85 minut

česky: Temné lesy
anglicky: Dark Woods
rok: 2003
režie: Pål Øie
scénář: Christopher Grøndahl (screenplay), Pål Øie (story)
hrají: Bjørn Floberg (Gunnar), Kristoffer Joner (Lasse), Eva Röse (Elin), Sampda Sharma (Sara), Marko Iversen Kanic (Per (as Marko Kanic), Simon Norrthon (The German), Ivar Nørve (The Policeman), Torstein Løning (Gate opener), Cecilie DeLange (The German's Wife), Bjørn Jenseg (Gunnars Grand dad (voice) (as Bjørn E. Jenseg)
produkce: Jan Aksel Angeltvedt
hudba: Trond Bjerknes
keywords: cabin, wilderness, cult-horror, strong-man, psycho-thriller, dead-body-in-water, tv-crew, german, loss-of-family, shot-gun, spoiler-in-keywords
hits: 8460

Recenzoval evilmind

Přidáno: 22. říjen 2003

Norská televizní stanice připravuje do vysílání vlastní "survival" hru. Ještě než ale budou vybráni první soutěžící, musí si schopnosti přežití v divočině bez vymožeností moderní civilizace nejprve vyzkoušet čerstvě najatí členové televizního štábu. Nepřistupují k tomu sice úplně s nadšením, ale co by člověk neudělal pro dobře placenou práci? Pod vedením autora soutěže Gunnara vyrážejí kamsi do hor, šplhají po laně přes řeku, tahají těžké klády, pokoušejí si ulovit potravu či alespoň rozdělat oheň. Prostě všechny ty blbosti, které budou později soutěžící tropit pro pobavení diváků, pohodlně rozvalených před televizní obrazovkou.

Na první pohled vypadá jako blázen v pětičlenné skupině jen Gunnar, který hru opravdu žere, s gustem vymýšlí ostatním činnost, a je odhodlán v žádném případě neodejít z malé horské chaty dříve, než víkend skončí. Za žádnou cenu. Dokonce ani když Per a Lasse v nedalekém jezeře najdou při rybaření utopenou ženu. Však bude i v pondělí ještě pořád utopená, a do příjezdu policie nikam neuteče, že? Kupodivu na tento postup přistoupí po malém nátlaku i zbytek mužského osazenstva (holky o mrtvole nevědí), a nebezpečně rozehraná partie tak může pokračovat. Nikoho zřejmě netrápí, že kde je mrtvola, mohl by být ještě i někdo, kdo jí na onen svět pomohl. Netrápí až do chvíle, kdy zemře první z nich...

Villmark není zrovna tradiční slasher. Převážnou většinu děje nic nenasvědčuje tomu, že v lese by se mohl skrývat někdo s nepřátelskými úmysly. Sledujeme vznikající vztahy ve skupině (s výjimkou kámošů Lasseho a Pera se dosud neznali), vyhrocené především osobností Gunnara. Ten s každým dalším záběrem více a více připomíná zažraného vedoucího pionýrského tábora, se svými směšnými přírodními tresty a rituály, jako třeba uklidňování se celonočním kácením stromů. Dospělí lidé ale kladou příkazům větší odpor než bezbranní a naivní pionýři, a tak o konflikty není nouze. Přesto se skoro celou první hodinu z pohledu fanouška horrorových filmu vlastně vůbec nic neděje, což může leckoho odradit.

Spousta výjevů se odehrává ve tmě nebo příšeří, a to i ve dne, protože norský les opravdu je tak temný, jak slibuje název filmu (Villmark == Temný Les). A když už není tma, alespoň vás zkouší vyděsit různé nepěkné přírodní zvuky, šumy či pískot divokého ptactva a jiné verbeže. S ubíhajícími minutami v divákovi sílí pocit napětí, protože tuší (a později i doufá), že brzo už se něco stane. Něco, kvůli čemu má film nálepku horroru. Čekání trvá dlouho, a samotné vraždění včetně rozuzlení je pak díky tomu řádně uspěchané. Především závěrečná likvidační scéna byla tak minimalistická, že mi připomínala zklamání z konce Reign of Fire. Přišli a zabili. A to je vše?! Žádné zmrtvýchvstání, žádná honička, žádný dějový zvrat. Jen hořká příchuť bleskem odříkaného monologu, který má tohle všechno nahradit, a vnést do trochu nejasného konce ještě víc moderního zmatku.

Na Villmark stojí za to se podívat už proto, že sice stejně jako jiné skandinávské horrory není nijak nezapomenutelnou podívanou, ale přesto v něm žánr slasheru uvidíte z trochu neobvyklého pohledu. Nudit se určitě nebudete, a nebýt uspěchaného a zmateného konce, možná by se na film dalo po čase podívat i znovu...