TrolljegerenFirst PersonMonsters

Norsko

česky: Lovec trolů
anglicky: The Troll Hunter
režie: André Ovredal (as André Øvredal)
scénář: André Ovredal (written by)
hrají: Otto Jespersen (Trolljegeren), Hans Morten Hansen (Finn), Tomas Alf Larsen (Kalle), Johanna Mørck (Johanna), Knut Nærum (E-verkssjef), Robert Stoltenberg (Polsk bjørnejeger), Glenn Erland Tosterud (Thomas)
produkce: Marcus B. Brodersen (post-production producer), Sveinung Golimo, John M. Jacobsen, Trond G. Lockertsen, Lars L. Marøy
keywords: troll, norway, norwegian, hand-held, atheist, reference-to-michael-moore, woods, mockumentary, farm, muslim, christian, one-word-title, documentary-filmmaking
hits: 8575

Přidáno: 19. únor 2011

Na začátku nás André Øvredal ujistí, že se nedíváme na jeho film, ale pouze na amatérský dokument, který mu byl zaslán bůhví kým. Filmová společnost Filmkameratene AS prý celý rok zkoumala pravost šokujících záběrů, a když dospěla k závěru, že nejde o žádný podfuk, rozhodla se film vypustit do světa. Čili přesně tak, jak to udělali na konci devadesátých let tvůrci Záhady Blair Witch. A potom desítka dalších filmařů. Jak už tušíte, norský snímek Trolljegeren je natočený ruční kamerou, což už dnes naštěstí neznamená, že film vypadá jako špatné domácí video. Dnešní dostupné kamery jsou vybavené jak kvalitním stabilizátorem obrazu, tak i technologiemi, díky kterým může každý natočit když ne stejné, tak alespoň podobné obrázky, co profesionální hollywoodští kameramané.

Jako v případě finského Rare Exports je na místě otázka, zda tento film patří na Studnu, či nikoliv. Jelikož opět jde o snímek s poněkud širším žánrovým rozpětím, a vlastně s nejistou žánrovou identitou. Troll Hunter má určitě mnohem blíž k horroru, než jeho finský kolega, a ač by se mnou někteří nemuseli souhlasit, tak si myslím, že řada jeho scén je vyloženě horrorových - jen "jaksi" nemají takovou sílu, aby dokázaly diváka vystrašit. Problém vězí hlavně v neuvěřitelném námětu - v Norsku žijí trollové, podivní obři, kteří zkamení po vystavení slunečnímu světlu. Takže spíše jde o pohádková stvoření, která automaticky nemusejí patřit jen do pohádek, ale člověk má už tak nějak zafixováno, že obři zkrátka nejsou strašidelní... Režisér snímku André Øvredal si ale dal tu práci, aby z nich ta horrorová monstra udělal a já bych řekl, že se mu to i docela povedlo.

Hlavními aktéry Troll Hunter je tým filmařů - dokumentarista, zvukařka a kameraman - a lovec trollů. Ten před dokumentaristy nejdřív úspěšně prchá, aby se poté doslova srazili v lese, kde právě řádí troll. Tady přichází největší překvapení a síla filmu: triky. Je jasné, na co padla většina ze zhruba dvou milionů Euro. Triky jsou jedním slovem fantastické a díky nim Troll Hunter funguje. Pokud by po obrazovce lezlo něco ze Sy Fy produkce, byl by to průšvih trollích rozměrů. Naštěstí se VFX ujali praví, a velmi šikovní, odborníci, a tak je vyloženě radost sledovat trolly v pohybu, kteří vypadají, že opravdu jsou fyzicky tam, spolu s lidskými oběťmi. Trochu hůře je na tom děj, který není jen o té jedné noci, kdy musí lidé přežít na území monster. Těch nocí je víc, ale naneštěstí je více i dnů. Ve dne se nic neděje a stopáž je tak uměle natahována na délku téměř dvou hodin, což bohužel občas je znát. Každý lov je jiný - a to je chvályhodné -, a mění se i úkoly. Zábavnost graduje a v závěru je na samém vrcholu díky jednomu maličkému překvapení.

Norský flák Troll Hunter je podívaná, která je na jednu stranu úžasnou exkurzí do podivného světa - trochu jiného, než jak ho známe z televizních obrazovek -, a na tu druhou ne až tak originálním filmem, u nějž musíte mít jistou dávku tolerance, abyste si ho vůbec mohli užít. Norové se po Fritt Viltu opět vyšvihli. Těším se, co nám nabídnou příště.

Recenzoval asar210997

Přidáno: 26. březen 2011

Trolljegeren jsem měl mezi filmy, které vypadaly velmi dobře, ale zatím jsem neměl náladu si je pustit. A dnes jsem se k tomu odhodlal a jak to dopadlo se vám budu snažit v následujících odstavcích vysvětlit.

Hned na začátku se vám snaží tvůrci vnutit, že: „13. října 2008 obdržela společnost Filmkameratene AS anonymní zásilku s dvěma pevnými disky, obsahujících 283 minut záběrů. Toto je nahrubo sestříhaný materiál. Vše je chronologicky řazeno a záběry nebyly upravovány. Déle než rok tým výzkumníků prověřoval, zda materiál je, nebo není skutečný. Závěr zněl, že se nejedná o podvrh.“ Což by zas až tak nevadilo, jako v případě Záhady Blair Witch, což bylo docela uvěřitelné, ale tady se jedná prostě o… Filmovou fikci, natočenou ruční kamerou. Na uvěřitelnosti ubírá značně fakt, že ačkoliv je celý film natáčen ruční kamerou, krom třetí osoby, která není vidět a jen mluví, by jste to těžko poznali. Samozřejmě mám na mysli kameramana, který byl patrně tak dobrý, že se kamera příliš netřásla ani když utíkal před Trollem.

