VB
97 minut

česky: Hellraiser II: Svázaný s peklem
rok: 1988
režie: Tony Randel
scénář: Clive Barker (story), Peter Atkins (screenplay)
hrají: Clare Higgins (Julia Cotton), Ashley Laurence (Kirsty Cotton), Kenneth Cranham (Dr. Philip Channard / Channard Cenobite), Imogen Boorman (Tiffany), Sean Chapman (Frank Cotton (also archive footage), William Hope (Kyle MacRae), Doug Bradley (Pinhead / Captain Elliot Spencer), Barbie Wilde (Female Cenobite), Simon Bamford (Butterball Cenobite), Nicholas Vince (Chatterer Cenobite)
produkce: Clive Barker, David Barron, Christopher Figg, Christopher Webster
hudba: Christopher Young
keywords: demon, puzzle, hell, mattress, doctor, skin, pain, psychiatric-hospital, burnt-body, face-ripped-off, gash-in-the-face, self-mutilation, nail-in-the-head, femme-fatale, head-ripped-off, scratching-face, sex, female-rear-nudity, reanimation, drill-in-the-head, další...
hits: 10879

Recenzoval Pavel Žďárek

Přidáno: 02. prosinec 2003

Uplynul sotva rok a po celosvětovém úspěchu jedničky se do kin vřítil Hellbound: Hellraiser 2. A hned po svém uvedení jen potvrdil výjimečnost původní myšlenky Clive Barkera a byl asi tím nejdůležitějším dílem, který zajistil sérii kultovní status.

Natáčení dvojky se neslo ve znamení vícera peněz a z toho plynoucích výhod. Masky byly promakanější a jejich aplikace rychlejší a snazší. Jednička jasně ukázala, že síla tématu je v cenobitech, a tak ve scénáři, na kterém společně pracovali Tony Randel, Peter Atkins a Clive Barker dostali "řádoví bratři" více prostoru.
Tony Randel coby režisér vnesl do filmu neuvěřitelnou atmosféru zmaru a temnoty. Pro její vytvoření zasadil děj do prostoru léčebny pro duševně choré, nebo chcete-li blázince. Jeho ředitelem je doktor Channard, jenž má v sobě stejné nutkání poznat nepoznané jako Frank Cotton. I on je schopen pro nalezení odpovědí zajít nejdál, jak člověk může. Nemůžeme se proto divit, že v jeho soukromé sbírce je hned několik kostek Lament Configuration a že si libuje v operacích mozků.

Když se od Kirsty, která je po událostech v domě svého otce převezena na jeho kliniku, dozví o cenobitech, rozhodne se přivést zpět Julii. Stačí k tomu jeden šílený pacient s břitvou v ruce a krev přivádí Julii zpět mezi živé. Díky ní je Channardovi souzeno poznat peklo a jeho vládce Leviathana. Kirsty společně s další Channardovou pacientkou Tiffany se snaží peklo zavřít a setkává se opět s Pinheadem.
V úžasném finále jsme svědky souboje Leviathanem přetvořeného Channarda a Pinheada. Výsledek, k němuž z velké části dopomůže Kirsty, je překvapivý, nicméně brány pekla se zavírají... a Kirsty a Tiffany společně odcházejí.

Hellbound je temnější a brutálnější než první film. Přivádí diváka do labyrintu vlastní duše, nechává ho nahlédnout do zrcadla bolesti, kde se zračí bizarní obrazy zvrácené touhy. Leviathan, který vyzařuje své černé světlo, probouzí v každém bolestivé vzpomínky a vystavuje ho utrpení skrze jeho vlastní přání a potřeby. Film má celkem slušný filozofický přesah a je vlastně skutečným základem veškeré mytologie, která se odrazila v produkci comicsů. Svět cenobitů má také svá pravidla a ta zde byla naznačena. Magický svět pekelného labyrintu, nad kterým se otáčí Leviathan, je neskutečným zážitkem pro každého milovníka hororů.

Ne nadarmo je podle mnoha fandů tento díl z celé série nejlepší. Je až s podivem, že po jeho úspěchu se čekalo čtyři roky, než se natočila trojka. Možná to bylo způsobeno i koncem filmu, který je v mnoha ohledech definitivní. Nicméně dnes už víme, že to nebyl konec a že si Doug Bradley vyzkoušel roli Pinheada ještě několikrát. A třetí díl mu byl ušitý přímo na tělo. Ovšem o tom až příště....