USA, VB
117 minut

česky: Vetřelec
rok: 1979
režie: Ridley Scott
scénář: Dan O'Bannon (screenplay), Ronald Shusett (story)
hrají: Tom Skerritt (Dallas), Sigourney Weaver (Ripley), Veronica Cartwright (Lambert), Harry Dean Stanton (Brett), John Hurt (Kane), Ian Holm (Ash), Yaphet Kotto (Parker), Bolaji Badejo (Alien), Helen Horton (Mother (voice), Eddie Powell (Alien (uncredited)
produkce: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Ivor Powell, Ronald Shusett
hudba: Jerry Goldsmith
keywords: alien, spaceship, egg, parasite, creature, warning, mission, space, computer, colony, future, neo-noir, cryogenics, expendable, gore, famous-scene, xenophobia, space-marine, claustrophobic-setting, first-of-series, další...
hits: 13652

Přidáno: 01. říjen 2004

Dovtedy boli najslávnejšie sci-fi - nie nutne v tomto poradí - Planéta opíc, Vesmírna odysea, Blízke stretnutia tretieho druhu a Hviezdne vojny. Votrelec sa stal piatym. V kinematografii, dvojnásobne tak v žánry, zanechal svojimi vysúvacími čeľusťami a kovovými drápmi nezmazateľnú stopu a nadchol každého, kto sa rád trocha "inak" bojí, znalcov vesmírnych soap opier, nepredýchateľného napätia, arytmickej akcie a lubrigačných gélov.

Na úvod sa patrí poznamenať, že nasledujúci text nebude recenziou v klasickom štýle. Nemienim vás otravovať hlbokými hláškami typu "výborné masky", "kvalitné herecké výkony" alebo "je to ikona žánru, bohu otcu prisahám". Bude mať skôr informačný charakter od človeka, ktorý na prvých dvoch filmoch vyrastal a tak sa mu zvyšné dva (zatiaľ, ak nepočítame Alien vs. Predator) veľmi nepozdávajú. Bude to akési nostalgické obzretie sa. Nebudem vás "ohurovať" rozprávkami o tom, že herci nemali šajnu, čo sa stane Kaneovi alebo že v skafandroch boli deti, aby sa zdali kulisy väčšie. To už aj tak dávno poznáte.

V roku 1974 natočil John Carpenter vesmírne dobrodružstvo Dark Star podľa scenára, na ktorom robil s 28-ročným Missourčanom Danom O´Bannonom, ktorý sa predstavil aj vo vedľajšej úlohe astronauta Pinbacka. Tí, čo film videli, tesne pred tým, ako umreli na posttraumatický šok, tvrdili, že v tom bol aj mimozemšťan, ktorého astronauti naháňali v šachtách vesmírnej lode.

Že nie je Dark Star príkladom nesmrteľného filmu je fuk, dôležité je, že mladého Dana natáčanie nadchlo do takej miery, že sa rozhodol napísať vlastné sci-fi. Prizval do party kamoša z Pensylvánie, Ronalda Shusetta, a napísali Star Beast. Panuje názor, že príbeh ukradli, nikto ale presne nevie komu. V hre je nikdy nedokončený scenár Memory, film z roku 1958 IT! THE TERROR FROM BEYOUND SPACE a Dark Star. Nadšených scenáristov však smiech rýchlo prešiel: o takú kravinu nemalo záujem žiadne štúdio. Zúfalcom neostávalo nič iné, než sa správne po teroristicky nenápadne vplížiť do areálu Twentieth Century Fox a hodiť scenár do najbližšieho okna. Hodili by ho aj cez zavreté, to, ktoré zbadali, však bolo zhodou náhod otvorené a zhodou náhod patrilo Walterovi Hillovi.

