Alien 3Science FictionSérie: Alien

114 minut

česky: Vetřelec ³
rok: 1992
režie: David Fincher
scénář: Dan O'Bannon (characters) and), Ronald Shusett (characters), Vincent Ward (story), David Giler (screenplay) &), Walter Hill (screenplay) and)
hrají: Sigourney Weaver (Ellen Ripley), Charles S. Dutton (Dillon), Charles Dance (Clemens), Paul McGann (Golic), Brian Glover (Andrews), Ralph Brown (Aaron), Danny Webb (Morse), Christopher John Fields (Rains), Holt McCallany (Junior), Lance Henriksen (Bishop II)
produkce: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Ezra Swerdlow, Sigourney Weaver
hudba: Elliot Goldenthal
keywords: planet, prison, crash, murderer, rapist, space-marine, survivor, space, autopsy, neo-noir, returning-character-killed-off, yawning, mission, cryonics, christ-allegory, metaphor, spiral-staircase, third-part, murder, splatter, další...
hits: 9816

Přidáno: 05. říjen 2004

Od trojky každý čakal úžasný príbeh so skvelými trikmi. Lenže hop, chudák režisér, čo mohol, mal scenár aký mal a musel podľa neho natočiť "svoj film". Čo na tom, že Votrelec 3 mal rozpočet 60 miliónov dolárov (nie len dovtedy najdrahšia časť série ale aj najvyšší rozpočet pre debutujúceho režiséra), keď pôsobí dojmom, že ho tvorcovia vytunelovali? Nejaké efekty v ňom sú, ale David Fincher trojku točil nie ako veľké akčné sci-fi (aj keď je evidentná snaha natočiť to najlepšie z jednotky a dvojky v kompaktnom filme) ale psychologickú drámu, na čom mala zásluhu aj Sigourney Weaverová, ktorej sa minule nepáčili všetky tie zbrane a tak hrdinovia v trojke nemajú ani ten poondený plameňomet z Nostroma.

Coloradčan Fincher týmto filmom debutoval ako 30-ročný. Vyrastal na ulici s Georgom Lucasom, skamarátili sa, poprosil ho o kšeft a Lucas chalanovi dohodil fleka vo svojej továrni na filmové kúzla ILM, kde sa podieľal na technickej stránke Hviezdnych vojen, Chrámu skazy a iných klasík. Pokračoval točením reklám a klipov (v tom od Pauly Abdul objavil Elijaha Wooda). Nebol hlupák - so starším Dominicom Senom založil Propagandu, špecializujúcu sa na hľadanie mladých talentovaných režisérov, ktorí točia klipy a reklamy a ak sa osvedčia, šéfstvo im dovolí režijne debutovať. Bez Propagandy by sme ťažko mali Michaela Baya, Denzel Washington by možno nedostal Oscara za Training Day.

Weaverová bolo toho času kritikou aj divákmi milovaná herečka a aj preto sa jej nechcelo riskovať reputáciu a vrátiť sa do projektu, ktorý ju preslávil. Súhlasila až po roku a pol prehovárania, keď spoznala Finchera, keď dostala možnosť byť ko-producentkou a na tú dobu rekordný honorár 5 miliónov dolárov. Nie len ako ko-producentka, ale aj ako človek neodmysliteľne spätý s legendárnou sériou, rozprávala do natáčania a všetci ju museli počúvať. Konečne si vynútila (po tom, čo si neužila v jednotke, kde sa pôvodne plánovaná erotika s Dallasom ani nedostala do scenára) aby sme ju vnímali aj ako sexuálnu bytosť. Jej pripomienky museli byť brané vážne, veď nebola "len" Ripleyovou, pričom za tú druhú jej takmer dali Oscara. Za Podnikavé dievča dostala Zlatý glóbus a oscarovú nomináciu, za skvelé Gorily v hmle dtto a aj keď Krotitelia duchov 2, viac horor ako komédia, nenaplnili komerčné očakávania, jej chyba to nebola.

