USA, Kanada, Japonsko, Francie
101 minut

česky: Úsvit mrtvých
rok: 2004
režie: Zack Snyder
scénář: George A. Romero (1978 screenplay), James Gunn (screenplay)
hrají: Sarah Polley (Ana), Ving Rhames (Kenneth), Jake Weber (Michael), Mekhi Phifer (Andre), Ty Burrell (Steve), Michael Kelly (CJ), Kevin Zegers (Terry), Michael Barry (Bart), Lindy Booth (Nicole), Jayne Eastwood (Norma)
produkce: Marc Abraham, Armyan Bernstein, Thomas A. Bliss, Dennis E. Jones, Michael D. Messina
hudba: Tyler Bates
keywords: mall, nurse, shopping-mall, policeman, police, island, boat, hospital, death, dog, blood, zombie, security-guard, gun, loss-of-father, remake, end-of-civilization, surviving, zombie-baby, airbag, další...
hits: 13830

Přidáno: 05. duben 2004

Horrorových remaků se nám v poslední době urodilo opravdu požehnaně. Je to dobře? Je to špatně? Těžko říci. Osobně bych docela preferoval, kdyby si filmaři vymýšleli vlastní originální scénáře, na druhou stranu se docela bojím těch hrůz, které by tak asi vznikly. Přece jen je lepší kvalitní zpracování už osvědčeného příběhu než sice nový, ale jinak nudný nebo jinak pochybný film. Kromě toho, ne všechno, co je označováno jako remake, skutečně remakem je. Třeba nový Dawn of the Dead je v podstatě úplně nový film, který se svým předchůdcem nemá společného skoro nic.

Romerova trilogie Night of the Living Dead, Dawn of the Dead a Day of the Dead (a také poměrně zdařilý remake Night of the Dead) v podstatě definovala zombie žánr a na desítky let dopředu určila, kudy se budou filmy s tematikou oživlých mrtvých ubírat. Pokud dnes vnímáme zombie převážně jako pomalu se ploužící mátohy s nulovou inteligencí a zálibou v lidském mase, je to téměř výhradně Romerovou zásluhou. I dějová linie většiny zombie horrorů víceméně kopíruje Romerovo schéma skupinky živých lidí bránících se v nějakém opuštěném místě náporům nemrtvých hord. Těch několik filmů, které se pokusily vyrazit vlastní cestou, obvykle žalostně selhalo. Velice mě proto překvapilo, že se nový Dawn of the Dead, film, z jehož jména přímo prýští zombie tradice, přiřadil k těm výjimkám, které porušily romerovská klišé.

V první řadě jsou tu zombie. Už to nejsou pomalu se kymácející hnijící trosky, jejichž síla spočívá vlastně jen v množství. DotD se přidal k nové generaci zombie filmů, ve kterých jsou nemrtví přinejmenším stejně rychlí jako normální lidé (např. 28 Days Later nebo Resident Evil) a ani s inteligencí na tom nejsou zrovna špatně (i když vychytralým potvorám z Return of the Living Dead nesahají ani po vyhřezlá střeva). Je však otázka, nakolik to děsuplné atmosféře prospívá - zdá se mi, že tento přístup nahrává spíš laciným lekačkám než skutečné hrůze. Na druhou stranu je třeba přiznat, že příliš strašidelně nepůsobí ani pomalé zombie. Problémem každopádně je, když to režisérovi "ujede" a rychlé zombie se na čas zničeho nic změní na tupá pomalá nemehla. DotD bohužel tímto problémem také trpí.

Co se příběhu týče, podobnost s původním filmem je velice mlhavá až neexistující. Starý DotD logicky navazoval na Noc oživlých mrtvol, takže existence nemrtvých byla už zažitým faktem, nad kterým se nikdo příliš nepozastavuje. V novém DotD není na začátku po zombiích ani stopa. Vylíhnou se naprosto neočekávaně a během jediné noci vyhladí většinu obyvatelstva přinejmenším ve Spojených Státech. Přežije jen několik málo lidí, většinou osamocených nebo v malých skupinkách. Film se zaměřuje na jednu takovou skupinku, která najde úkryt v rozsáhlem obchodním domě. Narozdíl od svých předchůdců tam ale skončí neplánovaně a jejich úsilí nesměřuje ani tak k tomu, jak se tam o nejlépe opevnit, ale jak co nejdříve zase vypadnout. Kam? Nevím. Asi mezi zombie.

On vůbec ten pobyt v nákupním centru vypadá docela divně. Skoro celý film se odehrává v jeho prostorech, ale když tak o tom uvažuji, uplynul vlastně velice rychle a skoro nic se v něm nedělo. Jistě, vyskytlo se několik útoků zombií, ale vesměs se odehrávaly "jinde" - v garážích, sklepech, kanalizaci a podobně. Navíc nebyly způsobeny tím, že by snad zombie pronikly zábranami, ale pocházely téměř bez výjimky zevnitř, když se pokousaní lidé proměnili v chodící mrtvoly. Působilo to na mě skoro až nudně, prostě jen čekat, kdo další bude mít na sobě kousanec a bude se muset smířit s kulkou v hlavě...

Mrzuté je, že režisér svou práci moc nezvládl. V DotD je řada motivů, které by si zasloužily pořádně rozpracovat (například konflikt mezi nově příchozími a mezi už zabydlenými bezpečáky, televizní zprávy o postupu nemrtvých a podobně), ale vesměs jsou jen naznačeny a dál už nijak nepokračují. Kapitolou sama pro sebe je chování jednotlivých lidí, které se často bez zjevných důvodů drasticky mění a mnohdy vůbec nedává smysl. Ten ostatně postrádají i některé části děje, které si dokážu vysvětlit jedině tak, že se kus filmu někam záhadně ztratil.