Hill, niekdajší študent histórie a literatúry a "žiak" Sama Peckipaha, chcel byť novinárom, ale nakoniec ho zlákali filmy a cez scenáristu dokumentov a pomocného režiséra (Bullitov prípad) sa vypracoval až na obstojného režiséra a producenta viac-menej áčkových filmov (Ťažké časy - 1975, Šofér - 1978). V znôške klišé, ktorá mu drbla na stôl, našiel niečo, čo ho nadchlo a rozhodol sa nepoužiť skartovačku na papier. To, čo sa mu nepozdávalo, prepísal s prizvaným Davidom Gilerom, ktorý na začiatku 70. rokov produkoval Myru Breckinridgeovú a v roku 1975 natočil The Black Bird. Hill mal film aj režírovať, napokon sa ale pustil do hľadanie vhodného, resp. aspoň nejakého, režiséra. Uvádzajú sa mená šiestich kusov, ktoré odmietli mať s filmom čokoľvek spoločné.

Brit Ridley Scott bol dovtedy známy len ako autor 3 000 reklám (on sám ale hovorí, že to číslo je prehnané, že v skutočnosti ich nemohlo byť viac ako 2 000) a Súpermi, historickou adaptáciou knižky svojho obľúbenca Josepha Conrada, bez ktorého by Coppola nenatočil Apokalypsu. Scottovi sa zapáčila práve jednoduchosť príbehu, údernosť na psychiku úbohého, nič netušiaceho diváka. Nikdy nezabúdal zdôrazňovať, že v tomto filme mu išlo vždy len o napätie a ešte viac napätia.

Problémy boli s treťou dôstojníčkou na palube Ripleyovou, ktorú odmietla hrať napr. Faye Dunawayová (Aféra Thomasa Crowna, Čínska štvrť). Karta napokon padla na Susan Alexandru Weaverovú, rodenú Newyorčanku so židovskou krvou, dcéru anglickej herečky Elizabeth Inglisovej (The 39th Steps od Hitcha) a prezidenta NBC "Pata" Weavera. Pochádzala z prominentnej rodiny, študovala v tomu odpovedajúcich školách, ale vždy si rozumela s "jednoduchými" milovníkmi strieborného plátna. To bola ale hudba budúcnosti, dovtedy mala na konte len dva filmy, oba z roku 1977 - Annie Hallovú od Woodyho Allena, kde mala len šteknutie za 30 dolárov + Šialenca. Honorár za jej tretí celovečerný pobyt na filmovom plátne predstavoval 30 tisíc dolárov. Hrdinom mal byť pôvodne Tom Skerritt, o čom svedčia aj titulky, ale sebavedomá, sympatická, dlhonohá čiernovláska si rolu tak obtočila okolo tela a podala ju tak vodcovsky a asexuálne (a režisér jej v tom nebránil), že hviezdou sa stala ona.

Zamestnávateľom hrdinov je firma Weyland-Yutanni (názov však uviedol do činnosti až Cameron v dvojke, dovtedy sa jednalo proste o "Spoločnosť"). Posádka skúseného, nekonfliktného kapitána A. J. Dallasa zodpovedá za obrovskú nákladnú vesmírnu loď Nostromo s pripojenou rafinériou na spracúvanie kovov. Momentálne je loď na ceste domov na Zem a posádka je v kryospánku (kryonika - odbor zaoberajúci sa zmrazovaním a následným rozmrazovaním živých bytostí), krátiac si tak dlhý čas, ktorý lodi trvá, kým ich dostane z jedného konca známeho vesmíru na druhý. Loď riadi umelá inteligencia pomenovaná Matka (hlas Helen Hortonovej). Tá má okrem iného zakódované aj to, že ak je posádka neschopná rozhodovať (napr. nachádza sa v kryospánku) a zachytí SOS, musí sa bez opýtania kapitána vybrať tým smerom, ako sa na slušne vychovaný počítač patrí.

Po prebudení nenadšená posádka zistí, že je k Zemi ešte ďalej ako bola keď išla spať. Signál, ktorý si Matka vyložila ako volanie o pomoc, ale ktorý môže byť rovnako dobre aj varovaním pred čímsi strašným, vychádza z neznámej panéty LV - 426. Kapitán, jeho mlčanlivý zástupca Kane a labilná navigátorka Lambertová vyrážajú v skafandroch do psieho počasia preskúmať inkriminované miesto. Na palube zostane zvyšok posádky - Ripleyová, kocúr Jones, večne nespokojní mechanici Parker a Brett + tajomný vedecký pracovník Ash, ktorý na poslednú chvíľu nahradil ich dlhoročného kolegu.