U trojky na prvý pohľad nikde nebol problém. Prvé dva diely boli milované a dokonca komerčne životaschopné, tomu odpovedali aj očakávania na trojku, rozpočet bol obrovský a netvor sa mal prvý raz objaviť v niektorých scénach kompletne počítačový. Všetci mali ísť na istotu, tvoriť dejiny. Herečka si s režisérom na prvých schôdzkach porozumela, zmluvu dokonca podpísal aj Lance Henriksen ako Bishop. Producentom Walterovi Hillovi (Červené horko s Arnoldom), Davidovi Gilerovi, ktorý si na chleba a mlieko zarábal ako šéf výroby televíznych Poviedok z hrobky a Gordon Carroll sa darí do hry vrátiť nie len strihača jednotky Terryho Rawlingsa, ale aj otca netvora, H. R. Gigera (Poltergeist 2, Lynchova Duna), aby dozrel a poradil mladým, nádejným trikárskym chalanom Alecovi Gillisovi a Tomovi Woodruffovi juniorovi (robili napr. na hororovej komédii s Kevinom Baconom Chvenie). Za kameru sa postavil zručný Alex Thompson, šéfom výpravy sa stal Norman Reynolds (Oscar za Epizódu IV) a Foxovci predčasne vysielajú upútavky "Votrelci sú na Zemi".

Ako sa bohužiaľ ukázalo, PRÍLIŠ predčasne. Všade vládol taký zmätok, že nikto nevedel, aký film sa vlastne točí. Scenár zabil dva roky a osem scenáristov. Raz sa Ripleyová dostala na Zem, potom na zaostalú planétu s mníchmi. V inej verzii sa príbeh odohrával na palube vojenskej lode Sulaco, kde preživší + rozkúskovaný robot bojujú s exemplárom dospelého votrelca, ktorého Kráľovná prepašovala na palubu. V hre bola aj možnosť, že trojka si vystačí bez Ripleyovej, lebo sa bude jednať o prequel Votrelcov, ukazujúci detailné napadnutie kolónie, bol o jej záchranu a následné zmasakrovanie posledného dospelého a prežitie malej Newt. Už koncom roka 1988 sa objavili správy, že cyberpunkista William Gibson (Neuromacer) píše scenár (v skutočnosti ho aj písal, napokon ale všetka jeho práca bola odmietnutá) a v médiach sa objavili názvy, dátumy premiér a letmé obsahy trojky, štvorky a päťky naraz. Film mal však stanovený šibeničný termín premiéry (22. 5. 1992, pár dní pred premiérou jednotky v ´79-om) a muselo sa proste začať. S námetom napokon prišiel Vincent Ward, ktorého prácu do konca doviedli producenti, ktorí si na pomoc prizvali skúseného Larryho Fergusona (Policajt v Beverly Hills 2, Hon na ponorku).

Nervózni producenti dali rozkaz začať stavať kulisy kláštora, ale kdesi v prostriedku si spomenuli, že veď trojka sa má odohrávať v base a tak architektom už neostával čas na iné, než to, čo bolo postavené, nechať už na pokoji a zvyšok dorobiť s imidžom väznice. Neuvidíme jedinú celu, iba jedáleň a nemocnicu a potom už len šachty, chodby, tunely... bohvie, kam by sa tých v úvode nerozumne spomenutých 5.000 väzňov podelo...

Ellen sa dostáva na zaostalú planétu Fiuri 161(v tuzemských končinách aj Fiurina). Kedysi tu Weyland-Yutanni tavila v mega peciach železo. Presnejšie povedané, väzni tu tavili železo. Po zavretí prevádzky tu na vlastnú žiadosť zostalo 25 ťažkých sexuálnych deviantov (netreba to dramatizovať, je to len škaredé slovo pre sexuálnu mašinu). Len občas sem priletí loď so zásobami. Pod väznicou sa ťahajú kilometre vzájomne poprepájaných chodieb, pobyt mimo nevzhľadných múrov je nemožný. Skupinke väzňov, kde vládne post-apokalyptický kresťanský fundamentalizmus (na mňa nepozerajte) vládne "kňaz" Dillon, ktorý si ako jediný dokáže so svojimi ovečkami urobiť poriadok. Vedenie je tvorené iba arogantným správcom Andrewsom a jeho zástupcom Aaronom, kamarátsky prezývaným "85" (Ralph Brown). Jediným normálnym človekom je lekár Clemens, ktorý síce tiež vraždil, ale na rozdiel od ostatných to ľutuje, diania vo väznici sa príliš nezúčastňuje a radšej trpí svojimi démonmi osamote.

