Alien: ResurrectionScience FictionSérie: Alien

109 minut

česky: Vetřelec 4: Vzkříšení
rok: 1997
režie: Jean-Pierre Jeunet
scénář: Joss Whedon (written by), Ronald Shusett (characters), Dan O'Bannon (characters) and)
hrají: Sigourney Weaver (Ellen Ripley), Winona Ryder (Annalee Call), Dominique Pinon (Vriess), Ron Perlman (Johner), Gary Dourdan (Christie), Michael Wincott (Frank Elgyn), Kim Flowers (Sabra Hillard), Dan Hedaya (Gen. Martin Perez), J.E. Freeman (Dr. Mason Wren), Brad Dourif (Dr. Jonathan Gediman)
produkce: Bill Badalato, Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Sigourney Weaver
hudba: John Frizzell
keywords: poetic-justice, blood-spatter, violence, spaceship, jogging, single-mother, video-game, mutation, psycho-thriller, exploding-head, sequel-to-cult-favorite, human-alien, black-humor, gore, flamethrower, resurrection, alien-deoxyribonucleic-acid, wrath, shot-in-the-leg, spacecraft, další...
hits: 10013

Přidáno: 08. říjen 2004

Aj keď bolo a Vzkriesenie avizované ako najdrahšie (70 - 80 miliónov), bolo každému natoľko ľahostajné, že nikoho nenadchlo ani nepohoršilo, skrátka mu to bolo fuk, že réžie sa chopil čudný francúzsky režisér Jean-Pierre Jeunet a vedľa Sigourney Weaverovej do hlavných úloh obsadil už od pohľadu čudných hercov z Francúzska a Brooklynu. Fanúšikovia ságy na štvorku nezatrpkli, ich chladný prístup k nej bol o tom, že si chceli ušetriť ďalšie sklamanie. Naopak, producenti zo začiatku nevedeli, kam by od radosti skočili prv. Rolu strelca Christieho mal hrať v Hollywoode začínajúci Chow Yun-Fat, Dr. Wrena Bill Murray, robota Angelina Jolieová a režírovať mal vtedy Pánom prsteňov nepoznačený Peter Jackson. Weaverovú ( Dobytie raja, Smrť a dievča, Ľadová búrka) k návratu do vesmíru prinútil 11 miliónový honorár, slušný scenár, ponuka byť aj ko-producentkou a po počiatočných nedorozumeniach s pôvodne zvažovaným režisérom Trainspottingu i skamarátenie sa s už definitívnym Jeunetom.

Je zaujímavé, že hoci mal 44ročný Jeunet povesť kultového režiséra, natočil síce tucty reklám a klipov, ale len dva celovečerné filmy - s parťákom Marcom Carom - a jednalo sa o vizuálne premakané a obsahovo zaujímavé svojské diela: Delikatesy o činžiaku v postapokalyptickej budúcnosti, v ktorom dole v mäsiarstve majú tovar vždy, keď zmizne nový nájomník, a Mestečko stratených detí o vedcovi, ktorý unáša deti a kradne im sny. V Delikatesách proti gurmánom bojoval Dominique Pinon (ktorý následne hral vo všetkých jeho filmoch, hoci malé roly) a v Mestečku sa k nemu pridal už aj Ron Perlman. Známa je príhoda o tom, ako na začiatku 80. rokov, ešte ako filmový kritik, o Scottovom filme napísal, že je to príjemná komédia, kde sa kozmonautom stratí kocúr a oni ho po celý čas hľadajú. Po premiére svojho aliena sa vrátil domov, kde sa snažil vysvetliť, prečo preboha strávil toľko času natáčaním takej somariny, potom sa na to vykašľal a natočil Améliu z Montmartru.

Keď si pozriete fotky z filmu, poviete si, ako úžasne vyzerajú. Naozaj, trikári Alec Gillis a Tom Woodruff junior (Mortal Kombat) a Jeunetov dvorný expert na obskúrne efekty sPitof (neskôr natočil Fantóma Paríža a Catwoman). Giger bol z hry vyradený tak rýchlo, ako rýchlo zo svojej švajčiarskej vily faxom zaslal finančné požiadavky. Vytvorili galériu monštier (Kráľovná, Ripleyovej sestry), pričom nechýbajú ani klasiky (vysúvacie čeľuste, sliz, facehugger), všetko však vyzerá inak a režisér nemá záujem poznať hranice medzi znesiteľnými krvavosťami a samoúčelnou deštrukciou. Kočíruje pubertálne nepokojný film nie k vzrušujúcemu príbehu, ale len k hlúpej prehliadke nechutností. Kúsky mozgu, netvor chlapíkovi rozpučí lebku. Sliz, sliz, sliz.

