Francie
88 minut

anglicky: Livid
rok: 2011
režie: Julien Maury, Alexandre Bustillo
scénář: Julien Maury, Alexandre Bustillo
hrají: Loïc Berthezene (Pére Lucie), Serge Cabon (Père de William), Chloé Coulloud (Lucie), Béatrice Dalle (Mére Lucie), Catherine Jacob (Wilson), Jérémy Kapone (Ben), Chloé Marcq (Anna), Félix Moati (William), Marie-Claude Pietragalla (Jessel)
produkce: Vincent Brançon, Vérane Frédiani, Franck Ribière
hudba: Raphael Gesqua (as Raphaël Gesqua)
keywords: dancer, tutu, celtic-myth, ballet-dancer, vampire-in-coma, one-word-title, celtic-mythology, living-dead, art-horror, horror-art, thematic-cinema, brittany, celtic-folklore, brittany-france, french-horror, celtic, vampire, samhain, female-vampire, undead
hits: 5210

Přidáno: 04. květen 2012

Livid byl jedním z mých nejočekávanějších filmů tohoto roku, aby taky ne, když jeho režiséři stojí za jedním z nejlepších horrorových snímků minulé dekády. Jejich předchozí příspěvek Inside byl po všech stránkách excelentní, a nebýt několika drobných "čmouh", býval by si vysloužil v mojí recenzi desítku. Pojďme se teď podívat, jak se povedlo navázat na jeden z nejdrsnějších horrorů posledních let, jak dopadl snímek, jehož název v překladu do češtiny zní Bledý.

Hlavní hrdinka Lucie se zaučuje na ošetřovatelku. Když se během návštěvy u nemocné stařenky Jessel dozvídá, že kdesi v domě je ukrytý poklad se spoustami šperků uvnitř, její zvědavost vzroste na maximum. Ještě toho večera se o tom svěřuje svému příteli, kterému se to zdá jako perfektní příležitost, jak lehce přijít k velkému bohatství. Plán je hotov v hospůdce během večerního přípitku a k loupežné výpravě se navíc ještě přidává Luciin bratr. Jessel je v hlubokém kómatu a nikdo jiný ve velkém domě u lesa nepřebývá, tak co by se mohlo pokazit?

Zaprvé, aby bylo jasno hned na začátku, Livid není tak drsný jako Inside. Je tu podstatně méně násilí, ale k nějaké extrémně grafické scéně tu v průběhu filmu také dojde. Spíš se tu ale buduje atmosféra, která nabírá své síly pomalu v dlouhých scénách (první část filmu) a v bizarních sekvencích, jenž spadají do žánru "temná fantasy" (v části druhé). Osobně jsem velikým fandou filmů stojících na atmosféře. Mezi takové filmy patří např. Ringu. Ten je atmosférický až až, na rozdíl od Livid ale ví, kdy přestat chrlit atmosféru, a kdy má začít dávat smysl. Režisérská dvojice Maury a Bustillo vyhání atmosféru v Livid do nebezpečných výšek, až na konci film spadne z útesu do hluboké propasti, na jejímž dnu se to hemží nechutnými příšerami z nejhrozivějších nočních můr. Bohužel, ať se podíváte na tento snímek dvakrát, třikrát, vyjde vám, že Livid prostě nedává smysl.

A přitom je tu zpočátku naděje na opravdu parádní podívanou. Děj do jisté chvíle připomíná Inside - je situován do jediného domu, z nějž hlavní hrdinové nemají jak utéct. Zlo tu opět reprezentuje jedna jediná žena, ale tentokráte to není záhadná kráska - tu vystřídala asi stoletá stařenka, která je navíc napojena na dýchací přístroj... Stejně jako v Inside tu dojde k několika nepěkným zraněním, vytryskne nějaká ta krev a jako bonus upadne minimálně jedna spodní čelist. Stane se to také poměrně rychle, během jediné noci.

Jak bylo v Inside vše perfektně vymyšlené a provedené, Livid mě už poměrně brzo začal přesvědčovat o tom, že tu není něco v pořádku. Měl jsem pocit, že se kamsi vytratila suverenita obou režisérů, od nichž jsem před pár lety viděl mistrovský kousek, a upřímně byl to poměrně velký šok, když se film začal kazit. Dlouhé scény působily natahovaně a ani po technické stránce to nebylo úplně ono. Hlavně se mi ale nezdálo, jak se naší trojici má povést najít onen poklad, když nikdo z nich ani vzdáleně netuší, kde by truhlice uvnitř tajemného sídla mohla být. Zcela jistě by jim mělo trvat hodně dlouho onen poklad najít - jak se ostatně Lucie dozvěděla od zaučující ošetřovatelky, které se poklad najít nepovedlo, a to ho prý hledala dlouho. Takže tedy během jediné noci mají naši hrdinové nalézt to, co se jiné osobě nepovedlo najít během denního světla, za mnohem délší dobu, než je pouhá noc. Navíc ani není jistota, že tam nějaká truhla vůbec je - ošetřovatelka si to mohla celé vymyslet. Oproti následující výtce tohle ale působí jen jako pouhý detail. Nevím přesně jestli to bylo přímo v chování postav, ale cosi mi znemožňovalo, abych se u filmu bál - možná že to bylo slabšími hereckými výkony, ale těžko říct. Strašidelný materiál tu jinak určitě přítomen je, jen jaksi - na mě - úplně nefungoval. Snad i trošku jiný průběh děje, než jsem před zhlédnutím očekával, a fakt, že film nehraje moc na efekt, dopomohl k tomu, že jsem film přijal chladněji, než by se mi líbilo. A samozřejmě také ty, již zmíněné, nevysvětlené - či spíše nevysvětlitelné - scény na to měly zásadnější vliv.

Livid se nás snaží zásobovat co nejpodivnějšími ingrediencemi, díky čemuž efekt hrůzy nepůsobí ihned, ale až o něco později. Velká škoda, že ony poskytnuté informace se divákovi prostě nepodaří ani dlouho po filmu dát dohromady tak, aby to celé dávalo smysl (natož aby ho dávaly jednotlivé části). Na obranu snímku musím napsat, že jisté scény jsou extrémně zajímavé a až na nepodařený konec film určitě špatný není. Obrovská škoda, že se tu nepodařilo alespoň nastínit, co se ve druhé části filmu děje. Dalo by se říct, že francouzská dvojice se snažila náš žánr posunout zase někam dál, podobně jako se o to (poměrně úspěšně) pokusil James Wan v Insidious. Jestli se to podařilo Livid, to už musí posoudit každý sám. Hodnocení bych viděl někde mezi šesti a sedmi body, spíš se ale přikloním k sedmičce kvůli několika fantastickým scénám.