Na toto bezútešné miesto stroskotá záchranný modul zo Sulaca, na ktorom sme opustili hrdinov Cameronovho hitu. Na palube vypukol požiar a počítač posádku presunul do záchranného korába, ktorý vypustil k najbližšej obývanej planéte. Šialené núdzové pristátie však prežije len Ellen. Hicks (Michael Biehn zakázal použiť figurínu so svojou podobou) a Newt sú mŕtvi a Bishop je natoľko poničený, že najlepšie je ukončiť jeho exsitenciu. Prekvapivo nikto z väzňov, ktorí tu žijú v celibáte (čo iné im aj zostáva, že) nie je príchodom Ellen nadšený, lebo "žena narúša našu jednotu a duchovnú morálku". Okrem jednoho sympatického potykania si na smetisku bol pre väzňov, zdá sa, dlhý pobyt v base účinný a zmenil ich k lepšiemu. Správca sa rozhodne, že Ripleyová počká niekde v úzadí do príletu lode. "Kedy to bude?" "Sem sa nikto neponáhľa."

Ukáže sa, že vyholiť si chlpy na tele (vši) bude najmenším problémom. Tuší, že požiar spôsobil votrelec. Ukáže sa, že má pravdu - netvor infikoval psa Spyka (v pôvodných plánoch sa jednalo o vola; Andrews ostatne v jednej scéne spomenie, že tu majú jatky). Žiadna budúcnosť, žiadne svetlo (aj doslova), žiadna nádej. Väzni Ripleyovú vcelku logicky obvinia, že im priniesla nešťastie, zároveň je ale jediná, kto im môže pomôcť...

42-ročný Angličan Charles Dance hral v TV od polovice 70. rokov. Možno ste ho videli v klasických Profesionáloch (epizóda "The Ojuka Situation" z roku 1983) alebo v Čínskom mesiaci s Edom Harrisom a Madeleine Stoweovou. Melancholicky sa hriechom minulosti kajajúcim Dr. Clemensom dal hrdinke nový rozmer. Konečne ju vnímame ako ženu (ktorá zrejme neverí na lásku, ale na rešpekt medi ženou a mužom). "Tretia Ripleyová" je človek príliš unavený a skúsený na to, aby ho niečo len tak vydesilo. Poučená predchádzajúcimi zážitkami vie, čo má čakať od votrelca, Spoločnosti, seba. Nesmúti za stratou "adoptívnej" rodiny Newt a Hicksa, je realistka, vecne prehovorí lekára k pitve dievčatka, aby sa presvedčila, kde je embryo. Nemá prečo žiť, dačo v nej však ešte dožíva. A chvíľku to vyzerá, že by s doktorom vytvorila dobrý pár.

Jedným z mála ďalších hereckých prínosov je černošský herec z Baltimoru, Charles S. Dutton, pre ktorého sa (aspoň zatiaľ to tak vyzerá) stal Dillon životnou rolou, ktorú sa tuším už ani nesnažil tromfnúť filmamy, kde nahrával slávnejším partnerom (Johnnymu Deppovi V poslednej chvíli, Halle Berryovej v Gothike), nevyšli jeho režijné pokusy (Ring voľný) ani komické figúrky (D-Tox). Stal sa aspoň spoľahlivým predstaviteľom nedôležitých vedľajších postáv (Mimic)...