Ozrutný Ronald Francis Perlman so svojim hajzlovským imidžom chlapa, ktorému je zo všetkého najlepšie sa vyhnúť, je považovaný za dvorného herca slávneho francúzskeho režiséra Annauda, pravda je však taká, že ten ho "iba" objavil (pračlovekom v Boji o oheň) a následne mu dal "len" dve roly (Meno ruže, Nepriateľ pred bránami). V roku 1992 hral bez dvanástich centimetrov dvojmetrový Newyorčan (13. apríla 1950) v adaptácii knižky Stephena Kinga Sleepwalkers. Síce hral aj dôležité úlohy, ale ani vy by ste si nedali zarámovať filmy á la Policajná akadémia: Moskovská misia. Spolupracoval s Frankenheimerom na adaptácii Ostrova Dr. Moreaua, nielenže však bol už beztak dosť zvierací herec zamaskovaný Stanom Winstonom na nepoznanie, ale zároveň práve to mu zachránilo kožu, lebo nikto z divákov, ktorí mali to nešťastie film vidieť celý, ho nespoznal. Vítaná sa mu stala spolupráca s jeho druhým dvorným režisérom, Mexikáncom Guillermo del Torom, ktorý ho najskôr obsadil do hororu Cronos, nasledoval upírsky zloduch Reinhardt v Blade 2 a dobrosrdečný Hellboy. Výborným ťahom s aukázalo byř aj obsdaenie ďalšieho ksichtu, 37-ročného Kanaďana Michaela Wincotta, ktorý bol zavedený ako charizmatický bastard (Dobytie raja, Robin Hood - kráľ zbojníkov) a ktorý imidž zlého chlapca upevnil hranou disneyovčinou Traja mušketieri ako Rochefort, akčnou murphyovčinou Policajtom zo San Francisca a v prvom rade ako Top Dollar v kultovke Vrana.

Naopak, vyloženým nedorozumením bolo obsadiť Winonu Ryderovú (Nožnicovoruký Edward, Malé ženy, Čarodejnice zo Salemu). Dovtedy nebola hviezdou, a kritici si sťažovali, že by ju už konečne radi videli v dospelej roli, ale mala povesť nádejnej herečky. Horory nemala v láske a prisahala, že ak niekedy bude v nejakom hrať, tak jedine v pokračovaní Votrelca. Nuž, také šťastie ju postretlo, bohužiaľ ako zbytočná (a zrejme nezahrateľná), čajovo napísaná, nezáujmom režiséra trpiaca, smiešne čestná androidka Annalle Call, robot vyrobený robotmi (tzv. auton) pokazila čo mohla. Nepomohlo ani každodenné morodvanie sa v telocvični a zmena stravovacích návykov, za čo žiadala navýšiť honorár. Dnes sa takmer utopila v zabudnutých produkciách (Jeseň v New Yorku) a médiami nafúknutej krádeži v obchodnom dome.

Producenti Hill, Carroll a Giler (do party vzali Billa Badalata, producenta Žeravých výstrelov a Operácie: Zlomený šíp) sa poučili z chýb z minula - dali scenáru dosť času a oficálne doňho nezasahovali. Bohužiaľ robia chybu úplne novú - nevybrali si scenáristu, ktorý by sa nebol uspokojil len s načrtnutím základnej príbehovej osnovy, okopírovanej z minulých dielov a niekoľkými dobrými nápadmi (whisky v tuhom skupenstve). Tú dôveru získal mladík Josh Whedon (Toy Story, Twister a "otcovstvo" filmovej a následne televíznej Buffy, zabíjačky upírov). Odviedol dobrú prácu v spôsobe oživenia hrdinky (film sa odohráva 200 rokov po trojke, kde tak pekne parafrázovala Arnieho v T2), aj keď sa naskytá otázka, či neobkukoval od Jurského parku, a nech sú pochválené nebesá, že bol v tomto smere podobne férovým scenáristom ako Cameron u dvojky (kým v nej sa mal záchranný modul omylom vrátiť na LV-426, štvorka mala byť o tom, že celá trojka bola len zlý sen), ale hoci scenár vyčistil vyhodením dvoch postáv pirátov a údajne sa zbavil aj scény z marihuanovej plantáže a akčnej scény, kde by hrdinovia na džípe unikali pred svorkou votrelcov v lodnej záhrade), jeho práca sa nedá pokladať za čo i len uspokojivú.

