Kanada, USA, Itálie
97 minut

česky: Freddy vs. Jason
rok: 2003
režie: Ronny Yu
scénář: Mark Swift (written by), Damian Shannon (written by) &), Victor Miller (characters), Wes Craven (characters) and)
hrají: Robert Englund (Freddy Krueger), Ken Kirzinger (Jason Voorhees), Monica Keena (Lori Campbell), Jason Ritter (Will Rollins), Kelly Rowland (Kia Waterson), Chris Marquette (Charlie Linderman (as Christopher George Marquette), Brendan Fletcher (Mark Davis), Katharine Isabelle (Gibb), Lochlyn Munro (Deputy Scott Stubbs), Kyle Labine (Bill Freeburg)
produkce: Stokely Chaffin, Sean S. Cunningham, Douglas Curtis, Robert Shaye, Renee Witt
hudba: Graeme Revell
keywords: flashback, burnt-face, voice-over-narration, monster-as-victim, breaking-through-a-door, crossover, shower, bodily-possession, pool-of-blood, eighth-part, wrist-slitting, mother-son-relationship, product-placement, hanging-upside-down, burnt-body, villain-not-really-dead-cliche, blood, child-murder, library, drunkenness, další...
hits: 15535

Recenzoval Gangrena

Přidáno: 10. květen 2004

Freddy Krueger a Jason Voorhees, jména která rozbuší srdce každému, kdo miluje filmové horrory. Vždycky jsem si přál vidět je pohromadě a hodní američtí filmaři mi můj sen splnili. Zlí čeští distributoři sice nedovezli film do českých kin, abych mohl své filmové idoly zhltnout na obrovském plátně (a byl jsem opravdu hodně trpělivý), ale jejich smůla. Přišli o mých sto patnáct korun.

Jak dát dohromady dva nejslavnější filmové zabijáky, když jeden z nich se pohybuje ve snech dětí z Elm Street a druhý v lesích kolem Crystal Lake a občas na Manhattanu? Jednoduše, protože jsou momentálně oba v pekle. Stačí na sebe vzít podobu Pamely Voorheesové, přesvědčit Jasona, že neumřel (nechat ho zapíchnout holku se silikonovýma kozama, aby uvěřil) a poslat ho zabít pár dětí na Elm Street, aby si tam na Freddyho vzpomněli, dostali strach a tím ho přivolali zpět. Jednoduché a promyšlené, až na jednu věc. Podle původního plánu se měl Jason vrátit zpátky do pekla a haranty z Elm street přenechat Freddyho břitvám. Jenže… ten kluk, když se do něčeho pustí už nedokáže přestat.

Je myslím docela fuk, že se hlavní hrdinka jmenuje Lori a její kluk Will, protože hlavními postavami jsou oba titulní hrdinové. Tím nechci v žádném případě snižovat děj, stojím si za tím, že je dobře vymyšlený, má spád a spoustu zábavných scén. Obě série jsou samozřejmě v lecčems odlišné a to je skutečnost, kterou je třeba brát v úvahu. Freddyho filmy obsahují díky jeho morbidním kouskům spoustu černého humoru, což se o většině filmů s Jasonem říct nedá a pokud se nesmějete tomu, že má někdo mačetu zaseknutou v hlavě tak si bránici moc neprocvičíte. To je hlavní důvod, proč se Freddy vs. Jason atmosférou víc podobá sérii z Elm Street, než Pátkům třináctého. Je to samozřejmě pochopitelné, protože crossover je v podstatě kompromis, navíc jsou oba hrdinové už dávno součástí horrorové popkultury, takže jde hlavně o zábavu. Jason už se neobjevuje jen když má zabít a na plátně je stejnou dobu jako Freddy, aby nebyli ošizeni fandové ani jedné strany.

Co se mi zpočátku nelíbilo, byly digitální triky. V obou sériích jsem si zvykl na starou dobrou ruční práci (až na Jasona X), která pořád ještě působí realističtěji než efekty z počítače. Naštěstí těch, které trošku vyčuhují, není mnoho (hlava otočená o 180°, Jason poletující po kotelně jako by měl na nohách Flubber a ta divná Freddyhousenka v blázinci) a díky rychlému tempu je napoprvé možná ani nepostřehnete. Trošku netradiční jsou i scény se zabíjením. Kdo je u Jasona zvyklý na hustou tmavou krev pomalu se valící z rozseknutého hrdla (hlavy, hrudníku atd.), ten by se měl připravit na stříkající proudy jako ze samurajských filmů. Ale tohle všechno nevadí, naopak zapadá to do všeho co se ve filmu děje jako do skládačky. Jednou větou řečeno, najdete tu i věci, které byste v obou sériích hledali marně.

Výkony obou hlavních představitelů jsou výborné. Hlavně mimika. Jason (poprvé v podání kaskadéra Kena Kirzingera, který si zahrál malou roličku v osmém dílu série) samozřejmě tradičně žádnou nemá (a tak to má být) a Englund si svou celoživotní roli opět vychutnal (a tak to má taky být), a to hlavně ve scénách kdy má strach. Navíc je jeho maska o poznání hnusnější (to není urážka, ale pochvala) než v předchozích šesti dílech (v New Nightmare vypadala jinak, šlo o jiného Kruegera). Mladí herci jsou vesměs slušní a klasicky výborná je i tradiční horrorová rostlina, kukuřice: Jason s mačetou se objeví na taneční party v kukuřici. No co víc si přát? Snad jen hořícího Jasona na párty v kukuřici s hořící mačetou v ruce.

Tvůrci vzali z každé série to nejlepší (což platí hlavně o hlavních hudebních motivech z obou filmů), přidali spoustu nového a spojili to v jeden hodně zábavný celek. Kde jinde můžete vidět jak se uspává Jason dvěma injekcemi, teenagery ochotné dát Jasonovi umělé dýchání aby neumřel, nebo černošku která zkouší na Freddyho Freudovské kecy o malých pinďourech a je umlčena Jasonem (mačetou zezadu), který už to nemohl poslouchat.

Mám výhodu oproti těm, kteří nemají rádi Jasona, nebo naopak nemusí Freddyho. Mám je rád oba. Což mi ovšem brání kterémukoliv z obou fandit (nebo naopak fandit oběma) a jsem odkázán do pozice pouhého pozorovatele. Nevadí, jako pozorovatel jsem se výborně bavil. Akorát mi nejde do hlavy jak scénáristi přišli na to, že se Jason bojí vody. Pokud vím, ve čtverce vesele vraždil přímo z hlubin uprostřed jezera. Ale to je fuk, hlavně že je sranda, stříká krev a jsou vidět kozy.

A kdo vyhraje? Ta černoška s kecama o pinďourech to určitě nebude. (Já vím, že už jste to viděli)