Nemyslete si ovšem, že je všechno úplně špatné. Počáteční útěk hrdinky Any před manželem a dítětem a hlavně její jízda probouzejícím se městem vůbec nevypadají špatně, stejně jako ta příliš kratičká část v obchoďáku, kdy už se hrdinové zabydleli, ale ještě nedostali to cukání odjet zase jinam. Bohužel je to příliš málo, slabý zbytek filmu to spolehlivě přebíjí. DotD 2004 se tak do budoucna stane spíše dalším příkladem, jak remaky nedělat, než mezníkem v zombie žánru. Škoda.

Přidáno: 15. březen 2005

Človek sa drží každej sekundy.

Svet sa zmenil. Keď sa ráno zobudila krásna zdravotná sestra (Polleyová), zistila, že dievčatko od susedov bolo toho rána nepokojné a pred očami jej zavraždilo manžela, ktorý následne vstal z mŕtvych (pomoc neprišla, všetky linky boli obsadené) a zaútočil na tú, ktorej sľúbil pred oltárom vernosť až do smrti a zdá sa, že sa toho už nevie dočkať. Po zbesilom úteku naprieč ešte včera večer pokojnou štvrťou, ktorá je dnes plná strieľania z doma držaných zbraní, náhodných explózií a vojenských helikoptér, zo vzduchu monitorujúcich situáciu, ktorá sa definitívne vymkla kontrole, nabúra do stromu. Keď sa preberie, jediné slovko jej zachráni život pred polišom Kennethom (Rhames), ktorého brokovnicu nikto a nič neojebe. Čoskoro sa k nim pridá párik mladomanželov Andre (Phifer - seriál Pohotovosť) a Luda (Korobkinaová) a predavač elektroniky Michael (Weber - Zoznámte sa, Joe Black). Zabarikádujú sa v nákupnom centre, ktoré je už obsadené troma SBS-kármi v čele so šéfom CJ-om (Kelly). Postupne sa obe skupinky ako-tak naučia spolupracovať, pokoj (až na to, že svet ľudí prestal existovať a supermarket je obklopený zo dňa na deň sa rozrastajúcim davom mŕtvych ľudí, ktorí ožili - zombíkom sa stane iba ten, ktorého pohryzie iný zombík, nie ten, ktorý umrie pádom z rebríka) však naruší príchod nesúrodej tretej skupinky s tradičným výberom jedla: otec s krásnou dcérou, šľapka, životom otrieskaná ženská, chuj v obleku atď. K skupinke sa v nasledujúcicih dňoch pridá ešte pes a na vedľajšej budove (čo je ale iný vesmír) je zbrojár Andy (Bohne). Zombíci sa dnu nedostanú, otázne je, či má takéto prežívanie - i keď pomerne luxusné - budúcnosť...

Najlepší remake žánru? Najlepší akčný film roku? Jeho najpríjemnejšie prekvapenie? Reklama na supermarkety? Skvelý film! Samozrejme, niečo mi prekážalo. Pes, zradca, tehotná, rýchla premena "sí džeja" alebo niekoľko scén, ktoré nás naľakali preto, že prešli z ticha do hukotu, alebo v jednej chvíli si hrdinovia vydýchnu a sekundu na to je už jeden z nich žraný zombíkom. Myslím, že novorodenca sme nemali vidieť a tlačením na pílu je obézna žena (v skutočnosti zamaskovaný muž). To všetko sú ale drobnosti a navyše je pravdepodobné, že tvorcovia nám tieto klišé ponúkajú preto, lebo vedia, že ich aj tak chceme vidieť. Ostatne, v komentári na DVD režisér priznáva, že niektoré scény natočil krvavo nie preto, že po tom nejako výnimočne túžil, ale proste vedel, že diváci ich chcú vidieť.

Inak ale niet čo vyčítať. Prológ strhujúci, úvodné titulky s pesničkou Johnnyho Casha a prestrihávaním na katastrofu bravúrne, finále s autobusmi a motorovkou gradiózne a záverečné titulky patrične drsné. Ak aj sem-tam príbeh mierne stratí tempo a začne stagnovať, po chvíľke debutujúci (!) Snyder zase preradí na vyšší rýchlostný stupeň. Nebojí sa krvi, má vzácny talent na tempo a akčné scény strúha prednou strednou. Film nemá vyloženého hrdinu už preto, že nikto sa ako vyložený hrdina nespráva, a ak by sa aj správal, nie je mu to nič platné, lebo scenár Jamesa Gunna nikomu nedáva viac priestoru, ako ostatným - je to tímovka. Ak niekto predsa len vybočuje z castingu, je to poliš Ving Rhames, ktorý sa tvorcom viac-menej nanútil.

Zaujímavé je, že postupne sa v supermarkete zabývame natoľko, až nám možno bude ľúto, že do deja vstupujú nejakí zombíci; zo všetkého najradšej by sme celý film strávili zavretý v nákupnom centre. Mimochodom, Snyder sa mihne v úvodných titulkoch ako ochrankár prezidenta so samopalom (na ľavej strane) a ľudia spojení s Romerovým slávnym originálom, Tom Savini a Ken Foree, ako šerif a televízny kazateľ. Úsvit mŕtvych je najlepší z toho-ročných hororov (Texaský masaker motororou pílou, Pach krvi) a jedná sa o debut jak sviňa. Navyše, tak nejak ľudský.