Hrdinami sú vesmírni piráti vedení Elgynom. Treba priznať, že Wincott a spol. sú banda na pohľadanie. Brázdia vesmír, živia sa nekalými činnosťami a z ničoho si nerobia ťažkú hlavu. Práve uniesli robotníkov na kozmickú loď Auriga, pohybujúcou sa za hranicami známeho vesmíru. Tu vojaci pod velením generála Pereza (Dan Hedaya z Komanda) dohliadajú na vedcov doktora Wrena (J. E. Freeman), ktorí sú nástupcami Weyland-Yutani, ktorá neexistuje, ale "sny o biologickej zbrani pretrvali". Projekt sa vymkne spod kontroly, votrelci ovládnu loď, vojaci a vedci sú vyvraždení a iniciatívu preberá lenivá banda pirátov, ktorej, ak chce prežiť, nič iné neostáva + zostatok z pôvodnej posádky + Ripleyová. Tá však už nie je "normálna"; počas pokusov boli zmiešané DNA, takže netvory sú ako ona a ona je ako oni - neodhadnuteľná, fyzicky ťažko zraniteľná, obdarovaná akýmsi šiestym zmyslom. Rád by som napínal, že nie je isté, na čiu stranu sa postaví, ale myslím, že je vám jasné, že netvorov vykopne do kozmu. V nechutnom závere aj doslova (čím sa filmári márne snažia odkazovať na jedničku a dvojku)...

Najlepšou časťou je prvá polovica, v ktorej režisér vybudoval solídnu atmosféru ticha pred búrkou. Výprava Nigela Phelpsa je krásna, Bob Ringwood (pracoval už na trojke) dokazuje, že mu robí radosť vytvoriť poriadne sci-fi kostýmy, kamera Dariusa Khondiho (Sedem, Evita) je extravagantná. Kým Fincher vyhráva na body v budovaní atmosféry, Jeunet (nenaučil sa po anglicky a tak bol stále prítomný tlmočník) vyhráva v záľube obsadzovať fyzicky výrazných hercov. Nič dobré sa však nedá povedať o skladateľovi Frizzellovi (Rozpútané peklo), ktorý ani trocha času z toho, ktorý venoval krkolomnému vytváraniu absurdných zvukov, o ktorých si myslel, že patria k sci-fi, nevenoval aj vytváraniu melódie. Ale čo čakať od chlapa, ktorého dovtedajším vrcholom tvorby bol celovečerný Beavis a But-Head?

Akcii dominuje tá zo zatopenej kuchyne (ktorú rok nato vykradol Sommers v Chobotnici), natáčaná v bazéne Foxu, kam sa zmestí 20 tisíc litrov H2O, ktorej napustenie trvá takmer týždeň. Herci absolvovali dvojtýždňový kurz potápania a celé si to odmakali sami - aj keď neustále hrozila očná aj ušná infekcia, embólia a možnosť utopenia (čo sa Perlmanovi a Ryderovej takmer podarilo). Aj vzhľadom k mizernému odfláknutému finišu s "novým votrelcom" je zaužívaný názor, že pasáž s kuchyňou mala byť pôvodným záverom.

Čo sa týka vystrihnutých scén, u štvorky sa jedná len o pár nepodstatných minút navyše. Úvodné titulky sú iné, zaznie hláška malej Newt, ktorá znela v traileroch a reklamách ale v samotnom filme záhadne nebola ("Mama mi vždy hovoril, že príšery neexistujú") a na záver sa dostaneme do Paríž.

