Právě je 16 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

In the Mouth of MadnessH.P.LovecraftSupernatural

česky: Ve spárech šílenství
rok: 1994
režie: John Carpenter
scénář: Michael De Luca (written by)
hrají: Sam Neill (John Trent), Julie Carmen (Linda Styles), Jürgen Prochnow (Sutter Cane (as Jurgen Prochnow), David Warner (Dr. Wrenn), John Glover (Saperstein), Bernie Casey (Robinson), Peter Jason (Mr. Paul), Charlton Heston (Jackson Harglow), Frances Bay (Mrs. Pickman), Wilhelm von Homburg (Simon)
produkce: Michael De Luca, Sandy King, Artist W. Robinson
hudba: John Carpenter, Jim Lang
keywords: novel, horror-writer, publisher, book, church, author, good-versus-evil, blood, insurance-agent, self-referential, strait-jacket, death, car, severed-finger, cigarette-smoking, bicycle, cyclist, police-brutality, severed-arm, movie-theater, další...
hits: 9116

Recenzoval KLAUN_DOMINANT

Přidáno: 18. květen 2004

Tak vás tady vítám u odpoledního čaje u posezení na téma "John Carpenter je bůh, mistr napětí, génius, masér, a kdo ví co ještě". Kdo si myslí něco jinýho, ten bude dlouze mučen, následně opravdu krutě zavražděn v tradici mistra GORE Lucia Fulciho (viděl bych to na pochování zaživa ve společnosti červů) a jeho mrtvola bude ještě řádně zohavena. Tak, úvod bychom měli za sebou a můžeme (se) na to vrhnout.

Sutter Cane (Jurgen Prochnow) je nejprodávanější spisovatel dvacátého století. Převálcoval i Kinga a náklad jeho knih je kolem miliardy. Není tedy divu, že když se ztratí, tak nasadí nejlepšího vyšetřovatele přes pojišťovací podvody Johna Trenta (Sam Neil). Nakladatel Suttera Cane Jackson Harglow (Charlton Heston) pověří Johna Trenta aby zjistil, co se vlastně Sutter Canovi stalo. Je totiž měsíc nezvěstný. Fanoušci začínají doslova šílet a rozjíždí se pořádná davová hysterie. Lidé blázní a vraždí se mezi sebou, protože nová kniha stále není na skladě. Sutter Cane měl totiž dopsat nejnovější a údajně nejlepší knihu In the Mouth of Madness, která by měla zpřetrhat dosavadní rekordy v prodeji. Lidi se z ní prý opravdu zblázní. Sutter Cane píše totiž velice přesvědčivě a tak po přečtení jeho knih přestává člověk brzo rozlišovat mezi fantazií a realitou.

Když John Trent zjistí, že maniak, co ho v kavárně napadl sekerou, je bývalý agent Suttera Cana, začne se o případ vážně zajímat a poté, co přečte pár jeho knih a vychutná si nějakou tu noční můru o šíleném zjizveném policajtovi, vyjíždí do malého městečka Hobbs End Suttera Cana hledat. Problém je, že městečko není na žádné mapě a tak zná podle knihy Hobbs End jenom přibližnou lokaci městečka. Aby se nenudil a aby na něj někdo dohlížel, dostane sebou ještě redaktorku zaměřenou na Sutterovy knihy Lindu Stylesovou (Julie Carmen).

Sutter Canovo městečko Hobbs End je opravdu povedené. Prázdné vylidněné ulice, na kterých když někdo je, tak byste si přáli aby raději nebyl, divné děti, které by určitě nevyhráli pohár "nejhezčí úsměv", obrovský kostel a podivná stará recepční, která mučí svého manžela. Prostě idylické městečko. Carpenterovi se opět povedlo vytvořit solidní atmosféru tajemna. Jediné, co bych Johnovi vytknul, je absence jeho minimalistické psychopatické hudby, která by byla opravdovou třešničkou na dortu a navodila by tu nejbrutálnější temno-atmosféru. Hudba tu je sice výborná - zvlášť úvodní melodie, ale Johne, umíš lepší!

Na téhle Carpenterovce sem byl zhruba v devadesátém šestém v kině. Popisek u filmu hlásal cosi o spisovateli, jehož kniha mění svět. Moc mě to nenavnadilo, ale bylo tam jméno Carpenter, které sem znal z Big Trouble in Little China (což je film mého dětství) a to jak sem oprávněně doufal, byla známka kvality. Tenkrát sem byl doslova fascinovaný Carpenterovým světem a z kina odcházel jako v mrákotách. Skoro sem plakal, že jsem na filmu byl v den poslední a přišel tedy o možnost jít na něj druhý den znovu. Dnes s odstupem času můžu říct, že můj názor na film (to, že je skoro geniální) se nezměnil. Tohle je jedna z nejlepších Carpentrovek a pro mě i zatim poslední mistrovské dílo od mistra hororu. Jistě, natočil i další dobré filmy, ale ne takové, jaké točil v osmdesátých a začátkem devadesátých let. In the Mouth of Madness pro mě ukončilo jednu éru Johna Carpentera. Pevně však doufám, že mistr neřekl ještě své poslední slovo.