Dallas a spol. v skalách nájdu strokotanú vesmíru loď neľudského pôvodu. Zdá sa, že je tu už celú večnosť a nie je v nej nič živé. Ale naozaj? V temných, hrozitánsky rozľahlých priestoroch nájdu mŕtveho mimozemského pilota s dierou v hrudnom koši a Kane v katakombách objaví v hmle, horku a vlhkosti, povaľovať sa stovky vajcovitých kožených predmetov. Keď sa k jednému priblíži, zistí, že v ňom je živý organizmus. Ten zaregistruje jeho prítomnosť a organizmus, ktorý pripomína hada, kraba a chobotničku (tzv. facehugger) mu skočí na prilbu, rozleptá mu ju, prisaje sa mu na tvár a obaja upadnú do kómy. Už na Nostrome kozmonauti zistia, že tvor sa pred násilním odtrhnutím od hostiteľa bráni jednak kyselinou miesto krvi a jednak tým, že ho začne dusiť. Ash, na ktorého Dallas prevelí zodpovednosť za votrelca, sa rozhodne nerobiť nič a čakať.

Krátko po štarte votrelec mŕtvy odpadne, Kane sa prebudí a je hladný. Počas "Poslednej večere" dostane záchvat a z hrudníka sa mu s krikom vyderie zakrvácaný netvor a schová sa v lodi. "Kaneov syn" v zarážajúco krátkom čase narastie do viac ako ľudskej veľkosti, nezdržovaný morálkou, citom, svedomím. Je hnaný len pudmi. Akoby ho niekto stvoril aby prežíval v najnehostinnejších podmienkach. Začne vraždiť posádku. Pohybuje sa vo vzájomne poprepájaných chodbách a šachtách. Nikto nevie, ako ho zabiť. Navyše sa zdá, že Spoločnosť o planéte a jej poklade vedela a počítala aj s takou nepravdepodobnou možnosťou, že niektorý zo zamestnancov by znenazdajky dostal vlastný rozum a rozhodol sa projekt sabotovať.

Bez Hillovej dôvery by sme Votrelca nikdy nevideli, bez slávneho švajčiarskeho výtvarníka Hansa Rudiho Gigera, ktorý prežil príliš skorú smrť manželky a ktorý spolupracoval napr. so Salvatorom Dalím, by však nebol taký nervy a kadečo inšie trhajúci. Surrealista Giger sa preslávil dielami, v ktorých mixoval pohlavné orgány s futuristickou technikou a na filme neurobil "iba" netvora, ale je aj otcom mimozemského pilota, dizajnérom oboch vesmírnych lodí a rozpracoval slávny "votrelčí cyklus". Producenti poznali jeho diela a tak vedeli čoho je schopný, takže ho neustále kontrolovali, aby jeho práce "až tak nepripomínali penis". Votrelcova hlava napokon pripomína penis tak či tak, ale vôbec - celý film je prepchatý tvrdým sexom. Čo vo vás evokuuje vchod do mimozemskej lode? A čo hovoríte na pohlavný akt (navyše homosexuálny) medzi Kaneom a votrelcom? A orálny sex Ripleyová vs. Ash? Ale dobre, kašlime na Freuda a dodajme, že Giger rád hovorí, že viac ako penismi sa inšpiroval rôsolovitým podmorským živočíchom zvaným Phronima + "bábätkom" z Lynchovej Mazacej hlavy. Giger napokon získal za špeciálne efekty na Votrelcovi Oscara, ale sošku neprevzal; ako protest voči kritikom ako takým. Jedni totiž označili za trápne porno obal albumu lídra skupiny Dead Kennedys, ktorý použil jedno dielo H. R. Gigera. Čo sa týka kostýmu netvora, ten nosil vyše dvojmetrový študent Bolaji Badejo a najlepší je v scénach, v ktorých vďaka tajnostkárskej kamere Dereka Vanlinta a rafinovanému strihu Terryho Rawlingsa nevidíme nič. Preto je jedinou vadou na kráse netvora finále, kedy vyletí do kozmu a vidíme ho v plnej kráse.

