scénář: Eric Heisserer (screenplay), Jeffrey Reddick (characters)
hrají: Emma Bell (Molly), Courtney B. Vance (Agent Jim Block), David Koechner, Tony Todd (Bludworth (rumored), Miles Fisher, P.J. Byrne (Isaac), Ellen Wroe (Candice), Arlen Escarpeta
produkce: Erik Holmberg, Craig Perry
keywords: fifth-part, sequel
hits: 5030

Přidáno: 09. září 2011

Po dvou letech je tu další Final Destination. Je to již pátý díl, což je na rozdíl od toho předchozího patrné i z čísla u názvu. Čtyřka se, jak jistě každý ví, jmenovala The Final Destination, což mohlo naznačovat, že půjde o úplně poslední film v sérii. Byla by to škoda. Zaprvé proto, že čtyřka nebyla nijak výjimečná, rozhodně by to nebylo skvělé zakončení série, a druhak z důvodu, že Final Destination 5 se povedlo.

Za tento úspěch můžeme děkovat Stevenu Qualeovi, "second unit" režisérovi Avatara, ze kterého se vyklubal slušně velký milovník násilí. Scény úmrtí jdou v brutalitě rozhodně dál, než jak tomu bylo v předchozích dvou dílech. Ale tedy popořádku.

Samu Lawtonovi se v autobuse promítne podivná vize v níž se on a jeho kamarádi ocitnou ve smrtelném nebezpečí ve středu bortícího se mostu, a následně umírají (velice brutálně). Po "své smrti" se Sam probouzí v autobuse a zjišťuje, že to naštěstí byl jen sen. Jenže krátce na to se vše začne opakovat - řízne se, autobus zastaví, spustí se televize, a z rádia začne hrát ta stejná hudba -, a Sam ví, co bude následovat. Proto rychle bere nohy, a svoji dívku, na ramena a ostatní brzo zjistí, že jeho obavy byly reálné - naštěstí dost brzo na to, aby ještě stihli ze smrtící pasti utéct.

Fanda Final Destination ví, jak se věci vyvinou: ti, co přežili, budou umírat. Prosté a velice jasné. Od předchozích dílů se nemění pravidlo pořadového lístku: a to znamená, že lidé umírají v tom pořadí, jak umřeli ve vizi v úvodu filmu. Co je nové - je tu možnost, že někdo umřít nemusí, ovšem za jistou cenu... ale nebudeme tu spoilerovat. Jen k tomu dodám, že je to velmi zábavný "zvrat" v sérii, která už nutně potřebovala trochu obrousit svoje velmi přísná pravidla.

Zabití jsou velmi brutální, což je u filmu jako je Final Destination jedině dobře. Krom toho jsou smrti dosti kreativní. Kvalitní slasher bez těchto dvou prvků si dokážu jen těžko představit. Dobré je i to, že smrt tu není zase tak předvídatelná, jako v předchozích částech. Režisér nás velice často nechává v napětí - až do okamžiku, než se TO stane. Některé "nehody" jsou až šokující - např. gymnastka - a některé nechají diváka hádat až do úplného konce. Někdy ani nestačí, že je někdo mrtvý - režisér ještě prostě musí připravit tu mrtvolu o hlavu! A člověk si u Avatara říkal, jaký je to pěkný a vyloženě neškodný film.

Postavy jsou spíše nesympatické, ale ne zase tolik, že byste jim přáli něco nehezkého. Díky tomuto faktu ale odcházíte z kina šťastni i v případě vysokého bodycountu.

Final Destination 5 si podle mého názoru zaslouží označení nejlepší slasher roku 2011 - ale možná i proto, že tu nebyla skoro žádná konkurence a ještě nezapomeňme, že do konce roku ještě pár měsíců zbývá. Má všechno v naprostém pořádku, smrti jsou správně drsné a má i nějaké náznaky o inovaci. Ode mě dostává sedm bodů, což se může zdát na označení "slasher roku" jako opravdu málo, ale víc dát nemůžu, protože přece jen jsem čekal od nového Final Destination velkou porci inovace. Tahle série ji potřebuje a pátý díl cosi naznačil, ale spíše se držel nám dobře známého receptu, s čímž se u pátého dílu slasher série už tak moc nepočítá. Chci vidět šestku a s pořádnou inovací. Byl bych zároveň velmi spokojený, kdyby se otěží opět zmocnil Steven Quale, který má náš žánr očividně velmi rád.