Právě je 65 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Friday the 13th: The Final ChapterSérie: JasonSlasher

česky: Pátek třináctého 4
rok: 1984
režie: Joseph Zito
scénář: Barney Cohen (screenplay), Martin Kitrosser (character creator), Ron Kurz (character creator), Victor Miller (character creator), Bruce Hidemi Sakow (story)
hrají: Kimberly Beck (Trish Jarvis), Peter Barton (Doug), Corey Feldman (Tommy Jarvis), Erich Anderson (Rob Dyer (as E.Erich Anderson), Crispin Glover (Jimmy Mortimer), Clyde Hayes (Paul (as Alan Hayes), Barbara Howard (Sara), Lawrence Monoson (Ted), Joan Freeman (Mrs. Jarvis), Judie Aronson (Samantha)
produkce: Robert M. Barsamain, Lisa Barsamian, Tony Bishop, Frank Mancuso Jr.
hudba: Harry Manfredini
keywords: crystal-lake, morgue, cabin, murder, blood-spatter, stabbed-in-the-neck, violence, skinny-dipping, corpse, nude-bathing, face-cleaved-in-two, body-landing-on-car, twin-actresses-for-twin-sisters, nose-pushed-into-brain, bare-breasts, blood, axe-in-the-chest, summer-camp, brother-sister-relationship, serial-killer, další...
hits: 8893

Recenzoval Gangrena

Přidáno: 13. květen 2004

Jason se znova narodil, tentokrát v nemocnici. Potud by to bylo až na maličkosti v pořádku, kdyby nepodřízl patologa chirurgickou pilkou a zdravotní sestru nerozpáral odshora dolů (případně naopak). V nemocnici nepobyl dlouho a cestou domů vzal korpulentní stopařku. Do věčných lovišť. Mezitím se seznámíme s předem odepsaným (tradičně až na malé vyjímky) hereckým obsazením: Tříčlenná rodinka, matka, dcera a syn a partička teenagerů, která přijela strávit víkend u jezera v sousedním domku. A show může začít.

Jason se potřetí vrátil a tentokrát ne sám. V Poslední kapitole je tu s ním i muž, který v prvním díle mámě Voorheesové pomáhal ohavit těla obětí (a dělal i kaskadérské kousky) : Tom Savini. Tentokrát má na svědomí nejen masky, ale i speciální krvavé efekty, takže je víc než kdy jindy na co koukat. Zabíjí se v přímých detailech, většinou bez zbytečného střihu a všechno vypadá zatracené dobře. Režisér Joseph Zito dobře věděl komu tuhle, pro sérii víc než důležitou práci svěřuje, se Saviniho maskami a efekty už totiž o tři roky dřív natočil příběh o brutálním maturitním večírku Rosemary´s Killer. Škoda jen, že čtvrtým dílem Saviniho spolupráce se sérií skončila. Ten chlápek je génius.

S herci, kteří se ve Final Chapter vyskytli, to tentokrát nevypadá tak špatně. Minimálně o dvou vím, že se dokázali docela slušně prosadit. První koho mezi omladinou poznáte, je Crispin Glover. Už před touhle rolí se hojně pohyboval v TV filmech, ovšem pamatovat si ho budete nejspíš až z Back to the Future, Wild At Heart Davida lynche, kde si strkal šváby do konečníku a dělal chlebíčky (ne současně, to první tam ani nebylo vidět) a hlavně z Willarda. Tím druhým hercem, jež neupadl v zapomnění je Corey Feldman (Tommy, ten malý kluk, co Jasona dokonale zmátl fintou s nedbale vyholenou hlavou). Nedostal dosud příležitost v diváckém hitu jako kolega Glover, ale horroroví fandové vědí, že svou fatální roli Tommyho si zopakoval v pátém Pátku a k tomu se objevil ve slušné řádce dalších áčkových i béčkových horrorů. Namátkou třeba Lost Boys, Gremlins, Woodoo, nebo pokračování Troma hitu Citizen Toxie: The Toxic Avenger IV. Bohužel jsem nezjistil, kdo hrál tentokrát Jasona. V titulcích za filmech ani na imdb není žádné jméno uvedeno, tak bych tipoval, že ho hrálo víc herců.

Když už jsme u hlavního hrdiny, opět dosáhl jistých charakterových změn. Vy, kdo jste se pozorně dívali na předcházející díl, jste si jistě všimli, že při různých poranění a úrazech, které při své práci utrpěl vydával zvuky signalizující bolest. Žádný velký křik, jen malá zasyknutí, ale bylo to tam. Tahle lidská slabost je s novým dobrodružstvím pryč. Tohle je téměř Jason jak ho známe z posledních dílů. Nevydává žádné zvuky, jen seká, bodá a drtí. Je z něj dokonalý stroj na zabíjení.

Čtverka je opět nadstandardní slasher se vším co k sérii patří, tedy brutálním násilím, trochou sexu a nahoty, temnou atmosférou a skvělou a dokonalou horrorovou hudbou. A samozřejmě Jasonem Voorheesem, mým nejoblíbenějším hokejistou na světě.

PS: Malá spekulace na závěr- Že by ten vražedný pohled na závěr a název The Final Chapter měly původně něco k dočinění s nápadem odepsat Jasona a předat vraždící štafetu Tommymu Jarvisovi? Asi je to blbost, protože pětka byla na světě už za rok a to v Hollywoodu moc času na přípravu filmu není. Ale člověk nikdy neví….