Votrelec okrem chuti nič nevysvetlovať (Aký je pôvod votrelca? Kto bol mimozemský pilot a kam letel s takým veselým tovarom? Kam sa podel votrelec, ktorý ho napadol?), zaujal vykreslením hrdinov - predstavil ich ako vystresovanú bandu v ošúchaných vetrovkách (kostýmy mal na svedomí John Mollo, držiteľ Oscara za Epizódu IV) nespokojnú s platmi, vzťahmi na palube ale aj spôsobmi v Spoločnosti, ktorá zneužíva moc. Pod scenárom je podpísaný iba Dan O´Bannon, Shusettovi producenti Hill, Giler a Gordon Carroll ponúkli post šéfa výroby a navždy zostáva v titulkoch zapísaný s Danom ako autor námetu.

Jerry Goldsmith bol najslávnejším spomedzi vštetkých. Obdivovateľ Miklosa Rozsyho (a jeho Rozdvojenej mysle) pred Votrelcom zložil úchvatnú hudbu k úchvatným filmom Planéta opíc, Patton alebo Omen, za ktorú bol nominovaný na Oscara nie len v kategórii hudba ale aj pieseň (Ave Satani). Goldsmith bol už vtedy Pán Niekto. Preto ho štvali spôsoby akéhosi Angličana Ridleyho Scotta. To, že s ním introvertný režisér za celé mesiace prehodil tri razy zopár slov, bolo najmenším problémom. Ukázalo sa, že Rawlings nie je schopný strihať bez hudby. Tú však Goldie nemal hotovú. A tak Rawlings "predbežne" používal hudbu z iných filmov, ku ktorým Goldie zložil hudbu. Ale ani TO by nebolo najhoršie. Najhoršie bolo, že Scottovi sa tá hudba páčila natoľko, že veľké množstvo hudby, ktorú Goldie zložil priamo pre Votrelca, vyhodil, nechal veľa hudby, ktorú splašil strihač a kúpil na ňu opráva. Od tej chvíle začal Goldie Scotta nenávidieť. Druhá šanca prišla na ich ďalšom spoločnom filme, ale Legenda s Tomom Cruiosom dopadla, čo sa týka spolupráce režisér-skladateľ ešte strašnejšie a odvtedy už nespolupracovali. Tak či tak Jerry Goldsmith zložil skvelú hudbu, ktorá vyhrala beh s časom, ale jej otec nevyhral boj s rakovinou a 21. 7. 2004 zomrel, nechajúc nám na hranie hudbu k 250. filmom, 18 oscarových nominácií a jednu premenenú (hudba k Omenovi).

Detroiťan Tom Skerritt (Dallas) robil všteko preto, aby sa udržal v mysliach divákov a hoci sa hviezdou nikdy nestal, neupadol ani do zabudnutia. Priebežne sa objavoval vo vedľajších ale vďaka nemu výrazných rolách - Top Gun od Scottovho mladšieho brata Tonyho, Poltergeist 3, sci-fi Kontakt, Slzy slnka s Brucom Willisom alebo v pohodičkovom seriáli Picket Fences, v ktorom od roku 1992 stelesnil rodinne založeného šerifa v zaspatom mestečku.

Dlhoročný divadelník John Hurt (Kane) postupne nazhromaždil niekoľko nominácií na Oscara (Sloní muž) ale tiež mal za sebou katastrofu 80. rokov (Nebeská brána) a Odpútaného Frankensteina, kedy si Roger Corman pomyslel, že je dobrý nápad zadaptovať knižku Bryana W. Aldyssa. Mal však aj svetlé chvíle - gaunera v škótskom dobrodružstve Rob Roy a doktora v Mandolíne kpt. Corelliho.

Harry Dean Stanton (Brett), rodák z Kentucky, mal za sebou 2. sv. vojnu v námorníctve, mal hudobný sluch (hosťoval u Boba Dylana), debutoval (1956) filmom Alfreda Hitchcocka (Nepravý muž) a hral v slávnych filmoch (Kmotor 2, Vojak Benjaminová) slávnych režisérov (Lynch, Scorsese), ale pre bežného diváka zostal známy len ako mechanik Brett a jeho najpoužívanejšie slovo "Jasné".