Vzkriesenie, premietnuté v novembri 1997, porušilo tradíciu "nový Votrelec každé desaťročie" (ale neporušilo "vodcovská osobnosť umrie v prvej polovici") a je iné ako trojka a vlastne ako hocijaký Votrelec. Séria sa totiž vyznačuje odvahou producentov nájsť nebojácneho, mladého režiséra, plného nápadov a s netypického zmyslom pre humor. Bohužiaľ, kým v trojke krotili niekoho s talentom, v štvorke nekrotili niekoho, koho mali; akoby to bol len nejaký výstrelok, ktorým si všetci krátili čas, neberúc ohľad na to, že sa, ako decká s plastelínou, piplú s jednou z najväčších hororových sci-fi legiend. Vzrušujúca mystika je skombinovaná s komixom plným počítačových pixelov. Viac ako "aspoň sa nenudíme" sa naskytá otázka "na čo je to vlastne dobré?". Aj keď sa patrí skončiť optimisticky. Ako u trojky, aj u štvorky sa nachádza stále viacej ľudí, ktorí oceňujú svojský zmysel pre humor, ktorým ságu ak nie obohatil, tak určite jej dal nový rozmer (otázne je však práve to, či ako konzervatívni znalci ságy chceme takto ladený rozmer). V Amerike film nezarobil ani 50 miliónov, ale vo zvyšku sveta uspel (114).

BUDE ALIEN 5? Nie, že by sa ľady posledných X rokov výrazne pohli, ale Fox (+ koordinovaní fanúšikovia) neustále masíruje verejnosť o piatom pokračovaní. O réžiu striedavo prejavuje záujem Ridley Scott a James Cameron. Niektoré zdroje uvádzajú, že na filme by pracovali súčasne. Kým vetu "budú točiť spoločne" môžeme poslať do sveta fantázia, veta "jeden bude natáčať v produkcii druhého" znejú realistickejšie. Ale nechce sa veriť, že Scott má po oscarových hitoch Gladiátor a Čierny jastrab zostrelený za potrebné vrátiť sa k "nejakému hororu" a ak, tak takýto krok by sa dal chápať (pri všetkej úcte k ságe) ako krok späť. Čo sa týka Camerona, tak ten takto "natočil" už Planétu opíc, Spider-Mana, a pokračovania Terminátora, Pravdivých lží a Conana. Ani to mu však nebránilo v rečiach "Budem točiť mládeži neprístupný film. Rád by som napravil malér s trojkou.". Svojho času dokonca kydol, že do filmu obsadí Schwarzeneggera, z ktorého sa ale stal guvernér CA.

Dej by sa mal odohrávať na Zemi, čo sa počúva zhruba tak dobre, ako reči Spielberga, že nabudúce leto už určite natočí Indiana Jonesa 4. Do príbehu by sa okrem Bishopa mali vrátiť aj naklonovaní Hicks s Newt, čo je pochybné už vzhľadom k "popularite" dotyčných hercov, aj keď je pravdou, že sa už nejaký piatok tvrdí, že Weaverová by v päťke už nehrala (resp. iba by predala štafetu). Štúdio sa ale logicky obáva zahodiť pre ságu najslávnejšiu postavu. Zlatou strednou cetsou by mohli byť Weaverovej režisérske ambície.

Chvíľku sa hovorilo, že crossover Paula W. S. Andersona Alien vs. Predator sa bude dať chápať ako piaty Votrelec, ale okamžite po premiére sa štúdio usmialo a podotklo, že to myslelo ako vtip a že raz určite natočí "samostatného" Votrelca 5. O čom by bol? Možno o návrate na začiatok, resp. na LV - 426 a bol by to začiatok krvavý, temný, psychologický. Iné zdroje uvádzajú, že dej by sa odohrával na Zemi, kde by vypukla 3. svetová medzi ľudstvom, alienmi a Predátormi. Dodajme, že s rozpočtom 300 miliónov a Tomom Cruisom a Zajačikom Azuritom v hlavnej úlohe by to možno vyšlo, otázne je, či by ságe taká veľkolepá imidžovka pristala. Pravdepodobnejšie znejú dohady, že vojna by síce vypukla (na našu stranu by sa pridali Space Jockeys), ale - podobne ako Shyamalanove Znamenia - by príbeh rozprával iba o izolovanej skupine niekde v proti-atómovom kryte.