Právě je 88 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Ghostbusters 2GhostsHorror Comedy

108 minut

česky: Krotitelé duchů II
režie: Ivan Reitman
scénář: Dan Aykroyd (written by), Harold Ramis (written by) and)
hrají: Bill Murray (Dr. Peter Venkman), Dan Aykroyd (Dr. Raymond Stantz), Sigourney Weaver (Dana Barrett), Harold Ramis (Dr. Egon Spengler), Rick Moranis (Louis Tully), Ernie Hudson (Winston Zeddemore), Annie Potts (Janine Melnitz), Peter MacNicol (Dr. Janosz Poha), Harris Yulin (Judge Stephen 'The Hammer' Wexler), David Margulies (Mayor Lenny)
produkce: Bernie Brillstein, Michael C. Gross, Sheldon Kahn, Joe Medjuck, Ivan Reitman
hudba: Randy Edelman
keywords: ghostbuster, ghost, baby, painting, slime, new-york-city, river-of-slime, single-mother, black-comedy, cult-favorite, ghost-train, titanic, crude-humor, lifting-person-in-air, no-opening-credits, old-flame, occult-research, art-museum, chrysler-building-new-york-city, courtroom, další...
hits: 8453

Přidáno: 07. listopad 2004

Rozvinutie pôvodnej dejovej línie úspešnej jednotky slovenského rodáka Ivana Reitmana sa koná len do takej miery, aby nikto nemohol obviniť film z "remakeovania". Zisťujeme, že happyend super-úspešného originálu, netrval dlho. Šéf bandy krotiteľov duchov (podobne ako traja mušketieri, i oni sú vlastne štyria), Peter Venkman, stále miluje emancipovanú brunetu Danu, tá sa s ním však od konca jednotky pre nezlučiteľné povahy rozišla, vydala sa za iného, rozviedla sa, porodila Oscara (syna, nie tú zlatú sošku) a žije sama. Robí v pochmúrnom, starodávnom newyorskom múzeu pod vedením neschopného blbečka, ktorý ju platonicky miluje (Peter MacNicol - hlavný dozorca v nezabudnuteľnom letnom tábore z ADDAMSOVEJ RODINY 2). Práve doviezli historický obraz kniežaťa Karpát a Moldavska (...), Viga Karpatského, žijúceho (resp. terorizujúceho úbohý ľud) v 16. storočí a ona sa z neho necíti byť vo svojej koži, lebo sa jej zdá, akoby ju už od pohľadu hnusný chlapisko pozoroval a mal strašné plány. Skutočne, Vigo sa chce "zobudiť" a znova pokračovať v milovanom šírení totálneho chaosu a zla, k tomu sa však potrebuje prevteliť do podstatne mladšieho tela. Kým sa mu to podarí, začne ulicami (vlastne skôr rozsiahlou metrovou a kanalizačnou sieťou) Veľkého jablka šíriť "svoj sliz", ktorý oživuje príšery. Aspoň tak som to pochopil, ale možno je to inak, ale v prvom rade je to úplne fuk, rovnako ako je fuk to, či hrozí zánik len New Yorku alebo celému svetu (akoby to nebolo to isté, že). Keďže Arnie má platené voľno, musia skaze sveta zabrániť štyria krotitelia duchov. Sú to stále rovnakí blázni ako minule, bohužiaľ navyše aj životní skrachovalci. Obyvatelia veľkomesta zabudli na to, čo pre nich krotitelia svojho času urobili, starosta "tie veci" pokladá za výsledok pôsobenia vojenského halucinogénneho plynu a krotitelia sa živia trápnymi školskými vystúpeniami, kde drzým, odporným a hnusným americkým deckám spievajú a tancujú...

