USA, Německo, ČR, VB
101 minut

česky: Vetřelec vs. Predátor
rok: 2004
režie: Paul W.S. Anderson
scénář: Dan O'Bannon (screen story) &), Ronald Shusett (screen story), Jim Thomas ("Predator" characters) &), John Thomas ("Predator" characters), Paul W.S. Anderson (screenplay)
hrají: Sanaa Lathan (Alexa Woods), Raoul Bova (Sebastian de Rosa), Lance Henriksen (Charles Bishop Weyland), Ewen Bremner (Graeme Miller), Colin Salmon (Maxwell Stafford), Tommy Flanagan (Mark Verheiden), Joseph Rye (Joe Connors), Agathe de La Boulaye (Adele Rousseau), Carsten Norgaard (Rusten Quinn), Sam Troughton (Thomas Parks)
produkce: Gordon Carroll, Matthew Stillman, Mike Richardson, Thierry Potok, Henning Molfenter
hudba: Harald Kloser
keywords: alien, predator, pyramid, antarctica, ritual, warrior, hunter, death, sacrifice, courage, stabbed-in-the-side, sole-survivor, female-warrior, martial-arts, xenomorph, claustrophobia, explosion, respect, impalement, gore, další...
hits: 13619

Přidáno: 19. srpen 2004

Netrvalo to ani příliš dlouho a opět se na stránkách Studny setkáváme s filmovým zpracováním známé a populární hry. Po tragickém Bohlově pokusu o zombie střílečku se na scéně opět objevuje režisér, jehož jméno je takřka synonymem profilmy podle her. Po Mortal Kombatu a Resident Evilu se vrací Paul W.S. Anderson ve filmu Alien vs Predator (AVP).

I pro ty, kdo neznají hry, je už z názvu zřejmé, o co zhruba v AVP půjde. Alien(s/3) i Predator(2) jsou natolik známé filmy, že asi není třeba představovat mimozemské bytosti, které se zde spolu mají utkat. Je též zřejmé, že každý člověk, který se do jejich zápasu přimotá, tím své šance na dlouhý a šťastný život příliš nezvýší. Naopak. Obří pyramida, ztracená po tisíce led pod ledovým krunýřem věčně zmrzlé Antarktidy, se stane dějištěm titánské bitvy o přežití mezi třemi drasticky odlišnými živočišnými druhy. Kdo je v ní vaším favoritem? Bude to vědecká výprava, která se vydává prozkoumat nově objevenou historickou stavbu? Desítky hmyzu podobných slizkých vetřelců se silnými čelistmi a kyselou krví, zmrzlých po tisíce led pod příkrovem ledu? Nebo snad rasa vesmírných lovců, vybavených hi-tech zbraněmi a vybavením?

Už první zprávy o AVP mě naplňovaly velmi neblahým tušením a rozhodně se nedá říci, že by mě nové informace nějak uklidňovaly. Záměr natočit film podle hry je podle dosavadních historických skutečností takřka zárukou propadáku. I jméno režiséra (a scenaristy) ve mě vyvolávalo ty nejtemnější obavy, přece jen mám v živé paměti zklamání z hrozného převodu Resident Evilu a ani ostatní Andersonovy filmy, které jsem viděl, na tom nebyly o moc lépe. Do třetice všeho zlého je tu samotná hra Aliens vs Predator, která sice dosáhla značné popularity, ale v mé mysli navždy zůstane zapsána jako produkt, který zcela promrhal svůj potenciál a místo příběhem, napětím i akcí nabité legendy zůstal jen celkem originální střílečkou. Bohužel, totéž se dá řící i o filmu AVP, jen s tím rozdílem, že poněkolikáté opakovaná myšlenka už se originální není.