Děj se odehrává v Norsku (kde se také celý tento film natáčel) a vypráví o třech mladých studentech univerzity - Johanně, Kallehovi a Thomasovi. A ti se rozhodnou, že natočí dokument o lovcích medvědů, když však chtějí udělat rozhovor s jedním vyhlášeným pytlákem a ten odmítne, jejich cesta se značně sveze do tajůplnějšího a děsivějšího dokumentu. Nemají totiž ani páru, že tím, že sledují zmíněného pytláka, se pomalu, ale jistě zaplétají do utajeného světa skutečných Trollů – obrovských, hloupých a dravých stvoření.

Jak jste mohli z výše napsaných bodů odvodit, Trolljegeren je natočen ruční kamerou – ze začátku jako dokument, pak ale spíše jako živoucí dobrodružný horor. A rád bych poznamenal, že po zhruba třetině filmu jsem zcela přestal vnímat styl natáčení. Je to dobře, nebo špatně? Na rozdíl od již zmiňované Záhady Blair Witch (1999 – prototyp tohoto stylu), Trolljegeren (v Americe známý pod názvem The Troll Hunter) postrádá reálnou a velmi děsivou zápletku a na rozdíl od REC (2007 – snad nejznámější snímek v tomto stylu) je natáčen ve volném prostoru, ve kterém si celou dobu mohli hlavní hrdinou říct: „Tak, já na to seru a odjíždím odsud pryč – hodně a hodně daleko“. Takže je to dobře – velmi dobře, neboť – ačkoliv se snaží film vypadat opravdově – je to taková dobrodružná záležitost, která by klidně mohla být natočena v normálním stylu třetí osoby, ale ubralo by to na atmosféře.

Když nad tím tak přemýšlím, tak ve filmu bylo docela hodně postav, ačkoliv bych normálně řekl, že jich bylo málo. Nejvíce prostoru dostává právě pytlák Hans (Otto Jespersen), který ve skutečnosti není zas až tak pytlák, jako spíše „ochránce lidí před Trolly“. A pak je tu nesympatický andílek Thomas (Glenn Erland Tosterud), který všechno komentuje, společně s Johannou (Johanna Mørck) a kameramanem Kallem (Tomas Alf Larsen). Musím říct, že krom pytláka (od kterého bych to čekal nejméně) nejsou postavy téměř vůbec sympatické. Thomas je standardní podlejzák, Johanna uječená nána a Kalle nedostal téměř žádný prostor a když už, zjevil se jako panický a sobecký hajzl. To však filmu příliš neubírá, spíše ho to v pravděpodobnosti podporuje, protože ve světě nemůžou být jen ti hollywoodští svalnatí, odvážní a všechnoznající šampóni, ne? Skoro si troufám napsat, že ačkoliv postavy nejsou vyloženě zlé, ale převládají u nich spíše ty temné stránky než světlé.

Atmosféra je docela fajn, sice bych jí nepřiřadil k nejlepším, ale k těm lepším určitě. Příběh se odehrává přibližně tři dny a tři noci a jelikož trollové nemůžou na denní světlo (podle Tolkiena) a jakékoliv jiné světlo je: buďto zkamení nebo je exploduje, objevuje se tam ta hlavní zápletka jen zřídka a není z ní příliš vidět – samozřejmě mám na mysli právě ty trolly. A když už jsem u těch trollů, tak je rovnou také zkritizuji. Myslím, že tvůrci až velmi dobře znají Nekonečný příběh (1984), protože jejich nestvůry vypadají a chovají se podobně jako Kamenožrout. Ačkoliv nemluví, nepracují a už vůbec se nepřátelí – jsou to prostě jen hloupé bytosti. Neberu jim to ale za zlé (kdyby to podělali, tak jo!), protože se jim image velmi povedla, tím spíš že trollové byli téměř vždy ve tmě a byly z nich vidět jen ty rysy nebo až jejich zkamenělina.

Ještě jednou naposledy se vrátím k postavám, které se občas chovají neuvěřitelně hloupě. Chápu, že údajně chtěly natočit nějaký trhák (který mimochodem chtěly později prodat do skutečného dokumentárního studia BBC), ale vždy například lezly s pytlákem do lesa, aby ulovily nějakého Trolla a jakmile se stvoření objevilo, začaly panikařit, ječet a utíkat – a to se opakovalo nejméně třikrát.

Závěr filmu mě velmi potěšil, byl velmi vtipný :)). Mám na mysli (SPOILER)tu úplně poslední scénu po vysvětlujících titulkách, kdy premiér Jense Stoltenberg při konferenci oznamuje, že jsou v Norsku trollové. (/SPOILER)Takový odlehčující okamžik z parádního filmu.

Pro shrnutí: Trolljegeren je velmi dobrý film, začátek sice nevypadá vůbec slibně, nakonec se to však parádně rozjede a divákovi ani moc nevadí, že Trollové se z těch devadesáti minut objeví zhruba na deset. Ruční kamera vůbec nevadí, spíše pomáhá atmosféře a není téměř vůbec roztřesená, takže nebudete mít potřebu film jednoduše vypnout.

Nejlepší scéna: Bylo jich hodně a tak nějak nastejno, nejvíce si však vybavuji tu závěrečnou, kdy hrdinové projíždí s autem pod nohami jednoho trolla. Ta byla suprová :))

„…Filmaři zmizeli beze stopy. Naléhavě žádáme každého, kdo by měl jakékoliv informace, aby kontaktoval společnost Filmkameratene AS, nebo nejbližší policejní stanici…“

PS: Film nemůže být skutečností, protože herci žijí a někteří již hráli v některých jiných filmech (většinou v seriálech).