Právě je 32 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Devil's PlaygroundZombie

VB

režie: Mark McQueen
scénář: Bart Ruspoli (screenplay)
hrají: Danny Dyer (Joe), MyAnna Buring (Angela), Jaime Murray (Lavinia), Sean Pertwee (Rob), Shane Taylor (Geoffrey), Craig Fairbrass (Cole), Colin Salmon (Peter White), Craig Conway (Steve), Victoria Pritchard (Reporter), Lisa McAllister (Kate)
produkce: Wiliam Gryffudd Edwards, Freddie Hutton-Mills, Bart Ruspoli, Jason Shepherd, Jonathan Sothcott
hudba: James Edward Barker
hits: 6081

Recenzoval maddy1111

Přidáno: 18. říjen 2010

A je to tu zase! Farmaceutická spoločnosť vyrába a testuje nový liek (alebo drogu?) na zvýšenie výkonnosti. Nebol by to horor, keby sa zase niečo nepokazilo a 29 999 dobrovoľníkov nepremenilo následkom „vedľajších reakcií“ na násilné monštrá, zombies ak chcete. Jedna jediná žena má v sebe pravdepodobne niečo špeciálne a tak na ňu zázrakom liek neúčinkuje. A ju treba zachrániť! Ani nie je, čo viac povedať, lebo to je asi tak celá „originálna“ zápletka, ďalej sa už postavy snažia len dostať z tejto situácie. Myslím, že každému je viac než jasné očividné vykrádanie všemožných zombie filmov. V tomto prípade udrie do očí hlavne inšpirácia v zápletke Resident Evil, čo sa spracovania týka, to zase viac ako je zdravé pripomína 28 Days/Weeks Later.

Ako veľkému fanúšikovi zombie hororov by mi to však až tak veľmi nevadilo. V podstate ma ani nenapadá ako by sa dal tento žáner oživiť niečím novým. Príbeh (ak vôbec nejaký je) slúži vo všeobecnosti pri hororoch tohto druhu aj tak iba na rozpútanie veľkého a krvavého zombie masakru. Problém Diablovho ihriska však tkvie v niečom úplne inom, ale o tom až o chvíľu neskôr. Devil's Playground mal totiž slušný nábeh na pecku roku! Dopomáhali mu k tomu viaceré aspekty. Vyľudnené prostredie Londýna pôsobí až neuveriteľne atraktívnym dojmom – zábery z vtáčej perspektívy na horiace ulice v okolí rieky Temža dokážu navodiť tú správnu temnú atmosféru. Mierne lacnejší dojem pridáva zase oveľa viac na realičnosti. Zombies sú mimoriadne agresívny, nejaký ten piatok už síce dokážu utekať, tu sú však ešte rýchlejší, silnejší, odolnejší voči úrazom a tak sa dočkáme scén, kde skáču cez okná budov, áut, jednoducho z ktorejkoľvek strany. Jeden by si až povedal, že z toho bude skvelá adrenalínová jazda, ale ... najprv by bolo potrebné zapracovať na scenári.

Snahu režiséra síce cítiť je, len keby sa film netváril akoby tu predtým žiaden iný zombie film neexistoval. Začiatok je pri tom pútavý, postupné zoznamovanie sa s postavami je zvládnuté obstojne. Keď sa však neskôr ukáže prvý zmutovaný a postavy po jeho útoku desať minút debatujú o tom, že infekcia sa prenáša slinami, krvou a najväčšou slabinou nakazených je úder do hlavy, tak si nie jeden divák povie, že niečo je tu sakra zle! Neviem, či si režisér nestihol uvedomiť, že sa píše rok 2010, ale polemizovať nad niektorými vecami, ktoré v zombie žánru fungujú už pomaly päťdesiat rokov mi nepríde ako to najrozumnejšie riešenie. Síce sa to pravidelne spomína v každom zombie horore, no je to riešené skôr len tak bokom, čo najviac okrajovo, tu sa podobným veciam venuje až nadmerne veľká pozornosť. Podobné zbytočné debaty zrážajú tempo filmu pomaly až na nulu. Pritom, keď na scénu pribehnú nakazení napätie filmu sa síce dvíha hore (napr. scéna úteku v garáži), čo však z toho, keď podobné scény viac menej rýchlo skončia a nastupuje ďalší blok nezmyselných debát.

