekto poruší dohodu a prekročí hranice. Hlavnými postavami filmu sú málovravný ale odvážny Lucius (Joaquin Phoenix), ktorý miluje slepú Ivy (Bryce Dallas Howard). Tú má rád aj mentálne zaostalý Noah (Adrien Brody). Do príbehu zasahuje aj rada starších (medzi inými aj Sigourney Weaver, William Hurt, Brendan Gleeson).

Následný odsek nech čítajú len tí, čo film videli. Inak by ste si mohli pokaziť zážitok z filmu.

Hovoril som že si pokazíte zážitok z filmu. Nuž nič, aj ja by som čítal ďalej. No, niekomu sa zdá pointa filmu primitívna a blbá. Prečo? Že nie je míle vzdialená od reality ako Shyamalanové predošlé? Ja si myslím, že je to Shyamalanová najlepšia pointa, jednoznačne najprekvapujúcejšia a priznám sa, čakal som niečo také už u Znamení. Nie je jednovrstvová, ako bola pointa v predošlých filmoch. Je tu viac vrstiev, ako tí o ktorých, sa nehovorí neexistujú, príbeh sa odohráva v súčasnosti, osada sa nachádza v prírodnej rezervácii, rada starších sa rozhodli odčleniť od civilizácie, pre stratu blízkej osoby. Ďalšia vec ktorá sa vytýkala filmu je, že trailer sľuboval čistokrvný horor. Neviem, či mal Shyamalan ruky aj v trailery, ale verím tomu. Trailer len umocňuje prekvapivosť pointy filmu. The Village je aj horor. A to je rozdiel. The Village je niečo ako mystifikácia. Shyamalan sľúbil horor a dal nám ho, ale naviac nám dal aj niečo iné, psychologickú drámu. To niekoho rozrušilo a to asi tých, ktorý nie sú ochotný počas filmu a po ňom rozmýšľať, proste si prišli pozrieť komerčný mysteriózny horor pre široké vrstvy. Sú to taký ľudia, ktorý keď majú chuť na sci-fi, tak si pozrú radšej Deň nezávislosti ako Blízke stretnutia tretieho druhu. Čo sa týka priamo filmu, najkritizovanejšou scénou filmu je asi scéna, keď Ivy ide cez les a natrafí tam na toho, o ktorom sa nehovorí. Keďže už vieme, že neexistujú, tak to vyznieva ako chabý pokus Shyamalana o návrat k hororu. Ku tomu počujeme slová Ivynho otca, že boli tu reči o tom, že tu naozaj existujú príšery. Keďže Ivy je slepá, tak tu ide o dôveru Ivy k otcovi. Na rozdiel od mnohých iných hororov sa tu dá mnoho hlbších myšlienok. Asi ťažko by sme hľadali hlbšiu myšlienku v Halloweene alebo v Texaskom masakry motorovou pílou. Tu sa nám ponúka hlavne myšlienka, že žiadna utopistická spoločnosť nemôže existovať a že to prečo obyvatelia osady odišli z mesta ich dostihne aj v ich vysnívanej osade (násilná smrť Noaha). Je to veľmi podobné s Truman Show, kde tiež bola taká spoločnosť, s obmedzeným prostredím a informáciami a tá spoločnosť tiež padla, lebo človek prirodzene túži po slobode.

No tu už môžete čítať aj tí čo ste film nevideli.

Shyamalan je skvelý režisér a po režisérskej stránke (a nie len po tej) nám ponúkol brilantný film. Po tomto filme môžem s čistým svedomím povedať, že už nielen Tarantino vie písať skvelé dialógy, ale aj Shyamalan. Krásna práca s kamerou, osvetlením, zvukom, hudbou. Tú zložil stále lepší James Newton Howard. Shyamalan načrtol nádherný kontrast jesenného lesa a červenej (zakázanej) farby. Shyamalan nám, ako už je u neho tradičné, ponúkol skvelých hercov, ktorých donútil k nadľudským výkonom. Či je to William Hurt alebo Shyamalanov obľúbený Phoenix. Adrien Brody podal brilantný výkon, ktorý mi v pamäti určite ostane dlhú dobu. No a najväčší zázrak tohto filmu je určite Bryce Dallas Howard. Shyamalan má cit na objavovanie hercov, veď nám to dokázal Osmentom, no teraz zašiel k starším hercom a objavil nepríliš známu divadelnú herečku. Ak sa vám to meno Howard povedomé, áno je to dcéra režiséra Rona Howarda (Grinch, Čistá duša). Prirodzene krásna, nevinná, urozprávaná, odvážna a zároveň vystrašená Ivy ju určite vynesie do hollywoodskych filmových výšok. Tento Shyamalanov film si cením zo všetkých jeho filmov najviac a považujem ho za odvážny a vynikajúci film. No a po riadne dlhom čase som sa opäť bál. Určite odporúčam každému, kto rád po filme aj rozmýšľa.

Top z filmu: Všetky scény s tými, o ktorých sa nehovorí. Úplne všetky. Pre tých čo film videli, áno úplne všetky.

PS: Ak sa nemýlim Shyamalan si zahral malú úlohu na konci filmu. Myslím, že to bol ten muž, ktorému nebolo vidieť tvár a rozprával o ...