Dobrou zprávou je, že AVP sice naplnil mé obavy, ale současně překvapil - je sice horší, než být mohl a měl, ale je mnohem lepší, než jsem očekával. Technické zpracování vůbec není špatné, akce pěkně postupuje a vzhled mimozemšťanů a způsob jejich boje rozhodně zaslouží pochvalu - škoda jen, že zmizelo původní Gigerovské pojetí vetřelčích hnízd. Potěšilo mě také, že se film nebere úplně vážně a obsahuje několik odlehčujících scén, například tučňáka. Je bohužel nutné se smířit s tím, že příběh - stejně jako ve hře - zle utrpěl. Celá zápletka je triviální, nejhorší je ale naprostá anonymita všech zúčastněných: U vetřelců je to v pořádku, ti jsou vlastně jen jednotkami hejna, ale bezvýraznost lidí i predátorů je opravdu drtivá. Naprosto to brání jakémukoli vžití se do děje, nemáte absolutně žádný důvod někomu fandit nebo se bát o něčí život. Zoufalý boj osamělého jedince proti strašlivé přesile nepřátel by asi měl vyvolávat nějaké emoce, v AVP jsem ovšem cítil skoro totéž, jako kdyby místo boje o život dotyčný třeba skládal uhlí. Jediný trochu výraznější je Lance Henriksen (android Bishop z Alien(s) společnosti Weyland Industries) v roli Charlese "Bishopa" Weylanda, majitele Weyland Corporation, která výpravu do Antarktidy pořádá, ale to je příliš málo.

Na trochu lepším dojmu z filmu se pravděpodobně podílela i skutečnost, že i přes podobnost názvu nejde o konverzi hry. Není to příliš známé, ale samotná myšlenka AVP nepochází z počítačů - původně ji zavedl comics (který se ovšem inspiroval filmy o vetřelcích a filmy o predátorech, aby z nich jako obvykle stvořil crossover čili míchanici). Do filmu se z comicsu dostalo poměrně dost dílčích myšlenek, bohužel jsou velmi roztříštěné a bez znalosti comicsu (nebo knižního zpracování, jehož první díl vyšel i česky a který mohu doporučit) si jich asi ani nevšimnete a/nebo vám budou připadat nesmyslné. Příkladem za všechny je zjizvení hrdinky vetřelčí krví, jehož význam (a ostatně i důvody, proč jím hrdinka byla obdařena) z filmu rozhodně zřejmý není, ačkoli ve světě predátorů hraje klíčovou úlohu a vysvětluje i předposlední scénu filmu.

Je otázkou, nakolik se na zmatečnosti AVP podepsalo dodatečné sestříhání, které si vynutilo studio Fox. Mnoho recenzentů na netu tvrdí, že významně, osobně se však domnívám, že málo až vůbec: Podle dostupných neověřených informací byly střihy zaměřeny na dosažení ratingu PG-13 (silně doporučeno zvážení ze strany rodičů - pro srovnání, tento rating má i řada disneyovek, horrory obvykle mají přinejmenším R nebo nejsou hodnoceny vůbec, protože na to nejsou tabulky :)), takže bych očekával odstranění krvavých scén spíš než odstranění rozhovorů, které objasňují příběh. Pravdu zjistíme, až vyjde na trh DVD s úplnou verzí filmu - třeba se pak AVP ukáže v úplně jiném světle (můžeme jen doufat, aby to "jiné" znamenalo "lepší"), já si ovšem moc velké naděje nedělám.

Jak AVP zhodnotit? Těžko, velmi těžko. Podle řady kriterií je dost špatný, hlavně pokud si zakládáte na rozumném a zajímavém příběhu, na druhou stranu si ho stejně asi nedáte ujít už kvůli možnosti vidět rychlého bezcitného vetřelce a nejrůznějšími zbraněmi vybaveného predátora v souboji na život a na smrt. Jen od něj nečekejte nic výjimečného, jde v nejlepším případě o průměr (pokud se vám předchozí Andersonova tvorba líbila, můžete si dokonce ještě jeden až dva bodíky přidat).