Režisér jednoducho nevie na čo sa zamerať viac a čo radšej vypustiť. Scéna, ktorá sa od polovice filmu odohráva v autoopravovni (alebo čo je to za miesto), a v ktorej sa zhromaždia všetky postavy, je natiahnutá až na takú dĺžku, že divák čaká na nejaký ten útok zombie pomaly ako na spasenie. Hlavne v tom prípade pokiaľ je scenár neskutočné hlúpy a postavy sa tam zameriavajú na riešenie osobných problémov, namiesto toho aby si všímali, že všade navôkol zúria zombies. Demencia postáv je v tomto filme neskutočne bijúca do očí. V podstate, celá tá „zápletka“ ako sa postavy snažia dostať k vrtuľníku, ktorý stojí niekde v strede Londýna v centre celého toho masakru, a pri ktorom má čakať brat jeden z hlavných postáv je už sama o sebe pritiahnutá za vlasy. (SPOILER)Prevažne z toho dôvodu, že postavy sa zaoberajú všetkým možným, len nie tým, že ten vrtuľník už môže byť dávno zničený, a keď tam nakoniec dorazia, tak ešte nastupuje dojemná scéna prekvapenia.(/SPOILER) Keby tu behali pomalé zombies známe z Romerových filmov, tak nič nepoviem, ale pokiaľ nemajú problém rozbiť auto, tak vrtuľník bez akejkoľvek ochrany pre nich nebude ani len ten najmenší problém. Namiesto tohto tu sme však svedkami takých diskusií ako napr. dilema, či hlavná „nenakazená“ utečie s jej bývalým priateľom niekde na pobrežie alebo zachráni celú ľudstvo, tým že odletí niekde do laboratória na pokusy, po prípade tu každú chvíľu rozoberajú, že ich je (ak si dobre pamätám) osem a počet miest vo vrtuľníku len štyri. Vrcholom nezmyselnosti je scéna, keď pred útekom pred zombies autom zastanú v strede križovatky a riešia ďalšiu z podobných dilem (wtf?). Keď nastane scéna, kde hlavný macho-hrdina vidí motorku, dookola niet nikoho a v sekunde, keď na ňu nasadne, tak sa náhle spoza rohu vynorí hromada dvadsiatich zombies, si nejeden určite povie, nech čert berie logiku, hlavne že už sa tam konečne deje niečo napínavé!

Nebudem len kritizovať, pár pozitív sa napriek tomu všetkého nájde. Masky nakazených sú v podstate zvládnuté obstojne, prvok s tým ako im černejú žily mi prišiel zaujímavý. Pár krát som si aj povedal, že režisér je predsa len o niečo zručnejší ako sa na prvý pohľad zdá – napríklad scéna niekde pri konci filmu, keď postavy autom havarujú a na tú čo v ňom ostala zapichnutá o železné tyče (ale stále živá) sa rúti ďalšia kopa zombies za sprievodu skvelej hudby alebo scéna s policajtmi, keď z ničoho nič uvidia výbuch v budove a snažia sa utiecť v člne po rieke. Netvrdím, že všetky, ale väčšina scén s nájazdom zombies sú zvládnuté v rámci žánru na slušnej úrovni, taktiež efektné zábery na spustošený Londým a občasná brutalita posúvajú film o pár tried vyššie. Škoda, len tej vaty, ktorá je všade naokolo a vypĺňa scény, keď zombies práve neútočia.

Aj napriek všetkému sa nemôžem sa zbaviť dojmu, že Devil's Playground mal všetky predpoklady na vynikajúcu zombie jazdu, aj keď sa v podstate len vezie na úspechu 28 Days/Weeks Later. Chcelo to buď lepšieho režiséra alebo scenáristu, pretože okrem začiatku filmu je všetko, čo sa deje v scénach, keď neútočia zombies úplne zbytočné, a kým sa postavy stihnú rozbehnúť, tak zostáva do konca filmu nejakých 15 minút a to už je poriadne neskoro. Briti už neraz ukázali, že patria k špičke, čo sa týka zombie žánru – 28 Days/Weeks Later, Dead Set, no mám taký pocit, že Devil's Playground ostane len „čiernou ovcou“ tejto rodiny.