Dovtedy najslávnejšou fuškou pre skladateľa Elliota Goldenthala bol Cintorín domácich zvieratiek, v porovnaní s inými celkom slušný pokus sfilmovať nesfilmovateľnú knižku Stephena Kinga. Počas natáčania sa u votrelčej ságy stáva šokujúca vec - režisér a skladateľ sa nechcú pozabíjať. Naopak, Fincher od začiatku vedel, koho chce, aby preňho z reťaze odtrhol sto členný orchester a Goldnenthal si to zase ani na chvíľku neprestal vážiť. V tej dobe ani jeden z nich nebol zavedenou firmou, niečo už mali za sebou, ale celkovo im chýbali skúsenosti - životné aj pracovné. Nikto ich veľmi nemal rád, nikto nevedel kto sú a čo chcú. Zrejme i preto si kryli chrbát, lebo ako vieme z Hellboya, outsider napokon porozumie tiež len outsiderovi. Nech si Weaverová o svojej dôvere vo Finchera tára čo chce, pravdou je, že nikto iný mu na tomto prekliatom projekte nekryl chrbát tak neústupčivo, ako mladý Goldenthal, ktorý v roku 2002 dostal Oscara za Fridu, ktorú natočila jeho manželka.

Zrejme najslabším článkom scenára, ktorý sám o sebe nie je veľdielo, je, že neobsahuje dobre (alebo aspoň nejako) napísané vedľajšie roličky. 25 vyholených, škaredých chlapov v otrhaných handrách, to nie je nič, čomu by sme radi držali palce - aj keď zrejme aj tak väčšina z nás skončí rovnako... Dokonca ani Henriksen nepodáva dobrý herecký výkon, navyše sa len mihne na konci. Ako by trojka asi vyzerala, keby Newt a Hicks prežili?

Trojka je nešťastný film, ktorý sa nešťastne natáčal, čo si odniesla logika príbehu (aj keby Kráľovná neprišla o vak už na planéte, ako by sa mohlo vajce dostať až do záchranného modulu? Prečo pes porodí skôr?) a fakt, že Fincher sa od neho dištancoval a dodnes túto kapitolu svojho života oficiálne neuzavrel. Ostatne, ani to nemá za potrebné; už jeho druhý film Se7en je ten typ, ktorý ak natočíte, začne sa o vás hovoriť "je za vodou". Je smutnou pravdou, že za neutešeným výzorom filmu nestojí netalentovaný režisér ani slabý rozpočet, ale jednak producenti, ktorí urýchľovali veci, ktoré správne mali nejaký čas nechať dozrieť a tiež Weaverová, ktorá si s Fincherom už čoskoro prestala rozumieť a radila mu vo veciach, v ktorých mal jasno, ale po jej radách už nemal a nevedel, komu (a či vôbec niekomu) sa má zavďačiť. Našťastie na to napokon nedoplatil, v nasledujúcich rokoch si išiel za svojim a dnes už "nejakého votrelca" nemá za potrebného. Že na to doplatili peňaženky producentov ma v najmenšom netrápi, môžu ísť robiť klaunov do cirkusu. Vadí mi, že sme na rozbroje počas natáčania doplatili zase len my, ktorí sa snažíme každému, kto je ochotný načúvať, a najmä samým sebe, dokázať, že to vlastne nie je až taký zlý film. Osobne by som sa ale skôr zhodol s Jamesom Cameronom, a určite nie len preto, že má viac peňazí a je krajší ako vy, že trojka je malér, ktorý pokazil všetko, o čo sa Scott a on snažili a pri premiére T3 poznamenal, že ho ani trochu netrápi to, čo mu filmári urobia so sériou, lebo ani spolovice to nemôže byť také hrozné, ako to, čo mu urobili s Votrelcom.

Fanúšikovia ságy už celé roky diskutujú, v čom je najväčší problém Votrelca 3, ale okrem viac či menej (väčšinou viac) zúfalých kvázi teórií je najbližšie k pravde tá najtriviálnejšia - prvé dve časti sú príliš dobré na to, aby sa len tak hocičo mohlo rovnocenne postaviť po ich bok a nevyzerať ako chudobný rodinný príbuzný, ku ktorému sa nikto otvorene nehlási. Ukončím to však pozitívne. Film bol nominovaný na Oscara za najlepšie triky.