Mínusom KROTITEĽOV DUCHOV 2 je, že atmosférou sa podobajú na originál. Plusom je, že originál mal báječnú atmosféru, ktorá síce ešte ako-tak spadala do krabičky "rodinná", ale z vlastnej skúsenosti viem, že ruky, ktoré schmatli Danu v kresle u nej doma, ma ešte nejaký piatok ako školopovinné decko desili len čo som sa ocitol sám doma a vonku sa zamračilo a začalo pršať. Určite aj dvojka obsahuje hneď niekoľko scén, ktoré decká, keď vyrastú, budú nenávidieť za celoživotnú traumu (alebo začnú písať recenzie na Studnu), ktorú im tieto pasáže spôsobili. Ak je film komédiou, tak určite nie do prasknutia (aj keď scénky pred súdom alebo psychiatrom k tomu majú blízko a dokazujú, že Aykroyd, Murray a spol. neboli v slávnej americkej TV show na "výrobu komediálnych talentov" Saturday Night Live, takí obľúbení pre srandu králikov) a ak sa predsa len smejete, tak nie hrdinom ale s nimi. Za obrovské plus dvojky teda každopádne pokladám, že hoci je vidieť, že mala skúsených producentov, ktorí vedeli, čo chce divák vidieť, nesnaží sa byť za každú cenu "neškodne komerčná" a atmosféra aj vďaka vyložene u detí nočné mory spôsobujúceho herca, ktorý hrá Viga, je miestami skutočne nepríjemne (myslené v dobrom zmysle slova) nepríjemná.

Malo to pravdaže dve stránky mince, tú horšiu obdržali tento raz producenti a nie my. Tí doplatili na celkovú temnosť rovnako, ako Burtion a jeho BATMAN SA VRACIA, ktorý zarobil veľký peniaz, ale nestál najmenej, očakávania boli obrovské a mnohí diváci (ja nie) mali pocit (a objektívne musím podotknúť, že oprávnený), že to režisér predsa len už trochu (dosť) prehnal. KROTITELIA 2 boli spolu s KARATE KID 2 (Bože, to boli časy) filmom, ktorý mal po odchode Davida Puttmana vytiahnuť štúdio Columbia z komerčnej brindy. Náročná úloha padla na šéfku výroby Dawn Steelovú (zomrela počas natáčania MESTA ANJELOV s Cageom a Ryankou), ktorá najskôr musela prehovoriť k návratu hercov z jednotky. Tím nie že by stúpla sláva do hláv, len by boli hlúpi, keby nevyužili šancu poriadne sa nabaliť. Problémy však neskončili ani po tom, čo všteci opätovne podpísali. Murray, ktorý sa nikdy netajil, že chce byť milovanou dramatickou hviezdou (čo sa mu podarilo až zrejme životným výkonom, za ktorý bol aj nominovaný na Oscara - STRATENÉ V PREKLADE), robil kolegom (najmä Weaverovej) z natáčania peklo humorom tak drsným, že už ani s humorom nemal veľa spoločného (nabúraval sa napr. do jej spodného oblečenia - pravdaže, myslené obrazne). Ostatne, Krotitelia duchov 3 dodnes nevznikli najmä preto, lebo svoju účasť podmieňoval tým, že umrie v prvých desiatich minútach a po zvyšok filmu bude duch (neviem, čo sa producentom na takom skvelom nápade nepáčilo). Ale späť k peniazom. KROTITELIA 2 v amerických kinách trhli 112 miliónov. Čakalo s aurčite viac. Už ale nikto nespomína, že vo "zvyšku sveta" zarobili ďalších 103, kým jednotka v USA síce zarobila rekordných 238, ale vo zvyšku sveta horko ťažko 50.

KROTITELIA DUCHOV 2 sú ako väčšina sequelov, ktoré sú v podstate o tom istom ako minulý diel, len sa vychytali muchy (a namiesto nich pribudli nové). Aj teraz sa ulicami N. Y. vo finiši rúti niečo obrovské, nesmie chýbať titulná pesnička. Film má vynikajúcu atmosféru a v piatok v noci môže príjemne vystrašiť napriek tomu, že je to veľkorozpočtový film veľkého hollywoodskeho štúdia s hviezdnym hereckým obsadením.