Ian Holm (Ash) išiel do Votrelca už ako špičkový divadelný a neskôr televízny a filmový herec. Študent herectva debutoval v TV v polovici 60. rokov a za Ohnivé vozy, ktorým nikto nedával šancu, dostal oscarovú nomináciu. Na rozdiel od ostatných mužských kolegov z Nostroma sa dokázal prispôsobiť v pred očami sa mu meniacej kinematografii a radi ho oslovovali mladí, draví režiséri ako Danny Boyle (Extra život), bratia Hughesovci (Z pekla), Luc Besson (5. element), Kenneth Branagh (Frankenstein) a Peter Jackson (Pán prsteňov).

Veronica Cartwrightová (Lambertová) hrala ako malá vo Vtákoch Alfreda Hitchcocka malú sestru Roda Taylora, do ktorého sa zamiluje Tippy Hedrenová a spolu ich čaká útok vtákov na prímorské mestečko. Výborná predpríprava na teror v kozme, po ňom však už neprišlo nič, čo by z nej urobilo hviezdu. Nepomohlo ani hosťovanie v slávnych seriáloch a tak napokon hrala v produkciách kalibru Candyman 2 alebo Scary Movie 2. Ak sa vám jej výkon vo Votrelcovi zdá akýsi nesvoj, môže byť spôsobený žiarlením - pôvodne mala byť Ripleyovou ona.

Ani Yaphet Kotto, od 15. 11. 1937 trieskaný životom v New Yorku, nemal na ružiach ustlané. Robustný černoch prinajlepšom režíroval neznáme filmy (sedem rokov pred Votrelcom The Limit) a hral malé roly v lepších filmoch (Aféra Thomasa Crowna, Brubaker), v tom horšom sa strápňoval v Mužovi na úteku (strašnej adaptácii strašnej knižky Richarda Bachmana), Vládcoch bábok, Freddyho smrti. Síce hral aj gaunera v bondovke Ži a nechaj umrieť, ale medzi nami, Roger Moore nebol bohvieaký Bond.

To pôžitkár, milovník cigár a šiltoviek Ridley Scott mal vždy všetko na háku a po Votrelcovi točil nečasto, zato si to vynahradzoval žánrovým a bohužiaľ aj kvalitatívnym rozptylom - cez chabý pokus čo najnenápadnejšie vykradnúť Tolkiena v Legende, cez ďalšie ponuré a kultové sci-fi Blade Runner až takmer k Oscarovi za Thelmu a Louisu. Po Gladiátorovi, oficiálne prvom filme, ktorý za celý jeho život zarobil vyše 100 miliónov len v USA a Kanade, si uvedomil rýchlosť času a začal utekať - Hannibal, Čierny jastrab zostrelený...

Dan O´Bannon režijne debutoval v polovici 80. rokov zombíčinou The Return of the Living Dead, s kresliarom Moebiusom vytvoril komix The Long Tomorrow (ktorý inšpiroval Blade Runnera), v roku 1995 napísal scenár k Screamers. Stretol sa aj s Ronaldom Shusettom, keď ich Carolco najalo, aby dohliadli na už klasické sci-fi Total Recall. Shusett mal prsty aj v druhej z dvoch (zatiaľ, ale asi na dosť dlho) zmyslupných adaptácií knižiek P. K. Dicka - Minority Report.

Votrelec mal byť pôvodne nízkorozpočtový film, ktorý napokon stál 20 miliónov, ale hneď od premiéry (máj 1979 v Británii) sa mu zadarilo. Jedného Oscara získal, na druhého (výprava) bol nominovaný a len v USA zarobil 80 miliónov USD. Ale aj keď sa film neskončil podľa predbežných plánov (netvor mal Ripleyovej odhryznúť hlavu a zmiznúť v záchrannom korábe v diaľavách kozmu), s dvojkou sa nepočítalo...